『ヨハネの黙示録』現時点での私の訴求ポイント:黙示録という書物について
とりあえず! 今さらかなと思いつつも、ざっと、黙示録という書物についてポイントを挙げてみます。黙示録のメッセージは、驚くほどに明快で、一貫性があり、力強い。混迷の世にあって、揺るぐことのない確かな約束を提示している。その約束を追っていく前に、書物について整理したい。
黙示録は一つの文書(当然と言えば当然)。「聖書」の中の一冊であっても(このポイントは私にとっても、非常に大切なのだけれど)、黙示録としてのまとまり、流れがある。一部を抽出してしまうと、黙示録の中で込められた意味が失われてしまう危惧あり。(黙示録の最後に、追加も削除もしないように! と言われていることから逸れてしまうかも・・・そんな風に思われる読み方もちらほら散見される。)
黙示録の概要は、最初の1章と最後の22章に記載されている。黙示録がどんな書物で、誰から出て何がもととなっているのか(典拠)、著者ヨハネは誰からその内容を受けたのか(媒介者)、宛先は誰かなど。(ここから、黙示録を読む前提がある程度、共有される。)
1章と22章より、黙示録は「黙示」(神様が提示した幻、神様が明らかにされないなら分からない現実と展望)というかたちでの「預言」(神様の警告と励まし・慰め)。で、神様がイエス・キリストを通して与えたものであり、かつ、イエス・キリストがその内容の中心。また、イエス・キリストというレンズを通して見たそれまでの(いわゆる「旧約聖書」の)預言の再構築、集大成。
著者はヨハネだが、典拠はイエス・キリスト(引いては、神様)・・・と主張されているとしておきましょう。この点は、イエス様は何も文書を残さなかったという点を鑑みると、しっかり心に留めたいこと。もちろん、いわゆる生前のイエス様が残した文書ではない。復活の主、キリスト・イエスを信じないということであれば、著者の主張の域を出ないお話で済まされることになる。それでも、27の文書からなる新約聖書(キリスト教会のどの教派も合意)の中で、イエス・キリストの権威をこうも大胆に明言する文書は、黙示録のみである。
黙示録は、預言を含む黙示であると同時に、手紙として、当時(紀元後1世紀頃)、ローマ帝国支配下にあった小アジアの諸教会に宛てられたもの。つまり、それら教会にとって警告、励まし・慰めになる手紙であって、現代の私たちが将来の出来事について謎解きするために記された書物ではない。(もちろん、受け取った側、読み手がどのように解釈しようと自由といえば自由? で、原義になく、原義から外れる解釈も可能ではある。聖霊による自由ということになろうが、私たちが聖書を”解釈”する際には、どこまで自由にして良いのだろうか?) ひとまず、黙示録にこう書かれてある、黙示録の意味は・・・ という場合には、当時、手紙として書かれた文書だという点も踏まえるのが適当ではないだろうか。
ひとまずこのくらいで・・・ 続く投稿では、黙示録の構成と内容についてざっとポイントを挙げたい。
≪修正メモ≫
*2022/6/2 「てにをは」等微修正
*2022/6/13 下記、英語追記(削除する可能性あり)
*2022/6/20 一部修正
*2023/1 微修正
Title: The book of Revelation: What Sort of Literature is it?
The book of Revelation is one piece of literature … as a matter of fact! It is a book within the Holy Scriptures, indeed, and it does lead to a certain canonical reading. However, it is crucial to read the book as a whole, carefully paying attention to its structure, the keys that divide the book into parts and make their transitions. We could, of course, pick some passages out of their context and draw from them a variety of meanings and confirm them in accordance with other passages again drawn out of other books of the Bible. We may then lose what the passages are about within the book of Revelation itself. That may go against the harsh warning at the end of the book that we should not add to or delete from it any text--and indeed may hinder us from hearing its rich, so tightly and beautifully woven, messages throughout the book.
Here, we first observe what kind of book it says it is, and what sort of expectation it may create, along with its authority, media, and the addressees, so as to hear its message as a whole.
First of all, it is the revelation, apocalypse. It points to the reality and vision that has been hidden, and which God has now specially made known in the heavenly, extraordinary terms. The revelation, containing the series of visions, is also prophetic, bearing God's warning and exhortation/consolation to God's people as a whole--not just presenting unearthly pictures for their own sake. The apocalyptic prophesy, or the prophetic apocalypse, is then of Jesus Christ, given by him, as well as testifying to him. It is the climax or the very last reconstruct of the old prophets, the promises and expectations they were to see, through the lens of Jesus Christ, the final Revelator!
True, the author of the book is John, the seer. However, he claims that God is the very source of the whole, who first shares it with Jesus Christ, who then gives it the heavenly beings so as to communicate it to John and his fellow Christians. (Those visions that the angels reveal to John, the visions of seven trumpets and the bowls, and those which lay in-between and follow, are the main visions through which the addressees are to hear concerning what may be at stake in their own time and in the days to come--even though the preceding visions are so crucial to understand the background for them.) If we remember that Jesus Christ did not leave any writings himself, the book is very special in that the authority is claimed to be derived directly from Jesus Christ himself, even after his resurrection! (Which is more important, earthly or resurrected Christ, depends upon what you may believe? For those who do not believe the latter, this writing is nothing but one of his followers imagination, I suppose.) There is indeed no other books in the New Testament (and the Old, of course) that makes it so clear that Jesus Christ himself is the author!
Whereas the book is so unique in its apocalyptic and prophetic terms, it is also claimed to be a letter. One letter, if it is very long as such! Thus, the writing did have significance to its original addressees, the seven churches in Asia Minor of the first to second century ; it did give them the warnings, exhortation/consolation! The book is not written so that we, the later day readers, might seek and wonder about the future events, what may happen and when! Of course, the text could be interpreted in any way the reader wants. Yet, when we give credit to the book of Revelation to support our points, we may need to remember and take its original context into consideration--i.e., how the original churches may have heard the message and to be strengthened to hold on.
As you read the following atricles, or indeed read the book of Revelation yourself, I hope you will keep those issues in mind and together hear the message that the Spirit speaks to us through John the seer, the servant of Jesus Christ.