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プレゼン上手はここが違う!「 分かってんなー 」と思われるパワポ資料の構造

プレゼンを数千回実践している人は、パワポ資料をザーッと流し読みするだけで、プレゼン自体の良し悪しが分かります。それは、パワポ資料の見た目(デザインとか情報量)を見ているわけではありません。

「 分かってんなー 」

を見ています。

見た目(デザインとか情報量)ってのは、その人の思考力と几帳面さを推し量るための素材として確認します。多くの人が「 センス 」という言葉に逃げます。が、私は逃がしません😁特に、几帳面さってのは、モロバレです。

分かってへんなー

パワポ資料をザーッと流し読みして「 分かってへんなー 」ってなるポイントはいくつかあります。

(1)アジェンダから始まっている

表紙の次のページが、アジェンダ、つまり目次だった場合「 分かってへんなー 」ってなります。

そもそも「 アジェンダ 」って言葉を使っている時点でセンスがありません。外資系コンサルですか?日本人が日本人相手にプレゼンする場合「 目次 」を使いなさい。アジェンダって美味しいの?エビデンス?サマリー?コンセンサス?何なん?キモいわ…

(2)自己紹介、企業紹介が続いている

アジェンダの次のページに自己紹介(企業紹介)が続いた場合「 分かってへんなー 」ってなります。

(3)で、何が言いたいのか?目に入ってこない

ザーッと流し読みして「 で? 」「 で、何が言いたいの? 」「 で、(相手に)何のメリットが? 」ってなる場合「 分かってへんなー 」ってなります。要は「 何も言っていない資料 」です。 


この時点で、そのプレゼンは9割失敗が確定です!

プロは「 聞かれない 」そもそも「 興味を持たれない 」を前提にしている

そもそもあなたのプレゼンに興味を持っている人はいません。あなたのプレゼンを聞いてくれる人はいません。あなたとプロを分けているのは「 前提 」の違いです。スキルでも知識でも経験でもありません。

一流であればあるほど「 相手は話を聞いてくれないこと 」を知っています。アマチュアであればあるほど「 相手に分かりやすく伝わるには? 」を考えます。つまり「 話を聞いてくれることが前提になっている 」わけです。

誰も、あなたの話に興味などありません。ましてや、あなたの話したい都合で並べられた「 アジェンダ 」に興味ありません。し、そもそも「 あなたの自己紹介 」に興味ありません。相手が、もっとも興味を示してくれる可能性があるのが「 で? 」「 で、何が言いたいの? 」「 で、私のメリットは? 」です。

分かってんなーのパワポ資料は、やはり結論ファースト

「 分かってんなー 」は、なんなら「 表紙に 」結論が書いてあります。

表紙に結論が書いていないというのは「 少子化時代の効率的採用戦略 」とか「 生成AIを使ったSNSマーケティング手法 」みたいなパターンです。なんの違和感も感じなかったとすれば、それは、日常的に「 分かってないなー 」の思考を続けてしまっているからです。

これは、ただタイトルが書かれているだけです。あえて言うなら「 何を話すか? 」が、書かれています。が「 相手のメリット 」という結論ファーストは書かれていません。「 自分が何を話すか? 」が書かれていますが「 相手がなぜ聞く必要があるか? 」という聞く側のメリットが書かれていません。

( まぁ表紙は普通のタイトルになっていても、仕方ないなぁ…って見逃せるとして… )

表紙の次に結論ファーストが書いてあると「 分かってんなー 」になります。もちろん、この結論は「 相手のメリット 」「 相手がなぜ聞く必要があるか? 」です。

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(✘)あなたが言いたい結論
(◯)相手のメリット
(◯)相手がなぜ聞く必要があるか?
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とにかく秒で「 分かってんなー 」と思ってもらうことで、プレゼンをちゃんと聞いてもらえる可能性が上がります。「 分かってへんなー 」に比べて100倍になります。もう、その時点で圧倒的な「 差 」がついてしまっていることに気づけるかどうか?です。

「 いやでも、ほとんどのパワポ資料がアジェンダからですよ? 」
「 さすがに、目次も自己紹介も無いのは失礼でしょう… 」

はい、それで成果が出ているのであれば問題ありません。が、恐らく期待されている成果は出ていません。し、そもそも、相手から良い反応も無いでしょう。それは、パワポ資料の見た目(デザインや情報量)でも、あなたの話し方の上手い下手が原因でもありません。「 分かってんなー 」「 分かってへんなー 」の構造が、分かってへんのです😁

プレゼン上手な人を上記視点で観察しましょう。10人も真剣に観察すれば「 分かってんなー 」と「 分かってへんなー 」の違いに気づけます。気づけないって場合、センスが無いのではなく、プレゼン自体に興味が無いってことです。向いていません。自分が興味を持てる分野に時間を使いましょう。興味を持てる分野でこそ「 分かってんなー 」の領域まで自分を磨けますからね。 

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先月、Kindle著書の売上が、初出版から過去記録でした(って、微差やけど😘)相変わらず一番読まれていたのが「 ロジカル思考術 」です。が、プレゼンの相談が多かったこともあって「 プレゼン超技術 」が急上昇でした。私自身、2冊目の著書で、超~丁寧に書いている、どちらかというと回りくどいほどに丁寧に書いている本です。ので、プレゼンが控えている人、コンサルや営業マンで、内向型の人は、めちゃ理解しやすいと思います。感想や質問もお待ちしております。@ゴリラがとても喜びます😁
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英語学習のため記事をAI(COPILOT)で全文英訳


Great Presenters Do This Differently! The Structure of a "Got It!" PowerPoint

People who have given thousands of presentations can tell if a presentation is good just by skimming through the PowerPoint slides. They aren't looking at the design or the amount of information.

They are looking for the "Got it!" factor.

The design and information amount are just materials to gauge the person's thinking and meticulousness. Many people use the word "sense" to escape, but I won't let them 😁. Especially meticulousness, it's obvious.

"Didn't Get It"

There are several points where skimming through a PowerPoint makes you think "Didn't get it."

  1. Starting with an Agenda

If the page after the cover is an agenda (table of contents), it’s a "Didn't get it."

Using the word "agenda" itself shows a lack of sense. Are you a foreign consultant? When presenting to Japanese people, use "table of contents." Is "agenda" tasty? Evidence? Summary? Consensus? What is it? Gross...

  1. Followed by Self-Introduction or Company Introduction

If the next page after the agenda is a self-introduction (company introduction), it’s a "Didn't get it."

  1. The Main Point Isn't Clear

If skimming through makes you think "So? What’s the point? What’s the benefit for me?" it’s a "Didn't get it." Basically, it’s a "saying nothing" presentation.

At this point, the presentation is 90% likely to fail!

Pros Assume "Not Interested"

No one is interested in your presentation. No one will listen to your presentation. The difference between you and a pro is the assumption. It's not about skills, knowledge, or experience.

The better the pro, the more they know that "the audience won't listen." Amateurs think about "how to make it easy to understand." They assume "the audience will listen."

No one is interested in your talk. Especially not in an agenda arranged for your convenience. And certainly not in your self-introduction. What the audience might be interested in is "So? What’s the point? What’s the benefit for me?"

"Got It!" PowerPoints Start with the Conclusion

"Got it!" PowerPoints have the conclusion on the cover.

If the cover doesn’t have the conclusion, like "Efficient Recruitment Strategies in an Aging Society" or "SNS Marketing Methods Using Generative AI," and it doesn’t feel strange, it means you’re used to "Didn't get it" thinking.

This is just a title. It says "what you will talk about," but not the "audience's benefit." It says "what you will talk about," but not "why the audience needs to listen."

(Well, if the cover has a normal title, it can be overlooked...)

If the next page after the cover has the conclusion, it’s a "Got it!" Of course, this conclusion is "the audience's benefit" and "why the audience needs to listen."

(✘) Your conclusion
(◯) Audience's benefit
(◯) Why the audience needs to listen

Making the audience think "Got it!" in seconds increases the chance they will listen to your presentation. Compared to "Didn't get it," it’s 100 times more effective. At that point, the difference is overwhelming.

"Most PowerPoints start with an agenda, right?"
"It’s rude not to have a table of contents or self-introduction..."

If that works for you, fine. But you probably aren’t getting the expected results. And you probably aren’t getting good reactions from the audience. It’s not about the design or the amount of information, or your speaking skills. It’s about the structure of "Got it!" and "Didn't get it."

Observe good presenters from this perspective. If you seriously observe 10 people, you’ll notice the difference between "Got it!" and "Didn't get it." If you can’t notice, it’s not that you lack sense, but that you aren’t interested in presentations. It’s not for you. Spend time on something you are interested in. Only in a field you are interested in can you reach the "Got it!" level.

Last month, my Kindle book sales hit a record since my first publication (though just a slight increase 😘). The most read book was still "Logical Thinking Techniques." But with many presentation consultations, "Advanced Presentation Techniques" surged. It’s my second book, written very carefully, almost too carefully. So, if you have a presentation coming up, or if you’re a consultant or salesperson who is introverted, it’s very easy to understand. I look forward to your feedback and questions. The gorilla will be very happy 😁.



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