【初級編】立ち回りを正しく行うための基本技と共通認識 最低限押さえておきたい基本技~その2~
こんばんは、今日もお疲れ様です。ジェイソードです
前回の記事の続きになります
Good evening, thank you for your hard work today. This is J-Sword, and I'll continue from where we left off in the previous article.
立ち回りを正しく行うために最低限押さえておきたい基本技~その2~です
Here are some fundamental techniques you'll want to grasp at the very least to execute proper strategies - Part 2.
防御系 Defensive Techniques
受ける Blocking
相手のパンチやキックを腕などでブロックします。
攻撃の方向や角度、高さによって受け方が変わってきます。
立ち回りとして構成する時に、基本的に「受け」を起点として攻撃することが多いです。なぜならブロック(=静止)することで見る人が次の技を認識しやすいからです。
Block the opponent's punches or kicks with your arms, etc.The way you block varies depending on the direction, angle, and height of the attack.When constructing a fight scene (choreography), attacks often start from a "block" as a basis.This is because blocking (stopping) makes it easier for the audience to recognize the next move.
よける Evading:
ヒットポイントをずらし、相手のパンチやキックを空振りさせます。
主に上半身(=頭部)に対する防御ですが、上体だけでよけるのではなく膝も使う事。あわせて重心移動も大事です。
Shift your hit points to avoid the opponent's punches or kicks, causing them to miss.Primarily used for defense against attacks targeting the upper body (head), but it's not just about moving the upper body; use your knees as well.
It's also important to shift your center of gravity accordingly.
かわす Dodging:
「よける」に対して、体全体を使い、さらに移動するイメージです。
これもバリエーションがありますが、いずれもフットワーク(=足運び)が重要です。
In contrast to "evading", this involves using your entire body and further moving to avoid attacks.There are various variations, but footwork is crucial in all cases.
※「よける」と「かわす」の違いについて~補足
意味としては同じようなものですが、例えるならば、野球でバッターがデッドボールすれすれのボールをよけるような感じが「よける」、ドッジボールのように体全体で翻しながら動く感じを「かわす」と理解すればよいでしょう。ちなみに大谷翔平選手が所属するドジャースの語源はここからきているそうですよ。
The Difference Between "yokeru" and "kawasu" - As supplementary meanings, they may seem similar, but if we were to draw a comparison, "yokeru" would be akin to a baseball batter avoiding a pitch that's just about to hit them, while "kawasu" would be more like moving the whole body to dodge while playing dodgeball. By understanding it this way, you can differentiate between the two. By the way, it seems the origin of the name "Dodgers," the team Shohei Ohtani plays for, comes from here.
リアクション系 Reaction Techniques
リアクションは、相手の攻撃をいかに当たったかのように見せるテクニックです。立ち回りはカラミ(やられ役)なくして成立しません。カラミの基本もしっかり覚えましょう。主なリアクションは次の通り。
Reactions are techniques that make it appear as if you've been hit by the opponent's attack.Fight choreography wouldn't work without being able to convincingly portray getting hit. Let's learn the basics of taking hits (Karami) firmly.Here are some of the main reactions:
顔面のリアクション Facial Reactions:
例えば相手の右打撃を左頬に受けた時、頭を右に振って衝撃を表現します。
逆も同様です。左からの攻撃は頭を左に振ります。このとき、注意する点は首を脱力して振った頭をすばやく元に戻します。理由は2点あります。
・頭を振って横を向いたままだと、攻撃をよけたようにも見えるため。
・2手目の攻撃が来た時に反応が遅れ、リアクションが取れず危険なため。
立ち回りの振付によっては、何度も攻撃を受ける場合があります。相手から目を離すことはリスクを伴います。リアクションを取りながらも相手の動きを確認するように心がけましょう。
For example, when taking a right strike to the left cheek, you express the impact by turning your head to the right.The same applies in reverse; if attacked from the left, turn your head to the left.At this point, it's important to quickly return the head to its original position after shaking it.There are two reasons for this:
・If you leave your head turned to the side, it may appear as if you've dodged the attack.
・There's a risk of being late to react to the second attack and failing to respond appropriately.
In fight choreography, you may receive multiple attacks in succession.
It's risky to take your eyes off your opponent.Therefore, strive to maintain awareness of your opponent's movements while taking reactions.
ボディのリアクション Body Reactions:
相手の攻撃をボディに受けた場合、体をくの字に曲げるようなイメージだと思います。間違ってはいませんが、大きく腰を引いてしまうと頭が下がってしまい必然的に相手から目を離してしまう事になり、これも危険です。
あまり顎を引かずに相手から目を離さぬ心構えで、膝を折って前に出す感じでリアクションを取りましょう。この時、腹筋が収縮し呼吸が止まるような感覚が表現できるとよいでしょう。
When taking an attack to the body, you might imagine bending your body into a "U" shape.While this isn't incorrect, if you bend your waist too much, your head will lower, inevitably causing you to take your eyes off your opponent, which is also dangerous.Instead of pulling your chin too much and lowering your head, maintain your gaze on your opponent.
Take the reaction by bending your knees and leaning forward slightly.During this movement, you can convey the sensation of the abdominal muscles contracting and breath being held.
全身で表現するリアクション Whole-body reactions
相手の攻撃を受けた場合、顔面やボディなどの部分的なリアクションとあわせて「後ろによろめく」「大きく吹っ飛ぶ」など体全体のリアクションも必要です。大きく手を広げてオーバーリアクションを取ることもあれば場合によっては受け身を取ったり、空中で回転(=背落ちなど)したり・・・
アクロバティックなリアクションはレベルに応じて習得していくとして
まずは前方回転受け身をできるようになるとよいです。
When taking an opponent's attack, it's important to include not only partial reactions like facial or body reactions but also reactions involving the entire body, such as staggering backward or being thrown forcefully.Sometimes, you may need to take an exaggerated reaction, spreading your arms widely, while in other situations, you may need to take a breakfall or perform aerial maneuvers such as flips.Acrobatic reactions should be learned according to your level.To start, it's beneficial to learn how to perform a front roll breakfall.
★前方回転受け身 Forward Roll Breakfall
前方にでんぐり返ししながら頭に衝撃が直接来ないようにして体を守るための受け身です。
・右足を前に、膝は少し曲げる。左足は少し踵を浮かす。
・左手を床につき、顔を左方向に向ける。
・右手の小指を床に滑らすように、左手と右足の間に間を通して転がる
《ポイント》
腕で円を作り、潰れないようにする事。
そのために左足でしっかりと地面を蹴って高く回る事。
回転後は左足を折って衝撃を逃がすようにする事。
慣れてきたら、逆回転の受け身も練習しましょう。
初心者は、座った状態から練習すると恐怖心が軽減されると思います。
またリアクションを学ぶ上で忘れてはならないテクニックがあります。
「被り」と言いますが、これはまた後述します。
This is a breakfall technique used to protect the body from direct impact to the head while rolling forward.
Place your right foot forward, with the knee slightly bent. Lift the heel of the left foot slightly.
Place your left hand on the floor and turn your face to the left.
Slide the little finger of your right hand along the floor, rolling through the gap between your left hand and right foot.
[Points to Note]
Make a circle with your arms to prevent collapsing.
Kick the ground firmly with your left foot to rotate higher.
After rotation, bend your left leg to dissipate the impact.
Once you become accustomed to it, practice the reverse roll breakfall as well.
Beginners may find it helpful to practice from a seated position to reduce fear.
Additionally, there's a technique crucial to learning reactions called "kaburi", but I'll explain that later.
最低限押さえておきたい基本技~まとめ
■攻撃技 Attack Techniques
殴り Punches,
ボディ Body Blow,
裏拳 Backfist,
前蹴り Front Kick,
回し蹴り Roundhouse Kick,
後ろ回し蹴り Back Roundhouse Kick
■防御 Defense
受ける Blocking
よける Evading:
かわす Dodging:
■リアクション
顔面のリアクション Facial Reactions:
ボディのリアクション Body Reactions:
全身のリアクション(=前方回転受け身)Whole-body reactions
(=Forward Roll Breakfall)
これらの技を習得すれば、立ち回りは充分できます。
どうですか?なんだかやれるような気がしませんか?
By mastering these techniques, you'll be well-equipped in engagements. How does it sound? Do you feel like you can do it?
でも立ち回りには相手があり、それに伴い「ルール」が存在します。
次回はそれについて紹介します。ではおやすみなさい。
However, engagements involve opponents, and with them come "rules." I'll introduce that next time. Good night for now.
この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?