アマゾンがプライム会員を「騙して罠にはめた」とFTCが主張/FTを読む
Amazon ‘tricked and trapped’ customers with Prime subscriptions, FTC claims
アマゾンがプライム会員を「騙して罠にはめた」とFTCが主張
US regulator goes after ecommerce giant in its latest lawsuit against Big Tech
米国の規制当局、ビッグテックに対する最新の訴訟で電子商取引大手を追及
The US Federal Trade Commission has sued Amazon, accusing it of duping customers into signing up for its Prime service without their consent and “sabotaging” efforts to undo their subscriptions.
米連邦取引委員会は、顧客をだまして同意なしにプライムサービスに登録させ、定期購入を取り消す取り組みを「妨害」したとしてアマゾンを告訴した。
The FTC said in the heavily redacted complaint filed on Wednesday that Amazon had used “manipulative, coercive, or deceptive user-interface designs known as ‘dark patterns’ to trick consumers into enrolling in automatically-renewing Prime subscriptions.”
FTCは、水曜日に提出された大幅に編集された訴状の中で、Amazonが「消費者をだまして自動更新のPrimeサブスクリプションに登録させるために、『ダークパターン』として知られる操作的、強制的、または欺瞞的なユーザーインターフェースデザイン」を使用していたと述べた。
Lina Khan, FTC chair, said in a statement: “Amazon tricked and trapped people into recurring subscriptions without their consent, not only frustrating users but also costing them significant money.”
FTC委員長のリナ・カーン氏は声明で、「アマゾンは同意なしに人々をだまして定期購読に陥らせ、ユーザーをイライラさせただけでなく、多額の費用を支払わせた」と述べた。
Amazon did not immediately respond to a request for comment.
アマゾンはコメントの要請にすぐには応じなかった。
The lawsuit is the latest salvo against Big Tech companies such as Amazon, Google and Meta that have been launched by Khan and other antitrust regulators in Washington as they crack down on what they have described as anti-competitive or anti-consumer business practices.
この訴訟は、アマゾン、グーグル、メタなどの大手テック企業に対する最新の攻撃であり、カーンをはじめとするワシントンの反トラスト法規制当局が、反競争的あるいは反消費者的なビジネス慣行を取り締まるために起こしたものである。
When it was first introduced in 2005, Amazon Prime cost $79 a year and offered subscribers free two-day shipping on purchases. It has expanded over the years to offer other services, including a Netflix-like digital video library, music, photos and gaming. As its offerings have grown, so has the cost, reaching $139 a year in the US. The value of the subscription can vary between consumers, depending on which services they use and how often.
2005年に初めて導入されたアマゾン・プライムは年額79ドルで、加入者は購入品の2日分の送料が無料となった。その後、Netflixのようなデジタルビデオライブラリ、音楽、写真、ゲームなど、他のサービスも提供するようになった。サービス内容の拡大に伴い、料金も上昇し、米国では年間139ドルに達している。どのサービスをどれくらいの頻度で利用するかによって、サブスクリプションの価値は消費者によって異なる。
The FTC alleged the issue with “nonconsensual enrolment” into Prime was “well known” within Amazon. Nevertheless, the company and its leadership “slowed, avoided, and even undid user experience changes that they knew would reduce nonconsensual enrolment because those changes would also negatively affect Amazon’s bottom line”, according to the complaint.
FTCは、プライムへの「同意のない登録」の問題はアマゾン内で「よく知られている」と主張した。それにもかかわらず、同社とその経営陣は「同意のない登録が減少すると分かっていたユーザーエクスペリエンスの変更を遅らせ、回避し、さらには変更を取り消した。変更はアマゾンの収益にも悪影響を与えるためだ」と訴状にはある。
Prime subscription fees account for $25bn of Amazon’s annual revenue, according to the complaint. Last year the company’s revenue reached $514bn. According to Insider Intelligence, Amazon Prime users in the US are set to reach 174.9mn this year, representing roughly 66 per cent of the US population.
訴状によれば、アマゾンの年間収益のうちプライムの定期購入料は250億ドルを占めているという。昨年の同社の収益は5,140億ドルに達しました。 Insider Intelligence によると、米国の Amazon Prime ユーザーは今年 1 億 7,490 万人に達する見込みで、これは米国人口の約 66 パーセントに相当します。
Amazon had “substantially revamped” the Prime cancellation process for some users ahead of the lawsuit, the FTC said. But before it did so, consumers had to “navigate a four-page, six-click, 15-option cancellation process”, according to the complaint, while signing up for Prime required just one or two clicks.
FTCによると、アマゾンは訴訟に先立ち、一部ユーザー向けのプライムのキャンセル手続きを「大幅に刷新」したという。しかし訴状によれば、その前に消費者は「4ページ、6回のクリック、15のオプションからなるキャンセルプロセスをナビゲートする」必要があったが、プライムへのサインアップにはわずか1、2回のクリックが必要だったという。
The main goal of the procedure — which Amazon called “Iliad” after Homer’s epic poem on the “long, arduous” Trojan war — was to “thwart” subscribers, the regulator alleged.
規制当局は、この手続きの主な目的は、「長くて困難な」トロイア戦争を描いたホメーロスの叙事詩にちなんでアマゾンが「イリアス」と名付けたもので、購読者を「妨害」することにあったと主張した。
It is the second FTC challenge against Amazon in as many months. The company in May agreed to pay $25mn to settle a lawsuit brought by the FTC and the US Department of Justice charging the company with violating children’s privacy laws.
これは、Amazonに対するFTCの異議申し立てとしてはここ数カ月で2回目となる。同社は5月、児童プライバシー法違反で同社を告発したFTCと米国司法省が起こした訴訟の和解として2500万ドルを支払うことに同意した。
The regulators accused Amazon of storing children’s recordings captured by its Alexa voice assistant indefinitely and of “undermining” parents’ deletion requests. The group said it disagreed with the FTC’s claims.
規制当局は、アマゾンが音声アシスタント「アレクサ」で録音した子どもの録音を無期限に保存し、親の削除要求を「弱体化させた」と非難した。同社はFTCの主張に同意しないと述べた。
Before she was nominated by President Joe Biden to lead the FTC, Khan published an academic paper calling for Amazon’s break-up.
カーン氏はジョー・バイデン大統領によってFTC委員長に指名される前に、アマゾンの解体を求める学術論文を発表した。
Amazon has unsuccessfully requested Khan be recused from matters involving the company, citing her longstanding criticism. When asked about potential impartiality at a congressional hearing in 2021, Khan said she had “none of the financial conflicts or personal ties that are the basis of recusal under federal ethics laws”.
アマゾンはカーン氏の長年の批判を理由に、同社に関わる問題からの辞任を要請したが、失敗に終わった。 2021年の議会公聴会で潜在的な公平性について問われたカーン氏は、「連邦倫理法に基づく忌避の根拠となる経済的対立や個人的なつながりはまったくない」と述べた。
In the Prime case, the FTC is seeking monetary penalties as well as injunctive relief to stop it from continuing to harm customers.
プライム訴訟では、FTCは顧客に損害を与え続けることを阻止するための差し止めによる救済だけでなく、金銭的な罰金も求めている。