新世界への序章
慈悲あまねく慈愛深きアッラーの御名によって
おぉ、アッラーよ!祝福くださいムハンマド様を
そして彼の御一門の人々を
そして彼らの救済を近づけてください
استاد سید محمدمهدی میرباقری
アーヤトッラー・セイエド・ムハンマド=ハフディー・ミールバーケリー師
🔸イマーム・ホメイニー師とイスラーム革命最高指導者ハーメネイー師はイスラーム世界の一致団結や統一を正しく強調されてきたし、しています。もし、シーア派とスンナ派の統一の方向に我々が動かないのならば、イスラームの胴体は崩壊するのです。
🔸我々は、敵達が作り出すイスラームの宗派的な紛争に注意しなくてはなりません;我々はそれに加担しません。我々は、敵達が追い求めるイスラームの宗派的な紛争に加担しませんし、火種を大きくしません。我々の対応は、サキ―ファの問題 مسئله سقيفهにおける、アッラーメ・アミーニー師 علامه_اميني ره の向き合い方なのです。彼の向き合い方とは、論争や批判ではありません。一部の人たちはイスラームの統一をひっくり返した、と彼に異議を唱えました。
いいですか、多くのイスラームの偉人や巨匠たちが彼を擁護しました。
殉教者モタッハリー師の論文に
《ガディールとイスラームの統一》 «الغدير و وحدت اسلامي»
がありますが、それを読んでください。
そこで強調されているのは、
この種の議論はイスラーム社会統一の始点であることです。
🔸その通りです、我々はイスラームの統一を追求しています。しかしながら私は問うのです:それでも、本当にサラフィー主義者[もしくは日和見主義者]らは純粋なイスラームと本当の統一を果たせるでしょうか?これ[論争]が何処かで起きないでしょうか?
🔸シーア文明の覇権を欲する人々との戦争や世界の傲慢な人々との闘争は、世界において2つの分派を生成するのです。1つは、キリスト教の世界において、キリスト教はシオニストを敬虔なキリスト教(現世主義における、ヒューマニズムや近代主義を解放する場所となっていないキリスト教)から別とするのです。そして同様に、愛を有し、虐げられた人々であるスンナ派の人々をワッハーブ派や反逆者たちنواصبから別とするのです。
🔸もう1つ不可避な分派としては、イスラーム世界の内部において生じる、アメリカ的イスラームの支持層です(粗暴なタクフィール的イスラームであろうが、日和見的イスラームであろうが)。それは、純粋なイスラームの階層とは別です。イスラームからの日和見主義も粗暴主義も、その2つのどちらもが、西洋主義や自由主義、民主主義、植民地主義とセットで唱えられるのです。この紛争は、二側面の1つの主軸に誘因されます;つまり西洋世界においても別とされ、イスラーム世界においても別とされます。
🔸 イスラーム世界における西洋の支持者、つまりアメリカ的イスラームの支持者ですが、彼らは西洋主義や自由主義、民主主義の傍らにポジショニングをして、その勢力の拡大に尽力するのです。そして、唯一神的宗教の支持者は、徐々にイスラーム世界へと歩みを進めます;つまり、1つの新たな合致、新たな装いの勢力が姿を現すのです。
🔸一方の勢力とは、シーアである人々とイスラーム革命、そしてその傍らで、預言者様の御一門の人々(アフルルバイト(彼らにサラーム))を愛し、西洋の物質文明と闘争するムスリムたちなのです。そして、彼らの傍らには、彼ら自身の信条を有する一神教徒の人達さえもいるのです。たとえば本来のキリスト教や、カリーミー کليمیの人達でさえもです(我々は、ユダヤ人とカリームを区別します;カリーミーとはカリームつまり唯一神との対話者であるムーサー様の追従者である一神教徒のこと)。
この統一とは、これから姿を現しますし、ユダヤ人と不信心者たちとの闘争を主張する不和的戦闘ですし、シオニスト的キリスト教やユダヤ人の傍らに位置するのです。そして、この事件がスンナ派の人々を精錬する装置となるでしょう。
🔸実際のところ、その分離つまり世界が2派となることは、1つの新たな合致の序章です;政治的統一の更に上を行く合致である、というより、むしろ1つの唯一神的統一なのです。これは、この統一が永続する助けとなる、一神教的本質ماهیت الهٰیاتیなのです。
(これらの要点は、イラン暦1393、1394年に提示されました)
典拠
――――――――――――――――
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بهدرستی بر اتحاد و وحدت دنياي اسلام تأکيد کرده و تاکید ميکنند. اگر به سمت #وحدت_شیعه_و_سنی حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست میرود.
🔸 ما بايد مواظب جنگهاي فرقهای مذهبيای که دشمنان ايجاد ميکنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاري نکنيم که #جنگهای_فرقهاي مذهبیاي که دشمن دنبال ميکند، شعلهور بکنيم. برخوردمان با مسئله سقيفه برخورد #علامه_اميني(ره) باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشهبردار نيست. بعضي به ایشان اعتراض ميکردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقالهای مرحوم #شهيد_مطهري(ره) دارند: «الغدير و وحدت اسلامي». آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد ميکنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است.
🔸 درست است که ما دنبال وحدت اسلامی هستيم، ولي سؤال ميکنم: آيا واقعاً قرائت سلفي [یا قرائت سازشکار] میتوانند با اسلام ناب به اتحاد واقعي برسند؟! آیا این [نزاع] در جایی سر بر نمیدارد؟
🔸 مبارزه تمدنی شیعه با جبهه دنیاخواهی و مستکبران عالم، #دو_تجزیه در جهان ایجاد میکند؛ یک تجزیه در عالم مسیحیت، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن (که منحل در دنیاگرایی اُومانیسم و تجدد نشده است)، جدا میکند، و همچنین اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعفاند را از وهابیت و جریان نواصب جدا میکند.
🔸 يک تجزیه قهري در درون دنياي اسلام اتفاق میافتد و صف طرفداران اسلام آمريکایی (چه از نوع اسلام خشن تکفیری و چه از نوع اسلام سازشکار) از صف اسلام ناب جدا میشود. #قرائت_سازشکار و #قرائت_خشن از اسلام، هر دو در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي، فعاليتهای نيابتی منطقهای انجام میدهند. اين درگیری به يک دوقطبی کشيده ميشود؛ هم دنياي غرب تجزيه ميشود و هم دنياي اسلام.
🔸طرفداران غرب در دنياي اسلام، که همان اسلام آمريکايي هستند، در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي قرار ميگيرند و براي بسط نفوذ آن کار ميکنند. و طرفداران اديان الهي آرام آرام به سمت دنياي اسلام میآیند؛ يعنی يک ترکيب جديد و آرايش جديد از نيروها شکل میگیرد؛
🔸از يک طرف، تشيع و انقلاب اسلامي و در کنار آن، مسلماناني که مُحبّ اهل بيت(ع) و درگير با تمدن مادي غرب هستند و در کنار آنها حتي موحداني که به آئين مذهبي خودشان معتقدند مثل مسيحيت سنتی و حتی کليمیها (ما بين يهود و کليم فرق ميگذاريم؛ کليمي ها موحديني هستند که پيرو حضرت موساي کليم هستند). اين اتحاد شکل خواهد گرفت و جبهه نفاقی که مدعی بود درگیر با یهود و کفار است، کنار مسیحیت صهیونی و یهود قرار میگیرد و این اتفاق، عامل پالایش دستگاه اهل سنت خواهد شد.
🔸در واقع، آن تجزیهها مقدمۀ یک #ترکیب_جدید است؛ ترکیبی که فراتر از اتحادهای سیاسی، بلکه یک #اتحاد_الهٰیاتی است. این ماهیت الهٰیاتی است که به پایداری این اتحاد کمک میکند.
(این نکات در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ ارائه شده است.)
ここから先は
¥ 313
Amazonギフトカード5,000円分が当たる
いただいたサポートで、日本人のイスラーム研究を応援します!