AI and The Future Of Humanity 「AIと人類の未来」by Yuval Noah Harari 読み下し訳-6
これはユヴァル・ノア・ハラリ氏のフロンティアフォーラムライブ2023での「AIと人類の未来」と題されたトークのフルテキストです。翻訳ではありません。読み下し訳です。英文速読の勉強に役立ててください。トークの映像はリスニングの勉強になります。
映像は→https://www.youtube.com/watch?v=LWiM-LuRe6w&t=242s
Now, the most interesting thing about this episode wasn’t Lemoine’s claim, which was most probably false. The really interesting thing was his willingness to risk and ultimately lose his very lucrative job for the sake of the AI chatbot that he thought he was protecting.
さて、このエピソードについて最も興味深いのはルモワンの発言ではなかった、それはおそらくほとんど間違っている可能性があった。本当に興味深いのは彼のリスクを冒す意欲だった、そして結局彼のとても有利な仕事を失うことになった、彼が守っていると思っていたAI chatbotのために。
If AI can influence people to risk and lose their jobs, what else can it induce us to do? In every political battle, for hearts and minds, intimacy is the most effective weapon of all, and AI has just gained the ability to mass-produce intimacy with millions, hundreds of millions of people.
もしAIが人々を危機に晒し職を失わせることができるならば他に何をすることを促せるのか。あらゆる政治的争いにおいて、人々の心情と心のための、親密さは最も効果的な武器だ。そしてAIは獲得したばかりだ、大量生産の親密さへの能力を、何百万、何億の人々と。
Now, as you probably all know, over the past decade, social media has become a battlefield for controlling human attention. Now, with the new generation of AI, the battlefront is shifting from attention to intimacy, and this is very bad news.
What will happen to human society and to human psychology as AI fights AI in a battle to create intimate relationships with us, relationships that can then be used to convince us to buy particular products or to vote for particular politicians? Even without creating fake intimacy, the new AI tools would have an immense influence on human opinions and on our worldview.
さて、おそらく皆さんは知っているように過去10年にわたって、ソーシャルメディアは戦場になった、人間の注意を支配するための。今、AIの新世代とともに、前線は注目から親密さへ移行している。そしてこれはとても悪い知らせだ。
何が起きているのか、人間社会と人間の心理に、AIがAIと戦うように、我々と親密な関係を築くために、その関係はその時我々を説得するために使われる、特定の物を買うためや特定の政治家に投票するために。偽りの親密さを作らなくても新しいAIツールは人間の意見や我々の世界観に計り知れない影響を及ぼすだろう。
People, for instance, may come to use, are already coming to use, a single AI advisor as a one-stop oracle and as the source for all the information they need. No wonder that Google is terrified. If you’ve been watching the news lately, Google is terrified, and for a good reason.
Why bother searching yourself when you can just ask the oracle to tell you anything you want? You don’t need to search. The news industry and the advertisement industry should also be terrified. Why read a newspaper when I can just ask the oracle to tell me what’s new?
例えば人々は、使うようになるかも知れない、すでに使うようになっている、1人のAIアドバイザーを、ワンストップの賢人(オラクル)として、彼らが必要とする全ての情報のソースとして。Googleが恐れていることは不思議ではない。もしあなたがニュースを最近、注視しているならば、グーグルは恐れている、正当な理由のために。なぜ探すことに悩むのか、ただオラクルに聞くだけの時に、あなたが知りたいことを教えてと。あなたは探す必要はない。報道業界や広告業界もまた恐れている。なぜ新聞を読むのか、ただ何か新しいことを教えてとオラクルに尋ねることができる時に。
And what’s the point, what’s the purpose of advertisement when I can just ask the oracle to tell me what to buy? So there is a chance that within a very short time the entire advertisement industry will collapse, while AI, or the people and companies that control the new AI oracles, will become extremely, extremely powerful.
そして、ポイントは何だろう、広告の目的は何だろう、私がオラクルに何を買うべきかを教えてと尋ねる時。危険がある、広告業界全体がすぐに崩壊するだろうという。一方、AIやあるいは人々や企業は新しいAIオラクルを支配し極めて強力になるだろう。
What we are potentially talking about is nothing less than the end of human history. Now, not the end of history, just the end of the human-dominated part of what we call history. History is the interaction between biology and culture. It’s the interaction between our biological needs and desires for things like food and sex, and our cultural creations like religions and laws. History is the process through which religions and laws interact with food and sex.
我々が話しているのは人類の終わりより以上のことではない、今は歴史の終わりではない、ただ人間が支配した部分の終わりに過ぎない、我々が歴史と呼ぶものの。歴史は生物学と文化の相互作用だ。それは我々の生物学的需要と欲望の、食べ物やせっくすのような、そして文化的創造物の宗教や法律のような。歴史は宗教や法律が食べ物やセックスと相互に作用する過程だ。