流行りに頼ると思考が止まる_If_you_rely_solely_on_trends_when_attempting_to_create_something_new__you_will_soon_find_yourself_at_a_loss

流行りに頼ると思考が止まる〜If you rely solely on trends when attempting to create something new, you will soon find yourself at a loss.〜

※English ver will be updated tomorrow.

先日 Earth Cube Japanの中村さんと、株式会社コーブが経営するシェハウスIroriでトークイベントを行なってきました。

「地域の価値をあげる交流の場」~小さな空家が3年で52ヵ国120000人が集まるようになるまで~

というテーマでトークセッションを行なったのですが、その中で中村さんは何度も、「銀行に通すための事業計画は作るな」と話していました。

その流れから、「流行りを生み出してはいけない」という話の展開に変わっていきます。

「流行りは廃れる」

一時的なブームを作り出すことはできるかもしれませんが、長く残していくものを作りたいのであれば、時代に左右されない、オリジナルなもので愛情がこもっているものを生み出していく必要があります。



流行りに乗ってはいけない理由はもう一つあります。

「流行りに頼ると思考が止まる。」

流行りに頼り利用者が増えている現状に満足してしまうと、頭を働かせなくなります。

「今の流行りは◯◯だから、◯◯を前面に押し出して集客をしよう!」

この思考では、いざ流行りが終わり利用者がいなくなった際に、手詰まり状態になってしまいます。



ゲストハウスを経営する立場として、一時的な流行りによって人が来るような場所を生み出すのではなく、どのような出来事にも左右されず、恒常的に訪れたいと思える場所を創出するべきだと思っています。

「どうやって恒常的に人が訪れる場所を生み出すのか?」

この問いの答えは私も探し続けています。

一つ自分なりの答えがあるとすれば、「会いたい人がいる」ことだなと思っています。


どんなに素晴らしい料理や、景色を堪能しても、遠方からはるばる時間をかけて再度訪問しようと思う人は少ないはずです。

しかし、その対象が人であれば、遠方からでも時間をかけて、また会いに来てくれると思います。

私はそういうタイプの人間です。

美味しいご飯や、素晴らしい景色も好きですが、それが理由でどこかを再訪するということはありません。

ただ、もしそこに会いたいなと思う人がいれば、何度でも訪れます。


もしこれからあなたが場所を創り、何かを始めるのであれば、どうすればあなたがまた会いたいと思える人になれるのかを考えるのは大事。

流行りを生み出すことだけを考えるのではなく、恒常的に人が訪れたい場所はどのような場所なのか?

ぜひこれらの問いを考えてみてください。


The other day I had an event with Mr. Nakamura, a representative of an NPO called Earth Cube Japan.

The event was called “A place in which enhances the value of the surrounding area.”
I talked about this topic with him and he said that a business plan that involves startup money from the bank is not the way to go.
This led to a conversation about why we should not follow trends, or even try to create them.
He told me, “All trends eventually fall out of fashion.”

You can create a boom, but if you want something to have staying power, it must be created with a personal attachment, and with originality.

One other reason he gave me for not focusing on trends: “If you rely solely on trends when attempting to create something new, you will soon find yourself at a loss.”
If you are satisfied with people buying your products due to your ability to read and stay ahead of trends, you will no longer have use for your creativity.
If you see that trends are heading in a certain direction and choose to use that to appeal to your target audience, you will eventually reach a dead end, in which the trend you relied so much on comes to a sudden halt and people are no longer interested in what you have to offer.

As the manager of a hostel, I have come to the conclusion that we need to make a place where people constantly come, regardless of the current state of things, rather than making one in which people choose to come because it is currently the cool place to be.

I’ve been searching for an answer, and thus far, this is what I’ve come up with: Such a place has a specific person/people that guests would like to meet.

My assumption is that most people don’t choose to return to a place due to the delicious food or wonderful scenery, regardless of how great they may be.
However, people do sometimes go all the way back to even the most remote of places just to meet someone they really appreciate again.
I fall under this category.

I can’t see myself going somewhere again for food or a view, but if there is someone I want to meet again, I will visit them, wherever they may be, over and over.

If you plan on creating a place, or starting something new, I recommend thinking about how you can become someone that people want to meet over and over again.
Think about what kind of places people want to come to regularly rather than what trends are currently popular.
Please take these into consideration.



いいなと思ったら応援しよう!

合同会社Staylink
より良い発信をすべく、知識を蓄えるために活用させていただきます。