物語「GreatesT’rip Jum”V”oyage」18-3. shinjuku GreatesTrip Ⅸ-3
前回 GTJVー18-2
どこに行けばいいのか分からない。
生徒手帳で見た住所なんて、断片的で一瞬だったから覚えてない。たとえ覚えていたとしても、そこで会うのは違うと思う。というか会えたとしてなんていうのかわからない。 学校ならどうか。その存在としてはいる、のかもしれない。でも少なくとも、わたしが探している人は、もうそこにはいない気がする。
なにより、そうしてはいけない気がしていた。彼女は旅に出たのだから。
では、どうしよう。ちゃんとチェックしなかった事の言い訳でしかないけれど。他に手がかりなんて。
手がかり?
そうだ。わたしと詳細不明少女が何度も見ていた場所。
シントシン、その先のターミナル。
笑っちゃうけれど、本当にそれくらいしか結びつくものがなかったのだ。あれだけいろいろな話をしたのに。もっと大事な話題があったんじゃないか、なんて今さら思い返してしまう。けどすぐにその逆だと考え直す。
もしやり直してもう一度会ったとしても、とりとめもなくイヤな空やオートバイ少年や、カンオケ女優やダンスするムカデのことを話した気がする。そのあとにかったるい家族のことも。
ふらふらと上を見上げながらターミナルに向かい歩いていく。どこをどう歩いただろう、多分コーシューの上の高速が視界を横ぎったのと、高層ビルが空に割り込んだのだろうけど、全然印象に残っていない。
そのかわりにかろうじて見えていた曇り空に、様々な色が塗られていった。
炎と怒りの赤、エスプレッソダブルと土のブラウン。雑草と柳の緑、ヤシの実街灯と空中交差点の橙、ジャイアントマンと知恵と叡智の女神の銀と銅。
そして、水と空の青。
その、青が銀や銅と混ざりながら、急に降って来たから、思わず近くのオブジェに避難した。
すぐ止むはずだし、なんて思ったから。
でも、その色はアスファルトの灰色を、平坦な地面を、さらには視界を塗りつぶすように降り続き、風もどんどんと音のボリュームを上げていった。
そして、今。
わたしはなぜか、『LOVE』に囲まれて、はさまれて、守られて、その重圧に押しつぶされそうになってしまって、目の前の滝のような雨を見ながら考えている。
メモ帳に書いた4つ目の言葉。『旅に出る事』について。
すごい事がしたい、と思っていた。
人に自慢できるようなエピソードがほしい、ヨワムシでクダラナイバカラシイ自分に、少しでもプラスになるなにかが、強烈にほしい。そうすれば安心できるのに。
行き先が分からない、なんて嫌だった。
未来が決まっていないし、どうなるのか分からなくて、ただ不安でたまらなかった。大したことができないって、わかっているけど、それを知ってしまうことが、本当にこわかった。
どうして私には何もないのだろう。どうして私は何も持っていないのだろう。
周りには何かを持っている人たちばかりだった。焦りがぐぐるぐるる回って、日々がどんどん暗くなっていった。大事なことなのに、何もできない無力
でも、それって本当に大事だったのか? 今のわたしにはドーデモイイ事だったんじゃないか?
風が強く吹いた、ばちばち、と雨のしずくが顔に当たる。メガネの横からも風に乗って雨粒が飛んできて、視界を遮ってくる。雨宿りしているわたしを、挑発するようだ。ほら何そんなところにいるんだヨワムシ、悔しかったら出てこいよ、さもなきゃタタンデステテヤル。
何かイラッと来たのをこらえて、しずくが飛んてきだ方向を見る。
そこはシントシン、高層ビル街の間の交差点だった。昼間は多いはずの車通りは今はまばらだ。橙色の街灯で照らされる、ちょっと歪んだ十字路には、信号と横断歩道があるはずだ、メガネがしずくでよく見えないけれど。
不思議なのは、信号たちが、交差点をまるで囲むかのように、空中で円形につながっている事だ。オレンジに照らされた、輪っかを見て、なんだか天使の輪っかを連想した。別に聖書とか、神話とか詳しくないけれど。平凡かつ間抜けな発想。
って、あれ?
輪っかの中央、つまり道の真ん中に、人影があった。人影はただ、立っている。
輪をかけて、ってまぎらわしいけど、不思議な光景だ。この交差点はスクランブルじゃないから、真ん中は歩行者が入っていい場所じゃない。
オレンジの光がぼやけるままに、人影に目を凝らす、少しずつ焦点が定まっていく。
その人は、この雨の中、傘もささず、立っている。服装や髪型の感じから、多分女性。
もう少し目をこらす。その人は軽く右の手のひらを腰の高さに上げている。雨の強さを計るかのように。もうずぶぬれのはず、それなのに。
その人は少し上を見ている。何を見ているのだろう、橙の電灯か、高層ビルか、それとも、その先にある、しずくを生んだ世界なのか。
その人の表情が、見えてくる。もう少し、あとほんのちょっと。
いきなり、強い風としずくがわたしに向かって飛んできて、目をつむる。
消えた視界の中に表情が、きょとん、と音を立てるような表情が見えた。
その人は、そこに、いた。
目を開けられないままその人の名前を呼んだけれど、その声は頼りなくて、ごおおごおお、と普段の数倍の音を立てる風にかき消された。
もう一度呼ぼうとしたけれど、風は止まないボリュームは下がらないまま。
何とか開いた目で見たのは、少女が居たはずの場所を、青信号の車が何もないように走り抜けていくところだった。
もし、その人が本当にいたならば、事故が起こっているはずだけれど、本当に何も起きなかった。もしかして気のせいだったのか。
雨と風はあいかわらずわたしを挑発している。
かすれた声で、その名前を、つぶやいた。
その子はいつもわたしを旅に誘っていた。
わたしとなら、どこでもいい、と思ってくれていた。
そんな簡単な事も気づけなかったのは、ただわたしがドーデモイイ事ばかりを気にしていたから。学生だからどうするべきか、とか、学校戻れなくなったらどうしよう、とか。どうせなら人がう
らやむような旅がしたい、とか。
今なら分かる。
ほんとに旅に出ても良かったんだ。あの古ぼけた建て替え間近の屋上で出会うたびに、そのタイミングは何度でもあったのだから。
でももう今さら、としか言いようがない。反省ではこの気持ちは埋まらないし、後悔も無くならない。
時間はただ、戻ることはなく、進んでいく。そしてそれは、いいか悪いかにかかわらず、そこにある。それを否定するのは、彼女といた時間を、否定することになる。そこまではしなくていい。いや、そうしたくはない。
カバンを開ける。無印のメモノートを開ける、すぐに紙が水を吸い取ってしまうけれど、そんなことは構わない。
4つの言葉がある。バツのついた『ナクナル』、『ヨワムシのツヨサ』、『新しい瞬間』、『旅に出る事』。
なにか書き加えようとしたけれど、言葉じゃとらえられない、そんな気持ちだ。一言で表すためには、これからいろいろなことを、もっと知る必要があるんだろう。
わたしは空を見た。つばを吐くのでも、いーっとするのでもなく、猫の表情でにらみつけるのでもなく。
空っぽの心で、ただのひとつになるように。
そして、愛の重圧を抜け出して走り出す。
ごおおごおおという秋の終わり、冬の始まりの嵐がわたしをせき立てていく。
てんとう虫を過ぎ、指三本ビル横のジャンプ台スロープを抜け、オレンジ色の街灯に照らされて、コーシューとカンロクの空中交差点をくぐり、二重人格ビル足元のジャイアントマンに挨拶する。
ヨワムシの木を一瞬気にしつつ、寺の壁にハイタッチして、ピラミッドと椅子オブジェ下の秘密基地を想像する。
知恵と叡智の女神になれなれしくしつつ敬い、柳の葉を手で払って指を切り、ターミナル正面の信号のケンカは買わず、特大時計を見上げる。
ロータリーの島の娘はいなかった多分家の中だろう、発射口からのロケットが飛んでいくのにワクワクする。
地下階段を下りて救世主になりきり、もうひとつ降りてレジスタンスにもなった後、階段を上り、大きな眼に心を見透かされる。同時に後ろのロータリー道路からどこかで会ったような、綺麗な女の人の視線も感じたけど、前後の麗しい視線を一気に振り切る。
儀式中の地下神殿の柱をすり抜けて階段を一段抜かしで駆け上がって、誰もいない地上に出て、ずぶ濡れでライブしている、今日は4匹…4人のバンド少女たちに小さく、だけど拍手を贈って。
そして、振り向いて少し進んだターミナルの南側。
コーシューの方に、遠すぎて見えるはずのない、お父さんに肩車されているショートカットの子がいるような気がして、心の中で、聞こえるはずのないその子につぶやく。
もう大丈夫だよ。これまで、頑張ってくれて、ありがとう。
そして、その子に出会わせてくれた、今はどこにいるのかわからないあの子にも。
世界で一番多くの人が通り過ぎていくけれど、わたしにしか見えない、どこにでもあるようでここにしかない世界。
そして、わたしはこれからどこに行くのだろう。
「スウィング時代」
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(under constraction)
I don't know where to go.
I don't remember the address I saw in the student handbook because it was fragmented and fleeting. Even if I could remember it, it would be different to meet there. I don't know what I would say if I could meet him. What about school? Maybe he exists, but at least the person I am looking for is there. But at least I have a feeling that the person I am looking for is no longer there. Above all, I felt like I shouldn't. She has gone on a trip. Then, what should I do? It's just an excuse for not checking properly. I don't have any other clues. A clue? Yes, she did. The place that I and the unidentified girl had seen so many times. Sintosin, and the terminal beyond. It's funny, but that's really the only thing I could connect. We had talked about so many things. I was thinking back now that there must have been something more important to talk about. But I soon reconsidered that it was the other way around. If I had to do it all over again and see him again, I would have talked about the bad sky, the motorcycle boy, the kanoke actress, and the dancing centipede without much ado. And then there was the tedious family stuff. I walk toward the terminal, looking up unsteadily. I wonder where I walked, maybe the high speed above Corshoe crossed my vision and a skyscraper broke into the sky, but it didn't leave any impression at all. Instead, the barely visible overcast sky was painted with various colors. The red of fire and fury, the brown of espresso double and dirt. The green of the weeds and willows, the orange of the palm streetlights and aerial crossings, the silver and copper of the Giant Man and the Goddess of Wisdom and Wisdom. And the blue of the water and the sky. I took shelter in a nearby object because of the sudden downpour of blue mixed with silver and copper. It should stop soon, I thought. But the colors continued to fall, painting the gray of the asphalt, the flat ground, and even the field of vision, and the wind was increasing the volume of the sound more and more.
And now. For some reason, I was surrounded by "LOVE", trapped, protected, and almost crushed by the weight of it, and I was thinking about it as I watched the cascading rain in front of me.
The fourth word I wrote in my notepad. I thought about "going on a trip. I wanted to do something amazing, I thought. I want to have an episode that I can boast about to others, something that will add a little something positive to my yowamushi, kudaranai bakarashii self, and I want it intensely. I wish I could feel safe. I didn't want to not know where I was going. I didn't know what the future held, I didn't know what was going to happen, and I was just so anxious. I knew I couldn't do anything great, but knowing that really scared me. Why do I have nothing? Why don't I have anything? I was surrounded by people who had something going for them. Impatience was circling around me, and my days were getting darker and darker. Helplessness to do anything, even though it was important.
But was it really important? Wasn't it something that would be good for me now? The wind blew hard, ba-ba-ba, and raindrops hit my face. Raindrops flew in the wind even from the side of my glasses, blocking my view. It seems to provoke me, as I am taking shelter from the rain. Come out if you're frustrated, or else I'll tantestay you. I suppress my annoyance and look in the direction from which the droplets are coming. It was Sint-Sing, an intersection between skyscrapers. The street, which should be busy during the day, is sparse now. At a slightly distorted crossroad, illuminated by orange streetlights, there should be a traffic light and a pedestrian crossing, though I can't see them clearly through the dripping of my glasses. What is strange is that the signals are connected in a circle in the air, as if surrounding an intersection. I saw a circle of orange light, which reminded me of the circle of an angel. I don't know much about the Bible or mythology. An ordinary and dumb idea.
What's that?
In the center of the circle, that is, in the middle of the road, there was a figure. The figure was just standing there. I don't know anything about the Bible or mythology, but it was a strange sight. This intersection is not a scramble, so the middle is not a place for pedestrians. The orange light remains blurred, and I keep my eyes fixed on the figure, gradually coming into focus. The person was standing in the rain, without an umbrella. From the way she is dressed and the way her hair is styled, she is probably a woman. I look a little more closely. The person is lightly raising his right palm to waist level. As if gauging the strength of the rain. She must be soaking wet, and yet she is standing there. The person is looking a little upward. What is he looking at, the orange lights, the skyscraper, or the world beyond, the world that gave birth to the droplets? I can see the expression on the person's face. Just a little more, just a little more. Suddenly, a strong wind and droplets of water start to blow toward me, and I close my eyes. In the vanished vision, I saw an expression, a scowl, a sound.
The person,she is there.
I called out his name without being able to open my eyes, but his voice was unreliable and was drowned out by the wind, which made a sound several times louder than usual. I tried to call out to her again, but the wind wouldn't stop and the volume wouldn't go down. What I managed to open my eyes to see was a car with a green light driving through the place where the girl should have been, as if there was nothing there. If the person had really been there, there would have been an accident, but nothing really happened. Perhaps it was just my imagination. The rain and wind were still provoking me.
In a muffled voice, I mumbled her name.
The girl was always inviting me to travel with her. He was willing to go anywhere with me. The reason I couldn't notice such a simple thing was because I was only concerned with what was not good enough for me. What should I do since I'm a student? What if I can't go back to school? She would say things like, "I want to go on a trip that people would be envious of. Now I understand. It was really okay for me to go on a trip. Every time we met on that old rooftop that was about to be reconstructed, there was always a chance for us to meet again and again. But all I can say is, "It's too late now. Reflection does not make up for this feeling, nor does regret disappear. Time just moves on, never to return. And it's there, good or bad. To deny that would be to deny the time I spent with her. You don't have to go that far. No, I don't want it to. I open my bag. I open an unmarked notepad, the paper soaks up the water immediately, but I don't care. There are four words. I try to add something to it, but the words "Nakunal," "Yowamushi no Tsuyosa," "New Moment," "Going on a Journey," and "I don't want to go that far. I tried to add something, but words could not capture the feeling. To describe it in one word, I will need to know more about many things from now on.
I look at the sky. Not spitting, not yipping, not glaring with a cat's expression.
To be just one, with an empty heart. And then, I ran out from under the weight of love. The storm that marks the end of autumn and the beginning of winter is rushing toward me. Past the ladybugs, past the jump ramp next to the three-finger building, lit by orange streetlights, through the aerial intersection of Koshu and Kanroku, and greeting the giant man at the foot of the duplex building. I high-five the temple wall while momentarily noticing the Yowamushi tree, and imagine the secret base under the pyramid and chair object. I will respect the goddess of wisdom and wisdom while becoming her, I will brush the willow leaves off my fingers, I will not buy the fight at the traffic light at the front of the terminal, and I will look up at the oversized clock. There was no daughter on the rotary island, maybe in the house, thrilled to see the rocket from the launch pad fly away. After descending one basement staircase to become a savior and another to become a resistance fighter, I ascend the staircase and a large eye looks into my mind. At the same time, I also felt the gaze of a beautiful woman I had met somewhere from the roundabout road behind me, but I shook off the beautiful gazes back and forth at once. I slip through the pillars of the underground temple during the ceremony, run up the stairs without a single step, and then I'm on the empty ground, soaking wet and live, giving a small but appreciative round of applause to the four...four band girls who are performing today. Then turn around and go a little further, south of the terminal. I feel as if there is a short-cut child on her father's shoulders, too far away to see, in the direction of Korshoo, and in my mind I murmur to the child, who can't hear me. It's all right now. Thank you for all the hard work you have done for us. And to that girl who made me meet her, I don't know where she is now. The most people in the world pass by, but only I can see it, a world that seems to exist everywhere but only here. And where am I going now?
DeepLで翻訳しました (https://www.deepl.com/app/?utm_source=ios&utm_medium=app&utm_campaign=share-translation)
(Writter:No.4 ヤヤツカ Photo:No.5 ハルナツ Auful translation:Deep L & No.0)