原文
The literature review revealed themes for outcomes of serious leisure that align with principles of HRD and contribute to HRD as follows:
1) Leisure could help people create meaning in life or finding purposes in life. Also, it could help in identity development for some. Chalofsky & Cavallaro (2013) believed that HRD practitioners should help employees find their meaning of work. That could relate to employee engagement (Fairlie, 2011; May et al., 2004).
2) Leisure results in motivation to work. Intrinsic motivation about work is meaningful and has an impact on engagement and work performance (Chalofsky & Krishna, 2009). There are several HRD concepts related to employees’ motivation to work.
3) Leisure results in revitalization and re-creation. Leisure makes positive ex-periences that could revive people’s positive energy (Gould et al., 2008), help people recover from work stress and tiredness, and revive energy to work (Isopahkala-Bouret, 2008; Petrou et al., 2017). HRD could use leisure as an intervention to facilitate employees’ wellbeing. Employee wellbeing is one HRD desirable result that could facilitate an organization’s competitiveness (Gilbreath & Montesino, 2006).
4) Leisure could result in learning that relates to work (Isopahkala-Bouret, 2008; Petrou et al., 2017). HRD is about enhancing learning ability, knowledge, expertise, effectiveness, and satisfaction that relates to the adult’s work to improve performance (McGuire, 2011; McLean & McLean, 2001; Swanson, 1995). Therefore, learning, as an outcome of leisure, could contribute to HRD.
5) Well-being is an outcome of leisure (Isopahkala-Bouret, 2008; Kashef & Nazri, 2015; Kuykendall et al., 2018; Naude et al., 2016; Petrou et al., 2017) that aligns with an important role of the HRD practitioners to support employees’ well-being, including physical and mental health, to enhance the organization’s competitiveness (Gilbreath & Montesino, 2006).
6) Leisure can result in development of social and interaction skills (Mete et al., 2012; Petrou et al., 2017). Social skills resulting from leisure can contribute to HRD when communication and interaction among employees to support ef-fectiveness can be nurtured by the organization (Tohidi, 2011).
7) Leisure can bring about personal transformation (Mete et al., 2012). Personal transformation relates strongly to HRD, as HRD aims to help release human potential related to the development and sustainability of the individual, or-ganization, and society (McGuire & Garavan, 2013).
筆者日本語訳
文献レビューにより、真剣な余暇の成果に関するテーマがHRD(人材開発)の原則と一致し、以下のようにHRDに貢献することが明らかになりました。
1) 余暇は、人々が人生に意義を見出したり、生きがいを見つけたりするのに役立つ可能性がある。また、一部の人にとっては、アイデンティティの形成にも役立つ可能性がある。Chalofsky & Cavallaro (2013) は、HRDの実践者は従業員が仕事に意義を見出すのを支援すべきだと考えている。これは、従業員のエンゲージメント(Fairlie, 2011; May et al., 2004)にも関連している可能性がある。
2) 余暇は仕事へのモチベーションにつながる。仕事に対する内発的動機は有意義であり、エンゲージメントと業務成績に影響を与える(Chalofsky & Krishna, 2009)。従業員の仕事へのモチベーションに関連する人材開発の概念はいくつかある。
3) 余暇は活性化と再創造をもたらす。 余暇は、人々のポジティブなエネルギーを復活させるポジティブな経験(Gould et al., 2008)となり、仕事によるストレスや疲労からの回復を助け、仕事への活力を復活させる(Isopahkala-Bouret, 2008; Petrou et al., 2017)。 HRDは、従業員のウェルビーイングを促進するための介入策として余暇を活用できる。従業員の幸福は、組織の競争力を促進する可能性があるHRDの望ましい結果の1つである(Gilbreath & Montesino, 2006)。
4) レジャーは仕事に関連する学習につながる可能性がある(Isopahkala-Bouret, 2008; Petrou et al., 2017)。HRDは、成人の仕事に関連する学習能力、知識、専門性、効果、満足度を高め、パフォーマンスを向上させることを目的としている(McGuire, 2011; McLean & McLean, 2001; Swanson, 1995)。したがって、余暇の結果としての学習は、人材開発に貢献しうる。
5)幸福は余暇の結果であり(Isopahkala-Bouret, 2008; Kashef & Nazri, 2015; Kuykendall et al., 2018; Naude et al., 201 6; Petrou et al., 2017) であり、これは、組織の競争力を高めるために従業員の幸福(身体的および精神的健康を含む)を支援するというHRD実務家の重要な役割と一致している(Gilbreath & Montesino, 2006)。
6) 余暇は、社会的スキルや対人スキルを向上させる可能性がある(Mete et al., 2012; Petrou et al., 2017)。 余暇から得られる社会的スキルは、従業員のコミュニケーションや相互作用を組織が育成し、効果性を支援できる場合、HRDに貢献できる(Tohidi, 2011)。
7) 余暇は個人の変容をもたらす可能性がある(Mete et al., 2012)。個人の変容は、HRDと強く関連している。なぜなら、HRDは個人、組織、社会の発展と持続可能性に関連する人間の潜在能力の解放を支援することを目的としているからだ(McGuire & Garavan, 2013)。