日弁連憲法改正による緊急事態条項の創設及び衆議院議員の任期延長に反対する会長声明PDF魚拓


新型コロナウイルス感染症の感染拡大等を機に、国会の憲法審査会等において、これらの事態に対応するために、憲法の改正により、緊急事態条項を創設することや衆議院議員の任期延長を検討すべきとの意見が強まっている。




この点、当連合会は、2017年2月17日に「



日本国憲法に緊急事態条項(国家緊急権)を創設することに反対する意見書」を公表しており、また、2015年から2017年にかけて、全国の34の弁護士会及び弁護士会連合会が、災害を理由とすることも含めて日本国憲法に緊急事態条項(国家緊急権)を創設することに反対する意見書や会長声明を発出している。




緊急事態条項は、権力分立を停止し、政府に立法権や予算議決権を認めるものであることから、極度の権力集中による政府の権力濫用の危険性が高い。さらに、人権保障を停止することから、営業の自由や財産権のみならず、表現の自由や報道の自由等、民主主義の根幹をなす人権が大幅に制限される危険性もある。日本国憲法は、過去の緊急事態条項の濫用の歴史にも鑑みて、あえてこれを設けることをせず、緊急事態には、あらかじめ平時から個別法を制定して対処するという立場をとっているものと解される。




新型コロナウイルス感染症についても、平時の法律である検疫法及び感染症の予防及び感染症の患者に対する医療に関する法律と緊急時の法律である新型インフルエンザ等対策特別措置法によって対処することは十分に可能であり、緊急事態条項の創設の必要はない。




また、憲法を改正し、衆議院議員の任期延長を認めるべきであるとの議論についても、当連合会は前記意見書において、内閣の権限濫用のおそれと国民主権の原理への弊害を理由に反対している。2017年12月22日に公表した「



大規模災害に備えるために公職選挙法の改正を求める意見書」においては、大規模災害が発生した場合であっても選挙を実施できる制度に改めるべきことを提言している。新型コロナウイルス感染症という一種の災害下においても、任期延長という国民主権の原理に反するおそれのある制度ではなく、確実に選挙が実施できる制度を構築すべきである。




よって、当連合会は、立憲主義の堅持と国民主権原理の尊重を求める立場から、憲法改正による緊急事態条項の創設及び衆議院議員の任期延長に反対する。







 2022年(令和4年)5月2日

日本弁護士連合会
会長 小林 元治

HOME>公表資料>会長声明・日弁連コメント>year>2022年 >憲法改正による緊急事態条項の創設及び衆議院議員の任期延長に反対する会長声明


As the COVID-19 pandemic expands, there has been a growing view within the Diet’s Constitution Examination Board, etc. that the government should consider introducing an emergency clause and extending the terms of office of the members of the House of Representatives amending the Constitution of Japan to respond to situations such as this pandemic.




On this issue, the Japan Federation of Bar Associations (the “JFBA”) released “Opinion Opposing the Introduction of the Provision Regarding National Emergencies into the Constitution of Japan” on February 17, 2017. Also, between 2015 and 2017, 34 bar associations and federations of bar associations across the country issued opinions or their presidents’ statements opposing the introduction of an emergency clause (power to declare a national emergency) in the Constitution of Japan for any reason including disasters.




There is a high risk of abuse of power by the government with the emergency clause due to an excessive concentration of power because invoking the emergency clause will suspend the separation of powers and grant the government the power to legislate and pass budgets. In addition, since it will also suspend the protection of human rights, it could lead to significant restrictions on not only the freedom of business and property rights but also other human rights that constitute the foundation for democracy, such as the freedom of expression and the freedom of the press. In light of the history of past abuses of emergency clauses, the lack of an emergency clause in the Constitution of Japan should be interpreted as an intentional choice and that the drafters of the Constitution of Japan took the position that emergencies should be addressed by enacting individual laws for specific situations in advance during peacetime.




In the context of COVID-19, the situation can be duly addressed with the Quarantine Act and the Act on the Prevention of Infectious Diseases and Medical Care for Patients with Infectious Diseases, both of which apply in peacetime, as well as the Act on Special Measures against Pandemic Influenza, which applies in an emergency. Therefore, COVID-19 doesn’t necessitate the introduction of an emergency clause.




Also, the JFBA has expressed its opposition to extending the terms of office of members of the House of Representatives in the aforementioned opinion paper on the ground of potential abuse of authority by the Cabinet and harm to the principle of popular sovereignty (democracy). In “Opinion Calling for Revision of the Public Offices Election Law in Preparing for Large-Scale Disasters” released by the JFBA on December 22, 2017, we called for a change in the system to allow for carrying out elections even in the event of large-scale disasters. Focus should be on establishing a system to ensure that elections can be carried out during the ongoing COVID-19 pandemic, which can be seen as a type of disaster, rather than a system that might violate the principle of popular sovereignty (democracy) caused by extending the terms of office.




For the reasons above, the JFBA takes the position of adhering to constitutionalism and respecting the principle of popular sovereignty (democracy) and opposes introducing an emergency clause and extending the terms of office of members of the House of Representatives through amending the Constitution of Japan.







May 2, 2022
Motoji Kobayashi
President of Japan Federation of Bar Associations

Statement Opposing the Introduction of the Emergency Clause and the Extension of the Terms of Office of Members of the House of Representatives through Amendment of the Constitution of Japan