Breaking News 6/15
Could flat tyres soon be a thing of the past?
パンクしたタイヤはすぐに過去のものになるでしょうか?
The sight of a car limping along on a near-flat tyre, or a roadside wheel change are still common.
パンク寸前のタイヤでのろのろ走る車や、路上でホイール交換をする光景は、今でもよく目にします。
So is the expense of replacing tyres that have worn out prematurely, perhaps because the driver may not have been checking the pressure as regularly as they should.
また、タイヤの空気圧を定期的にチェックしていなかったために、早々にすり減ってしまったタイヤを交換する費用もかかります。
Sometimes it's difficult not to feel tyres are a car's weak link. But is this about to change?
タイヤがクルマの弱点であることを感じさせないわけにはいきません。しかし、この状況は変わろうとしています。
Goodyear(グッドイヤー)
On a test track in Luxembourg, a Tesla Model 3 is twisting through tight corners, accelerating rapidly, and doing emergency stops. Standard stuff. What's remarkable, though, is the car is sitting on four airless tyres - made by Goodyear, the US manufacturer.
ルクセンブルクのテストコースで、テスラ モデル3がタイトなコーナーを曲がり、急加速し、緊急停止しています。ごく普通のことです。しかし、注目すべきは、このクルマが米国グッドイヤー社製の4本のエアレスタイヤの上に乗っていることです。
Special plastic spokes, support a thin, reinforced rubber tread. The spokes flex and contort as the car goes through its paces.
特殊なプラスチック製のスポークが、薄い強化ゴム製のトレッドを支えている。このスポークが、クルマの走行に合わせてたわみ、変形していくのです。
Michelin(ミシュラン)
Goodyear rival, Michelin, has been working with General Motors (GM) on airless tyres since 2019. In February there were media reports that Michelin's Unique Puncture-proof Tire System (Uptis) could debut on a new Chevrolet Bolt electric car being planned by GM, possibly as early as 2024.
グッドイヤーのライバルであるミシュランは、2019年からゼネラルモーターズ(GM)とエアレスタイヤの共同開発を進めている。2月には、ミシュランの「Unique Puncture-proof Tire System(Uptis)」が、GMが計画している新型電気自動車「Chevrolet Bolt」で、早ければ2024年にもデビューするかもしれないというメディア報道があった。
Uptis tyres are made of high-strength resin embedded with fiberglass and composite rubber (for which Michelin has filed 50 patents) to create a mesh structure that surrounds an aluminium wheel.
Uptisタイヤは、高強度樹脂にグラスファイバーと複合ゴム(ミシュランは50件の特許を申請)を埋め込み、アルミホイールを囲むメッシュ構造になっている。
Apart from occasional re-treads, it would be zero-maintenance, according to Michelin.
ミシュランによれば、時折トレッドを張り替える以外は、ゼロメンテナンスになるという。
Heavy battery weight means airless structures are particularly suited to electric vehicles. "You can carry more load with a more compliant feel than in an air tyre," Mr Rachita says.
バッテリーの重量が重いため、エアレス構造は電気自動車に特に適しています。「空気タイヤよりもコンプライアンスに優れた感触で、より多くの荷重を載せることができます」とラチタ氏は言います。
On the other hand, airless tyres have a greater contact patch with the road, increasing the drag. This rolling resistance uses more energy to drive the tyres forward - with implications for battery life and range.
一方、エアレスタイヤは路面との接地面積が大きいため、抵抗が大きくなります。この転がり抵抗は、タイヤを前進させるために多くのエネルギーを使うことになり、バッテリーの寿命や航続距離に影響を及ぼします。
Hankook(ハンコック)
Tyre makers hope early adopters in niche areas will help drive the technology forward. "Non-pneumatic tyres (NPTs) are of particular interest to sectors like the military, disaster response, security vehicles, and specialist machinery," Klaus Kraus, head of European research and development at Hankook, tells.
タイヤメーカーは、ニッチな分野のアーリーアダプターが、この技術を前進させるのに役立つことを期待している。「非空気圧タイヤ(NPT)は、軍事、災害対応、警備車両、専門機械などの分野で特に注目されています」と、ハンコック社の欧州研究開発責任者クラウス・クラウス氏は語っています。
The South Korean company unveiled the latest version of its i-Flex NPT in January. Smaller than a conventional tyre, a honeycomb of interlocking polyurethane spokes is a breakthrough in coping with lateral and horizontal stresses, the company says.
韓国企業は、1月にi-Flex NPTの最新バージョンを発表しました。従来のタイヤよりも小型で、ポリウレタンのスポークが連なったハニカムが、横方向と水平方向の応力に対処するための画期的な技術だと同社は述べています。
Bridgestone(ブリヂストン)
Bridgestone, the world's largest tyre maker, is interested in industrial applications in farming, mining and construction, where demand could be high from customers that see a costly loss of productivity when tyres fail.
世界最大のタイヤメーカーであるブリヂストンは、農業、鉱業、建設業などの産業用途に関心を持っており、タイヤが故障すると生産性が損なわれると考える顧客から高い需要が見込まれるとしている。
Continental(コンチネンタル)
Not all manufacturers are convinced Non-pneumatic tyres (NPTs) are the future. "To this day, we believe that pneumatic tyres are the best choice for most vehicles," says Denise Sperl, a director of car tyre research and development at Germany's Continental.
すべてのメーカーが非空気タイヤ(NPT)が将来的に普及すると確信しているわけではありません。ドイツのコンチネンタルで自動車タイヤの研究開発を担当するデニス・シュペールは、「今日まで、ほとんどの自動車には空気圧タイヤが最適だと信じています」と言います。