見出し画像

英語教育・英語学習に関する独り言32 ー 模擬TOEFL問題作成について⑧

悪魔のささやきで Revoicer の一番安いプランを67ドルで購入。使いやすいのは使いやすい。最安プランだと使用できる音声がかなり限定されるが、しゃーない。

そして音声の質はというと、ぶっちゃけ ElevenLabs の方が良いような気がする。もちろん Revoicer も音声の速度や感情設定ができるが、なんかちょっと違うなという感じ。これは個人の感想、特に模擬 TOEFL iBT の音声を個人で作ろうというちょっと変わった人間の感想なので、あまり当てにはしないでほしい。英検や TOEIC L&R の模擬音声を作るのなら全く問題ないと思われる。

で、こちらが実際に作ってみた音声を動画にしたもの。画像を白黒にするのを忘れたのはご愛嬌ということで。

スクリプトはこちらの記事を参照のこと。ただ、Revoicer にはすべてこの通り入力したわけではない。たとえば Revoicer の音声キャラの Zoey は fungi をファンジャイと発音するタイプ。別にそれでもいいのだが、CJはファンガイ派なので、fungi を funguy に書き換えて入力した。他にも、そうしたちょっとした工夫を施している。

以下は設問と選択肢。

Question 01
What is the lecture mainly about?

(A) The definition of a keystone species 
(B) Woodpeckers as ecosystem engineers
(C) Comparison of beavers and woodpeckers
(D) How woodpeckers help the forest decomposers

Question 02
According to the lecture, what is true about ecosystem engineers?

(A) Their purpose of modifying the environment is to suit their needs only.
(B) They play a crucial role in decomposing the waste from their habitat.
(C) Their primary job is to help other animals to curb harmful insects. 
(D) They change the physical characteristics of the environment in a way that benefits other creatures.

Question 03

(A) To raise a question
(B) To appreciate the student remark
(C) To refute the student
(D) To tell the student to go out of the classroom

Question 04

According to the professor, what happens to the abandoned nesting sites of woodpeckers?

(A) Fungi decompose them.
(B) Woodpeckers renovate them every year.
(C) Other forest creatures use them.
(D) Other woodpeckers occupy them.

Question 05

According to the lecture, how do woodpeckers contribute to the rebirth cycle of the forest?

(A) By dispersing seeds
(B) By feeding beetles and termites
(C) By pecking on dying trees 
(D) By deliberately felling trees 

やはり難易度としては iBT と Junior の中間ぐらいのような気がする。Have fun, TOEFLers!

いいなと思ったら応援しよう!