見出し画像

インドのIEA加盟という発想に何を求めるか:2024年2月27日(火)

 1973年に設立された国際エネルギー機関(IEA)は第一次石油危機を契機にできたものだ。IEAへの参加要件には,IEAの上部機関である経済協力開発機構(OECD)の加盟,輸入量の90日分の国内石油備蓄義務,がある。

 1973年当時の世界のエネルギー需要の約62%をOECD加盟国(いわゆる先進国クラブ)が占めていたが,2020年では真逆となり,世界のエネルギー需要の約62%を非OECD加盟国が占めている。

 今から50年前の第一次石油危機当時のエネルギー需給や国際政治経済に基づいて作られたIEAが,いまのエネルギー需給や国際政治経済においてそのまま機能できる組織ではないことは,誰の目で見ても明らかだろう。

 私は今から約25年前に博士論文「東アジアのエネルギーセキュリティとエネルギーシナリオ分析」(2002年に京都大学提出)に取り組んでいた。エネルギー安全保障の研究において,エネルギー需要,エネルギー源の選択,脱炭素(CO2排出量)を制約条件としたシミュレーション分析にかなり多くの時間を注いでいた。

 そうした経験からすると,私は,1973年当時に形作られた既存の枠組みの中に,新たにインドを入れるとか,中国を入れるとかの議論によって,今日的なエネルギー安全保障問題を解決しようと考えるのは,そもそも妥当ではないと考えている。

What do we seek in the idea of India joining the IEA?:February 27th(Tuesday)

The International Energy Agency (IEA), established in 1973 in response to the first oil crisis, requires membership in the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), the parent organization of IEA, as well as a commitment to maintain 90 days' worth of domestic oil reserves based on import quantities.

In 1973, about 62% of the world's energy demand was held by OECD member countries (the so-called advanced country club). However, by 2020, this scenario had reversed, with non-OECD member countries accounting for approximately 62% of global energy demand.

It is evident to anyone observing that the IEA, created 50 years ago based on energy supply and demand as well as international political economy during the first oil crisis, cannot function seamlessly in today's energy supply and international political economy.

Approximately 25 years ago, I dedicated my doctoral thesis, "Energy Security in East Asia and Energy Scenario Analysis" (submitted to Kyoto University in 2002), to the study of energy security. In the realm of energy security research, I devoted considerable time to simulation analysis considering energy demand, energy source choices, and constraints related to decarbonization (CO2 emissions).

Based on such experiences, I believe that attempting to solve contemporary energy security issues by incorporating India or China into the existing framework established in 1973 is fundamentally inappropriate.