「ドクターイエロー」最後の雄姿まであと2年 気ままなリライト192
黄色い車体が特徴のドクターイエローは、「新幹線のお医者さん」と呼ばれ、東海道、山陽新幹線を走行しながら、線路の歪みや電気設備を点検する検査専用の車両です。10日に1度のペースで走行し、その時間は時刻表に載っておらず、めったに見られないことから「見ると幸せになる」と言われていました。ドクターイエローはJR西日本が1編成ずつ所有。JR東海が所有する「T4編成」は2001年から、JR西日本が所有する「T5編成」は2005年から活躍しています。
JR東海は2023年3月に初めて体験乗車会を開催。大人限定ではありましたが、定員200人に対し約2万人が応募し、当選確率は100倍になりました。しかし、2024年6月に老朽化を理由に引退が発表されました。JR西日本の車両は2027年以降をめどに引退する予定ですが、JR東海の車両はこれで引退です。ドクターイエローの窓には「ありがとう」や「ラストラン」の文字が揚げられ、沿線でも東京駅に向かう車両を目に焼き付けようと多くのファンが見守りました。
「ありがとうT4」JR東海のドクターイエロー引退後は…… JR東海のドクターイエローは午後6時前に東京英気に到着し、「T4編成」は2001年9月から約24年間にわたって新幹線の安全運行を支えてきた役目を終えました。引退するドクターイエローは、名古屋市港区の「リニア、鉄道館」に保存、展示されることになっています。またJR 東海は2026年度から2028年度にかけて最新車両「N700S」を新たに17編成導入すると発表していて、その一部にドクターイエローの検査を代わりに行う装置を備えて乗客を乗せながら検査を行っていくとしています。新車両にはレールや枕木の状態を自動で把握するあたらな機能や電線の金具をカメラで撮影し、異常がないかをAIで確認する設備などを備えていて、ドクターイエローと同等以上のデータを高い頻度で取得できるということです。現在は目視などで行っている検査が不要になるため、作業員の負担低減にもつながるということです。
As crowds of devoted fans lined the route for one last glimpse of the iconic train, one of the two yellow trainsets, known as the "Shinkansen Doctors," has embarked on its final journey toward Tokyo Station, leaving a farewell message to its counterpart—the other half of a duo that has long served as a vigilant guardian of speed, precision, and safety, ensuring the lifeblood of the Shinkansen flows without disruption. For years, the two trainsets took turns conducting inspections along the Nozomi and Kodama routes from Tokyo to Hakata. Operating approximately once every ten days, their long-distance, high-speed runs demanded both precision and endurance, relying on the seamless coordination of the two Doctor Yellow trainsets: the T4 formation, owned by JR Central, and the T5 formation, owned by JR West. Now, a retirement ceremony is being held for JR Central’s T4 formation, celebrating its 24 years of service as a preventive care specialist, keeping the railway healthy before problems arise.
Even with one wing grounded, Doctor Yellow’s mission continues. After T4 retires in January 2025, T5 will carry on its inspections—catching trouble before it turns to tragedy—until sometime after 2027, when T5, five years younger than T4, is also set to retire. A JR Central representative said, "We have reinforced T5 before T4 is retired and preserved at the Railway Park in Nagoya’s Minato Ward, setting aside spare parts from T4 to ensure that the current inspection schedule remains unaffected."
Before the countdown to T5’s final farewell as Doctor Yellow begins, JR Central plans to introduce 17 new N700S trainsets between fiscal years 2026 and 2028. Of these, four will be equipped with specialized inspection systems, allowing them to carry passengers while simultaneously performing the monitoring tasks previously handled by Doctor Yellow. These new trains will feature cutting-edge technology, including an automated system to assess the condition of rails and sleepers and AI-powered cameras to inspect electrical components for abnormalities. This will enable them to collect data as frequently as—or even more frequently than—Doctor Yellow. Additionally, these advanced technologies will eliminate the need for certain manual visual inspections, remarkably reducing the workload on railway maintenance staff. In many ways, this next-generation system serves as an upgraded successor to Doctor Yellow, blending safety and efficiency into the future of Shinkansen operations.
Doctor Yellow has long been a coveted symbol of luck, its rare sightings making it all the more desirable and envied. In March 2023, JR Central offered not only a chance to spot the legendary train but also its first-ever public ride experience. Although limited to adults, the event drew overwhelming interest—nearly 20,000 applicants vying for just 200 spots, making the odds of winning an astonishing 1 in 100. For the next two years, as the last remaining Doctor Yellow, T5 will become even more elusive, further fueling the belief that "seeing Doctor Yellow brings good luck."