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愛知県立時習館高校の中高一貫教育導入について考える(7):2024年12月16日(月)

 中高一貫教育導入の移行期には混乱が起きる。これに失敗すると,既設の高校全体の教育水準と進路先の合格できる大学のレベルはガクンと下がる。首都圏の多くの導入校の先行事例を見れば明白である。私立の開成高校ですら,高校入学組の生徒が,東大合格率を引き上げている。

 公立高校の中高一貫教育導入は,先行事例の東京都の取り組みに象徴されるように,少子化による定員割れの防止対策を兼ねた,地元住民への優先教育の施策の一面があることも否定できない。東京都千代田区立九段中等教育学校(全国で初の区立の中高一貫校)のように,2008年に東京都から千代田区に学校施設が移譲された中高一貫校もある。

 2026年4月に探究学習重視型の中高一貫教育導入を予定している「愛知県立時習館高等学校附属中学校」児童・保護者説明会(愛知県教育委員会,2024年10月20日開催)資料の95頁以降に「高校のポイント」として混合時期に関する検討中の内容が示されている。

 2026年4月から導入される愛知県立時習館高等学校附属中学校であるが,2025年4月の高校入学組の生徒は,たいへん気の毒としか言いようがあるまい。こんな制度設計を考えて決定した愛知県教育委員会は,残念ではあるが,何年先の話になるかは別として,最終的にどんな形になるのか分からないが,何某かの責任を取らなければならなくなるに違いない。

 つまり,2026年4月以降の高校入学生については,時習館高等学校が現行の「全日制学年制」から「全日制単位制」に改編され,従来の学年・クラス概念がなくなるという。これに対して,来春の2025年4月の高校入学組の生徒については,最後の「全日制学年制」が適用される学年となる。2025年4月の高校入学組の2年次以降については,現行の「全日制学年制」が適用されるのか,「全日制単位制」へ移行するのかは分からないが,いずれにせよ,高校教員の学務負担が増えて教育指導が手薄にならざるを得なくなるだろうことは容易に想像できよう。

 さらに,内進生と高入生(高校入学組の生徒)が混合し始める2029年4月以降,詳細なシステムは「検討中」とあるが,同じ学校の高校において「差別化する側」と「差別化される側」の間に起きる誤解と不協和音を調整できる「崇高な理念」がなければ,高校教育の現場は不必要なネガティブ・イシューの解決にあたる時間で右往左往しなければならなくなる可能性すらある。

 実際,少なからず,その影響があるのだろうが,ネット上で取り沙汰されている「みんなの高校情報」の高校偏差値(2025年4月に入学する生徒向けの模擬試験の結果をもとに算出した数値)では,時習館高等学校の偏差値は,2024年の「70」から2025年には「66」へと大きく下げており,多くの上位層の受験生たちが時習館高等学校を受験校としては志望していないと推察される。

 校長,PTA会長,同窓会会長,および愛知県教育委員会はしっかりとしていただきたいものだ。時習館高校の卒業生として,近年の,とりわけ130周年記念事業の取り組み以降の動きや,アニメの「負けヒロインが多すぎる!」に協力して地域の知名度を上げるための広報活動に注力する姿勢などを見ていると,率直に申し上げるならば,実に心配で見ていられない気持ちだ。愛知県立時習館高等学校は,将来,豊橋市立時習館高等学校を目指すのか,はたまた,学校版MBO(マネジメント・バイアウト)でも企図して,私立時習館高等学校を目指すのか,何を考えているのか,さっぱりわからない。

Considering the Implementation of Integrated Junior and Senior High School Education at Aichi Prefectural Jishukan High School (7): Monday, December 16, 2024

During the transition period for the introduction of integrated junior and senior high school education, confusion is inevitable. Failure in managing this process would result in a significant decline in the overall educational standards of existing high schools and the quality of universities their students can gain admission to. This is evident from the experiences of many schools in the Tokyo metropolitan area that have implemented such systems. Even private schools like Kaisei High School rely on students entering at the high school level to boost their University of Tokyo admission rates.

The introduction of integrated junior and senior high school education in public high schools, as exemplified by Tokyo’s earlier initiatives, undeniably serves, in part, as a measure to prevent enrollment shortages caused by declining birthrates while also prioritizing education for local residents. A notable example is Chiyoda Municipal Kudan Secondary School in Tokyo, the first municipally-run integrated secondary school in Japan, where the school facilities were transferred from the Tokyo Metropolitan Government to Chiyoda Ward in 2008.

The briefing materials for students and parents regarding the planned introduction of Aichi Prefectural Jishukan High School Affiliated Junior High School, which will focus on inquiry-based learning starting in April 2026 (hosted by the Aichi Prefectural Board of Education on October 20, 2024), discuss issues related to the transition period from page 95 onward in the section titled “Key Points for the High School.”

While the Aichi Prefectural Jishukan High School Affiliated Junior High School is set to begin in April 2026, the students entering the high school in April 2025 are in an unfortunate position. One cannot help but pity them. It is regrettable that the Aichi Prefectural Board of Education, which devised and approved this system, will inevitably have to take some form of responsibility in the future, although the specifics and timing remain uncertain.

Starting in April 2026, Jishukan High School will transition from the current “Full-Time Yearly Grade System” to a “Full-Time Credit System”, eliminating traditional grade levels and class groupings. Meanwhile, students entering in April 2025 will be the last group to study under the “Full-Time Yearly Grade System.” Whether these students will continue under the current system beyond their first year or transition to the “Full-Time Credit System” remains unclear. Regardless of the outcome, it is easy to foresee that the increased administrative burden on teachers will lead to less effective educational guidance.

Furthermore, starting in April 2029, when internally promoted students and external high school entrants begin to integrate, the detailed system is still “under review.” Without a “higher ideal” to mediate misunderstandings and discord between the “group distinguishing itself” and the “group being distinguished against” within the same school, the educational environment could be consumed by unnecessary negative issues, wasting valuable time and resources.

In fact, it seems there has been a significant impact. According to the high school ranking data on the website “Minna no Koko Joho”, which is based on mock exam results for students enrolling in April 2025, the deviation score (hensachi) for Jishukan High School has dropped significantly from 70 in 2024 to 66 in 2025. This suggests that top-performing students are likely avoiding Jishukan High School as a preferred choice for their applications.

The principal, PTA chair, alumni association president, and the Aichi Prefectural Board of Education must take firm action. As a graduate of Jishukan High School, I must say that observing the recent developments—particularly since the 130th-anniversary commemorative projects and their efforts to promote the region by cooperating with the anime “Make Heroine ga Osugiru!”—leaves me genuinely concerned. Frankly, it is difficult to watch. I have no idea what Aichi Prefectural Jishukan High School is aiming for in the future—whether it plans to transition into Toyohashi Municipal Jishukan High School or perhaps even pursue a school-style MBO (management buyout) and turn into a private institution.

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