Hippocratesヒッポクラテス(簡易和訳)
簡易和訳です。わかりづらい部分をだいぶ意訳しております。
下に英語全文を載せておりますので、そちらから和訳するのも有りかと思います。
もっと詳しい和訳が出てくれるといいなぁと思います。
病気は神の罰であり、宗教的な行為によって治療されると考えられていた時代に生まれたヒポクラテスは、患者の病気の背後に自然な原因があると考えました。
ヒポクラテスは、病気の原因を食生活の乱れや環境にあるとし、休養と基礎医学に頼った自然療法を行っていた。しかし、ヒポクラテスは老境にさしかかっており、科学的な医学を維持するために、次の世代の医師たちに期待を寄せています。
このゲームでは、あなたは医師となり、医師のチームを率いて、高いプロ意識を維持しながら、病気を治し、負傷者を治療します。
すべての要素を効率的にバランスよく行い、最も評判を得ることができたプレイヤーは、ヒポクラテスの後継者としてふさわしく、このゲームの勝者となるでしょう。
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ゲームのセットアップ
1 テーブルの中央にゲームボードを置きます。
2 医師を地域ごとに分け、それぞれをシャッフルして5人ずつの6つの山札を作ります。
各山札を地域の再勧誘エリアに表向きに置きます。
その際、左から右に向かって次の3つの順序で配置する。
a.マケドニア、b.カルタゴ、c.ペルシャ、d.アレキサンドリア、e.ギリシャ、f.キレネ
3 各山札から医師を1人引き、ゲームボード上部の4つの地域フリーの医師スペースそれぞれに、ランダムに医師を1人ずつ表向きに配置します。
余分な2人の医師はシャッフルしてボードの横に裏向きに置きます。
4 患者を地域ごとに分け、それぞれをシャッフルして、12人ずつ6つの山札を作ります。
各地域の患者の山札を表向きにして、上のリクルートエリアの医師の地域と一致する列の一番下に、a、b、c、d、e、fの順に置きます。
5 各列の空いているスペースに、その地域の山札の最初の3人の患者を表向きにして、1人ずつ配置します。
6 薬品タイルをシャッフルして、5つの薬品タイルの山札を6つの専用スペースのそれぞれに表向きに置きます。
一番上の薬品タイルを表向きにして山札の上に置きます。
7 知識タイルをシャッフルし、5枚の知識タイルの山札を6つの専用スペースにそれぞれ表向きに置きます。
8 薬瓶とドラクマはボード上の一般サプライに配置します。
注:コンポーネントは限定品とはみなされませんので、足りなくなったら適当な代用品を使ってください。
プレイヤーのセットアップ
A 各プレイヤーは色を選択し、対応するコンポーネント(プレイヤーボード、基本医師、仮予約トークン、評判マーカー、Welcomeマーカー、勝利点ディスク)を取ります。
プレイヤー数が4人以下のゲームの場合残ったものは箱に戻します。
B 自分のプレイヤーボードをテーブルの自分の前に置きます。
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C あなたの「基本の医師」と「仮予約ディスク」をあなたのボードの横に置きます。
D アシスタントトークンを種類ごとに1個ずつ取り、自分のプレイヤーボードの横に置きます。
アシスタントトークンを1個選び、あなたのプレイヤーボードに置きます。これで使用可能になります。残りの2つのアシスタントは自分のボードの上に置きます。
E 6ドラクマ(貨幣)を取り、自分のプレイヤーボードの横に置きます。
F 3種類の薬瓶をそれぞれ1個ずつ取り、あなたのプレイヤーボードの横に置きます。
G 自分の勝利点トークンを勝利点トラックの0のスペースに置きます。
ソロゲームの場合ノンプレイヤー用VPトークンを3枚ともVPトラックの0番スペースに追 加します。
H すべてのプレイヤーのWelcomeマーカーを、Welcomeトラックの上段に左から右へランダムに配置します。これで左から右に向かってWelcomeトラックの順番が決まります。
左にいる人が最初のプレイヤーで、右にいる人が最後のプレイヤーになります。
この順番は、Welcomeフェーズでプレイヤーが異なる列を選択することによって、ゲーム中に変更されます。
プレイヤー数が4人以下のゲームの場合ノンプレイヤーのWelcomeマーカーはすべて、プレイヤーマーカーの後にランダムに配置します。
I 最初のプレーヤーは自分の評判マーカーを評判トラックのスタートスペースに置きます。
2番目、3番目、4番目のプレイヤーは、スタートプレイヤーのマーカーの上に、プレイヤー 順に評判マーカーを置きます。これが評判トラックの順番です。
2人以上のプレーヤーが評判トラックの同じスペースにいる場合、上にいるプレーヤーがさらに先にいるとみなされます。
注意:評価トラックのどちらかの端に到達した場合、最後のスペースを超えて移動することはできません。他のプレーヤーが最後のスペースに到達した場合、そのプレーヤーは一番上に配置され、あなたより先にいるとみなされます。あなたが彼らより先に移動したい場合は、最後のスペースから移動して、戻ってきて一番上になる必要があります。
プレイヤー数が4人以下のゲームの場合、3人でプレイする場合、2人でプレイする場合、1人でプレイする場合、アシスタントマークのない各スペースにノンプレイヤー評価マーカーを置きます。
J 6個のサイコロを最初のプレーヤーに渡します。
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ゲームのあらすじ
プレイヤーはヒポクラテスの足跡を辿りながら、科学や診断の知識を駆使して古代医学の世界をナビゲートしていきます。
ゲームは4ラウンド制で、各ラウンドでプレイヤーは、患者の治療と、薬の購入や医師の採用にかかる費用のバランスを取る必要があります。
病人を効率的に治すことで、あなたとあなたの医療チームに大きな評判と成功をもたらします。
ゲームプレイ
全4ラウンドのうち、プレイヤーは以下の5つのフェーズでそれぞれアクションを行います。
1.患者のWelcomeフェーズ(3手番)
3手番の間に3人の新しい患者を迎え入れます。
2.支払いフェーズ
医師に報酬を支払います。
3.採用フェーズ
新しい医師を雇い、薬を購入します。
4.治療フェーズ
患者を治療します。
5.スコアフェーズ
評価と勝利点を獲得します。
1.Welcome(ἔρωσθε/erosthe)フェーズ
ヒポクラテスとその弟子の評判はとても良く、世界的にも有名です。
アスクレピオスの神殿には、最高の医療を受けようと西欧諸国から患者がやってきます。
長い行列と医師の数の少なさから、彼らは治療に選ばれる可能性を高めるためにお布施を用意しました。
1患者さんの名前
2患者の番号(プレイヤーが4人以下のゲームで、ノンプレイヤーの手番にのみ参照されます。)
3患者が出すお布施(ドラクマ)。
4治療に必要な薬の組み合わせ。
5治ったときにもらえるVP。
各プレイヤーは、Welcomeフェイズに3回の手番を行います。
各ターンで以下の手順を行います。
-A.サイコロを振る(ファーストプレイヤーのみ)
-B.患者を迎え入れる・アシスタントを連れてくる。
すべてのプレイヤーが3手番を終えたら、ステップCに進みます。
-C.お布施(ドラクマ)の回収
A.サイコロを振る
サイコロを振る各プレイヤーの手番の開始時に、最初のプレイヤー(Welcomeトラックで一番左にマーカーがあるプレイヤー)は、6つのサイコロを振り、色と数が一致するスペースにサイコロを置きます。これらのサイコロは、このターンのすべてのプレイヤーが利用します。
その後、各プレイヤーは、新しい患者さんを迎え入れます。
B. 患者を迎え入れる
Welcomeトラックは2列あります。
上段の受動列は、新しい患者さんを迎える前にマーカーが立っている場所で、下段の能動列は、毎ターン患者さんを迎えるためにWelcomeマーカーを移動させる場所です。
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Welcomeトラックの順番は、上段の左から右に向かって、プレイヤーはそれぞれ順番に患者を迎えることになります。
注:Welcomeトラックの順番は、このフェイズの各ターンで変わる可能性があります。
自分のWelcomeマーカーを上の横列から下の横列の空いているスペースに移動し、その縦列から患者を1人連れてきます。
他のプレイヤーと同じスペースを選ぶことはできず、あなただけがこのターンにこの縦列から患者を連れて行きます。
アシスタントトークンを使用しない限り、その縦列でダイスが置いてある患者のみを取ることができます(「アシスタント」参照)。
その患者は、あなたのプレーヤーボードの診察室に配置します。
患者を取ったスペースの下に表示されている、薬、ドラクマ、評判、VPを得たり失ったりします。
また、患者のタイルにある賄賂も受け取ります。
患者が差し出したドラクマ(お布施)はまだ獲得できません。
ダイスは変更されずにボード上に残ります。
手番によっては、ダイスの隣の場所が空く可能性があります。
あなたはこの地域とスペースを選ぶことができますが、患者タイルを取る代わりに、示されたボーナス(ドラクマとアシスタント)を得るか、アシスタントトークン(アシスタント参照)を使ってダイスを動かし、通常通り患者を迎えることができます。
待ち行列の後ろの方の患者を迎え入れると、より大きな報酬や提供物を得ることができますが、評判ポイントを失うこともあります。
プレイヤー数が4人以下のゲームの場合。プレイヤー以外のマーカーがWelcomeトラックの次の順番にあるとき、ダイスが置いてある中で最も数字の大きい患者の列に置き、その患者を箱に戻します。
患者に賄賂があった場合(第2~4ラウンド)、ドラクマをサプライに戻します。
プレイヤーでない人は、薬もVPもドラクマも取りませんが、患者を取り除いた欄の下に表示されている評判を得たり失ったりします。
ダイスの置かれた患者の列が全て空いていない場合、ノンプレイヤーマーカーは下段の一番左の空いている列に置かれ、その手番は終了します。
ソロゲームの場合。患者を取り除いた場所の下に表示されている評価の損得に加えて、1列目に置かれた場合は表示されている通りVPを獲得します。
プレイヤー以外の人も、捨てられた患者に描かれているVPを即座に獲得します。
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アシスタント。
Welcomeマーカーを2列目、4列目、6列目に置いた後、マッチするアシスタントトークンをあなたのプレイヤーボードに置きます。
Welcomeフェイズの今後の自分の手番中に、そのアシスタントトークンを使って、自分が選んだ列の患者に影響を与えることができます。
トークンを使用した場合、そのトークンはプレイヤーボードの上のサプライエリアに戻されます。
適切な列を選択したときに再び迎え入れる事ができます。
旅行アシスタントは、ダイスの値を維持したまま、同じ列のある地域から他の地域へダイスを移動させることができます。(横方向の移動)
旅行アシスタントは、以下のような動きが可能です。
慈善アシスタントは、選択した地域内でダイスを任意のダイス値に縦方向に移動させることができます。
ダイスは現在の値のままにしておいてください、ダイスの値を変更する必要はありません。
スケジューリングアシスタントでは、は、ダイスの隣にある患者ではなく、同じ地域のストックの上にある患者を取ることができます。この場合でも選ばれたダイスが現在置かれているスペースの下に描かれているアイテムを獲得することは変わりません。
アシスタントを消費してダイスを空いている場所に移動させることで、患者の代わりにドラクマを取ることはできますが、単に他のプレイヤーの選択肢を妨害するためにアシスタントを消費してダイスを移動させることはできません。
その移動はあなたに直接利益をもたらすものでなければなりません。
プレイヤーは1手番の間に複数のアシスタントトークンを使用することができます。
同じ手番中に、同じ種類のアシスタントトークンを使用した後、再度獲得し、使用することができます。
アシスタントトークンは、薬やドラクマの支払いが必要なときにも使用できます。
アシスタントトークンは、同じ色の薬1個またはドラクマ2個としてカウントされますが、これは支払いの際にのみ行うことができ、無料で交換することはできません。
例:リディアは、前のターンに第4列の患者を迎え入れたので、慈善的なアシスタントを迎え入れました。今、リディアは第1列の患者を迎え入れようとしていますが、その地域のダイスは患者の居ない場所にあります。「1」リディアはWelcomeマーカーを1列目の下段に移動「2」させ、慈善アシスタントを使い「3」、ダイスを列の一番上の患者に移動させました「4」。
彼女はその患者を受け取り、1VPと1評判を獲得します。
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すべてのマーカーが上段から下段に移動したら、左から右への順番を維持したまま、上段の受動的な列に戻します。
これで次のターンの準備が整いました。
プレイヤーは、最初にサイコロを振ったプレイヤーから、さらに2回のターンを行います。
注意:ターンの間に患者の列を補充しないでください。これはラウンド2から4の開始時にのみ行います。
すべてのプレイヤーがこの段階で3回のターン(手番)を行った後、ステップCに進みます。
C.お布施を集める。
あなたの診察室にいる新しい患者のそれぞれに表示されている通り、銀行から指定のドラクマを取ります。
2.支払い(Μισθοδοσία/misthodosia)
あなたの監督下にある医師はタダで働いているわけではなく、彼らを雇い続けるためにはお金を払わなければなりません。あなたの評判が落ちれば、医師を雇い続けるために、より多くのお金を支払わなければならなくなります。
1医師の名前
2識別番号(プレイヤー数が4人以下のゲームで、ノンプレイヤーの手番にのみ参照されます)
3医師を最初に雇うための費用(ドラクマ)
4その医師が投与できる薬
5契約書(薬が表示されている場合は、1つの契約を表しています。医師が得点を得るためには、すべての契約を履行する必要があります。この例では、Leandrosが2つの契約を結んでいることになります。)
6医師がすべての契約を履行すると、勝利点を獲得できます。
あなたが雇っている各医師(あなたの前のテーブルにいる医師)には、賃金を支払わなければ辞めてしまいます。支払わなければならない金額は、評判トラック上のあなたの位置に依存し、各セクションには相関するドラクマの数が表示されます。あなたの評判マーカーがあるセクションに表示されている金額が、あなたに雇われている各医師に支払われる金額を決定します。
もしあなたが十分なお金を持っていないか、支払わないことを選んだ場合、あなたが賃金を支払わなかった各医師を破棄します。捨てられた医師は、たとえ契約の一部を履行していたとしても、ポイントを獲得することはできません。
その医師に関連している患者を破棄します(フェイズ4.治療を参照)、彼らのポイントはすでに獲得されています。
3.医師の採用(Στελέχωσις/stelehosis)
神殿に患者が押し寄せてくると、仕事をこなすために新しい医師を雇う必要が出てきます。
医師の雇用と薬の購入を同時に行うことで、効率的にボーナスを得ることができます。
各募集フェーズでは、新しい医師を雇うチャンスが2回あり、その後募集エリアは次のラウンドに向けてリセットされます。
A. 地域フリーの医師を選択する
B. 新しい医師を雇用し、医療キットを購入する
C.募集エリアのリセット
A.地域フリーの医師の選択
評判トラックの順番に基づいて、プレイヤーは地域フリーの医師を選択するかどうかを順番に選びます。これは、ボードの一番上にある表向きの医師です。
今仮予約をすると、この医師をあなたの手番中に雇えるようになります。
これらの医師を予約する場合は、銀行に2ドラクマを支払い、その後、仮予約トークンを利用可能な(仮予約トークンが載っていない)医師の上に置きます。
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仮予約トークンは、1つのタイルに1つしか置けません。
この医師を雇うことになった場合、あなたの雇うためのコストが2ドラグマ減ります。
この医師を雇わなかった場合、このトークンは失われます。
すべてのプレイヤーが医師を予約する機会を得るまで、評判トラックの順番で続けます。
プレイヤー数が4人以下のゲームの場合
ノンプレイヤーマーカーが評判トラックの次の位置にあるとき(手番を迎えたとき)は、仮予約マーカーは使用せず、数字が一番大きく、マーカーの置かれていない医師を箱に戻すだけです。
ソロゲームの場合。ノンプレイヤーは即座に、除去した医師の契約1つにつき1VPを獲得します。
B.新しい医師の雇用と医薬品の購入各地域の医師の山札で一番上のタイルを表にします。
評判の順番に基づいて、プレイヤーは以下の選択肢のうち1つを選ぶことができます。
a.地域の医師を雇う
b.医療キットを購入する
c.両方とも行う
d.パスする
a. 地域の医師を雇う
地域の医師を雇うには、地域の募集エリアにいる利用可能な医師(薬品タイルのある列に顔を出している医師)を選びます。採用コストを銀行に支払い、その医師を自分もとに迎え入れます。
医師はあなたの前に表向きに配置されます。これで、患者を治療できる状態になります。
プレイヤー数が4人以下のゲームの場合。ノンプレイヤーの手番に、地域の募集エリアで入手可能な最も高い番号の医師を箱に戻します。
ソロゲームの場合ノンプレイヤーは直ちに、取り除いた医師の契約1件につき1VPを獲得します。
b.薬品キットの購入
利用可能な医薬品キット(地域の医師がいる列に表向きに配置されているもの)を購入するには、そのコストを銀行に支払います。
対応する薬の小瓶を自分のサプライにいれ、その薬品タイルを捨てます。
注:薬品タイルが買われている列では医師を雇うことはできず、同様に医師がすでに雇われている列では薬品タイルを買うことはできません。
c. 両方とも行う
同じ地域にある場合、入手可能な医師と薬品タイルを同時に購入することができます。
この場合、報酬として知識タイルがもらえます。
地域を選び、その地域で医師を雇うための費用と薬箱を購入するための費用を合わせて支払います。医師とそれに対応する薬瓶を自分のサプライに入れ、薬タイルを捨てます。
また、同じ地域から知識タイルを取り、同時購入を完了します。
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知識タイルのボーナスは、保存して必要なときに使用することができますが、雷マークが表示されている場合は直ちに使用しなければなりません。また、フェイズ4で患者を治療する際に、知識タイルを1つの薬の代わりに廃棄することができます。
注:すぐに使用しない場合、稲妻マークの付いた知識タイルは、患者の治療時に薬の代わりとして使用する場合に限り、自分のサプライに残しておくことができます。この場合、裏返しにしておきます。
知識タイルについては、16ページで詳しく説明しています。
d.パス。
あなたはここで行動を起こす必要はなく、パスをすることができます。
a,b,c,dのいずれかのアクションを行った後、仮予約で選んだ医師を雇うかどうかを決めてもかまいません。
雇う場合は、その医師の雇用コストから、先に支払った2ドラクマを差し引いた金額を銀行に支払います。
あなたの仮予約トークンを戻し、仮予約した医師を表向きにしてあなたのサプライに置きます。
これで、その医師は患者を治療できるようになりました。
先に医師を選択していなかった場合、この時点で地域フリーの医師を雇うことはできません。
C.募集エリアのリセット以下の手順を行います。
1.地域フリーの医師に仮予約・トークンがある場合は、すべて取り除く。
2.地域フリーエリアの右端のスペースに残っている医師がいる場合、ゲームから取り除く。
3.地域フリーエリアに残っている表向きの医師をすべて右に移動させて、隙間を埋めます。
4.地域エリアに残っている表向きの医師は、左から一直線に、地域フリーエリアの一番右の空いている場所に移動します。
5.表向きで残っている地域の医師が、地域フリーエリアの空いているスペースよりも多い場合、地域フリーエリアの一番右のスペースにいる医師を捨て、地域フリーエリアのすべての医師を右にスライドさせ、次に残っている地域の医師を地域フリーエリアの空いているスペースに配置します。
6.必要に応じて、表向きの地域の医師がすべて地域フリーエリアに置かれ、地域エリアの山がすべて裏向きになるまで繰り返します。
7.また、地域の医師が地域フリーエリアのすべてのスペースを埋めるのに十分でない場合、すべてのスペースが埋まるまで、最初に分けた2人の医師の山札から医師を追加します。地域フリーエリアを埋めるのに十分な医師がいない場合、次のラウンドでは地域フリーの医師が4人以下になります。
例:フェーズ3(募集)が終わりました。
地域フリーエリアには2人の医師が残っています。「フィロクセノス」と「ラチデウス」です。
「ラチデウス」は地域フリーエリアの一番右にいるため、ゲームから除外されます。
黄色のプレイヤーは「フィロクセノス」を雇わないことを選択したので、仮予約ディスクを取り戻し、「フィロクセノス」は右に移動して地域フリーエリアの端に移動します。
※次に、「フィロクセノス」はさらに移動して一番右の場所へ。
次に、「アリストペネス」(地域エリアの一番左の医師)が、地域フリーエリアの一番右の空いている場所に移動する。
続けて、時計回りに医師を移動させます。アシュカンとセルセが移動して、最後の2つの地域フリーエリアのスペースを埋めます。
「セメプトン」はまだ採用エリアに表向きで、「フィロクセノス」は捨てなければなりません(続き。12ページに続く)
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「フィロクセノス」は一番右の医師なので捨てます。
捨てた後、他のすべての医師を右にスライドさせ、続いて「セメプトン」もスライドさせます。
最後に「セメプトン」を地域エリアから地域フリーエリアの一番左の場所に移動させます。
これで地域エリアの山はすべて裏向きになりました。
例2:ラウンド終了時、地域フリーエリアには医師が1人だけ残っており、これは捨てられました。
地域エリアには2人の医師だけが表向きで残っています。
この2人を時計回りにできるだけ遠くに移動させて、地域フリーエリアに入れます。
空きスペースがまだ2つあり、地域の医師もいないので、プレイヤーは余分な医師の山札から最後の医師を追加します。
余分な医師がいなくなったので、最後の地域フリーエリアは空っぽのままです。
次のラウンドで選択できる医師は3人になります。
4.治療(Θεραπεία/therapeia)
患者は、医師の診察や治療を受けるために診察室で待っています。
慎重に採用すれば全員を治療することができますが、治療のために1ラウンド以上待たされた場合、患者の状態が悪化してしまう可能性があります。
順番は重要ではありませんが、最初の数ゲームは順番通りに患者を治療した方が良いでしょう。経験豊富なプレイヤーは、同時に患者を治療することができます。
それぞれの患者には、特定の医師にしか投与できない薬が必要です。
以下の手順に従って治療を行ってください。
A.患者と医師をマッチングさせる診察室や救急室にいる患者と、その患者が必要としている特定の薬を投与できる1人以上の医師をマッチングさせます。
1人の医師が患者のニーズに完全に対応している場合、他の医師をその患者に付けることはできません。つまり、医師との契約を果たすためだけに、患者に医師を付けることはできません。
B.薬の投与
患者さんのタイルに必要な量の薬を自分のサプライから追加します。
これらの条件(AとB)のいずれかが完全に満たされない場合、あなたはこの時点でその患者を治療することはできず、その患者はあなたのプレーヤーボードに残ります。
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注:薬の小瓶は、いつでも売買できます。
薬1個の購入は3ドラクマ、薬1個の売却は2ドラクマの収入になります。
アシスタントトークンは、支払いの際に2ドラクマの代わりに使うことができます。
このことは、アシスタントトークンとプレイヤーボードに表示されています。
注:知識タイルは、患者を治療する際に、あらゆる薬の小瓶1本の代わりになります。アシスタントトークンは、患者を治療する際に、同じ色の薬の小瓶1本と交換することができます。一度に1枚以上の知識タイルやアシスタントトークンが使用できます。
例『グレン』の診察室には2人の患者がいます。
1人はポーションと軟膏を投与できる医師を必要としており、もう1人はハーブと軟膏を投与できる医師を必要としている。
彼にはポーションと軟膏を投与できる医師(契約が空いている医師)がいるので、『グレン』はポーションと軟膏の患者をこの契約に置き、必要な薬を彼の個人的な供給物から患者のタイルに追加します。
もう一人の患者は、ハーブしか投与できない新しい医師と、軟膏しか投与できない年配の医師がいるので、2人の医師に治療してもらう必要があります。
年配の医師には、この新しい患者を追加することができ、ハーブを投与できる医師は、患者の反対側に自由に配置することができます。
『グレン』はサプライに持っている薬の中から必要な分だけ患者タイルを埋めていきます。
このラウンドで手に入れた医師と患者は、自由に配置してグループ(医師と患者の集団)にすることができます。
医師と患者のグループの中には、前回のラウンドで残っているものもありますが(第5フェイス
・スコア参照)、これらの既存のグループを再編成することはでません。しかし、これらの既存のグループは、新しい患者、医師、および/または他の既存のグループに接続することができます。
例ラウンド終了時にプレイヤーが残すことができるものは以下の通りです:
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5.SCORE(Βαθμολόγησις/vathmologesis)
患者の状態を放置すると危篤に陥り、長く放置すると患者が死んでしまい、病院の名誉が傷つけられてしまいます。しかし、治療を受けた患者は、喜んであなたの技術を国中に広め、あなたとあなたのチームは医療の世界で評判になります。
全プレイヤーが同時に以下の手順を順番に行います。
A. 患者の移動
B. 評判の獲得
C. 患者の退院
D. 医師の引退
A. 患者の移動
緊急治療室に患者が残っている場合、その患者は治療されずに黄泉の国に行ってしまいます。
プレイヤーボードの下段の、緊急治療室にいる未治療の患者をすべて伏せて置きます。
彼らはゲーム終了まで黄泉の国をさまよう運命にあります。
あなたの診察室に残された患者の状態は悪化し、彼らはあなたの緊急治療室に移されます。
B. 評判の獲得
評判トラック順に、このラウンドであなたが治療した患者(医師の隣に表向きでいる患者)の数を数え、その数の評判ポイントを獲得します。
C. 患者の退院
このターンに治療した各患者について、タイルに表示されているVPを獲得し、薬を全体のサプライに戻します。患者を裏返しにして退院させます。
患者のカウントや得点はなくなりますが、患者タイルは医師に貼り付けたままにして、医師の契約が1つ履行されたことを示します。
D. 医師の引退
医師の契約スペースすべてに治療済み患者タイルが貼られている各医師について、タイルに表示されているVPを得点し、タイルを箱に戻してその医師を引退させます。
E.賄賂の追加と診察待ち列の補充
診察待ち列に残っている各患者のタイルに1ドラクマを置きます。
これは、プレイヤーに賄賂を渡して、今まで治療院に入れなかった患者が入れてもらう為です。
次に、各列の空いているスペースに、対応する列の山札の一番上から新しい患者を入れます。
最後に、表向きになっている薬品タイルを取り除き、一番上のタイルを表向きにします。
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例『アテナ』のマケドニア人医師は、彼女の契約スペースをすべて埋めたので、『アテナ』はそのタイルのVPを獲得し、その医師タイルは捨てられました。
キレネア人とアレクサンドリア人の医師は、まだ契約スペースが残っているので、それらの医師は残ります。
ゲーム終了
4ラウンド終了後、ゲームを終了します。
あなたの緊急治療室に残っている患者は、薬が残っている限り、医師を使わずに治療することができます。これらの治療を受けた患者のVPは獲得できず、箱に戻されます。
緊急治療室に残っている未治療の患者1人につき1VPを失います。
プレイヤーボードの下部にある黄泉の国をさまよう患者1人につき3VPを失います。
最も多くのVPを獲得したプレイヤーが、ヒポクラテスの教えを忠実に守ったことになり、勝利者となります。
ソロゲームの場合。プレイヤーの配置は、ノンプレイヤーカラーのVPマーカーに基づいて行われます。
このマーカーと自分のスコアを比べてみてください。
あなたは最下位ですか?3位ですか?全てをクリアしてこそ、勝利を手にすることができるのです。
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アイコンの説明
一般的なルール:黒の数字は、何かを得たことを示します。
例:3VP獲得しました。
赤色の数字は、何かを失うことを示します。
例:あなたは3VPを失います。
指定された量のVP(勝利点)を獲得します。
指定された量のドラクマを獲得します。
指定された量の評判を得ます。
指定された量のポーションを獲得します。
指定された量のハーブを獲得します。
指定された量の軟膏を獲得します。
マケドニアの地域
カルタゴの地域
ペルシャの地域
アレキサンドリアの地域
ギリシアの地域
キレネの地域
知識タイル.
知識タイルは、保存して必要に応じて使用することもできますが、雷マークがある場合はすぐに使用しなければなりません。※雷マークがある物は薬として裏返して保管して置くことが可能です。
知識タイルは、フェーズ4で患者を治療する際に、任意の1つの薬の代わりに捨てることもできます。
これらの知識タイルは、他の患者と同様に治療できる患者ですが、プレイヤーボードには保存されません。
これらの知識タイルは医師であり、そのように扱われるべきです。
フェーズ1(Welcomeフェイズ)の終わりに、あなたが患者からお布施(ドラクマ)を集めるとき、あなたは指定された地域の患者1人から受け取るドラクマの量を2倍にすることができます。
マケドニアからの患者を迎え入れると、2VPと2評判点を獲得します。
カルタゴの患者を迎え入れると、ポーションを3個獲得できます。
ペルシャの患者を迎え入れると、7ドラクマを獲得します。
アレキサンドリアの患者を迎え入れると、ハーブを3個獲得できます。
ギリシャの患者を迎え入れると評判が4上昇します。
キレネの患者を迎え入れると、軟膏を3個獲得します。
あなたはすぐに指定されたボーナス(評判、薬、ドラクマ)を得ます。
以下英文
Born into a time when illness was viewed as a punishment from the gods to be treated with religious practices, Hippocrates however
saw natural causes behind patients’ illnesses. Attributing sickness to poor diets and environmental
factors, Hippocrates used a natural approach to treatment, relying on rest and basic medicine. But now, Hippocrates is an old man nearing the end of his life and his hopes to keep medicine grounded in science
rest on the next generation of
physicians.
In this game you are a physician, leading a team of doctors to heal the sick and treat the wounded, while maintaining a high standard
of professionalism. The player who can balance all the elements efficiently will find themselves a worthy successor to Hippocrates
and winner of the game!
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Game Setup
1 Lay out the game board in the middle of the table.
2 Separate the doctors by region and shuffle each
group separately to form 6 stacks of 5 doctors 1 each. Place each stack facedown in a regional re-
cruitment zone. Place them them in the following 3 order from left to right: a. Macedonia, b. Carthage, c.
Persia, d. Alexandria, e. Greece, f. Cyrene.
3 Draw 1 doctor from each stack and randomly
place 1 doctor faceup in each of the 4 region-free doctor spaces on the top of the game board. Shuf- fle and place the remaining 2 extra doctors face- down in a stack next to the board.
4 Separate the patients by region and shuffle each group separately to form 6 stacks of 12 patients
each. Place each regional patient stack faceup at
the bottom of the queue that matches the doctor’s region in the recruitment zone above, in a , b, c , d , e, f order.
5 Fill each queue with the first 3 patients of that region’s stack, placing them faceup, one in each
empty space.
6 Shuffle the medicine kits and place a stack of 5 kits facedown on each of the 6 dedicated spaces. Flip the topmost medicine kit faceup on top of the stack.
7 Shuffle the knowledge tiles and place a stack of 5 knowledge tiles faceup on each of the 6 dedicated spaces.
8 The medicine vials and drachmas are placed on the board in the general supply.
Note: Components are not considered limited, so if you run out, use a suitable substitute.
Player Setup
A Each player chooses a color and takes the cor- responding components: a player board, a basic doctor, an option token, a reputation marker, a welcome marker and a victory point disc.
For Games with Fewer than 4 Players: Return left- over player boards, basic doctors, option discs and assistant tokens to the box
B Put your player board on the table in front of you.
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C Place your basic doctor and your option disc be- side your board.
D Take 1 of each type of assistant token and place them next to their player board. Choose 1 assis- tant token to place on your player board; it is now ready for use. Place the remaining two assistants above your board.
E Take 6 drachmas and place them next to your play- er board.
F Take 1 medicine vial of each of the 3 kinds and place them next to your player board.
G Place your victory point token on space 0 of the victory point track.
For Solo Games: Add all 3 non-player VP tokens to space 0 of the VP track.
H Randomly place all players’ welcome markers from left to right on the top row of the welcome track. From left to right this is now the welcome track order. Whoever is on the left is the first player and whoever is on the right is in last. This will change throughout the game as players select different columns during phase 1.
For Games with Fewer than 4 Players: Place all of the non-player welcome markers randomly after the randomized player markers.
I The first player places their reputation marker
on the starting space of the reputation track. The second, third and fourth players place their reputa- tion markers on top of the starting player’s marker, in player order. This is the reputation track order. If 2 or more players are on the same space of the reputation track, the player on top is considered further ahead.
Note: If you reach either end of the reputation track, you can’t move beyond the last space. If another player also reaches the last space, they are placed on top and are considered ahead of you. If you wish to move ahead of them, you would need to move away from the last space and then return to be placed on top.
For Games with Fewer than 4 Players: Place a non-player reputation marker on each space marked with if playing with 3 players, if playing with 2 players, or if playing solo.
J Give the 6 dice to the first player.
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GAME OVERVIEW.
Following in the footsteps of Hippocrates, players will navigate the world of ancient medicine with a little bit of science and diagnostic knowledge to guide their practice. The game lasts 4 rounds and in each round players need to balance the treatment of patients with the cost of buying medicine and recruiting doctors. Efficiently healing the sick will bring great repute and success to you and your medical team.
GAMEPLAY.
In all 4 rounds, players will perform actions in each of the following 5 phases:
1 . Welcome. Receive 3 new patients over 3 turns.
2 . Payment. Pay your doctors.
3 . Recruitment. Hire new doctors and purchase medi- cine.
4 . Treatment. Treat your patients.
5 . Score. Gain reputation and victory points.
1. WELCOME (ἔρρωσθε/erosthe)
The reputation of Hippocrates and his protégé is renowned. Patients have arrived at the temple of Asclepios from around the western world to receive the best medical care available. The queues are long and doctors are few, so they have prepared offer- ings to increase the likelihood they’ll be chosen for treatment.
Each player will take 3 turns during the welcome phase. Perform the following steps each turn:
• A. Roll the Dice (1st player only)
• B. Welcome Patients & Take Assistants
Once all players finished their 3 turns, move on to step C:
• C. Collect the Offerings
A. Roll the Dice
At the start of each set of players’ turns, the first player (i.e. the player whose marker is leftmost on the welcome track) rolls the 6 dice and places each one in the space matching both color and number.
These dice will remain in place for all players this turn.
Each player then takes a turn to welcome a new patient.
B. Welcome Patients
There are two welcome track rows. The top, passive row,
where your marker is standing before you welcome a new patient and the lower, active row, where you move your welcome marker to welcome a patient each turn.
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1 Name of patient. 2 Number of patient (Referenced only in games with fewer than 4 players, for non-player turns).
3 Offering the patient will make in drachmas. 4 Combina- tion of medicine required for treatment. 5 VP awarded when healed.
In the welcome track order, going left to right, on the top row, players now each take a turn to welcome patients.
Note: The welcome track order may change with each turn of this phase. Move your welcome marker from the top row to an empty space in the bottom row and take a patient from that column’s queue. You cannot choose the same space as another player, only you will take a patient from this column this turn. You may only take the patient in that column that is located next to a die, unless you use an assistant token (see Assistants). Take and place that patient in the exam- ination room of your player board.
Gain Gain or lose lose any medicine, drachmas, reputation and VP as indicated below the space from which you took the patient. Also take any bribes present on the patient tile. You do not yet gain the drachmas offered by the patient.
The die remains on the board, unchanged.
In some turns it is possible the spot next to the die will be empty. You may still choose this region and space, but in- stead of taking a patient tile you gain the indicated bonus (drachmas and assistants), or you may use an assistant token (see Assistants) to move a die to welcome a patient as normal.
Taking patients further back in the queue may give you greater rewards or offerings, but may also cost you some reputation points for doing so.
For Games with Fewer than 4 Players: When a non-player marker is next on the welcome track, identify the high- est-numbered patient that is next to a die, in an empty col- umn. Move the non-player marker to this column. Discard the patient back to the box. If there are any bribes on the patient (rounds 2-4), return the drachmas to the supply.
The non-players do not take any medicine, VP, or drach- mas, but will gain or lose reputation as indicated below the space where they removed the patient. If there is no available column with a patient next to a die, then the non-player marker is placed in the leftmost available col- umn of the bottom row and their turn is over.
For Solo Games: In addition to losing or gaining reputation as indicated below the space where they removed the patient, they will gain VP, as indicated, if placed in column 1. The non-players also immediately score the VP that is depicted on the discarded patient.
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ASSISTANTS.
After placing your welcome marker in columns 2, 4, or 6, place the matching assistant token on your player board.
During your own future turns of the welcome phase, you are allowed to use you are allowed to use that assistant token to affect which patient you may take in your chosen column. Any time you use a token it is returned above your player board and can be claimed again when you choose the appropriate column.
The travelling assistant allows you to move a die from one region to any other in the same row, while maintaining the die value.
The charitable assistant allows you to move
a die vertically within your chosen region to any die value. Leave the die at the current value, there’s no need to change the value of the die.
The scheduling assistant
allows you to take the patient on top of the stack of the same region instead of the one next to the die. You still gain the items depicted below the space where the chosen die is currently located.
You may spend an assistant to move
a die to an empty spot, so you may take drachmas instead of a patient, but you may not spend an assitant to move a die, simply to obstruct another player’s options. The movement must benefit you directly.
Players may use multiple assistant tokens during one turn. You may use and then regain the same type of assistant token during the same turn.
Assistant tokens may also be spent whenever you need to pay medicine or drachmas. An assistant to- ken counts as 1 medicine of the same color or 2 drach- mas, this may only be done at the time of payment, not as a free exchange.
Example: Lydia Lydia welcomed a patient from column 4 on her last turn and so claimed a charitable assistant. Now Lydia wants to welcome a patient in column 1, but the die for that region is on an ampty spot 1 . Lydia moves her welcome marker to the bottom row in column 1 2 , spends her charitable assistant 3 and moves the die to the patient at the top of the queue 4 . She takes the patient and gains 1 VP and 1 Reputation.
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Once all markers have moved from the top to bottom row, move them back up to the top, passive row, main- taining the new left to right order. Now they are ready for the next turn. Players will take 2 more turns, beginning with the first player rolling the dice. Note: Do not refill the queue of patients between turns, this is only done at the start of rounds 2 to 4.
After all players have taken 3 turns in this phase, move on to step C.
C. Collect the Offerings.
Take the indicated drachmas from the bank as shown on each of the new patients in your examination room.
2. PAYMENT (Μισθοδοσία/misthodosia)
Doctors under your supervision do not work for free; you must pay to keep them in your employ. If you let your reputation slip, you’ll have to pay your doctors more to hold on to their services.
1 Name of the doctor. 2 Identification number (Referenced only in games with fewer than 4 players, for non-player turns).
3 Cost in drachmas to initially hire the doctor. 4 The medicine the doctor is able to administer. 5 Contracts. If the space shows medicine, it indicates 1 contract. The doctor will need to fulfill all contracts to score. In this example, Leandros has two contracts that needs fulfilling. 6 Victory Points earned once the doctor has fulfilled all contracts.
Each doctor you employ (those on the table in front
of you) needs to be paid wages or they will leave. The amount you must pay depends on your position on the reputation track, each section of which shows a corre- sponding number of drachmas. The amount shown in the section where your reputation marker is determines the amount to be paid to each doctor in your employ.d
If you do not have enough money, or choose not to pay, discard each doctor to whom you did not pay wages. You don’t earn any points from a discarded doctor, even if they have already fulfilled some of their contracts. Discard any patients still associated with that doctor (see Phase 4. Treatment), their points have already been scored.
3. RECRUITMENT (Στελέχωσις/stelehosis)
With an influx of patients to the temple, you will need to hire new doctors to help with the workload. Hiring a doctor and shop- ping for a medicine kit at the same time can be an efficient way to yield some good bonuses.
2 Each recruitment phase offers you two chances to hire
new doctors, after which the recruitment zone is reset for the following round:
A. Option a Region-Free Doctor
B. Hire New Doctors & Purchase Medicine Kits
C. Reset the Recruitment Zone
A. Option a Region-Free Doctor
Based on the reputation track order, players take turns
1 choosing whether or not they wish to take an option on
a region-free doctor. These are the faceup doctors at the top of the board. Optioning now, reserves this doctor for you to hire during your turn. If you decide to reserve one of these doctors, pay 2 drachmas to the bank
and then place your option token on the
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available (unoptioned) doctor of your choice.
Only 1 option token may be on each tile. Should you end up hiring this doctor, your 2 drachmas will be deducted from the hiring cost. If you decide not to buy the op- tioned doctor, they will be lost. Continue in reputation track order until all players have had the opportunity to reserve a doctor.
For Games with Fewer than 4 Players: When a non- player marker is next on the reputation track, one of the region-free doctors is optioned, if any are still unclaimed. No option marker is used; instead, simply return the
※unoptioned doctor with the highest number to the box. For Solo Games: A non-player immediately scores 1 VP for
each contract on the doctor that they removed.
B. Hire New Doctors & Purchase Medicine Kits
Turn the top tile faceup in each of the regional doctors’ stacks. Based again on the reputation track order, play- ers can choose one of the following options:
a. Hire a Regional Doctor
b. Purchase a Medicine Kit
c. Buy a Bundle
d. Pass
a. Hire a Regional Doctor. To hire a regional doctor, choose an available doctor (one that is faceup in a column with a faceup medicine kit) in the regional recruitment zone. Pay the hiring cost to the bank and then take the doctor into your supply. Doctors are placed face-
up in front of you. They are now ready to treat patients.
For Games with Fewer than 4 Players: On a non-player turn, return the highest numbered doctor available in the regional recruitment zone to the box.
For Solo Games: A non-player immediately scores 1 VP for each contract on the doctor that they removed.
b. Purchase a Medicine kit. To purchase an available medicine kit, one that is faceup in a column with a fa- ceup regional doctor, pay its cost to the bank. Take the corresponding medicine vials into your personal supply and discard the medicine tile.
※Note: You may not take a doctor in a column where the medicine kit has already been claimed and likewise you may not take a medicine kit in a column where the doctor has already been claimed.
c. Buy a Bundle. You can purchase a available doctor and a medicine kit simultaneously if they are in the same region. Doing so also gives you a knowledge tile as a reward. Choose a region and pay the com- bined cost to hire the doctor and to purchase the medicine kit in that region. Take the doctor and the corresponding medicine vials into your supply and discard the medi- cine tile. Also take the knowledge tile from that same region, thus completing the bundle.
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The knowledge tile bonus may be saved and used when appropriate or must be used immediately if indicated by the lightning symbol . A knowledge tile may also be discarded in place of any single medicine when treating a patient in phase 4.
Note: If not used immediately, knowledge tiles with the lightning symbol may be kept in your supply, but only for use as substitute medicine when treating a patient. In this case, flip it facedown. Knowledge tiles are further explained on page 16.
d. Pass. You are not required to take an action here and may choose to pass.
After performing action a, b, c, or d , you may also decide whether or not to hire the doctor you optioned earlier. If you wish to do so, pay that doctor’s hiring cost to the bank, minus the 2 drachmas that were paid earlier. Take your Option Token back and place the optioned doctor faceup in your supply. The doctor is now ready to treat patients. If you did not option a doctor earlier, you may not hire a region-free doctor at this time.
C. Reset the Recruitment Zone
Perform the following steps:
1 . Remove all options tokens present on the region-free doctors, if any.
2 . Remove the doctor remaining in the rightmost space of the region-free zone from the game, if present.
3 . Shift all of the faceup doctors remaining in the re- gion-free zone to the right to close any gaps.
4 . Any faceup doctors still present in the regional recruitment zone are moved in a straight line, starting from the left, to the rightmost open spot in the region-free doctor zone.
5 . If there are more regional doctors left faceup than there are spaces in the region-free zone, discard the doctor in the rightmost space of the region-free zone, slide all doctors in the region-free zone to the right and place the next remaining regional doctor in the now open space of the region-free zone.
6 . Repeat as necessary until all remaining faceup regional doctors are in the region-free zone and all piles in the regional zone are facedown.
7 . Alternatively, if there are not enough regional doctors to fill all of the spaces in the region-free zone, add doctors from the extra doctors’ stack until all of the spaces are full. If there are not enough doctors to fill the region-free zone, there will be fewer than 4 re- gion-free doctors in the following round.
※Example: It is the end of phase 3 (Recruitment). There are two doctors left in the region-free zone: Philoxenos and Lacydes. Since Lacydes is in the rightmost spot of the region-free zone, he is removed from the game. The yellow player chose not to hire Philoxenos, so they reclaim their option disc, and Philoxenos moves right, to the end of the region-free zone.
※Next, Philoxenos moves further down the line to the righmost spot. Next, Aristophanes (the leftmost doctor in the regional recruitment zone) moves to the rightmost available spot in the region-free zone.
Continue to move the doctors clockwise: Ashkan and Celse move to fill up the last 2 region-free spaces. Xenophon is still faceup in the recruitment zone, Philexnos will have to be discarded (cont. on page 12).
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Discard Philoxenes as he is the rightmost doctor. Once removed, slide all other doctors to the right, followed by Xenophon.
Finally, Xenophon is moved from the recruitment zone to the leftmost spot in the region-free zone. All piles in the regional zone are now facedown.
Example 2: At the end of the round, only 1 doctor remained in the region-free zone, which was then discarded. Only 2 doctors remain faceup in the regional recruitment zone. These are both moved as far as they can, clockwise, into the region-free zone. As there are still 2 empty space and no more regional doctors, players add the last doctor from the extra doctors’ stack. As there are no more extra doctors, the last region-free space remains empty. There will only be 3 doctors to option
next round.
4. TREATMENT (Θεραπεία/therapeia)
Patients are waiting in your examination rooms to be seen and treated by a doctor. With your careful recruitment you should be able to treat everyone, but if a patient has to wait more than one round for treatment, you may find their condition worsened.
While player order is not important, it may be helpful to treat your patients in turn order for your first few games. Experienced players may treat patients simultaneously.
Each patient needs specific medicine that can only be administered by specific doctors.
Perform the following steps:
A. Match Patients with Doctors
Match a patient from your examination or emergency room with 1 or more doctors that can match the specific medicine they need administered. If a patient’s needs are being fully met by one doctor, another doctor cannot be attached to that patient. This means that you may not attach a doctor to a patient simply to fulfill that doctor’s contract.
B. Administer Medicine
Add the required dose of medicine to the patient’s tile.
If either of these conditions (A and B) cannot be fully met, you cannot treat this patient at this time and they remain on your player board.
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Note: Individual medicine vials can be bought or sold at any time. Buying 1 medicine costs 3 drachmas, selling 1 medicine earns 2 drachmas. Remember, assistant tokens can be spent in place of 2 drachmas during a payment. There are visual reminders of this on the assistant tokens and player boards:
Note: A knowledge tile can be substituted for a single vial of any medicine when treating a patient. An assistant token can be substituted for a single vial of the match- ing color medicine when treating a patient. More than 1 knowledge tile or assistant token may be used at a time.
Example: Galen Galen has 2 patients in his examination room. One needs a doctor that can administer potions and unguents, the other needs a doctor that can administer herbs and unguents.
He has a doctor (with a free contract) that can administer potions and unguents, so Galen places the potions/unguents patient on this contract, and adds the required medicine onto the patient’s tile from his personal supply.
The other patient will need to be treated by two different doctors as he has one new doctor that can only administer herbs and 1 older doctor that can only administer unguents. He is able to add on to the older doctor this new patient and the doctor that can administer herbs can be placed freely on the other side of the patient. Galen Galen then fills up the patient tile with the amount of medicine required from his
personal supply.
The doctors and patients obtained this round may be freely arranged and oriented into groups (that is a clus- ter of doctors and patients). Some groups of doctors and patients may remain from previous rounds (See phase 5. Score); these existing groups may not be reorganized. However, these existing groups may be connected to new patients, doctors and/or other existing groups.
Example: Here’s what a player could have left in front of them at the end of a round:
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5. SCORE (Βαθμολόγησις/vathmologesis)
If left untreated, patients’ conditions may turn into emergencies and if these are left for too long the patients will die, bringing dishonor to your hospital. However, happily treated patients will spread news of your skills across the land, bringing you and your team much repute in the world of medicine!
All players simultaneously perform the following steps in order:
A. Move your Patients
B. Earn Reputation
C. Discharge Patients
D. Retire Doctors
A. Move your Patients
If there are patients left in your emergency room, they have not been treated and enter the afterlife. Place all untreated patients in your emergency room facedown on the bottom section of your player board. They are doomed to wander the halls of Hades until the end of the game.
The conditions of any patients left in your examination room worsen and they are moved to your emergency room.
B. Earn Reputation
In reputation track order, count the number of patients you treated this round, (those still faceup next to doctors) and gain that many reputation points.
C. Discharge Patients
For each patient treated this turn, earn the VP shown on their tile and return their medicine to the supply.
Discharge the patient by flipping it upside down. It will no longer be counted or scored, but the patient tile itself remains attached to the doctor(s) to indicate that 1 of that doctor’s contracts has been fulfilled.
D. Retire Doctors
For each doctor that has a tile attached to all of their contract spaces, score the VP shown on their tile and then retire that doctor by returning the tile to the box.
E. Add Bribes & Refill the Queue
Place 1 drachma on each patient’s tile remaining in the queue. This is to bribe players to take these previously unclaimed patients. Then fill the empty spaces in each queue with new patients from the top of the column’s corresponding stack. Finally, remove any leftover faceup medicine kits and flip each topmost tile faceup.
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Example: Athena Athena’s’s Macedonian doctor filled all her contract spaces, so Athena Athena now scores the VP on the tile and that doctor tile is discarded. Her Cyrenean and Alexandrian doctor still have outstanding contract spaces that need to be filled, so those doctors remain.
GAME END
The game ends after 4 rounds.
You may treat any patient(s) remaining in your emer- gency room without the use of a doctor, to the extent you still have available medicine. You do not score VP for these self-treated patients and they are returned to the box. For each untreated patient now remaining in your emergency room you lose 1 VP.
You lose 3VP for each patient wandering the halls of Hades on the bottom of your player board.
The player with the most VP has truly lived up to the teachings of Hippocrates and is declared the victor!
For Solo Games: Your placement is based on the VP markers of the non-player colors. Compare your score to these mark- ers. Will you come in last? Third? Only if you pass them all can you declare yourself the victor!
CREDITS
GAME DESIGN: Alain Orban ARTWORK: Laura Bevon
PROJECT MANAGER: Rudy Seuntjens GAME DEVELOPMENT: Seb Van Deun ART DIRECTION: Rafaël Theunis INSERT DESIGN: Meeplemaker
EDITOR: Amanda Erven (with special thanks to the Επιτραπαιζουμε Board Games Community) PROOFREADERS: Ori Avtalion, Dave Moser, Christine Gijbels
QUALITY CONTROL: Eefje Gielis LOGISTICS: Wim Goossens
A word from the author: A very big thank you to my wife who is at the origin of our vacations on the island of Kos and consequently of the creation of this game (and who then had to undergo my hibernation needed to develop it). A big thank you to all my testers starting with my beloved children Geoffrey and Justine as well as all those who also participated in the development of the game: Romain, Maxime, Léa, François, Mikye, Franck, Robin, Mario, Xavier, Sébastien, the Ludocondroz game club, the Plaineveaux Thursdays game club and to all those I would have forgotten ... sorry!
A big thank you to the Game Brewer team for their exceptional work and their trust and a big tip of the hat to Laura for the impressive work she did on the illustrations.
If there is any issue with this product, please contact the vendor where you purchased this game, or contact our customer service at gamebrewer.com/customer-service
- 15 –
APPENDIX.
ICONOGRAPHY.
GENERAL RULE:
Black numbers Black numbers indicate you gain something. Example: you gain 3 VP.
Red numbers Red numbers indicate you lose something. Example: you lose 3 VP.
Gain the indicated amount of VP (victory points).
Gain the indicated amount of drachmas.
Gain the indicated amount of reputation.
Gain the indicated amount of potions.
Gain the indicated amount of herbs.
Gain the indicated amount of unguents.
Region of Macedonia.
Region of Carthage.
Region of Persia.
Region of Alexandria.
Region of Greece.
Region of Cyrene.
Knowledge tile.
KNOWLEDGE TILES.
Knowledge tiles may be saved and used when appropri- ate or must be used immediately if indicated by the light- ning symbol . A knowledge tile may also be discarded in place of any single medicine when treating a patient in phase 4.
These knowledge tiles are patients that you can treat as other pateint,s however they ae not stored on your player board.
These knowledge tiles are doctors and should be treated as such.
At the end of phase 1 (Welcome), when you collect the offerings from your patients, you may double the amount of drachmas you receive from 1 patient of the indicated region.
When you welcome a patient from Macedonia, you gain 2 VP and 2 Reputation.
When you welcome a patient from Carthage, you gain 3 potions.
When you welcome a patient from Persia, you gain 7 drachmas.
When you welcome a patient from Alexandria, you gain 3 herbs.
When you welcome a patient from Greece, you gain 4 reputation.
When you welcome a patient from Cyrene, you gain 3 unguents.
You immediately gain the indicated bonus (reputation, medicine, drachmas).
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