ガソリン補助金問題(補足1:ガソリン卸売価格):2023年11月11日(土)
ガソリン補助金(燃料油価格激変緩和対策事業)の問題について,いくつかの補足がある。11月7日の日本の会計検査院の報告は,あくまでも既に設計された令和4(2022)年度の燃料油価格激変緩和対策事業についての決算検査報告であり,その事業が正しく実施されたか,及び事業による効果が適切かなどを検証するものである。したがって,今回の事業に替わる政策設計を考慮するものではない。
そのうえで,会計検査院が令和4(2022)年度の燃料油価格激変緩和対策事業を検査してみたら,①二重に補助金が交付されていたこと,②価格抑制のために予算措置されていた価格モニタリングが適切に実施されていなかったこと,③この補助金事業は,予測価格(レギュラーガソリンの小売価格)をもとに支給単価を決定して基準価格を目指す事業であり,全国平均小売価格が予測価格を下回れば,その目的が達成されるというものではなく,達成すべき目標として適切とはいえない,との所見が示されたということである。つまり,この令和4(2022)年度の燃料油価格激変緩和対策事業(概算払により基金補助金の交付を受けていた卸売事業者は30者,交付額は計2兆9893億円)そのものがガソリン価格抑制に効果があるかどうか疑わしいと,会計検査院が評価した。
しかしながら,私は,今回の会計検査院の報告では,ガソリン卸売価格が固定されていることに何も言及されていないことが不自然であると感じた。本事業における補助金支給単価は,予測価格から基準価格を差し引いて計算される。この予測価格は,レギュラーガソリン全国平均小売価格(資源エネルギー庁調査による2022年1月24日時点の価格)に「原油価格の変動分」を加えて計算される。「原油価格の変動分」の計算は,該当週の前週の原油価格から2022年1月10日の原油価格を引いて求めている。つまり,ガソリン卸売価格に含まれる利潤を保証したことに他ならない。それに加えて,予測価格が上昇すれば,基準価格の差で求められる補助金の支給単価が大きくなるので,ガソリン卸売を行う石油元売会社には多くの補助金が支給される仕組みである。
この計算式こそが,国民の税金(将来世代が支払う債務)を石油元売会社等に所得移転し続ける重要なフォーミュラとなっている。
Gasoline Subsidy Issue (Note 1: Wholesale Gasoline Prices):November 11th(Saturday)
Regarding the issue of gasoline subsidies (Fuel Oil Price Volatility Mitigation Measures), there are some supplementary points. The November 7th report from the Japanese Board of Audit pertains strictly to the settlement inspection report on the Fuel Oil Price Volatility Mitigation Measures for the already designed fiscal year Reiwa 4 (2022). The report aims to verify whether the project was implemented correctly and whether the effects of the project were appropriate. Therefore, it does not consider the policy design to replace the current project.
However, upon inspecting the Fuel Oil Price Volatility Mitigation Measures for the fiscal year Reiwa 4 (2022), the Board of Audit found the following: 1) Double subsidies were granted, 2) Price monitoring, budgeted for price control, was not appropriately implemented, and 3) The subsidy project, based on the predicted price (retail price of regular gasoline), aiming to determine the grant unit price and achieve the benchmark price, was deemed inappropriate as it does not consider the nationwide average retail price falling below the predicted price as a goal to be achieved. In other words, the Board of Audit evaluated the effectiveness of the Fuel Oil Price Volatility Mitigation Measures for fiscal year Reiwa 4 (2022) (with 30 wholesale businesses receiving subsidies totaling 2.9893 trillion yen through provisional payments) as dubious in terms of gasoline price control.
However, I felt it was unnatural that the report from the Board of Audit did not mention anything about the fixed gasoline wholesale prices. The subsidy grant unit price in this project is calculated by subtracting the benchmark price from the predicted price. The predicted price is calculated by adding the "fluctuation in crude oil prices" to the nationwide average retail price of regular gasoline (price as of January 24, 2022, according to the Agency for Natural Resources and Energy survey). The calculation of the "fluctuation in crude oil prices" is derived by subtracting the crude oil price on January 10, 2022, from the previous week's crude oil price. In essence, this guarantees the profit included in the gasoline wholesale price. Additionally, as the predicted price rises, the subsidy grant unit price, determined by the difference in benchmark prices, increases significantly, resulting in a substantial subsidy for petroleum wholesalers engaged in gasoline wholesale.
This formula is indeed a crucial mechanism for transferring the national tax burden (future generations' debt payments) to oil and other petroleum-selling companies.