ガソリン補助金について:2023年11月10日(金)
2022年1月27日に,日本では燃料油価格激変緩和対策事業として,ガソリン補助金の支給が発動された。当初,これは時限的・緊急避難的に行われた。確かに,ガソリン価格高騰により,地方に住む高齢者やマイカー利用者の足を奪うなどの問題に繋がることが予想されていたし,ガソリンスタンドが閉店する可能性が指摘されていた。このため,経済産業省は「ユニバーサル・サービス」といった供給責任を大義として掲げ,補助金を石油元売事業者及び輸入事業者に投入した。
ところが,原油から石油製品を精製する原価計算が不透明であることや,石油製品の卸売りから小売りまでの価格転嫁の仕組みが検証不可能であることを承知の上で,今回の補助金メカニズムは設計されている(今回のガソリン補助金制度の問題点はPHP研究所『Voice』2023年12月号(11月6日発売)の拙稿「持続可能性の欠落が生む「抜け穴」」を参照)。原油及び石油製品卸売りの供給者は保護され,補助金(日本の負債(将来世代へのツケ))は増加するばかりであり,中東・米国・ロシア等の産油国にとっても,こんなにありがたい話はないだろう。
日本の石油業界からも「石油業界の本音は『業界保護やむなし』に賛成している。表向きは国による業界介入に反対しているが,どこもそれをいう会社はいない。さびしい。」との声も聞こえてくる。かつての出光のような正論を主張する会社はないということなのか。本来,IEA(国際エネルギー機関)は先進国におけるガソリン等の燃料油補助金に反対しているものの,日本のガソリン補助金に対しては沈黙を続けている。日本は,もはや先進国と見做されていないのだろうか。
さる11月7日,日本の会計検査院は「令和4(2022)年度決算検査報告の特徴的な案件」のうち,燃料油価格激変緩和対策事業の実施状況に関する検査報告の結果を公表した。
このガソリン補助金制度(対象の燃料油はガソリンだけでなく,灯油,軽油,重油,航空機燃料も含まれる)は現在(2023(令和5)年11月時点)も継続されており,2024(令和6)年4月まで延長の方針が政府から示されている。
今回の会計検査院報告では,①同一燃料油に二重の補助金が交付されていたこと,②価格モニタリング(62億円で実施)が価格抑制のために適切に寄与していたか不明であること,③この補助金事業は,予測価格をもとに支給単価を決定して基準価格を目指す事業であり,全国平均小売価格が予測価格を下回れば,その目的が達成されるというものではなく,達成すべき目標として適切とはいえない,との所見が示された。③については,レギュラーガソリンの小売価格は,原油コスト,税金,精製費,備蓄費,販売管理費等で構成されており,そのほとんどが変動する要素であり,どの要素が小売価格に影響を与えているかを明確に示すことが困難(つまり,検証不可能)であると指摘している。すなわち,この補助金事業そのものがガソリン価格抑制に効果があるかどうか疑わしいとの所見が示されている。
About Gasoline Subsidies:November 10th(Friday)
On January 27, 2022, in Japan, as a measure to mitigate the drastic changes in fuel oil prices, the provision of gasoline subsidies was initiated. Initially, this was done as a temporary and emergency measure. Indeed, it was anticipated that the soaring gasoline prices could lead to issues such as depriving the elderly and car users in rural areas of transportation, and there were concerns about the possibility of gasoline stations closing. Therefore, the Ministry of Economy, Trade and Industry raised the banner of "Universal Service" as a supply responsibility and allocated subsidies to petroleum wholesalers and importers.
However, acknowledging the opacity of cost calculations for refining petroleum products from crude oil and the unverifiability of the price transfer mechanism from wholesale to retail, the subsidy mechanism for this occasion was designed (for issues with the current gasoline subsidy system, refer to my article "The 'loopholes' born from a lack of sustainability" in the December 2023 issue of PHP Institute's 'Voice,' released on November 6). Suppliers of crude oil and petroleum products at the wholesale level are protected, and the subsidies (Japan's debt, a burden on future generations) only increase, which is a welcome development for oil-producing countries such as the Middle East, the United States, and Russia.
Even from within Japan's petroleum industry, voices can be heard saying, "The true feelings of the petroleum industry are in favor of 'industry protection as a necessity.' While outwardly opposing government intervention in the industry, there is no company that says so. It's lonely." Is it the case that there are no companies advocating for righteousness, as was the case with Idemitsu in the past? Originally, while the International Energy Agency (IEA) opposes fuel oil subsidies such as gasoline in advanced countries, it continues to remain silent on Japan's gasoline subsidies.Doesn't it seem that Japan is no longer considered an advanced country?
On November 7, the Board of Audit of Japan published the results of the inspection report on the implementation status of the fuel oil price volatility mitigation measures, which is one of the distinctive cases in the fiscal year 2022 audit report.
The gasoline subsidy system (applying to various fuel oils, not just gasoline, including kerosene, light oil, heavy oil, and aviation fuel) is currently ongoing as of November 2023 (Reiwa 5), and the government has indicated a policy of extending it until April 2024 (Reiwa 6).
In this Board of Audit report, it is pointed out that ① double subsidies were granted for the same fuel oil, ② it is unclear whether the price monitoring (implemented at a cost of 62 billion yen) was appropriately contributing to price control, and ③ this subsidy program determines the supply unit price based on predicted prices to achieve the target price, and it is not appropriate to consider it as a project where the purpose is achieved if the nationwide average retail price falls below the predicted price. Regarding ③, it is noted that the retail price of regular gasoline is composed of components such as crude oil costs, taxes, refining costs, reserve costs, and sales management costs, most of which are variable elements that are difficult (in other words, unverifiable) to clearly identify which elements are affecting the retail price. In other words, the effectiveness of this subsidy program in suppressing gasoline prices is questionable.