顧客の為になるビジネスをつくりたいーほほぉ,そうでっか?(英文付き)
今日の日経新聞に載っていた記事で,去年営業を始めた独立系金融アドバイザーのコメントが「顧客のためになるビジネスを作りたい」だと。。。
別にこのコメントを批判するわけではないですが,それでは証券業界で顧客にアドバイスしてきたあなた方は,顧客のためになるビジネスをしていなかったのですか??と聞きたいと思うのは,わたしだけではないかもしれません。
事業の発展のためには収益を上げていかなくてはならないのは良くわかりますが,その収益が顧客のためにならない投資助言から上がっていたとしたら,それで良いのかと思います。この辺が,メーカーとか小売りの業界と投資関連業界の大きな違いかと常々感じています。そして,結局は「投資は自己責任で」の決め台詞。
金融庁の取り下げとなってしまったレポート(いわゆる老後2000万円問題報告書)金融審議会 市場ワーキング・グループ報告書 「高齢社会における資産形成・管理」の最後の方に記載のあるように「金融サービス提供者に求められるのは、短期的な利益ではなく、中長期の資産形成の観点からの商品・サービスの提供である。」その通りだが,そうはなっていないのが実態ではないでしょうか。
(英訳版)
”new business is for our clients!" Really? Who did you serve so far?”
Today's Nikkei News Paper reported about IFAs (Independet Financial Advisors) that an Executive of a newly started IFA company was quoted as "We want to build the business model that to serve our clients !"
I do not want to be fussy about those executives' comments but feel rather uneasy. Because I may not be the only one who wants to ask them " I see, for whom did you serve when you give investment advice to your client before you start your new business?"
I fully agree that IFAs have to keep reasonable profit but that should be based on their advice that serve the clients' best, not for the sake of the advisers' commission. In reality the industry's current situation is putting the advisers' interest first. And the advisers' non claim clause, that is " It is the sole responsivity of clients for the choice of investments".
As mentioned in the last part of the aborted report by Financial Services Agency in June 2019 (so called Report on Retirees' Y20mil Problem) , "What is required for the financial services' providers are the services and financial products for the long term benefits of their clients". That the right things to do, but the reality in the industry may not reflect the Agency's concern.
<この記事を書いた人>
松本悦雄(まつもと えつお)
通称「マックス松本」。CFP、1級ファイナンシャル・プランニング技能士の資格を保有。長年、日系ノンバンクでロンドンほか海外現地法人の経営に携わる。帰国後は商品ファンド投資・運用会社の役員に就任するなど、豊富な自身の経験を基に、初心者にもわかりやすく、かつ実践的なセミナーや相談を行っている。