日本社会が斜陽に向かう兆候が既に起きている:2024年11月30日(土)
いまから約40年以上も前のことになるが,私たちが大学生の頃,日本社会は受験戦争の時代と呼ばれ,志望大学に入学するためには一浪・二浪は当たり前であった。
日本の大学入学時の学生の知識水準は世界の中でもトップクラスにあり,日本の大学は「入学するのは難しいが,卒業するのは易しい」と揶揄されていた。しかし,今日の日本の大学は「入学するのも,卒業するのも易しい」と言われても仕方がないような状況だ。
大学学部入学時の学力低下は,大学の数と入学定員が多すぎるためである。2024年の日本の大学入学定員が63.6万人であるのに対して,大学受験者数は64.7万人(大学への現役志願率は58.2%)であったという(旺文社教育情報センター推定,2024年8月5日)。旺文社教育情報センターの推定によれば,2035年には現役志願率が64.1%まで上昇するも,18歳人口が2024年の106.3万人から2035年に97.0万人まで減少するため,2035年に入学定員が大学受験者数を上回るといった「大学全入時代」が到来するという。
学士の能力低下(大卒の能力低下)に拍車を掛けているのが,労働力人口の減少に伴う人手不足である。大学生が大学でまともに勉強しなくても,日本の労働市場では供給不足(人手不足)が起きているため,容易に就職できるようになったことである。大学3年次の夏頃までに内々定を出す企業も出始めている。大学生は,いつ勉強するというのか?大学の専門科目を勉強する前に就職活動が始まっている。
このまま就職活動の早期選考化が進めば,別に4年生大学ではなくても,短期大学もしくは高卒でも十分ではなかろうか?
これは日本社会の最高学府である大学教育における教育時間の短縮を意味しており,長期的に見ると,日本社会の教育水準の低落をもたらす大きな原因となるに違いない。
いまある大学を再編成して,職業訓練校としての大学と,本来あるべき最高学府としての教育研究機関としての大学に,可及的速やかに制度的に分別しないと,日本全体の教育水準が低下してしまう可能性が大きくなるのではなかろうか?
Signs That Japanese Society Is Already in Decline: Saturday, November 30, 2024
Looking back more than 40 years ago, when we were university students, Japanese society was in the midst of what was called the “examination war” era. It was commonplace to spend one or even two extra years preparing for entrance exams to gain admission to one’s desired university.
At that time, the knowledge level of Japanese students entering university was among the highest in the world. Japanese universities were often ridiculed as being “difficult to enter but easy to graduate from.” Today, however, the situation has shifted so drastically that universities are now described as “easy to enter and easy to graduate from.”
The decline in academic standards among university entrants is primarily due to an oversupply of universities and enrollment slots. In 2024, Japan’s university enrollment capacity stood at 636,000, while the number of university applicants was 647,000, with a university application rate of 58.2% among high school graduates (according to estimates by the Obunsha Educational Information Center as of August 5, 2024). According to these estimates, while the university application rate is expected to rise to 64.1% by 2035, the population of 18-year-olds will decrease from 1.063 million in 2024 to 970,000 by 2035. As a result, Japan will likely enter an era by 2035 in which university enrollment capacity exceeds the number of applicants—a “universal university admission era.”
Exacerbating the decline in academic ability among bachelor’s degree holders is the labor shortage caused by a shrinking workforce. Even if university students fail to study seriously, the labor market’s demand for workers makes it easy for them to secure jobs. Some companies now extend informal job offers to students as early as the summer of their third year. When, then, are students supposed to study? Job hunting begins before they even have a chance to delve into their specialized coursework.
If this trend of earlier job recruitment continues, would a four-year university even be necessary? Wouldn’t a two-year college or even a high school diploma suffice?
This situation implies a shortening of the educational period at Japan’s highest academic institutions, which, in the long term, will likely lead to a decline in the country’s overall educational standards.
To address this issue, it may be necessary to urgently restructure existing universities into two distinct categories: vocational training institutions and universities that serve as genuine higher academic and research institutions. Without such institutional differentiation, there is a high risk of further degradation in Japan’s overall educational standards.