見出し画像

教育の国際プロジェクトに参加して

みなさん、こんばんは。NOZOMIです。

現在、大学院にて教育学を勉強中。最近、オンライン教育ってどのくらい可能性があるんだろうかと模索する日々が続いている。オンラインってどんなところが魅力的で、どんなところが不十分になりやすいのか…。最近のプチ課題です。

というのも、4月下旬にポーランドの友人から「よかったら、私たちの国際プロジェクトに協力してくれないか」とお誘いを受け、喜んで参加させてもらいました。ただ、専門的なことは書けないため、今自分が置かれている状況を踏まえて私が感じている「オンライン教育の課題」についてあれこれ書かせてもらいました。先日、その時に書いた電子ジャーナルが公開されたので、みなさんにも紹介しようと思います。

コロナによって変容した大学の講義

画像3

私の所属する大学では、4月30日から春夏学期(前期)がスタート。6月より一部の研究室や少人数講義などでは対面でのやり取りが可能になるみたいですが、当面はこのままオンライン対応になりそうです。前期の講義をどうするかは講義を担当する教授によって実に様々な対応になっています。私は現在、所属するゼミの企画・運営 (主にSlack, Zoomを使用) 、またティーチングアシスタント(TA)として3つの講義 (主にSlack, Google Drive, G-mailを使用) の課題チェックと質問・相談対応を務めています。そこで、オンライン授業初期に学習者が抱えていた不安について聞いてみました。

①課題がきちんと提出されているか不安だったこと

②パソコン操作に慣れていなくて、アプリのインストール方法や課題提出方法が分からなかったこと

③これからの生活費の収入源

④レポートの書き方

こんな感じ。心理的に不安という要素や新しいスタイルへの柔軟な対応に苦しんだという印象です。アプリのインストールやパソコンの使い方などゼロから教えてほしいという人もいて、YouTubeとかでいくらでも自習可能なのに活用できていないということは自習スキルを鍛える必要があるのかなと。大学受験を経験しても、やらされ学習がまだ蔓延っている日本の教育の結果を垣間見た気持ちになりました。

オンライン教育の課題➀

画像1

最初の課題は、オンライン学習環境の質的な違いです。これは、できるだけ早く対処する必要があります。遠隔教育の過程で、学習者は良質のWi-Fi接続、PCまたはタブレットデバイス、およびオーディオ機器を必要としていますが、一部の学生は不自由さを感じる環境下で学習しています。

最近では、学生支援機構を介して給付金申請が出来るようになったり、無利子の奨学金提供団体が名乗りをあげたりしてきました。大学というコミュニティがない彼ら全員が流れてくるさまざまな情報を見落とさずにキャッチしきれているかは疑問が残ります。コロナ禍では、以前にも増して大学の存在価値が弱まっていると体感しています。最近の私も、所属は関係なしに個人と個人の繋がりで生活しています。大学…大丈夫なんだろうか...。まあ、大学とは本来研究するところなので、今のところ研究機関として機能させることに尽力している印象。

オンライン教育の課題②

画像2

2番目の課題は、教師の柔軟なオンライン対応スキルです。対面からオンラインに教授方法が変化すると、教員に求められるスキルも変わります。一部の大学教員もSlackやTeams等、便利なテクノロジーを駆使して対面講義と同じかそれ以上の教育的価値を提供することを目指しています。しかし、オンライン講義は、学習者や教育者にとって負担が大きすぎることが多く、また多くの場合オンライン学習の特性を無視しています。この課題を解決するために、私たちは各教授とTAの役割を完全に分業してそれぞれのタスクの可視化を試みました。このおかげで、提供する教育コンテンツを効率的に改善および最小化することに成功しています。また、単位認定にあたり到達度式の学習評価を採用しています。学校教育や義務教育学校における評価方法については、いろいろ議論がありますが、評価するとしたら達成度で測るのがホワイトな選択なんじゃないかと思います。評価っていうのは自分が今どのステージにいるか把握する、ただそれくらいの意味を提供するだけでいいのではないかと。個人的にはそう考えています。

皆さんの大学や学校ではどのような授業が展開されているのでしょうか?レポート課題に追われてドロップアウトする学生を耳にするたびに心配になります。

最後に

在宅授業が当たり前になっている今、オンライン学習の特徴についてもっと深く考察できるチャンスです。今後もオンライン学習について、随時更新していこうと思います。

最後までお読みいただきありがとうございました💛


以下、自分が書いた記事の抜粋になります。

On February 28th, all schools nationwide were recommended by Prime Minister Shinzo Abe to be temporarily closed from March 2nd. Since then, many schools have completely closed or have set up one school day a week. On May 4th, Abe justified extending the declaration of the state of emergency nationwide from May 6th to the end of May. It is expected that this situation will continue for a while. Nevertheless, for those children who are left alone at home, schools have opened their classrooms to provide them with an environment for self-study. Teachers have printed and handed out lots of homework to prevent class delays in gaining knowledge and hope that all schools will be back to normal as soon as possible. Instead of public schools, state online learning services provided by educational institutions such as NPOs and cram schools are expanding with the demand. On the other hand, many universities are switching to online classes. At University which I belong to, the spring-summer semester began on April 30th. Professors are responsible for opening and managing online lectures. I am actually working as a teaching assistant and as a manager in one seminar and several learning projects.
The first challenge is the qualitative difference in the online learning environment. This is a challenge that needs to be dealt with as soon as possible. In the process of distance teaching learners need a good quality Wi-Fi connection, PC or tablet devices and audio equipment. Unfortunately, differences in the students’ access to this equipment can be observed. In addition, the gaps in the educational environment between children who are in public schools and children who are in private schools is getting quite serious. This is an issue that needs to be resolved quickly. The government is working on it with financial support. It’s so important that the schools and school boards in each municipality work together to be flexible in making decisions.
The second challenge is a level of the teachers’ preparation for online teaching. When the way of teaching changes, the skills required of teachers change as well, and new ones develop. We are trying to provide the same or more educational value as face-to-face classes by not only using emails but also useful technology such as Zoom, Slack and Google Drive. However, it turns out that the usual lecture-style classes are often too heavy a burden on learners and educators, and in many cases, ignore the characteristics of online learning. In order to solve this challenge, we decided on the role of each professor and assistant and tried to make a visualization of each work. It is extremely important to review the prescribed educational content and extract only the essential material to improve and minimize the teaching content efficiently. Many educators are still thinking about the method of evaluation. Personally, I think that it should be measured by the degree of achievement, because students need to understand their current learning stage in personalized learning. The purpose of evaluation is mainly to keep or increase the learners’ motivation. The present situation is a good opportunity to reconsider the questions "what is the nature of education?" and "what is the role of teacher?". Then we can set a new mind for a “new normal” world.
Since the Great East Japan Earthquake in 2011, my laboratory has been involved in the development and dissemination of educational materials for disaster prevention. Every time a major earthquake or typhoon strikes in Japan and there are casualties, people are reminded that we are living in times of a constant threat of natural disasters. It is similar with the coronavirus. Instead of thinking of a world without COVID-19, I really recommend you to discuss how we can be coexisting with it. In other words, it brought up the importance of education in regards to the ability to respond flexibly to unpredictable situations. Now is the time for our wisdom to be called upon. Let's think about what we should pass onto our future generations. Finally, I am so proud of my friend, Bogumila for suggesting this great project. Thank you so much. I wish you good health and world peace. Greetings from Japan.




この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?