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愛知県立時習館高校の中高一貫教育導入について考える(1):2024年12月10日(火)

愛知県(愛知県教育委員会)は,2025年4月より,一部の公立高校に附属中学校を併設型で設置することにより,中高一貫教育を導入することを公表している。全国の観点から見ると,かなり後発の導入である。私の出身校の時習館高校も2026年4月に導入予定である。これを機会に,愛知県における公教育の現状とあり方について,何回か(回数は未定)に分けて再検証してみたいと思う。

 探究学習重視型の第一次導入校として,2025年4月より,明和高等学校附属中学校(普通コース2学級80人,音楽コース1学級20人),半田高等学校附属中学校(普通コース2学級80人),刈谷高等学校附属中学校(普通コース2学級80人),津島高等学校附属中学校(普通コース2学級80人)を開校する。

 さらに,探究学習重視型の第二次導入校として,2026年4月より,豊田西高等学校附属中学校(普通コース2学級80人),時習館高等学校附属中学校(普通コース2学級80人),西尾高等学校附属中学校(普通コース2学級80人)を開校する。
 
 つまり,開校3年後の時習館高等学校附属中学校の収容定員は240人となるため,現在の高校敷地内に,新たに附属中学校の新校舎と新体育館が2025年度に建設され,完成の予定である。入学金,授業料,教科書代は無償だ。制服代,給食費,教材費,宿泊行事積立金等の追加的費用の負担が発生し,この分だけ,公教育の市町村立中学校に比べて負担額が大きくなるという。

 もともと,時習館は,江戸時代の三河国吉田藩主の松平信復が1752(宝暦2)年に設立した藩校であり,いったん藩校時習館は明治維新後に創立120周年を迎えた年に廃止された。その後,明治維新後25年が経過した1893(明治26)年に,再び私立補習学校時習館として開校された。愛知県に移管されたのは1900(明治33)年のことである。今回,愛知県で第一次導入校(2025年4月)として中高一貫教育が導入される明和高校も,江戸時代の尾張藩の藩校明倫堂の流れを汲んでいる。これらは,高校の沿革や歴史を説明する際に,しばしば語られる言い草である。

 第二次世界大戦後の1946(昭和21)年に,愛知県豊橋中学校(現在の時習館高校)の校舎が,豊橋市富本町にあった広大な豊橋陸軍予備士官学校砲兵隊跡地に移転されたため,校地の敷地面積が約10万平方メートルとなり,公立高校としては全国第2位の圧倒的な広さを誇っている。広大な自然に恵まれた環境が高校生の若者たちに良い影響を与えてきたことは確かだ。

 ただし,優秀な教育は,優秀なシステム(カリキュラム,哲学(理念),教育者,規範,価値体系等)の構築と継続性があって初めて実現するものであることを忘れてはならない。人は教育の優劣によって,いかようにも成長を遂げるものであり,これらが藩校の流れを汲むからと言っても,実際のところ,それはあまりにも強引と言わざるをえない「こじつけ」以外の何物でもない。なぜならば,今の高校と藩校が同一のシステムで運営されてきた歴史はなく,全く別物であるからである。藩校教育の当時の歴史的意義との関係性を主張する人は「そうあって欲しい」という幻想を語っているにすぎない。

 それでは,次稿以降において,愛知県の公立高校併設型の中高一貫教育導入の意義と問題点について,「自考自成」に従い,何回かに分けて論考を展開していくことにしたい。 

Considering the Implementation of Integrated Junior and Senior High School Education at Aichi Prefectural Jishukan High School (1): Tuesday, December 10, 2024

The Aichi Prefectural Board of Education has announced that starting in April 2025, integrated junior and senior high school education will be introduced by establishing affiliated junior high schools at some public high schools. From a nationwide perspective, this initiative is relatively late. My alma mater, Jishukan High School, is also scheduled to adopt this system in April 2026. Taking this opportunity, I would like to re-examine the current state and future direction of public education in Aichi Prefecture over several installments (the exact number is yet to be determined).

As part of the first phase, which focuses on inquiry-based learning, the following affiliated junior high schools will open in April 2025:
Meiwa High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students; Music Course: 1 class, 20 students)
Handa High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students)
Kariya High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students)
Tsushima High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students)

In the second phase, also focused on inquiry-based learning, the following schools are scheduled to open in April 2026:
Toyota Nishi High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students)
Jishukan High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students)
Nishio High School Affiliated Junior High School (General Course: 2 classes, 80 students)

This means that by three years after its opening, Jishukan High School Affiliated Junior High School will have a total enrollment capacity of 240 students. To accommodate this, a new school building and gymnasium for the affiliated junior high school are scheduled for construction on the existing high school campus during the 2025 academic year. The entrance fee, tuition, and textbook costs will be free, but additional costs, such as for uniforms, school lunch fees, teaching materials, and overnight activity expenses, will result in a higher financial burden compared to municipal junior high schools in public education.

Jishukan was originally established in 1752 (Hōreki 2) as a hankō (domain school) by Matsudaira Nobunao, the lord of the Yoshida Domain in Mikawa Province during the Edo period. The domain school Jishukan was abolished after the Meiji Restoration, coinciding with its 120th anniversary. Later, in 1893 (Meiji 26), 25 years after the Meiji Restoration, it was reopened as a private supplementary school under the same name. It was transferred to Aichi Prefecture in 1900 (Meiji 33).

Similarly, Meiwa High School, which will be one of the first schools in Aichi Prefecture to implement integrated junior and senior high school education in April 2025, traces its origins back to Meirindō, the domain school of the Owari Domain during the Edo period. These historical connections are frequently mentioned when explaining the history and traditions of these high schools.

In 1946 (Shōwa 21), after World War II, the campus of Aichi Prefectural Toyohashi Middle School (now Jishukan High School) was relocated to the site of the former Toyohashi Army Reserve Officer School’s artillery unit in Tomimoto Town, Toyohashi City. This relocation expanded the campus area to approximately 100,000 square meters, making it the second largest in Japan among public high schools. The vast natural environment has undoubtedly positively influenced the students.

However, it is crucial to remember that high-quality education can only be achieved through the development and sustainability of a robust system—curriculum, philosophy, educators, norms, and values. People grow and develop largely based on the quality of education they receive. Therefore, claiming a direct connection between modern high schools and hankō is an overly forceful “convenient narrative.” After all, there is no historical continuity in the systems under which they operated; they are entirely different entities. Those who argue for a relationship with the historical significance of hankō education are merely voicing an idealized vision of how they would like things to be.

In the next installment, I will delve into the significance and challenges of introducing integrated junior and senior high school education in Aichi Prefecture’s public schools, adhering to the principle of “self-thinking, self-formation,” and will develop my arguments over several entries.

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