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どんどん話したくなる天国の聞き方と絶対やってはいけない地獄の聞き方と

私の経験上「 聞き上手な人は特別な人 」です。1,000人に一人程度しかいません。聞き上手ってのは、それほど特別な才能です。ライバルが超~少ない、学びに投資するにはオススメの技術です!

本当に聞き上手になりたい人は、とりまKindle書籍「 ストレスゼロ対話力 」を精読してください。あの人もこの人も、なぜ聞き上手になれないのか?なぜ相手の話をじっと聞けないのか?その真相が明らかになります。

人は、自分で認知できた課題は解決できます。認知できたことは、行動を変えることができます。あとは、本人が続けるかどうか、です。

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(1)認知していない状態
(2)認知した状態
(3)行動を変える
(4)(3)続ける
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ほとんどの場合(1)認知していない状態、です。ので、課題が解決される事はありません。「 聞き上手になれない理由 」を認知していない状態であれば、聞き上手になれることはありません。つまり、1,000人に一人程度というのは、それほど認知されていない課題ということです。まず、Kindle書籍「 ストレスゼロ対話力 」を精読して(2)課題を認知しましょう。合わせて「 プレゼン超技術 」の第2章を10回読めば、課題の認知が強固になります。

あなたが聞き上手か聞き下手か診断は、あなたの返信で9割

相手が聞き上手がどうか?は、その相手の「 返事 」を見れば9割分かります。
ひとつは、会話中の返事です。が、会話は、リアルタイムで流れ続けているので、よほど研究熱心かよほど観察好きでない限り、オススメできません。

オススメは「 文章の返事 」です。メールやチャット、SNSコメントに対しての「 返信 」です。下記Kindle著書「 プレゼン超技術 」第2章より抜粋します。いやぁ、マジそれな!です。人間ってのは、自分のことはなかなか気づけないものです。

(以下、抜粋)

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相手の話を聞いているかどうか?は、簡単に点検できます。

「 相手の言葉を使っているかどうか? 」

を点検することです。私はいつもこの視点で点検しています。

とかく人間は、自分の都合よく聞いています。自分が理解したいように理解します。自分が覚えたいように覚えます。相手が使っている言葉であっても、自分が使い慣れている言葉に変換して理解します。

私の講座レビューを見ても、私が講座で使っていない言葉で溢れています涙。受講生が、どれだけ自分の都合で聞いているかが、分かります。人間観察としては良いのですが、悲しくなります。トホホ…。

この書籍でも、一貫して「 やさしく 」「 ゆるめる 」を平仮名で書き続けています。平仮名にしたい!という私の「 意思と意図 」があります。

が、ほとんどの人は「 優しく 」「 緩める 」と漢字に変換して理解します。レビューもそうなるでしょう涙。

相手に思いを馳せて聞く、というのは、我々人間にとって、これほどにも難易度が高い行為です。これほどまでに難易度が高い行為だからこそ「 特別な存在 」になれる行為でもあるわけです。
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(抜粋ここまで)

100万回伝えていますが、私のネーミングは「 @ゴリラ 」です。「 @(アットマーク) 」があります。「 ゴリラ 」は、ただのゴリラ、動物のゴリラやんっ!!!「 @(アットマーク) 」が私のアイデンティティなわけです。まぁ、見事に誰も気にしていません。私が、細部に神を宿す職人タイプ、感度の高い繊細なタイプだと分かってるのかっ!!!って、悲しくなります。が、それも含まて「 そんなもんやな 」なんです。

「 つのだひろは、つのだ☆ひろ 」やし「 つんくは、つんく♂ 」やねん!1,000人に一人ってのは、言い過ぎかもしれません。10,000人に三人くらいにしておきましょう。それほど、超~特別なのが「 聞く技術 」です。ライバルが超~少ない、学びに投資するにはオススメの技術です!

「 @や☆や♂ 」は、さておき。あなたの返信には「 自分の意見 」が書かれています。ご自身の返信を確認してください。相手が書きたかったこと、相手が聞いて欲しかったことは、見事にスルーされています。もちろん、相手の返信も同様です。あなたの言葉を使わず相手の言葉で返信されています。あなたが言いたかったことは軽くスルーされて、相手の意見が返信されています。言葉のやりとりはされているけど、感情は取り残されたままです。

「 ですよね。分かります。実は、先週、私も同じことがあって… 」
「 家族旅行で三重県に行かれたんですね!私の家族は、福井県に行く予定をしています! 」

人の話を奪って、自分のことを書いています。
試しに「 無作為にSNSのコメントのやりとり 」を覗いてみてください。他人のSNSのコメントなんで、メタ認知働きまくります。ほとんどの人が、相手のコメントを「 聞いているようで 」結局、自分の意見を書いていますからね。( ま、SNSやから、個人の感想でOKなんですけどね。「 聞き上手になりたい 」という前提で、です。 )

どんどん話したくなる天国の聞き方と絶対やってはいけない地獄の聞き方と

相手の言葉、相手の言いたいこと、相手の感情を拾い続けるのが、天国の聞き方です。
明石家さ◯まさんの様に、相手の話を奪って自分の話をするのが、地獄の聞き方です。

「 相手がどんどん話している状態を冷静に観察できる様になっていれば 」相手から頼られる天国の聞き方ができているレベルかもしれません!プライスレス!

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ロジカル質問術(入門)体験講座
質問によって、相手との関係性がこんなにも変わってしまう!?「 質問 」の性質を理解できると、課題解決に対する考え方が、180度変わります!
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英語学習のため記事をAI(COPILOT)で全文英訳


How to Listen Like Heaven and How Not to Listen Like Hell

In my experience, “Good listeners are special people.” Only about one in a thousand people are good listeners. Being a good listener is a rare talent. It’s a skill worth investing in because there are very few rivals!

If you really want to become a good listener, read the Kindle book “Stress-Free Communication” carefully. It explains why people can’t become good listeners and why they can’t focus on what others are saying.

People can solve problems they recognize. Once they recognize a problem, they can change their behavior. The key is whether they continue to do so.

  1. Not recognizing the problem

  2. Recognizing the problem

  3. Changing behavior

  4. Continuing the new behavior

Most people are in stage 1, not recognizing the problem. If you don’t recognize why you can’t be a good listener, you won’t become one. That’s why only about one in a thousand people are good listeners. First, read “Stress-Free Communication” to recognize the problem. Also, read Chapter 2 of “Presentation Super Techniques” ten times to strengthen your recognition.

You can tell if someone is a good listener by their replies. You can tell 90% from their replies. One way is to look at their replies during a conversation. But since conversations flow in real-time, it’s not recommended unless you are very observant.

A better way is to look at written replies, like emails, chats, or SNS comments. Below is an excerpt from Chapter 2 of “Presentation Super Techniques.” It’s true! People often don’t realize their own behavior.


To check if someone is listening, see if they use the other person’s words. I always check this way.

People listen in a way that suits them. They understand in a way they want to understand. Even if the other person uses certain words, they change them to words they are familiar with.

In my course reviews, I see words I didn’t use in the course. It shows how much people listen based on their own convenience. It’s good for observing human behavior, but it makes me sad.

In this book, I consistently write “kindly” and “relax” in hiragana. I have a reason for this. But most people understand them as “優しく” and “緩める” in kanji. The reviews will likely be the same.

Listening with empathy is a very difficult act for humans. Because it’s so difficult, it makes you a special person.


I’ve said this a million times, but my name is “@Gorilla.” The “@” is important. “Gorilla” alone is just an animal! The “@” is my identity. But no one notices. It makes me sad because I’m a detail-oriented, sensitive person. But that’s life.

“つのだひろ” is “つのだ☆ひろ” and “つんく” is “つんく♂”! Maybe one in ten thousand people are good listeners. It’s a very special skill worth investing in because there are very few rivals!

Putting aside the “@” and “☆” and “♂”, your reply contains your own opinion. Check your reply. You missed what the other person wanted to say and hear. The same goes for the other person’s reply. They reply with their own words, not yours. Your words are lightly ignored, and their opinion is in the reply. Words are exchanged, but emotions are left behind.

“Right? I understand. Actually, the same thing happened to me last week…” “You went on a family trip to Mie Prefecture! My family is planning to go to Fukui Prefecture!”

They take over the conversation and talk about themselves. Try looking at random SNS comment exchanges. You’ll see that most people, while seeming to listen, end up writing their own opinions. (Well, it’s SNS, so personal opinions are okay. But this is about becoming a good listener.)

How to Listen Like Heaven and How Not to Listen Like Hell

Heavenly listening is picking up the other person’s words, what they want to say, and their emotions. Hellish listening is taking over the conversation like 明石家さ◯ま and talking about yourself.

If you can calmly observe the other person talking more and more, you might be at the level of heavenly listening where people rely on you! Priceless!



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