フェミニスト神学者としてのメアリー・デイリー

メアリー・デイリーがラディカル・フェミニストとして功罪著しいのは有名です。

一方、「フェミニスト神学者」としてはどのように評価・継承・批判されているのでしょうか?
そのあたりを調べていってみたいと思っています。

というのも、ただいま、イスラームの文脈での論文を書いているのですが、キリスト教神学の議論と一部パラレルなのに気づきました。やはりキリスト教神学もやらないといけないなと思っています。本格的にやる(=論文などにしていく)のは来年度以降ですね。しかしその前に、仏教の方も議論のたたき台だけ提出しておかないと。これは本年度中かな。やること多いですね⋯。しかし何より憂鬱なのは、やはりフェミニズムの文脈を追う必要があるということ。幸い、昨今の日本のアカデミアや宗教界はトランスフォビアがあんまり無いのでいいですね。外国語文献や昔の日本の文献とかは、いきなり背後から刺されるようなものがあって、読んでいて辛いことも多いです(というか楽しくはない⋯。学問の楽しさとか言ってられる人々が羨ましいです)。

以下、参考資料のGoogle翻訳です。

さようなら、メアリー・デイリー、そしてトランスフォビアを持っていってください
モニカ・ロバーツ 時事 フェミニズム GLBTQI 死亡記事で掲示されるポストする2010年1月9日
私がラディカルフェミニズムを嫌う主な理由の1つは、シーラジェフリーズ、ジャニスレイモンド、ジャーメイングリア、1月3日に亡くなった女性メアリーデイリーのカルテットによって支持された猛烈なトランスフォビアです。

デイリーは素晴らしい思想家でしたが、穏やかに言えば物議を醸していました。

彼女はかつて、地球上の男性の10%だけが生き残っているべきだと主張し、ボストン大学の女性学の教室で男性を許可することを拒否しました。

彼女は、ロードの有名な1979年5月6日のメアリ・デイリーへの公開書簡での人種差別のために、ウーマニストのオードリー・ロードから呼び出されました。

ロードは、Dalyの1978年の本Gyn / Ecologyで、人種に対処したり、色の女性の話を認めなかったことで彼女を批判しました。デイリーはロードの手紙に決して返答しなかった。

デイリーのトランスフォビアは、トランスジェンダーの人々を「フランケンシュタイン人」と呼び、「人為的で人為的な状態」で生活しているときに、 Gyn/Ecologyでも完全に有効でした。

「メアリ・デイリーのフェミニスト神学が家父長制の抑圧に対して提供した抵抗は称賛に値するが、トランスジェンダー/ジェンダークィアの人々のために彼女がしたように、「他者」を示すことによって自分の種類を高める精神性は、最終的には私が同情しないものである」と述べた。トランスジェンダーの活動家で歴史家のスーザン・ストライカー博士。「死を愛するフランケンシュタインの怪物としての性転換者に対する彼女の道徳的な非難は、巨大なものの変容する力を取り戻し、トランスジェンダーの人々に対するその汚名に反論する私自身の努力の強力な推進力でした。」

私の世代の多くのトランスジェンダーの人々にとってのもう1つの論争の骨は、デイリーが80年代から90年代初頭のトランスジェンダーコミュニティの激しい公の敵であるジャニスレイモンドの指導教官であったことです。デイリーはジャニス・レイモンドの博士論文を監督し、それはその後、悪名高いトランスフォビアの1979年のスクリード、トランスセクシュアル・エンパイア:彼女の男性のメイキングに変身しました。この本は、性転換女性は家父長制の代理人であり、女性の空間に浸透していると主張した。このディスコ時代の本は、ジュリー・ビンデルのような現在のトランスジェンダーを軽蔑する過激なフェミニストによって吐き出された憎悪の多くの土台となっています。

メアリー・デイリーは、残念ながらいくつかの問題のある立場をとった複雑な個人であり、私たちが知る限り、彼らについての彼女の考えを変えることを拒否しました。善悪を問わず、彼女は間違いなく過激なフェミニスト思想に大きな影響を与えました。特に、彼女の宗教に関する執筆が関係していた場合はそうです。しかし、トランスジェンダーに関する彼女の執筆がほとんど忘れられることを期待することしかできません。

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タグ:ジャニスレイモンド メアリーデイリー モニカロバーツ
「さようなら、メアリー・デイリー、そしてトランスフォビアを持っていってください」 についての 4つの考え
アリソンマッカーシー は言う:
2010年1月9日午後7時8分
この作品との完全なサポート、合意、そして連帯で!

ピングバック:メアリーデイリーのレガシー| gaelick
レニー は言う:
2010年1月13日午後1時47分
絶対に真実であり、これは言われる必要がありました。丸一週間、あまりにも多くの人が彼女の業績を賞賛し、彼女が行った憎しみを無視することをいとわなかった。誰かを称賛するつもりなら、それについて誠実である必要がある。

リチャード は言う:
2013年5月2日午前11時35分
これは、ロードがデイリーに書いた手紙のコピーです。
一番下までスクロールすると、ロードの手紙に対するデイリーの応答のコピーがあります。

http://www.historyisaweapon.com/defcon1/lordeopenlettertomarydaly.html

コメントは締め切りました

https://globalcomment.com/goodbye-mary-daly-and-please-take-the-transphobia-with-you/


odbye, Mary Daly, and please take the transphobia with you
By Monica Roberts Posted in Current Affairs Feminism GLBTQI Obituary Posted on January 9, 2010
One of the major reasons I don’t like radical feminism is the virulent transphobia that was espoused by the quartet of Sheila Jeffreys, Janice Raymond, Germaine Greer, and the woman who died on January 3, Mary Daly.

While Daly was a brilliant thinker, she was controversial, to put it mildly.

She once advocated that only ten percent of the men on planet Earth should be left alive, and refused to allow men in her women’s studies classrooms at Boston College.

She was called out by womanist Audre Lorde for her racism in Lorde’s famous May 6, 1979 Open Letter To Mary Daly.

Lorde criticized her for failing to address race or acknowledge the stories of women of color in Daly’s 1978 book Gyn/Ecology. Daly never responded to Lorde’s letter.

Daly’s transphobia was in full effect in Gyn/Ecology as well when she referred to trans people as “Frankensteinian” and living in a “contrived and artifactual condition”.

“Although the resistance Mary Daly’s feminist theology offered to patriarchal oppression is commendable, a spirituality that elevates one’s own kind by demonizing an ‘other’ – as hers did for transgender/genderqueer folks – is ultimately one for which I have no sympathy,” said transgender activist and historian Dr. Susan Stryker. “Her moralistic condemnation of transsexuals as death-loving Frankenstein monsters was a powerful impetus for my own efforts to reclaim the transformative power of the monstrous and refute its stigma for trans people.”

Another bone of contention for many trans people of my generation is that Daly was the faculty thesis adviser to the transgender community’s bitter public enemy of the 80’s and early 90’s, Janice Raymond. Daly supervised Janice Raymond’s PhD dissertation, which then morphed into the notoriously transphobic 1979 screed, The Transsexual Empire: The Making of the She-male. The book argued that transsexual women were agents of the patriarchy infiltrating women’s space. This disco-era book is the underpinning for much of the haterade spewed by current trans-despising radical feminists such as Julie Bindel.

Mary Daly was a complex individual who unfortunately took some problematic positions, and, as far as we know, refused to change her mind about them. For good and ill, she was undeniably a major influence on radical feminist thought, particularly wherein her writing on religion was concerned. One can only hope that her writing on trans people, however, will largely be forgotten.

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TAGS: janice raymond mary daly monica roberts
4 thoughts on “Goodbye, Mary Daly, and please take the transphobia with you”
Allison McCarthy says:
January 9, 2010 at 7:08 pm
In full support, agreement, and solidarity with this piece!

Pingback: Mary Daly’s Legacy | gaelick
Renee says:
January 13, 2010 at 1:47 pm
Absolutely truth and this needed to be said. For an entire week far too many were willing to praise her accomplishments and ignore the hatred that she engaged in. If we are going to eulogize someone we need to be truthful about it.

Richard says:
May 2, 2013 at 11:35 am
Here is a copy of the letter Lorde wrote to Daly:
If you scroll to the bottom, there is a copy of Daly’s RESPONSE to Lorde’s letter.

http://www.historyisaweapon.com/defcon1/lordeopenlettertomarydaly.html

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