D.O.C -Discovery of Classics-
It goes without saying that the history of the world of polytheism has been a repeated cycle of conflict and cooperation.
However, there is also a side to it that can be seen as a “history of wisdom” that has created a process of reconciliation by reinterpreting the different gods of each other as “the same god with different names depending on the region.”
In the case of Buddhism, this process went one step further, with the birth of Mahayana philosophy, which theorized a one-to-one dialogue between “individual believers = microcosm” and “collective consciousness = macrocosm.”
In the process, the idea of “oneness between local deities and Buddha nature = syncretism of Shinto and Buddhism” was born, and the “manners” of quietly opening one's consciousness by becoming one with space were born.
Even in monotheistic religions, there was a process like this.
In the power struggles between small city-states, the “city gods” and “regional gods” gradually came to be reconciled.
Or, if they could not reconcile, they took on the style of “republican faith” and developed local culture and learning.
For example, Alexandria blossomed as a base for international academic exchange.
There, Jews also set up a forum for public debate.
Judaism is essentially a religion of dialogue.
The same is true of the Christians who caused the tragedy in Alexandria.
Some fanatical agitators incited the riots, but they were originally a moderate and devout people.
Now is the age that requires careful re-examination of the classics.
D.O.C -古典の発見-
多神教の世界の歴史が、紛争と協力の繰り返しのサイクルであったことは言うまでもありません。
しかし、それぞれの神々を「地域によって名前が異なる同じ神」と再解釈することで和解のプロセスを生み出した、「知恵の歴史」とも言える側面があるのです。
仏教の場合、このプロセスはさらに一歩進み、「個々の信者=小宇宙」と「集合的意識=大宇宙」の一対一の対話を理論化した大乗仏教哲学の誕生へとつながりました。
その過程で、「土地の神々と仏性の一体化=神仏習合」の概念が生まれ、空間と一体となることで静かに意識を開くという「作法」も生まれました。
一神教の宗教でも、このようなプロセスは存在しました。
小さな都市国家間の権力闘争の中で、「都市の神々」や「地域の神々」が次第に和解するようになりました。
もし和解ができなかった場合には、「共和的信仰」のスタイルを取り、地域文化や学問を発展させる形をとりました。例えば、アレクサンドリアは国際的な学術交流の拠点として花開いたのです。
そこでは、ユダヤ人も公開討論の場を設けました。
ユダヤ教は本質的に対話の宗教です。
アレクサンドリアで悲劇を引き起こしたキリスト教徒もまた同様です。
過激な扇動者たちが暴動を煽動したものの、彼らはもともと穏健で敬虔な人々でした。
今は、古典を注意深く再検討することが求められる時代です。