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愛知県立時習館高校の中高一貫教育導入について考える(5):2024年12月14日(土)

今回は,探究学習重視型の中高一貫教育における「探究学習」について,学ぶ側(生徒)の問題点を考えてみたい。

 2026年4月に探究学習重視型の中高一貫教育導入を予定している「愛知県立時習館高等学校附属中学校」児童・保護者説明会(愛知県教育委員会,2024年10月20日開催)資料の9頁以降に,なぜ愛知県が中高一貫教育を導入することを決めたかについての説明が示されている。

 「チェンジ・メーカー」を育成するためだという。資料によれば(ibid., 9頁),「社会が加速度的に変化し続け,将来の予測が極めて難しい時代において,様々な人と協働しながら,答えのない課題に対して,失敗を恐れずにチャレンジし,社会に変化を起こす人」を「チェンジ・メーカー」と定義している。だから,探究学習重視型の中高一貫教育を導入するという。

 時習館附属中学校では,国語,数学,英語,理科,社会,音楽・美術,保健体育,技術家庭,道徳,総合のすべての教科で「探究学習」を行うとされている(ibid., 32頁)。

 そもそも,基礎学力が習得されていない生徒が探究学習を行うことができるのかという初歩的な疑問がある。中学生が,探究学習の「往還」システムを忠実に完遂するとしたら,相当多くの学習時間と継続的な思考プロセスを保持しなければならないだろう。

 しかしながら,かりに探究学習において「往還」システムを完結できない教育現場が増えて,それらが常態化することになれば,表面的および全体的な見栄えの完成に執着するようになり,生徒は学問ないしは学術面における「真理の探究」を行わなくなる習慣を身に付けてしまうおそれが出てくるだろう。下手をすると,まともに,一冊の本もじっくりと読了する能力も習得できないだろうし,ネットや生成AIで粗雑な結論や偽(にせ)の解答に飛びついて,思考停止の習慣を学んでしまうおそれすらある。

 さらに,資料を見ているだけでも,なんとも息が詰まりそうな思いだ。13歳の中学生に対して「将来,あなたは『チェンジ・メーカー』になるとの使命を与えられたのだ。そのために,用意周到に準備されたカリキュラムに従って,6年間,一所懸命に励まなければならないのだ」と言われ続けることによって,難しい年頃の中学生がすべて順調に学校生活が過ごせるのか,少々,不安に思う。「メンター制度」や「良き理解者としての教員」の存在は不可欠であると思う。

 制度的にも「逃げ場」を作るべきだ。中学3年生の修了段階で,別の高校等に進む選択肢が与えられることが絶対に必要である。高いハードルの目標を掲げることにより,同時に,大きな挫折感を味わう可能性も高まる。私立学校であれば,柔軟に対応可能であろうが,公立学校においては柔軟性を期待するのは難しいように思う。つまり,学校側が「チェンジ・メーカー」になる必要があることも忘れてはならない。

Considering the Implementation of Integrated Junior and Senior High School Education at Aichi Prefectural Jishukan High School (5): Saturday, December 14, 2024

This time, I would like to consider the challenges faced by students—the learners themselves—in “inquiry-based learning” within integrated junior and senior high school education that emphasizes inquiry learning.

In the materials for the student and parent briefing session of the Aichi Prefectural Jishukan High School Affiliated Junior High School (Aichi Prefectural Board of Education, held on October 20, 2024), scheduled to implement inquiry-focused integrated education from April 2026, an explanation is provided starting on page 9 about why Aichi Prefecture decided to introduce integrated junior and senior high school education.

The stated goal is to cultivate “change-makers.” According to the materials (ibid., p. 9), a “change-maker” is defined as “a person who collaborates with various people to tackle unsolvable challenges, unafraid of failure, and drives change in society in an era where the future is highly unpredictable, and social changes are accelerating.” This is why the introduction of inquiry-focused integrated junior and senior high school education has been decided.

At Jishukan Junior High School, it is stated that “inquiry-based learning” is conducted in all subjects, including Japanese, mathematics, English, science, social studies, music and art, health and physical education, technology and home economics, moral education, and integrated studies (ibid., p. 32).

However, a fundamental question arises: can students who have not yet acquired basic academic skills even engage in inquiry-based learning? For middle school students to faithfully complete the “reciprocal” system of inquiry-based learning, they would need to dedicate a considerable amount of study time and sustain continuous thought processes.

If, however, educational settings where the “reciprocal” system cannot be fully implemented become more common and normalized, there is a risk that students may develop a habit of focusing excessively on superficial or overall aesthetic completion. This could lead to the loss of the habit of pursuing “truth” in academic or scholarly fields. In the worst case, they might fail to develop the ability to carefully read and finish even a single book. Furthermore, there is a danger that they could fall into a habit of intellectual stagnation, readily accepting crude conclusions or false answers derived from the internet or generative AI.

Moreover, just looking at the materials is suffocating. Imagine telling 13-year-old middle school students, “In the future, you are tasked with the mission of becoming ‘change-makers.’ To fulfill this role, you must dedicate yourself wholeheartedly to a meticulously designed curriculum over the next six years.” One cannot help but feel uneasy about whether adolescents at such a delicate age can navigate school life smoothly under such expectations. The presence of a “mentor system” and “teachers as understanding supporters” is indispensable, I believe.

The system itself must also create “escape routes.” At the end of their third year of junior high school, students should be given the option to transfer to another high school or equivalent institution. Setting ambitious goals inherently increases the risk of experiencing significant setbacks. While private schools may be able to respond flexibly, it seems challenging to expect such flexibility in public schools. In other words, schools themselves must not forget the need to become “change-makers.”

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