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話し上手な人が無意識でやっている、聞き手の自分の感情を言語化し続けるという思考訓練

人前で話すことが苦手な人には共通することがあります。致命的なことを書いてしまう…ので、話し上手な人は、確認のため読み進めてもらってOKです。が、人前で話すことが苦手な人は「 自分には向いてないんだ 」と絶望を味わう可能性があります。ので、ここで読み進めるか、引き返すかの判断をしてください。



人前で話すことが苦手な人の共通点です。これは、オンライン講師を始めて、これまでの2年間で数百人の受講生と対話してきた中で感じた共通点です。

1.自分が聞き手として感じたことを言語化していない
2.自分が聞き手として感じたことを言語化できない
3.聞き手で感じたことを、話し手になったときに活かせない(繋がらない)

これ、抽象度を上げるとこうなります

1.自分がされて嫌だったことを、相手にしない
2.自分がされて嬉しかったことを、相手にする
3.が、繋がらない

1.聞き手として嫌だったことを、話し手になったときにしない
2.聞き手として良かったことを、話し手になったときにやってみる
3.が、繋がらない

とても簡単なことです。これを「 とても簡単なこと 」「 とても当たり前なこと 」と感じた人は、話し手としての適性が高い可能性があります。

「 3.が、繋がらない 」の典型例が、しょうむない雑談、しょうむない自己紹介です。聞き手のときに( はぁ、早く本題に入ってくれへんかなぁ… )と、毒づいていたのに、自分が講師になったら( 最初はどんな雑談から始めたら良いんやろ… )( 自己紹介では、何をしゃべったらえぇんやろ… )と、思考しちゃいます。繋がらないんですね。

人間ってのは、かくも不思議で、とても自己中ーにできています。

人前で話すことが上手な人の共通点は「 自分も、こんな摩訶不思議な人間の一人である 」ってことを、とても冷静に、とても客観的に、とても冷酷に受け入れています。で、そんな摩訶不思議ちゃんな自分を、動物脳に支配されることなく、理性でコントロールしようとチャレンジしている人です。

とても摩訶不思議な人間のことを、とても冷静に、とても客観的に、とても冷酷に表現した本が「 内向型コミュニケーションヲタクのストレスゼロ対話力 」です。ここに書いたことを、マジで本気で理解して実践し続けることで、摩訶不思議な人間の理解が進みます。それはすなわち、自分の理解を進めることに繋がります。

顧客視点というのは、すなわち、自分の商売に置き換える視点です

これは、何にでも置き換えることができます。

1.自分が顧客として感じたことを言語化していない
2.自分が顧客として感じたことを言語化できない
3.顧客で感じたことを、売り手になったときに活かせない(繋がらない)

1.顧客として嫌だったことを、売り手になったときにしない
2.顧客として良かったことを、売り手になってときにやってみる
3.が、繋がらない

訓練する方法が無いわけではありません。逆をすれば良いわけです。

1.自分が顧客(聞き手)として感じたことをメモする
2.自分が顧客(聞き手)として感じたメモを元に言語化してみる
3.2.で言語化したことを、売り手(話し手)に置き換えたら?で言語化する

苦手な人は、苦手なことを努力する必要はありません。自分が得意なことをさらに伸ばす方が、圧倒的に意味があります。その方が、相手の役に立てます。言語化が苦手な人は、言語化が得意な人に相談しましょう。言語化できたら、あとは実際に話すだけです。話すことってのは、まぁ、上手い下手はあるけど、そんなに大差ありません。なんとかなる領域です。

それでもどーしても自分で言語化できる様になりたい!って人は「 短期間 」「 努力 」という言葉を自分から遠ざけてください。苦手なことを努力しても、努力した割りに成果が出ません。努力ではなく「 趣味 」と名乗ってください。趣味って「 中長期間 」「 楽しんで 」できますからね。付き合い方、向き合い方を変えましょう。


英語学習のため記事をAI(COPILOT)で全文英訳で



Training Your Mind to Express Your Feelings as a Listener

People who are not good at speaking in public often share common traits. If you are good at speaking, you can read on to confirm. However, if you struggle with public speaking, you might feel discouraged. So, decide whether to continue reading or not.

Here are the common traits of people who struggle with public speaking, based on my experience as an online instructor over the past two years with hundreds of students:

  1. They don’t express what they feel as a listener.

  2. They can’t express what they feel as a listener.

  3. They can’t use what they felt as a listener when they become the speaker.

In simpler terms:

  1. Don’t do to others what you didn’t like as a listener.

  2. Do to others what you liked as a listener.

  3. But they can’t connect these.

It’s very simple. If you find this “very simple” or “very obvious,” you might have a natural talent for speaking.

A typical example of “3. But they can’t connect these” is boring small talk or introductions. Even though they thought, “I wish they’d get to the point” as a listener, they still wonder, “What small talk should I start with?” or “What should I say in my introduction?” when they become the speaker. They can’t connect the dots.

Humans are strange and very self-centered.

Good speakers accept that they are also one of these strange humans. They try to control their strange selves with reason, not letting their animal brain take over.

A book that describes this strange human nature very calmly, objectively, and coldly is “Stress-Free Communication Skills for Introverts.” By understanding and practicing what is written in this book, you will better understand human nature, which means better understanding yourself.

Customer perspective means seeing things from the customer’s point of view, which can be applied to anything:

  1. They don’t express what they feel as a customer.

  2. They can’t express what they feel as a customer.

  3. They can’t use what they felt as a customer when they become the seller.

  4. Don’t do to customers what you didn’t like as a customer.

  5. Do to customers what you liked as a customer.

  6. But they can’t connect these.

There is a way to train yourself:

  1. Write down what you felt as a customer (listener).

  2. Try to express in words what you wrote down.

  3. Replace “customer” (listener) with “seller” (speaker) and express it in words.

If you are not good at something, you don’t need to force yourself to improve it. It’s more meaningful to further develop what you are good at. This way, you can be more helpful to others. If you are not good at expressing in words, ask someone who is good at it for help. Once you have the words, all you need to do is speak. Speaking skills vary, but it’s manageable.

If you still want to become good at expressing in words, avoid the words “short-term” and “effort.” Effort on something you are not good at won’t yield much result. Instead, call it a “hobby.” Hobbies can be done “over the long term” and “enjoyably.” Change how you approach and face it.




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