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物語「GreatesT’rip Jum”V”oyage」06. shinjuku greatestripⅢ


前回 GTJVー05

 また、コーシューとカンロクの交差点を渡り、この間の続きを歩いている。

 ジャイアントマンの横をこっそり通り過ぎた。

 あいさつはしなかった。ばからしいと思ったからじゃなく、いらない、と思ったから。区切りをつけなくてもいいことだってある。多分またジャイアントマンはずっとあごかがくがくさせているだろうし、太陽型の広場も当分あるだろう。人に成長してもアザラシは結局アザラシだろうし。これは関係ないけれど。

 交差点の先に、この間見上げた木がある。こっちは次にあるのか分からないくらい弱々しいから、それじゃ、とだけあいさつして先を急いだ。素っ気ないのは、自分にあいさつするみたいではずかしかったから。

 右側にコーシューと、上を通る高速を見ながら歩くと、左側の広場が無くなり、3m位の歩道にべったりくっついた縦長ビルたちが現れた。そろいもそろって歩道にせり出して、俺が俺が、って言っている。でも、シントシンの真ん中にいる、大物超高層たちに比べれば、全然大したことない。凡人ビルたちだ。

 右ではコーシュー、高速両方で車やバイクがぶんぶんうなる。特にバイクの音は、自分のケータイの音みたいで好きじゃない。

 凡人ビルの前に置いてある、看板を見ながら歩く。ライブハウスや、おしゃれなバーや酒屋やラーメン屋、形や内容が違っている。左にある、雑居ビルの玄関周辺に、意外といろいろな種類のお店があることに気づく。それらはきっと、私たちで言うところの、顔、なんだろう。でも、他においてあるのは、植木鉢や、ゴミ箱や、ビニールひもでまとまった古い雑誌たち、大したことはない。これは、眼鏡や、エクステまつげや、ニキビ、みたいなものなんだろう。

 こんなどうでもいいことに目を向けて、どうでもいいことを考えながら歩いている。

 自分で思う、変な奴。

 こうしている間にも時間は進んでいる。人々は歩いていて、バイクは高速をぶんぶん走り、凡人ビルたちは動けずとも自分たちの存在感を示そうとする。

 でも、そんなわたしたちは、どこからやってきて、どこへ行くのだろう? 

 それは、アザラシたちが勇気を出して氷山の向こうのモスに入るとか、ましてや外人部隊が自然にシブヤで寄り道してるとか、そういうことじゃない。もちろん外回りの終わったキャリアウーマンが会社に帰るとか、路線バスがターミナルを出て別のターミナルに向かうとか、そういうことでもない。

 過去と未来、のことだ。

 なぜ生まれたのか、どう生きていくのか、なんて言うとちょっと違う気がする。そこまで重い話、じゃない。たとえうつむきながら考えていても。

 けれど、わたしにとっては大切なことだ。だから、いまこうしてコーシューを歩いている。いや、本当は誰にとっても大切なことのはずなんだけれど。

 ぶんぶん、と音が右耳を突き抜けて行った。うるせーっての、と思いながら道路の方に眼を向けた。


 高速はコーシューの上、わたしの斜め上で、柱もないのに浮いている。

 高速はまっすぐ100m位延びた後、道の先、上空で左右に分岐している。ここでようやく灰色屈強な柱が彼らを支えていた。ここまでの部分を上から見ると『多分『Y』の字を描いている。

 あ、そうか。このまま『Y』の左上を進むと、たぶんスロープを下って、通りゃんせ横断歩道の近くの橋の下に出るんだろう。その証拠に、道は中指薬指小指の超高層ビルの横、すり抜けるように走っていた。さすがにジャンプ台はなかったけれど、道はつながっていた。

 当たり前のことだ、だけれどそれがうれしい。

 そうなるともう一つ気になることがある。『Y』の右上に進むとどうなるか、だ。

 ちょうど交差点にぶつかった。ちょうど信号が点滅する。慌てて向こう側に渡る。すぐに90度右の信号も青になった。

 多分もうそんなに時間がない。横断歩道、白い線を飛び越えるように走った。

 渡りきったわたしの目の前にあったのは、土色の塀だった。表面はザラザラな感じ、上には瓦が乗っていたり、シントシンとはほど遠いイメージ。なんだこれ。

 『Y』の右上に行くはずが、興味がもう目の前の塀の先に、移っていた。

 勝手に想像する。わたしは塀の前に立ち用心深く、周囲を見回す。罠や追っ手は居なそうだ。肩にかけていた名刀を、さやごと柱に立てかける。数歩下がって助走、刀のさやをステップに飛び上がり、さっそうと塀の内側へ。紐を引っ張り、刀も塀の内側へ。

 って、いつの時代だよ。そもそも左、コーシューに面したところにすぐ入口があるじゃん。早足で入口に向かう。

 そこにはやっぱり瓦が乗った和風の門があった。

 塀の敷地の正体は、お寺だった。

 だからなに。と思っている人とは、わたしは相性が良くないだろう。こんな、超高層ビルや、高速や、コーシューや地下鉄が走っている街にも、お寺は必要なのだ。

 門の横、ガラス戸の付いた掲示板の中に、こんな言葉が書いてあった。

[働くという言葉は、『畠を楽にする』と書きます。あなたが働くことで、きっと他の誰かの畠が、豊かになっているのでしょう]

 同時に声が聞こえてきた。

「もしかして次はピンチかも。その時はよろしくヒーロー」

 だからなんだよ、って心の中で思ったときに、さらにケータイのアラームがぶるんぶるん、とエンジン音を鳴らしだした。

 うるさいっ。

 イライラがはじけて、無造作に画面ボタンを押すと、アラームは黙りこくった。

 でも、心の中には、イライラ以外の何かがあった。それは自分の中でゆっくりと転がり、動き出した。草原のなだらかな下り坂を走り出した時のように。

 土色の塀をたたいたら、ぱしっ、と乾いた音で答えた。

 今日はここまでだ。わたしは走り出す。

 元来た横断歩道を渡った先、三本指長高層ビルの足下には、ターミナル行きの無料バスが止まっている。時間通り、きっちりのローテーションでもいいけれど、たまにはどこか遠く、別の世界に行ってくれてもいい、なんて。

「バカばっかり」

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 I also crossed the intersection of Koschu and Kanlok and walked the rest of the way.

 I sneaked past Giant Man.
 I didn't greet him. Not because I thought it was silly, but because I didn't want it. There are things that don't need closure. Maybe Giant Man will keep his chin wriggling, and there will be a sun-shaped square for the foreseeable future. Even if he grows up to be a person, a seal will still be a seal after all. This is irrelevant, though.
 At the end of the intersection, there is the tree I looked up the other day. This one was so weak that I didn't know if it was the next one, so I just said, "Bye," and hurried on. The reason I was so curt was because I felt embarrassed, as if I was greeting myself.
 As I walked along, looking to my right at Koshu and the highway passing above, the plaza on my left disappeared and a group of vertical buildings appeared, clinging to the sidewalk about three meters high. They were all overhanging the sidewalk, saying "me, me, me. But they were nothing compared to the big-name skyscrapers in the middle of Sintoshin. They are ordinary buildings.
 On the right, cars and motorcycles buzz at both Koh Siew and High Speed. I don't like the sound of motorcycles, especially when they sound like my cell phone.
 I walk around looking at the signs in front of the buildings. Live music clubs, trendy bars, liquor stores, and ramen shops all have different shapes and contents. To the left, around the entrance of the mundane building, we notice a surprisingly wide variety of stores. They must be what we call the "faces" of the city. But what else is there are flower pots, trash cans, old magazines bundled up in plastic string, and not much else. I guess they are like glasses, eyelash extensions, and pimples.
 I walk around looking at these unimportant things, thinking about unimportant things.
 I think to myself, weird guy.
 Even as I do this, time is moving on. People are walking, motorcycles are whizzing by at high speeds, and ordinary buildings are trying to make their presence felt even though they can't move.
 But where did we come from and where are we going?
 It's not as if the seals are brave enough to enter the Moss over the iceberg, much less the Gaijin Corps, which is naturally making a detour in Sibuya. Of course, it's not about career women returning to their offices after a day on the road, or buses leaving one terminal for another.
 It is about the past and the future.
 It's not about why you were born or how you will live your life. It's not that heavy a story. Even if I think about it with a downcast look on my face.
 But it is important for me. That's why I'm walking along Koschu. No, it should be important for everyone.
 A buzzing sound went through my right ear. I turned my eyes toward the road, thinking, "What the heck is that noise?

 The highway was floating above the caisses, diagonally above me, and there were no pillars.

 The highway went straight for about 100 meters, then branched off to the left and right at the end of the road, above the sky. Here, at last, a strong gray pillar was supporting them. If you look at this part of the road from above, it looks like the letter "Y".
 Oh, I see. If you continue on the upper left of the 'Y', you will probably go down the ramp and end up under the bridge near the Doriyanse crossing. The evidence of this was that the path ran alongside and through the skyscraper of the middle finger ring finger little finger. As expected, there were no jumps, but the road was connected.
 It was a matter of course, but I was happy about it.
 Then, there was one more thing I wondered about. I wondered what would happen if I continued to the upper right of the "Y".
 We had just hit an intersection. The traffic light is just flashing. I rush to cross to the other side. Soon the light 90 degrees to the right also turns green.
 Maybe I don't have much time left. I ran across the crosswalk, jumping over the white line.
 As I crossed the street, I saw an earth-colored fence in front of me. The surface was rough, and there were roof tiles on top. What is this?
 I was supposed to go to the upper right corner of the "Y," but my interest had already shifted to the wall in front of me.
 I imagined it on my own. I stood in front of the fence and cautiously looked around. There seemed to be no traps or pursuers. I put my sword on my shoulder and leaned the sheath against a post. I take a few steps back, run, jump up using the sheath as a step, and quickly move to the inside of the fence. Pulling the string, the sword also went inside the fence.
 When did this happen? There is an entrance on the left, facing the Koshu. I quickly headed for the entrance.
 There was a Japanese-style gate with tiles on it.
 The walled compound was a temple.
 So what? I am probably not a good match for someone who thinks, "So what? Even in a city like this, with skyscrapers, highways, coaches, and subways, a temple is necessary.
 Next to the gate, on a bulletin board with a glass door, there was a sign that read, "The word 'work' means 'Hatake' and 'Hatake' means 'work.
[The word "work" is written as "Hatake wo Hasu wo Easai wo" ("Make Hatake Easier"). I am sure that by working, you are making someone else's farm richer.]
 At the same time, a voice was heard.
Maybe next time I'll be in a pinch. I'll be your hero then.
 I thought to myself, "So what?
 It's too loud.
 I was so annoyed that I randomly pressed the screen button, and the alarm silenced itself.
 But there was something else in my mind, something other than annoyance. It rolled slowly inside me and began to move. Like when I started running down the gentle downhill slope of a meadow.
 I tapped the earth-colored fence, and it answered with a crisp, dry sound.
 That's it for today. I started to run.
 At the foot of the three-fingered skyscraper, across the pedestrian crossing from where I came from, a free bus bound for the terminal is parked. It would be fine if the buses were on time and in a regular rotation, but sometimes it would be nice to go somewhere far away, to a different world, I thought.

参考。


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