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話し上手になるために「 間の取り方 」実践的な具体策と本当の狙い?
意識的にできる、再現性がある「 間の取り方 」を紹介しましょう(下段)。
話し方を勉強すると、必ず「 間を取る 」って提案に出会います。残念ながらこれ、超~ムズいんです。というか、これ、学んでもできる様になりません。再現性がありません。
一般的に「 間を取る 」ってのは、コンマ秒とか数秒間「 黙る 」ってことです。つまり、意識的に「 しゃべらない時間を作る 」ってことです。
で、なぜ、これ、学んでもできる様にならんかというと「 間を取る 」ってのは「 無意識のテクニックだから 」です。「 コンマ秒の間を取りましょう 」「 数秒間、沈黙をしましょう 」と教えることはできます。が「 で、いつ、どんなタイミングで間を取れば良いの? 」ってことは、教えられません!!!試しに「 間を取りましょう 」って教えている講師に聞いてみて下さい!
「 間を取リましょう! 」ってことを学んだとしても「 で、いつ?どのタイミング? 」ってなって普通です。
実際、私がしゃべっているときも意識的に「 さ、今、このタイミングでコンマ秒の間を取ろう 」なんて考えていません。無意識です。ので、再現性がありません。ま、強いて言うならば「 聞く超プロ 」「 観察が趣味 」「 相手の顔色が気になる 」「 自分が話すことよりも相手の理解度が気になる 」というタイプは、メタ認知できれば、間の大切さに気付ける瞬間はあります。あとは、その瞬間瞬間で「 黙る 」という選択ができる様になれるかどうか、という運ゲーです!
「 間 」って、聞き手にどんな影響があるのか?
あ、そもそもを書いておきます。「 間を取る 」の本当の意味です。これは「 聞き手の理解待ち 」です。聞き手があなたの話を理解する時間、あなたの話に追いつく時間、です。そのために「 待ってあげる 」わけです。つまり、やさしさです。
あなたが、スタスタと自分のペースで歩いていると、ふと、後ろを振り返ったときに、距離が空いています。そのとき、立ち止まって相手が追いつくのを待ってあげます。が、話が下手な人は、相手の歩くペースを気にしません。ので、ずーっとスタスタ歩き続けます。「 あの人は流暢にしゃべるけど… 」と否定的な評価をされる人の特徴です。
逆に、スタスタと歩きたいのに、先頭(スピーカー)がモタモタ歩いると、それも歩き辛いですよね。つまり、聞き手側からすると理解し辛い状況です。私は「 イラチ(せっかち) 」なので、変な間が多い人の話は、それが気になって頭に入ってきません。
と、まぁ「 間 」によって、聞き手のリズムを整えたり調子を狂わせたりすることができるってことですなぁ。恋人であれば、相手の手を取って「 お互いのペースを感じながら 」歩くことができます。が、集団相手にしゃべっている場合、そーもいきません。
「 間 」の再現性にチャレンジ!
1対1でしゃべっているときは、頑張ってください!手を取ってお互いのペースを感じながらしゃべってください。
「 1対複数 」の場合、再現性ある「 間の取り方 」を、いくつか紹介しましょう。ま、これ、意識してできるってことは、それだけ余裕があるってことなので、その時点ですごいレベルですけどね!
(1)質問する
私の定番メニューです。表面的には、相手に考えてもらう時間です。考えてもらうことで、具体的な「 間 」が作れます。裏の意図としては「 相手の理解度を知る 」です。相手の回答によって、それ以降の話の進め方を調整します。
(2)「 ここまでのまとめ 」というページをはさむ
講座や研修の場合「 小単元で 」まとめページを挿入しましょう。実際に、パワポに「 ここまでのまとめ 」というページを作ってください。これで、強制的に(忘れることなく)「 間 」が作れます。まとめページには、何も書いて無くてOKです。聞き手本人にまとめてもらって、発表してもらうのが正解です。それによって「 相手の理解度 」を知ることができます。
(3)質問させる
「 ここまでで、何か質問ありませんか? 」と聞く講師は、聞くつもりありませんw。典型的日本人は、聞きたいことがあっても質問しません。ので、私は「 質問自体を 」ワークにします。「 はい、質問を考える時間にします 」です。伝わっていますか?「 ここまでの内容で、解消しておかなければ行動できない点を質問してください。では、今から3分間で質問を考えてください。 」。これで「 間 」が作れます。もちろん、相手の質問によって相手の理解度もバッチリ確認できます。
と、まぁ、こんな感じです。センスとか性格とか関係なく再現できる「 間の取り方 」です。繰り返し書いたので伝わったと思いますが、目的は「 相手の理解度を知る 」です。それを意識せず、ただただ「 間を取る 」ってのは、まさに間抜けの行為です😁
その他、テクニーク
(1)メモ待ちとメモアナウンス
少し余裕がある人は「 相手がメモしているとき 」は待ってあげましょう。今の時代であれば、パソコンにメモしている場合は待ってあげましょう。いずれにしても「 目線 」が下になっている場合です。
で、メモに関しての注意点です。資料を渡す場合は「 最初に 」伝えましょう。「 のちほど、本日の資料(テキスト、議事録など)はお渡しします。ので、内容のメモは必要ありません。メモに必死になるよりも、私の話に集中してください。その方が100倍学びがあります。メモは、不明点をメモしておいてください。 」と最初に伝えましょう。後になって資料を渡すことを伝えたら「 なんや、めちゃ必死でメモしたやんけ! 」って心のクレームをもらいます。
(2)100回言う
さすがに100回同じ言葉を聞いて覚えられない人はいません。ので、間を取る必要がありません。講座や研修で、本当に伝えたいこと、本当に理解して欲しいことは100回伝えましょう。で、こう書いたとしても、せいぜい3回程度しか言わないのが普通の人です。私の場合「 少なくとも 」10回は言います。ので、普通の3倍伝わります。結局、相手に伝わって無ければ、それは間抜けな話ですからね。
(3)「 間 」をメモする
手元のメモにセリフ(自分が話す内容)を書く人も多いです。が「 ここで3秒黙る 」とか「 ここで、自分が落ち着くために深呼吸 」って「 間をメモする人 」っていません。これやってみて!めちゃ効果的やから。
p.s.
ノートPCのタッチパッド歴20年?つまりマウスから離れて20年です。が、最近、右手の人差し指が痛くなってきました。タッチパッド使い過ぎなんか???感覚的には、人差し指の指紋が削れてきてる、みたいな。人は痛みで行動します。虫歯になったら歯医者に行くよね、の法則です。ってことで、玉井さんに聞いて、ロジクールをポチってみました。どー考えても物理的な効率は、タッチパッドが優秀です。手を動かす必要がないからね。しばらく使ってみるとしましょう。
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英語学習のため記事をAI(COPILOT)で全文英訳
Let’s introduce a way to consciously and consistently create “pauses” (below).
When studying how to speak, you’ll always encounter the suggestion to “take pauses.” Unfortunately, this is very difficult. Even if you learn it, you won’t be able to do it consistently.
Generally, “taking pauses” means being silent for a fraction of a second or a few seconds. In other words, it means consciously creating moments when you don’t speak.
Why is it so hard to learn? Because “taking pauses” is an unconscious technique. You can be taught to “pause for a fraction of a second” or “be silent for a few seconds.” But no one can teach you “when and at what timing to take a pause.” Try asking a teacher who teaches “taking pauses”!
Even if you learn to “take pauses,” you’ll still wonder, “When? At what timing?”
When I speak, I don’t consciously think, “Okay, let’s take a fraction of a second pause now.” It’s unconscious. So, it’s not consistent. If you’re a “super listener,” “love observing,” “care about others’ expressions,” or “care more about others’ understanding than your own speaking,” you might notice the importance of pauses through meta-cognition. Then, it’s a matter of whether you can choose to “be silent” at those moments, which is a bit of luck!
What impact do “pauses” have on the listener?
First, let’s explain the true meaning of “taking pauses.” It means “waiting for the listener to understand.” It’s the time for the listener to catch up with your talk. So, you “wait for them.” It’s kindness.
If you’re walking at your own pace and look back, you might see a gap between you and the other person. You stop and wait for them to catch up. But poor speakers don’t care about the other person’s pace and keep walking. This is a characteristic of people who are negatively evaluated as “fluent but…”
On the other hand, if you want to walk quickly but the leader (speaker) is slow, it’s also hard to walk. From the listener’s perspective, it’s hard to understand. I’m impatient, so I can’t focus on talks with many awkward pauses.
So, “pauses” can adjust or disrupt the listener’s rhythm. If you’re with a partner, you can hold hands and walk while feeling each other’s pace. But when speaking to a group, that’s not possible.
Challenge the consistency of “pauses”!
When speaking one-on-one, do your best! Hold hands and speak while feeling each other’s pace.
For “one-to-many” situations, here are some consistent ways to “take pauses.” If you can do this consciously, it means you have a lot of room, which is already impressive!
Ask questions
This is my go-to method. On the surface, it gives the other person time to think. By making them think, you create a specific “pause.” The hidden intention is to “know the other person’s understanding.” Based on their answers, you adjust the rest of your talk.
Insert a “summary so far” page
In lectures or training, insert a “summary so far” page for each small unit. Actually create a “summary so far” page in your PowerPoint. This forces you to create a “pause” without forgetting. The summary page can be blank. Have the listeners summarize and present it. This way, you can “know the other person’s understanding.”
Make them ask questions
Teachers who ask, “Any questions so far?” usually don’t expect any. Typical Japanese people don’t ask questions even if they have them. So, I make “asking questions” a task. “Let’s take time to think of questions.” Do you get it? “Think of questions about anything unclear so far. Take 3 minutes to think of questions.” This creates a “pause.” Of course, you can also check the other person’s understanding through their questions.
So, these are some ways to create consistent “pauses” regardless of sense or personality. As I’ve repeated, the goal is to “know the other person’s understanding.” Just “taking pauses” without this awareness is foolish.
Other techniques:
Wait for notes and announce notes
If you have some room, wait when the other person is taking notes. In today’s age, wait if they’re taking notes on a computer. In any case, wait when their gaze is down.
Regarding notes, if you’re giving out materials, tell them “at the beginning.” “I’ll give you today’s materials (text, minutes, etc.) later. So, you don’t need to take notes on the content. Focus on my talk instead. You’ll learn 100 times more. Just note down any unclear points.” If you tell them later, they’ll think, “I took notes so hard!”
Say it 100 times
No one can fail to remember something they’ve heard 100 times. So, there’s no need to take pauses. In lectures or training, say what you really want to convey and what you really want them to understand 100 times. Even if you write this, most people will only say it about 3 times. I say it at least 10 times. So, I convey it 3 times more than usual. If it doesn’t get through to the other person, it’s a foolish talk.
Note the “pauses”
Many people write their lines (what they will say) in their notes. But no one writes “pause for 3 seconds here” or “take a deep breath to calm down here.” Try this! It’s very effective.