アサーション:2023年11月2日(木)
大学初年次生を対象としたキャリア科目において,比較的に始めのほうの学習項目に,コミュニケーションにおける「アサーション」という項目がある。
ビジネスコミュニケーション・スキルのひとつとしての,この「アサーション」であるが,なかなか難しい。"I'm OK, you're OK"を前提とする適切な自己主張のことを「アサーション」というのだそうだ。もともと,1940年代後半に使われ始めて,1970年前後に米国での活発な人権運動のなかで,この考え方を実践するスキルが重要との認識が深まったという。
コミュニケーションをとる間の関係が,互いに対等であることを大前提に,この「アサーション」は「適切な自己主張をするスキル」と定義されるものである。
この点が,授業で学生に教える際に最も難しいところである。社会に出て,ある組織に新人として加わる場面で,自分が先輩や上司に対して,自分たちの関係は人間として対等な立場だから,「アサーション・スキル」に基づいて適切な自己主張だと言って,自分の感じたことをストレートに発言して「OK」と素直に認めてくれる組織の割合は,現実の日本社会では多くないように思うのだが,いかがだろうか?
「空気が読めない」であるとか,私が実社会に出たのは40年前になるが,せいぜい,その頃では「新人さんは新人類だね」と言われるのがオチだった。
今は,時代が変わったのだろう。この「アサーション・スキル」を上手く実践するには,第一に,本人の考えを正確に自分で理解していること(これは結構難しい),第二に,置かれた状況を正しく客観的に言葉で説明できること,第三に,自分の主張を正確に言葉で表現できること,第四に,相手の主張と自分の主張に差異が生じているときに,言葉で差異を埋める調整力を習得することである。
こうした「アサーション・スキル」を十分に習得できていない人は,非主張的な(ノン・アサーティブ)人になってしまうか,もしくは,攻撃的な(アグレッシブ)人と評価されてしまう。
Assertion:November 2nd(Thursday)
In career courses designed for first-year university students, there is a topic related to "assertion" in the relatively early stages of the learning curriculum.
This concept of "assertion" is considered one of the business communication skills, but it can be quite challenging. "Assertion" is about the appropriate expression of self based on the assumption of "I'm OK, you're OK." Originally introduced in the late 1940s, it gained recognition as an important skill during the active human rights movements in the United States around the 1970s that put this idea into practice.
It's important to note that "assertion" is defined as the skill of making appropriate self-assertions while assuming that the relationships in communication are mutually equal as a fundamental premise.
This aspect is the most challenging when teaching students in class. Upon entering the workforce and becoming a part of an organization as a newcomer, it's not common in real Japanese society for your assertions, based on the "assertion skill," to be acknowledged as appropriate by your superiors or seniors, and for them to readily accept what you express straightforwardly as "OK."
Times might have changed, as compared to my experience when I entered society 40 years ago, where the usual outcome was something like, "Newcomers are a different breed."
To effectively practice this "assertion skill," there are four key aspects to consider. First, it requires a deep understanding of one's own thoughts (which can be quite challenging). Second, the ability to accurately and objectively explain the situation at hand using words. Third, the capability to express one's own claims accurately through words. Finally, the skill to bridge differences with language when disparities arise between your claims and the other person's claims.
People who have not fully mastered these "assertion skills" may become either non-assertive or be perceived as aggressive individuals.