デンマーク教育・福祉を支える、対人支援の専門職「ペダゴー」を知る【1/2】
2022年4月から始まるCMCの4ヶ月コースの一つ「ペダゴーコース」。
この記事では、そのペダゴーについて詳しくご紹介します☺️
書き手は、ペダゴーコースファシリテーターのトリーネさんです。
ペダゴーコースについてはこちらからご覧いただけます。
(2022年2月16日現在募集中です。)
デンマークにおいても誤解されやすい、「ペタゴー」の仕事
デンマークには、ペタゴー(Pedagog)という教育過程・職業があります。
ペタゴーは、先生ではなく、社会的・個人的な発達とコミュニケーションについての教育者です。
ペタゴーは時を経て、デンマークの社会と共に大きく変化し、今日では国際的な関心を集めています。
しかし、デンマークのペタゴーの専門家たちは、いまだに自分たちの専門的な仕事への尊敬や正しい知識が得られないことに困っています。
ペタゴーの仕事は、ただコーヒーを飲んで子どもたちを眺めているだけの職業だという固定概念があり、それによって軽んじられたり、その価値を無視されたりしているのです。
そのようなことを背景に、この連載では、デンマークのペタゴーを形づくっている実践的な仕事や理論について、より深く掘り下げていきたいと思っています。
難しい用語を使った文章になり申し訳ないのですが、文化の違いがあることや、ペタゴーの概念をより詳しく説明するためには専門的な言語を使用することが必要となることを、ご了承ください☺️
ペタゴーとは?
"Pædagog"(ペタゴー・Pedagog)にはたくさんの意味があり、たくさんの職業の選択肢があります。
たとえば…
ペダゴー - "新しいペダゴーは男だ"
保育士 - "彼女の野望は保育士になることだった"
幼稚園の先生 - "彼はもう何年も幼稚園の先生として働いている"
レジデンシャル・ソーシャルワーカー(社会福祉施設において、居住サービスを核として行われる生活支援を行う人) - "彼女は何人かのレジデンシャル・ソーシャルワーカーを知っている".
サポートワーカー - "彼はサポートワーカーに相談する必要があった".
(デンマークにある、専攻)社会教育の学士 - "彼女は社会教育学の学士です。"
(デンマークの教育において)社会教育者 - "彼は娘の保育園で社会教育者として働いています"
(放課後クラブで)チャイルド&ユースワーカー - 「彼女は放課後センターでチャイルド&ユースワーカーとして仕事を探しています。
"Pædagog"という言葉は、ギリシャ語の「PAIDAGOGOS」に由来しています。元々は、子どもたちが登校するときに付き添う奴隷のことを指していました。
PAISは「子供、少年」、AGOGOSは「先導する者」を意味しています。主格は "PAIDOS"です。
ですから、デンマークの多くの人々が、ペタゴーというと子どもたちと一緒に働く人たちだと考えるのは普通のことです。
そのような考えはさかのぼると古代ギリシャ時代からのものですが、この30~50年の間に、ペタゴーの仕事はデンマークの福祉制度の全ての側面に広がってきています。
ますます広がっていく、ペタゴーの活躍の場
一方で今日では、学校や放課後のクラブ、青少年の家などこどもと関わる場のみならず、心身に障害のある人たち、困難な環境にある子どもや大人、デイセンターや老人ホームなどでも、ペタゴーは働いています。
また、公共の場のみならず民間企業においても、コーチング、カウンセリング、メンタリング、コンサルティング、人事管理(HR)などの仕事をしているのを目にすることができます。
各現場において、他者と協働しながら分野横断的に働くペタゴー
多くの場合、ペタゴーの仕事が、教師・看護師・ソーシャルワーカー・心理士など、人と関わる他の専門的な職業とどのように異なるのか、わかりにくいかもしれません。
それは、ケアの仕事として重なるところがあるため、あるいは単にそれらの職業の人々がペタゴーの理論を使っているためでしょう。
そして、そのような職業の多くは、それぞれの人にとって最も良いケアと福祉(well-being)を提供するために、お互いの分野を横断して働いています。
デンマークの学校制度においては、ペタゴーと教師は密接に関わり合って仕事をしています。
病院や老人ホームでは、ペタゴーと看護師が共に働いています。
うまくいっていない家庭や依存症の人たちなどには、ペタゴーとソーシャルワーカーは一緒に働きかけています。
ペタゴーの考え方の歴史
ペタゴーの哲学や価値観は、はじめJ.-J.ルソーによって導入されました。
ルソーは、子育てに関する彼の考えによって、それぞれの子どもの信念への尊重を強めました。
F.フレーベルスやマリア・モンテッソーリ、ルドルフ・シュタイナーらはその後に続きました。
F. フレーベルスは、主に幼児期の育児と遊びの重要性に着目したことで知られています。マリア・モンテッソーリは子どもの体験学習の重要性を強く強調し、ルドルフ・シュタイナーは子どもの情緒の発達と創造活動の重要性を強調したことを通じて、ペタゴーの概念に影響を与えました。
教育の場での歴史を元に、福祉の現場においても応用される、ペタゴーの哲学
今日、子どもと関わる仕事で用いられてきた理論や哲学の多くが、青少年、成人、高齢者らと関わるペタゴーの活動において実践されているのを目にすることができます。
最も重要なことは、個々のペタゴーが、それぞれの人や状況に応じて様々なペタゴーの知識を使い分け、その状況に対処することができるということです。
デンマークにおける、ペタゴーの資格取得のための教育過程
多くの大学では、保育教育学、学校・青年教育学、社会・特殊教育学の3つの専門科目を提供しており、それぞれ施設や利用者のカテゴリーが異なります。
例えば保育所、幼稚園、青少年センター、クラブ、居住施設、そして聴覚・視覚・その他の身体・精神などに障害がある人向けの専門的な社会施設や処方などの違いです。
ペタゴーの仕事の難しさ
人間を相手にする仕事は決して単純ではないので、日々の仕事が繰り返される可能性はあまりありません。ペタゴーになると、様々な背景を持つ多様な人々とつながり、コミュニケーションをとることになります。仕事において、自分自身を身体的にも精神的にも利用することになるでしょう。
一方で、ある時には一歩引いた客観的な視点で状況を見ることも必要になるります。ペタゴーの仕事で最も難しいのは、専門的な視点、個人的そしてプライベートな視点のバランスをとることであるかもしれません。
しかし、プロフェッショナルな仕事の中で出会った人たち一人ひとりの進歩や発展を目の当たりにすると、心が躍るでしょう。
デンマークの社会において、ペタゴーが担う役割
保育園で子供の最初の一歩を見ることであれ、子どもが靴ひもを結べるようになることであれ、退職後の高齢者が新しい友人とつながりを持つことであれ、このような小さな出来事こそ、人々の人生を大きく変えるものなのです。そしてペタゴーは、そのように人生を送っていく際に、いちばん近くにいる人でありうるのです。
ペタゴーになるということは、人々にケアや安全を与え、ガイドすること、そして 絶望の中にある時であっても、その人の人生に希望をもたらす、という重要な役割を担うことを意味します。
<上記の文章は、Trine villemoesseが書いた以下の文章を翻訳・編集したものです。>
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Introduction
In Denmark, there is an education and a profession called Pedagog. It's not a teacher but an educator in social and personal development and communication. It has through time changed a lot along with Danish society and now it even has international interest. But still the pedagogical professionals in Denmark struggle for the respect and acknowledgement of their professional work. Often pedagogical work is belittled or dismissed with stereotypes of staff only drinking coffee and looking at children so in this article series we will look deeper into the work and theories that shape the pedagogical professions in Denmark. Sorry for the advanced language but keep in mind the cultural differences and professional level that is needed to explain the concept furtherly
“Pædagog” (Pedagog) has many meanings and a lot of different job options therefore it’s not surprising that there are a lot of different translations
Pedagog - “The new pedagogue is a man”
(In Nursery School) nursery nurse - “Her ambition was to become a nursery nurse”
(In Kindergarten) kindergarten teacher - “He has worked as a kindergarten teacher for years now”
(for adults osv.) residential social worker - “She knows several residential social workers”
(for adults osv.) support worker - “He needed to talk to the support worker”
(In Denmark, profession) Bachelor in Social Education - “She is a Bachelor in Social Education”
(In Denmark, education) social educator - “He works as a social educator in our daughter's nursery school”
(In fx after school club) child and youth worker - “She seeks a job as child and youth worker in an after-school centre
Originally this word comes from the Greek “PAIDAGOGOS”. Originally referring to slaves accompanying children between home and school. From PAIS meaning 'child, boy', AGOGOS means 'leader'. Genitive form is “PAIDOS”,
Therefore is it normal for many Danish people to think of a pedagog as a person working with children. So was the case leading back to the Old Grease but in the last 30 to 50 years the pedagogical work has expanded to all aspects of the Danish welfare system. Today you will see pedagogues working with school children, after school clubs, youth houses, people with disabilities both mentally and physically, children and adults in difficult environments, elderly people at day centers or retirement homes etc.
Not only are we working for the public but also in the private sector you can find the pedagog working with coaching, counselling, mentoring, consulting and human resource management (HR)
In many cases it can be difficult to see how the pedagogical work differs from the work of a teacher, nurse, social worker, psychologist or other professionals working with humans. And that is due to the overlap in caretaking tasks or simply at many of the other professions that use pedagogical theories. And many of the professions also work across each other's fields to provide the best care and well-being for the individual human.
Often you will see pedagog and teachers working side by side in the school system. Pedagog and nurse working together at hospitals or retirement homes. Pedagog and social workers working together on cases of disfunctional homes or people with addictions and so on.
The pedagogical philosophy and values were first introduced through J.-J. ROUSSEAU, who, with his view of child rearing, has created increased respect for the individual child's presumption. Later came F. FRöBELS and MARIA MONTESSORI and RUDOLF STEINER.
F. Fröbels is mostly known for his focus on the upbringing of the youngest children and the importance of play. Maria Montessori placed great emphasis on children's experiential learning and Rudolf Steiner influenced the concept of pedagog through his emphasis on the development of children's emotional lives and their creative activities.
Today, many of the theories and philosophies that were used in the work with children can be seen implemented in the pedagogical work with both youth, adults and elderly people. Most importantly is it that the individual pedagog can use different pedagogical knowledge depending on the individual person and situation and adapt in the situation.
Many universities offer three specialisations aimed at different institution types and user categories within day-care pedagogy, school- and youth-pedagogy and social- and special-pedagogy, eg nurseries, kindergartens, youth centres, clubs and residential institutions, in addition to a number of highly specialised social institutions and measures for the disabled, example deaf, blind, and people with behaviorally and mentally disabilities.
Working with humans is never simple and therefore the chance of the daily work being repeated is small. As a pedagog, you get to connect and communicate with a diverse group of people with many backgrounds. You as a pedagog will be using yourself and your person in the work both physically but also mentally. The work often requires you to use your person in the work with others but other times you will need to step back and see the situation with an objective perspective. The most difficult task of the pedagogical work can be balancing the professional, personal and private perspectives. But seeing the progress and positive development of each person you meet in your professional career can be a rush.
No matter if it’s seeing a child’s first step in the nursery, a child mastering the shoe ribbon or the person at the retirement experience a connection with a new friend. All these small moments are what really makes a difference in people’s life and you as a pedagog can be right by their side as they take those steps in life.
Being a pedagog means giving care, security, guidance and most importantly it means bringing hope into someone's life even in their darkest times.