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イエスは本当に死んだのか?
ビスミッラー、慈悲あまねく慈愛深きアッラーの御名において
アッサラームアライクム、あなたの上に平安がありますように
今回は、イエスの死することについてをはっきり解説します。英語の翻訳はし下にあります。
出典:islamreligion.com
イエス (彼にアッラーからの平安がありますように)が十字架の上で死んだ、という観念は、キリスト教の信仰の中核です。それは、イエスが人類の罪のために死んだという信念を表しています。イエスの磔刑はキリスト教の中の重要な教義ですが、ムスリムはそれを完全に拒否します。イエスの磔の刑に関するムスリムの信仰をご説明する前に、ここで原罪の概念に対するイスラーム的見解を理解しておいた方が有益かもしれません。
アダムとイブが楽園で禁じられた木の実を食べたのは、蛇による誘惑のためではありませんでした。彼らを騙し、そそのかしたのは悪魔だったのです。そしてその際、彼らは自らの自由意志を用い、判断ミスをしました。イブだけがこの間違いにおいて責任を負うわけではありません。アダムとイブは、共に神に対する不服従を認識し、反省し、神の赦しを乞いました。そして神はその無限の慈悲と英知でもって、彼らを赦したのです。イスラームに原罪の概念はありません。各人は自らの行いに対してのみ、責任を負うのです。
「荷を負う者は、他の者の荷まで負わされることはない。」(クルアーン 35:18)
神であれ、その息子であれ、あるいは神の預言者であれ、人類の罪の贖罪のために自らを犠牲にする、などという必要はありません。イスラームは、このような見解を完全に拒否します。イスラームの基礎は、私たちが神以外の何ものも崇拝しない、ということを確信をもって知ることのもとに成り立っています。そして罪の赦しは、唯一の真の神のみによってなされるものですから、人が罪の赦しを乞う際には、真摯な反省をもって従順に神のもとに立ち返り、罪の赦しを乞い、二度とその罪を繰り返さないように約束しなければなりません。このようにしてのみ、罪というものは赦されるのです。
原罪と赦しに関するイスラームの理解を見てみれば、イスラームにおいては、イエスが人類の罪を贖うために到来したのではないと教えられていることが分かります。むしろ彼の目的は、それ以前の預言者たちのメッセージを再確認することだったのです。
「…神の他に、崇拝に値するものなど存在しないのだ…」(クルアーン3:62)
ムスリムは、イエスが磔刑にされたとも、また彼が死んだとも信じてはいません。
磔刑について
イエスのメッセージは、ローマ帝国の権力者たち同様、イスラエルの民の多くからも拒否されました。彼の弟子として知られている信者たちは、彼の周りに小さな集団を作っていました。イスラエルの民はイエスに対して共謀し、彼を暗殺する計画を立てました。彼は、ローマ帝国で良く知られていた身の毛もよだつ特定の方法で、公開処刑される予定でした。つまり磔の刑です。
磔の刑は、恥ずべき死に方と見なされていました。そしてローマ帝国の「市民」は、この懲罰から免除されていました。それは死の苦痛を長引かせることだけではなく、身体の切断をも意図して創案されたのです。イスラエルの民は彼らのメシア、神の使者イエスに対し、この屈辱的な死を計画していました。しかし神はその無限の慈悲でもって、イエスに似ている者と彼を取り替え、この忌まわしい出来事を防止されたのです。そしてイエスは生きたまま、その肉体と魂と共に天国に召されました。クルアーンは取り替えられた人物に対しての詳細について何も語ってはいませんが、私たちは確信をもって、それが使徒イエスではなかったことを信じ、また知っているのです。
ムスリムは、神の崇拝と、神の命令に沿っての生き方において人間が必要とする全ての知識は、クルアーンと預言者ムハンマドの正統な伝承の中に含まれていると信じています。従って、そこに細かい詳細が説明されていないということは、神がその英知によって、そのような詳細は私たちにとって何のメリットもないと判断されたためなのです。クルアーンは神ご自身の言葉によって、イエスに対しての彼らの策略と、神によるその破棄、そしてイエスの昇天について説明しています。
「彼らは策謀したが、神も策謀された。しかし神こそは最高の策謀者であられる。」(クルアーン 3:54)
「また彼らの、“私たちは、神の使徒であるマリヤの息子、メシア・イエスを殺したのだ。”という言葉ゆえに(呪った)。彼らは彼のことを殺してもいなければ、磔刑にもしていない。彼に似た者を彼と思い込んだだけなのだ。彼について(見解を)異ならせている者たちは、実に疑念の中にある。彼らはそのことについて(確実な)知識もなく、ただ単に推測に従っているに過ぎない。彼らは決して、彼のことを殺してなどいないのだ。いや、神は彼を、かれの御許に上げられたのである。神は威光高く、この上なく英明なお方。」(クルアーン 4: 157-158)
イエスは死んでいない
イスラエルの民とローマ権力は、イエスを害することが出来ませんでした。神は、神自身がイエスをその御許へと召し、イエスの名において行なわれた虚偽の言明を暴露しています。
「“イエスよ、われはあなたを召し、われのもとに上げ、不信仰者たちから清めよう。”」(クルアーン 3:55)
上の節では、神がイエスを「召される」際に、「ムタワッフィーカ(mutawaffeeka)」という言葉を用いられています。アラビア語の豊富さにmutawaffeeka)」という言葉を用いられています。アラビア語の豊富さに
対する明確な理解と、多くの単語の意味のレベルに関する知識なしには、神の意図を誤解する恐れがあります。現代アラビア語において、「ムタワッフィーカ(mutawaffeeka)」は時に死亡を、また時には睡眠を示すことがあります。しかしクルアーンのこの句の中では、神がイエスを完全にかれの御許に召された、という語本来の包括的な意味で用いられています。従って、彼は昇天の際にはいかなる損傷もなく、肉体と魂と共に生きた状態であったのです。
ムスリムは、イエスが死んではおらず、審判の日の前の最後の日々にこの世に戻って来ることを信じています。預言者ムハンマドは、彼の教友たちに、こう言いました:
「マリヤの子イエスがあなた方のもとに降臨し、福音の法ではなくクルア
ーンの法によって人々を裁くことになる時、あなた方はどうなるのか?」
(サヒーフ・アル=ブハーリーによる伝承)
神はクルアーンの中で、審判の日が必ず訪れる日であることを、私たちに確認します。またイエスの降臨は、それが間もなく到来することの予兆の一つであることに、警告を放つのです。
「実に彼は、(審判の)時の予兆の一つである。ゆえにそこにおいて疑念を抱かず、われに従うのだ。これこそは真っ直ぐな道である。」(クルアーン 43:61)
このように、イエスの磔と死に関するイスラームの信仰は明快です。イエスを磔にする姦計があったもののそれは失敗し、彼は死ぬことなく昇天したのです。そして彼は審判の日が起こるまでの最後の日々にこの世に回帰し、そのメッセージを継続するのです。
The idea of Jesus dying on the cross is central to the Christian belief. It represents the conviction that Jesus died for the sins of mankind. The crucifixion of Jesus is a vital doctrine in Christianity; however Muslims reject it completely. Before describing what Muslims believe about Jesus’ crucifixion, it may be useful to understand the Islamic reaction to the notion of original sin.
When Adam and Eve ate from the forbidden tree in paradise, they were not tempted by a serpent. It was Satan who deceived and cajoled them, whereupon they exercised their free will and made an error in judgement. Eve does not bear the burden of this mistake alone. Together, Adam and Eve realised their disobedience, felt remorse and begged for God’s forgiveness. God, in his infinite mercy and wisdom, forgave them. Islam has no concept of original sin; each person bears responsibility for his own deeds.
“And no bearer of burdens shall bear another’s burden”. (Quran 35:18)
There is no need for God, a son of God, or even a Prophet of God to sacrifice himself for mankind’s sins in order to buy forgiveness. Islam refuses this view entirely. The foundation of Islam rests on knowing with certainty that nothing should we worshipped but God alone. Forgiveness emanates from the One True God; so, when a person seeks forgiveness, he must turn to God submissively with true remorse and beg forgiveness, promising not to repeat the sin. Then and only then will sins be forgiven.
In the light of Islam’s understanding of original sin and forgiveness, we can see that Islam teaches that Jesus did not come to atone for the sins of mankind; rather, his purpose was to reaffirm the message of the Prophets before him.
“.. None has the right to be worshipped but God, the One and
the Only True God…” (Quran 3:62)
Muslims do not believe in the crucifixion of Jesus, nor do they believe that he died.
The Crucifixion
Jesus’ message was rejected by most of the Israelites as well as the Roman authorities. Those who believed formed a small band of followers around him, known as the disciples. The Israelites plotted and conspired against Jesus and formulated a plan to have him assassinated. He was to be executed in public, in a particularly gruesome manner, well known in the Roman Empire: crucifixion.
Crucifixion was considered a shameful way to die, and “citizens” of the Roman Empire were exempt from this punishment. It was designed to not only prolong the agony of death, but to mutilate the body. The Israelites planned this humiliating death for their Messiah – Jesus, the messenger of
God. God in his infinite mercy prevented this abominable event by putting the resemblance of Jesus on somebody else and elevating Jesus alive, body and soul, to heaven. The Quran is silent about the exact details of just who this person was, but we know and believe with certainty that it was not Prophet Jesus.
Muslims believe that the Quran and the authentic narrations of Prophet Muhammad contain all the knowledge mankind needs in order to worship and live according to God’s commandments. Therefore, if small details are not explained, it is because God in His infinite wisdom has judged these details to be of no benefit to us. The Quran explains, in God’s own words, the conspiracy against Jesus and His plan to outwit the Israelites and raise Jesus to heaven.
“And they plotted to kill Jesus and God planned too. And God is the Best of the planners.” (Quran 3:54)
“And because of their boasting, "We killed Messiah Jesus, son of Mary, the Messenger of God." But they killed him not, nor crucified him, but the resemblance of Jesus was put over another man, and those who differ therein are full of doubts. They have no (certain) knowledge; they follow nothing but conjecture. For surely, they killed him not. But God raised him (Jesus) up unto Himself. And God is Ever All-Powerful, All-Wise.” (Quran 4:157-158)
Jesus Did Not Die
The Israelites and the Roman authorities were not able to harm
Jesus. God says clearly that He took Jesus up to Himself and cleared him of the false statements made in Jesus’ name.
“O Jesus! I will take you and raise you to Myself and clear you of the forged statement that Jesus is God’s son.” (Quran 3:55)
In the previous verse, when God said He “will take” Jesus, he uses the word mutawaffeeka. Without a clear understanding of the richness of the Arabic language, and knowledge of the levels of meaning in many words, it may be possible to misunderstand God’s meaning. In the Arabic language today the word mutawaffeeka is sometimes used to denote death, or even sleep. In
this verse of Quran, however, the original meaning is used and the comprehensiveness of the word denotes that God raised Jesus to himself, completely. Thus, he was alive at his ascension, body and soul, without any injury or defect.
Muslims believe Jesus is not dead, and that he will return to this world in the last days before the Day of Judgement. Prophet Mohammad said to his companions:
“How will you be when the son of Mary, Jesus descends amongst you and he will judge people by the Law of the Quran and not by the law of Gospel.” (Saheeh Al-Bukhari) God reminds us in the Quran that the Day of Judgement is a Day that we cannot avoid and cautions us that the descent of Jesus is a sign of its nearness.
“And he, Jesus, son of Mary shall be a known sign for the Hour. Therefore have no doubt concerning it. And follow Me! This is the Straight Path.” (Quran 43:61)
Therefore, the Islamic belief about Jesus’ crucifixion and death is clear. There was a plot to crucify Jesus but it did not succeed; Jesus did not die, but ascended to heaven. In the last days leading up to the Day of Judgement, Jesus will return to this world and continue his message. After reading and understanding what Muslims believe about Jesus, son of Mary, there may be some questions that come to mind, or issues that need clarification. You may have read the term “People of the Book” and not been completely clear about what this meant. Likewise, while exploring the literature available about Jesus you could have come across the name Eissa and wondered if Jesus and Eissa were the same person. If you are considering investigating a little further or perhaps reading the Quran, the following points may be of interest.
And Allah knows best.