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パワーポイント研修をして欲しいと依頼があったら?本音丸出しの商談術!企業案件で、講師は何にコミットするのが正解?

昨日は、お問い合わせをいただいた担当者様とのZoom商談でした。表題の通り、ある企業に対して、パワポ研修をしてくれる講師を探しているとのことです。私に指名発注ということではなく、要件に合う人(経歴や人物を含めて)を探している、という段階です。

私が、案件の商談の際に、気を付けていることを書きたいと思います。

1.本音丸出し
2.相手の条件に迎合しない

1.本音丸出し

初対面の相手との商談だからこそ、より本音丸出しを意識しています。後から「 こんな人とは思わなかった 」というネガティブな印象を持たれるのが嫌だからです。「 キャラを分かった上で依頼しました 」というのが、私が望んでいる姿です。そもそも「 @ゴリラ 」と名乗っている人に、企業案件の相談がある時点で、すごい柔軟な企業やなぁ~と思っていましいたけどね😁

多くの方が「 なんと呼べば良いですか? 」と聞いてこられます。が、昨日の担当者は、最初から「 @ゴリラさんは… 」って、普通に呼んではりました。そゆとこ、好きです。

2.相手の条件に迎合しない

受注したい!という気持ちはあります。が、私が大事にしているのは「 相手の条件 」「 相手の要望 」を100%聞きながら、でも「 迎合しない 」ということです。

相手の条件、要望に迎合すると、ただの「 研修屋さん 」になり下がります。一度迎合すると、相手があーだこーだと、好き放題に要望してくる場合があります。プロ相手に、講座内容まで口を出してくることもあります。

ので、常にこだわるのは「 What for ?  」です。今回でいうと「 何のためにパワポ研修するねん? 」ってことです。この雰囲気を醸し出すことが大事です。相手に「 あぁ、この講師は、ちゃんとしている 」もしくは「 意見を言ってくる面倒な人やな 」と思ってもらうことが大事です。

で、今回の案件は「 What for ? に関しては、私(担当者)から既に先方企業とやりとりしました 」ということでした。その上で「 先方企業の要望で、とりあえずパワポ研修をやって欲しい 」という案件とのことです。

3.正義の刃を振りかざすな!

企業とか団体というのは「 毎年の予算で研修を組んでいるので 」とか「 社長の一声で 」という、研修すること自体が目的になっている、なんてケースが普通にあります。

ので、それに対して「 いやいや、予算を消化するだけなんて、意味ないでしょ!What for ? が大事ですよ! 」なんて言う必要はありません。

大事なのは、一度でも商談でWhat for ? を確認するというその事実です。この事実を作っておくことがとても大事です。これにより、言いなり、無理難題が無制限でやってくる、ということを防げます。

複数の講師に声を掛けておられます。ので、今回、仕事の依頼がくるかどうかは分かりません。が、私の場合、What for ? が明確になっている研修であっても、予算消化が目的になっている研修であっても「 結局 」関係ありません。いずれにしても、私のスタンスは「 参加者自ら課題認識を起こす 」という「 自己責任にコミットさせること 」を自らの課題(テーマ)にしていますからね。

研修の質は、講座の内容でも講師の話し方でも、もちろんパワポのクオリティでもありません。

研修の質=自ら課題認識を持った人数(比率)

です。ここに、こちらがコミットしておけば、どんな条件、要望だろうと関係ありません。私「 参加させられている 」受け身の参加者が多いほど「 萌え 」ます😁


英語学習のため記事をAI(COPILOT)で全文英訳


What to Do When Asked to Conduct a PowerPoint Training? Honest Negotiation Techniques! What Should a Trainer Commit to in Corporate Projects?

Yesterday, I had a Zoom meeting with a representative who contacted me. As the title suggests, they are looking for a trainer to conduct PowerPoint training for a company. They are not specifically requesting me but are looking for someone who fits their requirements (including background and personality).

Here are the things I pay attention to during negotiations:

  1. Be Completely Honest

  2. Don't Just Agree to Their Conditions

1. Be Completely Honest

Especially in negotiations with someone I’m meeting for the first time, I focus on being completely honest. I don't want them to later think, "This isn't the person I expected." I want them to say, "We hired you knowing your character." After all, if a company is consulting someone who goes by "@Gorilla," they must be pretty flexible 😁.

Many people ask, "What should I call you?" But yesterday's representative called me "@Gorilla" from the start. I like that.

2. Don't Just Agree to Their Conditions

Of course, I want to get the job! But what's important to me is listening to their conditions and requests 100%, but not just agreeing to everything.

If you just agree to their conditions and requests, you become just a "training provider." Once you agree, they might start making all sorts of demands. Sometimes, they even try to dictate the content of the training.

So, I always focus on "What for?" In this case, "Why are we doing PowerPoint training?" It's important to convey this attitude. The goal is for them to think, "Oh, this trainer is serious," or "This person is a bit difficult but has strong opinions."

For this project, the representative had already discussed the "What for?" with the company. They just want someone to conduct the PowerPoint training as requested.

3. Don't Wield the Sword of Justice!

Companies and organizations often have training as a goal in itself, like "We have a budget for training every year," or "The CEO said so."

So, there's no need to say, "Just using up the budget is pointless! 'What for?' is important!"

What's important is to confirm the "What for?" at least once during the negotiation. This prevents unlimited unreasonable demands.

They are contacting multiple trainers, so I don't know if I'll get the job. But for me, whether the "What for?" is clear or the training is just to use up the budget, it doesn't matter. My stance is always to make participants recognize their own issues and commit to self-responsibility.

The quality of training is not about the content, the trainer's speaking style, or the quality of the PowerPoint.

Training Quality = The Number (Ratio) of Participants Who Recognize Their Own Issues

As long as I commit to this, the conditions and requests don't matter. The more passive participants there are, the more excited I get 😁.



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