航空機の仕組みを口述する:固定式と収納式の降着装置の長短
〇降着装置の種類
〇固定式の利点と欠点
〇収納式の利点と欠点
◎滑空機の降着装置
降着装置には固定式と収納式があり、大型飛行機ではほぼ全てが後者です。小型飛行機では一部の高性能機で収納式が採用されていますが、飛行訓練に用いられる小型機では多くが固定式です。固定式と収納式の降着装置には、それぞれ長短があり、飛行機の性能や目的に応じて決定し、設計されます。
Landing gear can be fixed or retractable, and almost all large airplanes are the latter. Some high-performance aircraft use a retractable type in small aircraft, but many small aircraft used for flight training are fixed. Fixed and retractable landing gear have their own pros and cons, and are determined and designed according to the performance and purpose of the aircraft.
固定式の降着装置は構造がシンプルなため、安価で軽量化できます。特にエンジン出力の小さな小型飛行機では、降着装置が重くなると搭載重量が減少し、機内スペースが少なるので、ほぼ固定式が選ばれます。小型飛行機では巡航速度が低いため、収納式のそれと数ノットほどの差しかないものです。
The fixed landing gear has a simple structure, so it can be inexpensive and lightweight. Especially in small airplanes with small engine output, the load weight decreases as the landing gear becomes heavier, and the cabin space is reduced, so the almost fixed type is chosen. Due to the low cruising speed of small aircraft, it is only a few knots different from that of a retractable one.
降着装置のうち車輪の部分が最も抗力の原因となります。そこでトライサイクル・ギアにスパッツと呼ばれる流線形のカバーを付けて、巡航速度を数ノット上げることが出来ます。スパッツを装着すると見た目にも美しくなりますが、飛行前点検で車輪やブレーキの状態をはっきり目視できないことや、悪路面での離着陸に適さない欠点もあります。
The wheel part of the landing gear is the most cause of drag. The tricycle gear can be fitted with a streamlined cover called spats to increase cruising speed by several knots. Spats are aesthetically pleasing, but they also have disadvantages such as the inability to clearly see the condition of the wheels and brakes during pre-flight inspections, and the fact that they are not suitable for takeoff and landing on a rough surface.
固定式の降着装置で最大の強みといえば、ギアの出し忘れや胴体着陸の危険が殆どないことです。降着装置の出し忘れは操縦士のヒューマンエラーに他なりませんが、実に多くの航空事故の原因となっています。小型機でも一定の高度以下となっても降着装置が展開されていないと警報音が鳴りますが、操縦士が過度に緊張していたり、逆にぼんやりしていると、警報音に適切に対処しません。接地後にギアが出ていなかったことに気付くのですが、覆水盆に返らずです。
The biggest advantage of fixed landing gear is that there is almost no danger of gear-up landing or belly landing. Forgetting to gear down is nothing but human error on the part of the pilot, but it is the cause of many aviation accidents. Even in small aircraft, if the landing gear is not deployed below a certain altitude, an alarm sound will sound, but if the pilot is overly nervous or, conversely, absent-minded, the alarm will not be properly addressed. After touching down, airmen notice that the gear was not down, but it’s no use crying over spilt oil…
他方、収納式では車輪、ストラット、ブレーキからなる降着装置全体が主翼と機首の下面に収納されます。これにより機体の抗力が減少して、巡航速度の増加が期待され、氷結の危険性も低減します。低空で飛行する際に降着装置が収納されていると、風切り音による騒音や振動も僅かです。
Retractables, on the other hand, house the entire landing gear consisting of wheels, struts and brakes on the underside of the wing and nose. This reduces drag on the aircraft, which is expected to increase cruising speed and reduce the risk of icing. When flying at low altitudes, there is small noise or vibration due to wind noise when the landing gear is up.
収納式の降着装置では、複雑で重量が嵩む短所があります。小型飛行機では最大離陸重量が小さいため、それが理由で固定式の降着装置が有利となることがあります。一旦収納した降着装置が、完全に展開しない危険性を常に孕むことも収納式の降着装置の大きな欠点です。降着装置が完全に展開したかどうかは、ギアダウン・スイッチ脇にあるランプが全て緑色に点灯(Three-green)することで、操縦席から確認できます。これが確認できない場合は、一旦ギアアップして、再度ギアダウンしてみます。
The retractable landing gear has the disadvantage of being complicated and heavy. Small aircraft have a small maximum take-off weight, which is why fixed landing gear can be advantageous. Another major disadvantage of retractable landing gear is that there is always a risk that the landing gear will not fully deploy once it has been stowed. Airman can check from the cockpit if the gear is fully deployed by turning all the lights next to the gear-down switch green. If this cannot be confirmed, gear up and gear down again.
ここから先は
¥ 100
この記事が気に入ったらチップで応援してみませんか?