Thoughts and Analysis of the Indian Movie "Hanu-Man"~インド映画 ハヌ・マンの感想・考察~
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Recently, I watched the Indian movie Hanu-Man, and I found it extremely entertaining and thought-provoking. As a Japanese person, I am not deeply familiar with Indian culture, but having studied sociology, cultural anthropology, and media studies at university, I aim to use that knowledge to reflect on the film. However, as I have only seen the movie once in theaters, there may be inaccuracies in the details. Please forgive any such errors.
The central feature of this movie lies in its dualistic structure, with the hero (Hanumanthu) juxtaposed against the villains (Michael and Siri). Hanumanthu symbolizes traditional Indian values, family, and ways of life, while Michael and Siri represent Western values, scientific advancement, and extreme meritocracy, as evident even from their names. This sets up the movie as a representation of a clash between traditional Indian culture and the Western worldview.
Historically, Superman can be seen as an embodiment of American culture's admiration for meritocracy. Similarly, Michael's obsession with becoming a hero reflects societal pressures and the extreme competition in modern life—an unhealthy fixation on the notion that one needs superhuman abilities to survive or find meaning. Michael’s actions, such as setting a fire that kills his own parents to remove obstacles to his ambition, starkly portray the prioritization of measurable achievements over intangible values like family connections. This may also reflect the societal pressures that lead to student suicides in India, an ongoing social issue.
When it comes to family, Michael grows up in a nuclear family with little interaction with others, while Hanumanthu is nurtured in a village surrounded by friends, neighbors, and his sister’s love, despite their modest lifestyle. Some people think that individuals raised in extended families develop broader perspectives and better social skills. Michael's isolated upbringing may have narrowed his worldview, leading him to fixate on the concept of a "superhero" and the power it represents.
The movie also highlights differences in how the hero's journey unfolds. Michael actively desires to become a hero, driven by his ideals and sense of justice. However, his pursuit of rationality and goals leads him to betray his companions and even his only friend, reflecting a thought-first, action-later approach. In contrast, Hanumanthu is chosen by the gods and the people for his heartfelt desire to help others. His journey begins with compassion and ends with him forgiving and integrating his enemies. This divergence symbolizes the difference between Western rationality and Eastern philosophies that value instinctive actions and emotional resonance.
Color symbolism is another noteworthy aspect. The villains are associated with blue tones, evoking rationality, coldness, and perfection, while the hero is tied to red tones, signifying passion, warmth, and growth. These choices align with long-standing Orientalist themes in media.
In conclusion, Hanu-Man can be interpreted as a depiction of the conflict between Indian traditions and Western ideologies. The battle between Hanumanthu and Michael is not merely a fictional spectacle but a reflection of the real-world clash between Eastern and Western philosophies, embodied by the gods of each worldview.
~日本語 ver.~
インド映画 ハヌ・マンの感想・考察
先日、私は、インド映画の『Hanu-Man』を見た。この映画は見ていて、非常に面白く、興味深かった。私は、日本人なので、インドの文化には詳しくないが、大学で社会学や文化人類学を学び、メディア論も勉強した。私がそこで得た見分を活かし、私はこの映画の感想や考察を書く。ただし、この映画は私が映画館で一度見たきりであるため、詳細に間違いがあるかもしれない。その点はご容赦いただきたい。
決定的なのは、この映画にはヒーロー(Hanumanthu 側)とヴィラン(Michael, Siri 側)が対になっている構造があるということだ。そして、ヒーローのHanumanthu は伝統的なインドの価値観や家族観、生き方を象徴し、逆にヴィランのMichaelやSiriはそのキャラクターの名前からも分かるように、西洋的価値観や科学文明、行き過ぎた能力主義を表している。つまり、この映画は、インドの伝統的な世界VS西洋的な世界を表現している。
元々、スーパーマンはアメリカの文化の中で育った能力主義への憧れを表すと考えられる。また、Michaelの取りつかれたようなヒーローへの憧れは、「スーパーマンのような超越した力がないとこの社会を生き残れない、生きる意味がない」といった社会にはびこる強迫観念や、行き過ぎたな能力主義、過剰競争を表現している。そして、スーパーヒーローに取りつかれたMichaelは、能力を獲得することへの邪魔をする両親を火事を起こして殺してしまう。これは、家族との繋がりなどの目に見えない価値よりも、数値化できる卓越した能力を求めてしまうし、能力がより重要だと考えてしまいがちな現代人の思考をより分かりやすくしたものだと考える。インドでは大学生の自殺が社会問題となったが、このような世相を反映しているのではないだろうか。
家族については、Michaelは両親と自分だけの核家族で育っているのに対し、Hanumanthuは村の中で育っており、裕福ではないながらも友人や隣人との関りの中で生き、姉の愛情もたっぷりと受けている。核家族では、人との関りが減るため、大家族で育った人の方がより視野が広くなり、人間関係も上手に構築できると言われている。Michaelは核家族で他の人との関りが薄かったため、視野が狭くなり、自分を救ってくれるはずの「スーパーヒーロー」という概念、力に強烈に憧れてしまったのかもしれない。
次にヒーローになる過程についての違いを述べる。Michaelは、「ヒーローになりたい」と自分から望んでヒーローになった。Michaelは、自分の考える理想があり、正義があり、それを実現するために、ヒーローになった。彼の正義を実現するために、合理的な手段であると判断すれば、仲間や唯一の友をも殺すことをためらわなかった。理性、思考が先にあり、そして行動している。しかしながら、Hanumanthuは違う。彼は、人のため、誰かを救いたいという想いがあり、行動しているうちに、人々に推され、神に選ばれて、いつの間にかヒーローになっていた。想いが先で、そしてそれが結果に繋がっている。彼は敵も許し、仲間にしてく。徐々にHanumanthuを応援する人が増えていることは重要なポイントだ。逆に、Michaelは、ストーリーが進めば進むほど、より孤独になっていく。これは、東洋思想と西洋思想の違いを反映している。西洋は理性や言葉を神と崇め、絶対のものとしてみなす。人々の魂が宿る場所も頭である。しかし、東洋思想では、想いや体が反射的に動いてしまうことに真理があると考え、理屈が重要ではない。人々の魂の宿る場所も胸や腹などである。
また、色について述べる。ヴィラン側は、青系統の色を使う演出がなされている。反対に、ヒーロー側は、赤系統の色を使う演出がされている。ヴィラン側は、理性や、冷たさ、完璧を感じさせる青が使われたのに対し、ヒーロー側は、情熱や、あたたかさ、未熟さ(=成長)を感じさせる赤をイメージカラーとして割り振られている。これは、昔からメディアにおけるオリエンタリズムで使われてきた配色やイメージと一致する。
以上の点から、映画『Hanu-Man』は、インドの伝統的な世界VS西洋的な世界を表現していると結論づける。HanumanthuとMichaelとの戦いは、スクリーンの中の幻影ではない。この戦いは、現実世界を反映した、まさに、インドの伝統的な神々(東洋思想)と西洋の神(西洋思想)との戦いである。