CNP コミュニティマーケティングで1時間話す(2/12)
目次
前節
Web3ってなにを産んだ?
真の意味でのコミュニティを産んだと感じている
かなり強いものがある
コミュニティマーケティングにすると既存のお金の流れから持って来れる
コミュニティに広告予算が割り当てられるようになっていく
Web3業界が潤っていくように感じている
書籍を読んでいた
きみのお金は何のため?
中学2年生の主人公の話
・お金の謎1:お金自体には価値がない
・お金の謎2:お金で解決できる問題はない
・お金の謎3:みんなでお金を貯めても意味がない
・格差の謎:退治する悪党は存在しない
・社会の謎:未来には贈与しかできない
・最後の謎:僕たちはひとりじゃない
市況
フロア:0.39ETH
リスト数:273体
月例NINGDOM
CNPフレンズのポイントを最も高くベットした人がCNPをもらえる
運営保有分から選ぶ段階に入っている
推薦を受付中
2月にちなんだキャラクターを推薦してもらう
推薦の中から3つに厳選して優勝者に選んでもらう
毎月やっていくことでゲーム性が生まれてくる
2位以下の人は応募したポイントの半分しか戻ってこない
保有ポイントを使っての駆け引きが生まれる
いい推薦文を提示してほしい
ライアーゲームのような形
CNPホルダー全員が同じ遊び方をしなくていい
ポイントを大量消費しない企画も用意していく
職場以外でもCNPを広めてみた#6
今まで広げていく形だったが、今回はリサーチ。
リサーチ用の資料も用意したほうがいいのかもしれない。
パジーペンギン
お金という交換媒体なのか?
問題解決手段なのか?
考え方が変わってくる
BAYCは何となく資産性を感じる
パジーペンギンは属性が異なるが逆転していくのかもしれない
CNPも結果的にパジーペンギンに似ている部分がある
大きな流れが作られている
コミュニティマーケティングとは?
マスメディア
↓
芸能人ブログ
↓
インフルエンサー
↓
活動的なコミュニティ
Web3のコミュニティは活動的である
Web3が生まれたからコミュニティが活動的だと感じている
“リキッドな社会(流動性が高く、不安定な社会)では個人のアイデンティティを追求・維持するのがしんどいので、他者と共有するカテゴリー(=集合的アイデンティティ)に自己のアイデンティティを信託するようになっている。”
楽で楽しい
ゼロから何かを作るのではなく、コミュニティが体現してくれる
インフルエンサー中心ではない
“アクティビティ、コンテンツやプロダクト、長い歴史の中で起点や中心が消失(Stand Alone Complex!)した概念や知恵も、帰属でき、貢献でき、絆が生まれるポテンシャルがあればコミュニティとしての依代になり得る。”
Web3要素的なものが加わり、Web3コミュニティが生まれている
人の引力にしているものはマーケティングツールとしては脆弱
インフルエンサーを使うと仕事として情報を伝えるだけか、本気で伝えるかになっている
コミュニティを使うことで別のものになっていく
今までできなかったものができるようになっているように感じている
コミュニティは何に役に立つ?
今でいうメディア的要素も持っているマーケティングツールとしても使える
CNPがやっているIPビジネスは今まで通り進めていく
人が集まって同じ方向を向いている状況
我々はこうするという似通った考え方の人たち
烏合の衆ではない共通の意思を持って行動していくものになってきている
敵に回すのか味方につけるのか?
今までなるべく個人にフォーカスし一斉に情報発信していた
ただ効率が悪く興味ない人には害になっていた
今まで情報を届けられるしいいことだと思ってやっていた
しかし個人情報保護もありそのやり方は一旦ストップ。
今後どうしていく?と宙ぶらりんとなっていた
SNSマーケティングがやりたかったことはユーザーと関係性を作っていくことだった
発信媒体の中で関係性を築いていくのは難しい
情報を届けるツールとしての使い方しかされていない
フォローした人に今まで情報を届けられたが、アルゴリズムが変わり届けられなくなってしまった
Xの言いなりになるしかなく、広告を出さないと伝えられなくなってきている
そんな中コミュニティマーケティングはすっと通りそう
昔からあるコミュニティと今のコミュニティは大きく異なる
今コミュニティマーケティングという言葉が古い
新しい適切な言葉が必要
広告時代の替わり
いつ声が大きい人に刺されるか不安になりながら発信している状況
もっと安全性の高く似通った形の人が集まっていくところがクローズドSNSやディスコードになっていた
ひとりひとり意見を持ちながら一つの意見を決めていくより、一つの目標を達成するために同じ考えを持った人が集まっていく
一人ではできないことを現在のコミュニティでは達成できるようになってきている
Web3はコミュニティが進化している
なにがコミュニティを進化させた?
デジタル上のモノが価値交換できるようになったのが大きい
心理的安全性が高い中でデジタルアイテムを交換できることで、みんなのつながりができるようになっていく
CNPも同じだと感じている
みんなが同じCNPを欲しいと思って作り、価値を作っていった
共犯関係・目的意識が同じ仲間が出来上がった
さらに今ではトークンインセンティブも生まれて経験できている
新しい価値交換をしながら進めていく
コントロールすることの難しさ
Webメディアを運営していてリンクを踏んで欲しいがコントロールできない
コンテンツを読むことと広告を践むことはベクトルが真逆だと感じている
右にいってもらいたいのに左に誘導しているような感覚
今のコミュニティの中ではデジタルの価値交換は同じ方向を向いた状態でできるため効率が良いと感じている
従来のビジネスモデルでは顧客ひとりひとりと関係性を作っていかなくてはいけない
従来のビジネスモデルでは2割のお客が8割の利益を生んでいる
その2割となるお客様をケアしていくほうがトータルでもうまくいく
ひとりひとりとのお客様との関係性を築いていくものから、現在の活発なコミュニティとの関係性を築いていくように変わってくるほうが効率的だと感じている
NFTコミュニティは活発なプロジェクト同士で繋がっている状態
これは他のプロジェクトとのコミュニケーションマネジメントをしている状態とも言える
今は小さな規模だが今後新しいコミュニティが生まれてくる時に必ず役に立つと感じている
ここには金脈がありそう
企業から広告予算・マーケティング予算を新しい形のコミュニティに振り分けていくだけなので楽
ゼロから価値を作っていくのは大変だった
CNPキャラクターをゼロから作っていくこととは別に、コミュニティが持っている価値を企業やブランドに繋がっていくのが大事
CNPはキャラクター認知度がまだまだ少ない
コミュニティマネージメントで企業と一緒にやっていく中で、キャラクターをうまく使ってもらえれば認知も普及していく
みんながWin-Winになっていく
登場人物となるコミュニティが経済がある企業に接続できることが大事となる
In English Ver.
Speak at CNP Community Marketing for 1 hour (2/12)
What did Web3 give birth to?
I feel it has spawned a true community.
Some pretty strong ones.
Community marketing can bring in from existing money streams.
Advertising budgets will be allocated to the community
I feel like the web3 industry is going to be enriched
Books.
What's Your Money For?
The story of the main character, an eighth grader
Mystery of Money 1: Money itself has no value.
Mystery of Money 2: No problem can be solved by money
Money Mystery 3: There is no point in saving money together.
The mystery of inequality: There is no villain to exterminate.
The mystery of society: The future can only be given as a gift.
The final mystery: We are not alone.
market conditions
Floor: 0.39 ETH
Number of listings: 273
Monthly NINGDOM
The highest bettor of CNP Friends points will get CNP.
We are in the process of selecting from the management holdings
Nominations are being accepted
Ask for nominations of characters associated with the month of February.
From the nominations, we will carefully select three and have them chosen as the winners.
Doing this every month will create a game-changing experience
Those who come in second or lower will only get back half of the points they applied for.
A game will be created by using the points you have.
We want you to present a good recommendation
Shaped like a Liar Game
Not all CNP holders have to play the same way
We will also provide a plan that does not consume a lot of points
Spreading CNP outside of the workplace #6
We have been spreading the word, but this time we will do research.
Maybe we should also prepare materials for research.
Padgy Penguin.
Is it a medium of exchange called money?
Is it a means to solve a problem?
It's a different way of thinking.
BAYC is somewhat of an asset.
Pudgy Penguin has different attributes, but they may be reversed
CNP is similar to Pudsey Penguin in some ways as a result
There is a big trend being created
What is community marketing?
Mass media
↓ (e.g., blogs, newsletters, etc.)
Celebrity blogs
↓ influencers
Influencers
↓ influencers
Active communities
Web3 community is active
I feel the community is active because Web3 was created
"In a liquid society (a highly fluid and unstable society), it is hard to pursue and maintain an individual identity, so we are trusting our identity to a category (= collective identity) that we share with others."
Easy and fun
Not creating something from scratch, but the community embodies it
Not influencer-centric
"Activities, content and products, concepts and wisdom that have lost their starting point or center (Stand Alone Complex!) over a long history, can be dependent as a community if they can belong, contribute, and have the potential to create bonds. "
Web3 elemental things are being added and Web3 communities are being created.
Anything that makes people gravitate is vulnerable as a marketing tool.
Using influencers is either just informing people as a job or a real one
Using communities is becoming something else
I feel like I'm able to do things I couldn't do before
What is the community useful for?
It can be used as a marketing tool that has a media element.
The IP business that CNP is doing will continue as before.
A situation where people are coming together and looking in the same direction
People with similar ideas of how we should do this
We are becoming a group of people who act with a common will, not a group of people who are just like each other.
Do we want to make enemies or allies?
Until now, we have focused on individuals as much as possible and sent out information all at once
But it was inefficient and harmful to those who were not interested.
I used to think it was a good way to deliver information.
However, due to the protection of personal information, we have stopped this approach for the time being.
What are we going to do now? What are we going to do now?
What SNS marketing wanted to do was to build a relationship with users.
It is difficult to build a relationship in a medium that transmits information.
It is only used as a tool to deliver information.
We used to be able to deliver information to people who followed us, but the algorithm has changed and we can no longer do so.
You have no choice but to do what X says, and you can no longer deliver information without advertisements.
In such a situation, community marketing seems to be the way to go.
There is a big difference between traditional communities and today's communities.
The term "community marketing" is outdated
We need a new and appropriate term
It's a replacement for the age of advertising
The situation of sending out messages with the fear of being stabbed by someone with a loud voice
A safer place for people to get together in a similar way has become closed social networking sites and discord
People coming together with the same ideas to achieve a single goal, rather than each person having an opinion and deciding on a single opinion
What one person cannot do alone, today's community can accomplish.
Web3 is an evolving community.
What has evolved the community?
The ability to exchange digital goods for value is significant
The ability to exchange digital items in a psychologically safe environment allows everyone to connect
I feel the same way about CNP.
Everyone wanted the same CNP and created it and created value
We have created friends with the same sense of complicity and purpose
Furthermore, now we are able to create and experience token incentives
Proceeding with a new value exchange
The difficulty of control
I run a web media company and want people to step on the links, but I can't control it.
I feel that reading content and practicing advertisements are opposite vectors.
I feel like I am leading people to the left when I want them to go to the right
In today's community, digital value exchange is more efficient because it can be done while facing the same direction.
In the traditional business model, you have to create a relationship with each and every customer
In the traditional business model, 20% of the customers generate 80% of the profits.
Taking care of that 20% of customers is better for the total business.
We feel that it is more efficient to change from building relationships with each individual customer to building relationships with the current active community.
The NFT community is connected with other active projects.
This can also be said to be a state of communication management with other projects.
I feel that this is a small scale now, but it will definitely be useful when new communities emerge in the future.
There seems to be a gold mine here.
It's easy for companies to allocate their advertising and marketing budgets to new types of communities.
It was hard to create value from scratch
Apart from creating CNP characters from scratch, it is important to connect the value that the community has to companies and brands
CNP still lacks character recognition
If we can get the characters to be used well in community management with companies, recognition will spread.
It's a win-win situation for everyone.
It is important for the community to be able to connect with companies that have a strong economy.