見出し画像

ネクタイ着用はハラーム?

画像1

慈悲あまねく慈愛深きアッラーの御名によって

画像2

おぉ、アッラーよ!祝福くださいムハンマド様を
そして彼の御一門の人々を
そして彼らの救済を近づけてください

ネクタイ着用はハラーム?

マルジャエ・タグリードの見解とその背景

概論:ネクタイや他の服装を着ることで漸次的に堕落した西洋的文化に染まることは適切ではありません(許されません)。

若手記者クラブの文化グループであるクルアーンとイトラ(預言者様の御家族)の記事によると;歴史や宗派的な書物に記されているものから抜粋すると、実際のところネクタイとはまさに十字架なのです。それは男性の正装の構成要素の1つとして見做されます;もし、ムスリムたちが歴史の断片を学ぶことでネクタイの出自について知り、イスラームの地域や宗派の古い歴史の断片を見るならば、決してそれを使用しようとはしないでしょう。

質問:ネクタイ着用にどんな法令がありますか?

回答:

アーヤトッラー・ハーメネイー師
(حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی

画像3

概論として、ネクタイそしてムスリム以外の装いや服装とされる他の着衣について、漸次的に堕落した西洋的文化に染まる服装をすることは適切ではありません(許されません)。


アーヤトッラー・バフジャト師
حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ محمد تقی بهجت (رحمه الله)

画像4

適切ではありません(許されません)。


アーヤトッラー・シスターニー師
(حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی

画像5

ネクタイ着用は、もし堕落が必然となるならばハラームです。


アーヤトッラー・マカーレム・シーラーズィ師
(حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی

画像6

ネクタイを着用しないことがより良いです。もし、不信者たちکفارの文化普及の性質があるならば問題があります。


アーヤトッラー・ファーゼル・ランキャラーニー師
حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني
(رحمه الله)

画像7

ムスリムたちはネクタイなどを自重するのがより良いのです。


サーフィー・ゴルパイガーニー師
(حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی

画像8

ムスリムたちがネクタイを着用するのは相応しくありません。むしろ、ネクタイ着用の放棄は慎重を期しての用心احتیاطです。


アーヤトッラー・ワヒード・ホラサーニー師
حضرت آیةالله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی)

画像9

不信者たちكفارに似るモノは適切ではありません(許されません)。


第二部
ネクタイ着用を何故ダメと見做すのでしょうか?

もし、理由が西洋的であると言うのであれば背広とズボンも西洋的です。

画像10

これは単にネクタイが西洋的であるからではありません。背広とズボンだけではなく我々の消耗必需品の多くは西洋産です。そして、重工業、軽工業、多くの必需品や部品等もまた西洋産です。そして工業サイクルは複数の輪っかがお互いにくっつき合って出来る1つの鎖ようなもので、そこから分離したりそれを完全放棄する場合、それは理性的で合理的な判断ではなく、コストダウンや利益を齎すのでもなく、また可能ですらもないのです。むしろ、ここでの主題とはネクタイが1つの徴であり象徴であり、イスラームは信仰者やムスリムたちに、自身を不信者に似せてはならないと言っています。

服装、髪型、足元(靴)、そして他の多くの品目でも、或いは手法や振舞いでさえも単に必要や必然というだけではなく、むしろ特定のグループの徴や特性とは見做さない、汎用的な一般性を有するのです。しかし、時にモノやモデル、所作は象徴となったり、直接的そして間接的な宣伝となって、ある種の思想や嗜好と見做されるのです。

その例ですが、ヒジャーブ(女性がイスラーム聖法に則り自身を覆う布)は服装の一種でもあり、世界中の女性たちの多くが時代の古今を問わずルーサリー(ヒジャーブの一種で頭部と頸部を覆う布)を着用していましたし、現在もしているのです。そして周知の通り、イタリア製のルーサリーは世界市場を掌握しているのです。しかし、もしこのルーサリーがイスラーム的なヒジャーブの様相で頭部と頸部を覆う為に使用されると、1つのシンボルとなる為、これを理由に西洋諸国で禁じられているのです。

画像11

ネクタイ、蝶ネクタイとは衣服ですらないのです。また如何なる衣服的な特性や特徴もないのです。むしろ、単にそれらはシンボルなのです。

ネクタイはキリスト教会支配の時代にその由来があります。十字軍遠征と、オスマン帝国や他のイスラーム諸国の滅亡の後、強制的にそしてムスリム文化への宣教の為に用いられました。

その当時、政権はキリスト教徒や教会の手中にありました。権力もまた《ネクタイ着用者》の手中にありました。たとえば、その当時もムスリムたちとキリスト教徒以外の人々に対する数え切れない幾多の犯罪を仕掛けた《セルビアとネクタイ着用者》によるムスリムたち《ボスニアヘルツェゴビナ》への戦争、そしてネクタイ連中がこの戦争において[旧ユーゴスラヴィアなどでの]大変重い役割を担ったのでした。

その当時、好む好まざるを問わず(そして反抗者やキリスト教徒以外の人々が死んだり危害を受ける恐怖から)首に十字架をかけることを人々に強制したのでした。人々はキリスト教徒である一方で政府は反教会、反キリスト教派が政権を握っていたルネッサンス後において特にですが、この十字架は徐々に《ネクタイ》の形をあらわし、間もなく《蝶ネクタイ》に変化したのでした。それは直接的に十字架でもなく、キリスト教徒の信仰や趣向にも応えるものでした。

そして、その後に《モダン、スマート、西洋好き》のシンボルとして全域に導入されました。そして、トルコのケマル・アタチュルクやイランのレザー・ハーン、そして西洋諸国に従属した首長らなどの為政者を介して、イスラームの諸都市に導入されました。それから直接、間接を問わず大々的な宣伝が行われました。ネクタイをする者は間違いなく誰でも学識があり文化的で立派な人物であり、ネクタイをしない者は間違いなく誰でも無頓着そして田舎者であると暗示されるようになったのです。

画像12

当然ながら、イスラーム革命の勝利後、西洋の有名人や政治家の間ですらもこの文化は敗北を喫したのですが、未だその使用と強要があるのです。

ですから、1人のムスリム、1人のイラン人が、十字架やキリスト教徒、西洋のシンボルを首に掲げることや、自ら彼らの格好をすることが単に必要ないー特に今日ネクタイはキリスト教徒のシンボル以外に、西洋の烙印でもあるのですーだけではなく、むしろムスリムたちは自身を卑下してはならないのです、このようなシンボルを西洋の烙印として、あるいはスマート、あるいは他の何かとして首にぶら下げるなど言語道断なのです。ひとりひとりムスリムは人間であり、唯一神の徴、信仰そしてイスラームなのです。自分自身が敵の生きた広告塔となってはなりません。

وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
(آل عمران، 139)

それで気弱になったり、また悲観したりしてはならない。あなたたちが信者であるならば、必ず優位に立つのである。

فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُمْ
 (محمد ص، 35)

だから気弱になってはならない。和平を唱えてはならない。あなたたちは打ち勝っている。アッラーは、あなたたちと共におられる。決してあなたたちの行いを減らされない。

※クルアーン日本語訳は「聖クルアーン日本語訳 澤田達一」より引用

典拠
――――――――――――――――――
پوشیدن کراوات و دیگر لباس‌هایی که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود، جایز نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آنچه که در کتب تاریخی و مذهبی نوشته شده است، بر می‌آید که در حقیقت کروات همان صلیب است که اینک به عنوان یکی از ارکان پوشش رسمی برای مردان به حساب می‌آید؛ اگر مسلمان‌ها از تاریخچه استفاده از آن آگاهی یابند، و به تاریخچه کهن سرزمین و مذهب اسلامی خود نگاه کنند، هرگز از آن استفاده نخواهند کرد.

مقام معظم رهبری

سؤال: پوشیدن کروات چه حکمی دارد؟

جواب: به‌طور کلی پوشیدن کروات و دیگر لباس‌هایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می شوند به‌طوری که پوشیدن آن‌ها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود جایز نیست.

دیگر مراجع

هم‌چنین در کتاب مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، نظر مراجع تقلید در خصوص کراوات اینگونه آمده است:

آیت‌الله بهجت: جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی: استفاده از کراوات اگر مستلزم مفسده باشد، حرام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: بهتر است از کراوات استفاده نشود و اگر جنبه اشاعه فرهنگ کفار را داشته باشد، اشکال دارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره):بهتر آن است که مسلمانان از مثل کراوات اجتناب کنند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: سزاوار نیست مسلمین از کراوات استفاده کنند، بلکه احتیاط ترک استفاده از آن است.

آیت‌الله وحید خراسانی: آنچه که تشبه به کفار باشد، جایز نیست.


――――――――――――
س: چرا بستن کراوات را بد شمردند؟ اگر علت غربی بودن است، کت و شلوار نیز غربی است.

ایراد صرفاً در غربی بودن آن نیست. نه تنها کت و شلوار، بلکه بسیاری از لوازم مصرفی ما تولید غرب است و در صنایع مادر یا صنایع کوچک‌تر نیز بسیاری از لوازم یا قطعات تولید غرب است و چرخه‌ی صنایع مانند حلقات یک زنجیر به هم پیوسته است و گاه انفکاک و انقطاع مطلق نه معقول است و نه مقرون به صرفه و نه ممکن. بلکه موضوع این است که کراوات یک علامت و یک مظهر است و اسلام به مؤمنین و مسلمانان می‌فرماید که خود را شبیه کفار نکنید.

لباس، مدل مو، کفش، کیف و یا حتی بسیاری دیگر از اقلام و یا حتی روش‌ها و رفتارها نه تنها گاه لازم و ضروری است، بلکه چنان عمومیت دارد که علامت یا مشخصه‌ی یک گروه خاص محسوب نمی‌گردند. اما گاه شیء یا مدل یا رفتاری علامت است و تبلیغ مستقم و غیر مستقیم یک نوع اندیشه یا گرایش محسوب می‌گردد.

به عنوان مثال: حجاب نیز نوعی لباس است و بسیاری از دختران و زنان در این عالم، چه در گذشته و چه حال روسری می‌گذاشتند و می‌گذارند و چنان چه شاهدیم، روسری‌های ساخت ایتالیا بازار روسری جهان را گرفته است. اما اگر همین روسری به شکل حجاب اسلامی و برای پوشاندن سر، مو و گردن و ... استفاده شود، یک علامت می‌شود و به همین دلیل در غرب ممنوع اعلام می‌گردد.

کراوات یا پاپیون حتی لباس نیز نیست و هیچ مشخصه یا خاصیت پوششی هم ندارد، بلکه صرفاً یک علامت است.

کراوات، ریشه در دوره‌ی حکومت کلیسا دارد و پس از جنگ‌های صلیبی و سقوط دولت عثمانی و سایر کشورهای اسلامی، به اجبار و به تبلیغ به فرهنگ مسلمانان تحمیل شد.

در آن دوره حکومت در اختیار مسیحی‌ها و کلیسا بود و قدرت نیز در دست «کراوات‌ها» بود که مانند جنگ «صربستان و کراوات‌ها» علیه مسلمانان «بوسنی هرزگوین» در آن موقع نیز جنایات بی‌شماری علیه مسلمانان و اساساً غیر مسیحی‌ها به راه انداختند و کروات‌ها [در یوگسلاوی سابق و ...] نقش بسیار مهمی در این جنگ‌ها داشتند.

در آن دوره، مردم را مجبور کردند که به میل و یا با اجبار (و از ترس کشته شدن یا آسیب‌دیدن به عنوان غیر مسیحی یا مخالف)، صلیب به گردن خود آویزان کنند. این صلیب، کم‌کم و به ویژه پس از رنساس که مردم مسیحی بودند، اما حکومت‌های ضد کلیسا و مسیحیت قدرت را در دست گرفتند، به شکل «کراوات» درآمد و پس از مدت کوتاهی نیز به «پاپیون» تبدیل شد، تا هم مستقیماً صلیب نباشد و هم اعتقاد و گرایش دینی مسیحیان را پاسخگو باشد. و پس از آن به عنوان سمبل «مدرنی، شیکی و گرایش به غرب» به همگان تحمیل شد و توسط عمالی چون آتاتورک (یا آتاترک) در ترکیه، رضاخان در ایران و شیوخ وابسته در کشورهای عربی به بلاد اسلامی تحمیل گردید. و سپس با تبلیغات گسترده‌ی مستقیم و غیر مستقیم القا کردند که هر کس کروات بزند، لابد انسان فرهیخته، با فرهنگ و با شخصیتی است و هر کس نزند، لابد انسانی لاابالی است.

البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فرهنگ حتی در میان شخصیت‌ها و سیاستمداران غربی نیز شکسته شد، اما هنوز استعمال و بر آن اصرار می‌شود.

لذا نه تنها لزومی ندارد که یک مسلمان و یک ایرانی، صلیب و علامت مسیحیان و غربی‌ها را به گردن خود آویزان نماید و خود را به شکل آنان درآورد - به ویژه آن که امروزه کراوات به غیر از علامت صلیب مسیحیت، علامت غرب‌زدگی نیز می‌باشد – بلکه مسلمان نباید ذلیل باشد و چنین علامتی را به عنوان غربزدگی، یا شیکی یا هر عنوان دیگری از گردن خود آویزان نماید. یک مسلمان خودش انسان و علامت خدا، ایمان و اسلام است و نباید خود را به ابزار زنده و متحرک تبلیغاتی دشمنان خود مبدل نماید.

«وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» (آل عمران، 139)

ترجمه: و سست نشويد، و اندوهگين نباشيد و شما برتريد، اگر مؤمن باشيد.

«فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُمْ» (محمد ص، 35)

ترجمه: پس شما مسلمانان سست نشويد، و مشركين را (با کوتاه آمدن، همسویی، هم‌رنگی و ...) به مسالمت دعوت مكنيد در حالى كه شما پيروز و دست بالائيد و خدا با شما است و هرگز پاداش اعمالتان را كم نمى‏كند.

ここから先は

0字

¥ 313

いただいたサポートで、日本人のイスラーム研究を応援します!