ラジオ生活:クラシックの庭 エルガー「弦楽セレナード ホ短調 作品20」
聞き逃しサービス 2024/05/07 放送
クラシックの庭
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「弦楽セレナード ホ短調 作品20」
[ Serenade for String Orchestra in E minor, Op. 20 ]
作曲: エルガー ( Edward William Elgar )
ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団ゾリステン(弦楽合奏)
(10分58秒)
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開始より06分00秒頃 (終了より1時間44分00秒前頃)
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配信終了2024/05/14 15:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Elgar+Serenade_for_String_Orchestra
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Edward_Elgar+Serenade_for_String_Orchestra_Op_20
弦楽セレナード (エルガー)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/弦楽セレナード_(エルガー)
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弦楽セレナード ホ短調(英:Serenade for Strings in E minor)作品20 は、エドワード・エルガーが1892年に作曲した弦楽合奏のための作品。
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【概要】
本作は、エルガーの作品のうちでも特に早い時期に広く認められた作品のひとつである。1892年ごろのエルガーは、地元ウスターでアマチュア相手にピアノやヴァイオリンを教えたり、指揮者を務めたりしていた。1888年にウスターのアマチュア団体を指揮して「弦楽合奏のための3つの小品」( "Three pieces for string orchestra" )を初演しているが、これが改作されて本作になったものと推測されている。「3つの小品」は「春の歌」(アレグロ)、「エレジー」(アダージョ)、「フィナーレ」(プレスト)の3曲からなるが、本作もやはり同様の構成となっている。
作品が「セレナード」として完成したのは1892年5月であり、友人のW・H・ウィンフィールドに献呈されたが、妻キャロライン・アリスに、3回目の結婚記念日のプレゼントとして贈られた。
初演は、第2楽章のみが1893年4月7日にヘリフォードで行われ、全曲の初演は1896年7月23日にベルギーのアントウェルペンで行われた。ロンドン初演は、エルガーが世界的作曲家としての名声を得てからの1905年3月5日に、エルガー自身の指揮によりベヒシュタイン・ホールで行われた。
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〜[上記wikipediaより抜粋]
弦楽のためのセレナード (エルガー)
Serenade for Strings (Elgar)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Serenade_for_Strings_(Elgar)
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The Serenade for String Orchestra in E minor, Op. 20, is an early piece in three short movements, by Edward Elgar. It was written in March 1892 and first performed privately in that year; its public premiere was in 1896. It became one of Elgar's most popular compositions, and has been recorded many times.
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【Structure】
The work typically plays for between 12 and 13 minutes in performance.
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《》1. Allegro piacevole. The metronome mark is ♩. = 96. The gently rocking 6
8 metre of the first movement, the direction "piacevole" (pleasantly/agreeably) and avoidance of harmonic tension suggest a cradle song, according to the analyst Daniel Grimley, and an aubade according to Elgar's biographer Michael Kennedy. The movement opens with a figure in the violas that recurs throughout:
( Opening theme, for violas ).
The main theme is heard from the third bar:
( Main theme, violin line ).
The middle section is an arching melody, moving briefly into the minor, before the coda presents a new theme derived from the opening subject, which itself returns to bring the movement to a quiet conclusion.
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《》2. Larghetto. The second movement, marked ♪=80, is in 2/4 time. After a brief introduction the main theme is what Newman describes as "a long and flexible melody sung by the first violins … one of the finest and most sustained that ever came from Elgar's pen":
( Main theme, violin line ).
The introductory theme returns at the end of the movement as a peroration.
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《》3. Allegretto. The finale begins in 12/8 time, ♩. = 92, changing to 6/8 when Elgar reintroduces the main theme of the first movement to bring the work to a conclusion.
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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弦楽オーケストラのためのセレナード ホ短調 作品20は、エドワード・エルガーによる3つの短い楽章からなる初期の作品である。 1892年3月に書かれ、その年に個人的に初演された。 エルガーの最も人気のある曲のひとつとなり、何度も録音されている。
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【構成】
演奏時間は通常12~13分。
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《》1. アレグロ・ピアチェヴォーレ。 メトロノーム記号は♩=96。 緩やかに揺れる6
8 第1楽章の拍子、"piacevole"(心地よく/同意的に)という方向性、和声的緊張の回避は、分析家ダニエル・グリムリーによれば揺りかごの歌、エルガーの伝記作家マイケル・ケネディによればオーバードを連想させる。 この楽章は、ヴィオラによる図形で始まり、全体を通して繰り返される:
( オープニング・テーマ、ヴィオラのための ).
主旋律は3小節目から:
(メインテーマ、ヴァイオリンのライン)。
中間部はアーチを描く旋律で、短調に短時間移行した後、コーダで冒頭の主題に由来する新しい主題が提示され、それ自体が楽章を静かに締めくくる。
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《》2. ラルゲット 第2楽章は4分の2拍子。 短い序奏の後、主テーマはニューマンが「第1ヴァイオリンによって歌われる長く柔軟な旋律......エルガーのペンから生まれた最も素晴らしく持続的な旋律のひとつ」と評するものである:
(メイン・テーマ、ヴァイオリン・ライン)。
序奏主題は楽章の終わりにペロレーションとして回帰する。
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《》3. アレグレット。 フィナーレは12/8拍子、♩=92で始まり、エルガーが第1楽章の主要主題を再び導入して作品を終結させる6/8拍子に変わる。
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エドワード・エルガー
Edward Elgar
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Edward_Elgar
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Sir Edward William Elgar, 1st Baronet, OM, GCVO (/ˈɛlɡɑːr/; 2 June 1857 – 23 February 1934) was an English composer, many of whose works have entered the British and international classical concert repertoire. Among his best-known compositions are orchestral works including the Enigma Variations, the Pomp and Circumstance Marches, concertos for violin and cello, and two symphonies. He also composed choral works, including The Dream of Gerontius, chamber music and songs. He was appointed Master of the King's Musick in 1924.
Although Elgar is often regarded as a typically English composer, most of his musical influences were not from England but from continental Europe. He felt himself to be an outsider, not only musically, but socially. In musical circles dominated by academics, he was a self-taught composer; in Protestant Britain, his Roman Catholicism was regarded with suspicion in some quarters; and in the class-conscious society of Victorian and Edwardian Britain, he was acutely sensitive about his humble origins even after he achieved recognition. He nevertheless married the daughter of a senior British Army officer. She inspired him both musically and socially, but he struggled to achieve success until his forties, when after a series of moderately successful works his Enigma Variations (1899) became immediately popular in Britain and overseas. He followed the Variations with a choral work, The Dream of Gerontius (1900), based on a Roman Catholic text that caused some disquiet in the Anglican establishment in Britain, but it became, and has remained, a core repertory work in Britain and elsewhere. His later full-length religious choral works were well received but have not entered the regular repertory.
In his fifties, Elgar composed a symphony and a violin concerto that were immensely successful. His second symphony and his cello concerto did not gain immediate public popularity and took many years to achieve a regular place in the concert repertory of British orchestras. Elgar's music came, in his later years, to be seen as appealing chiefly to British audiences. His stock remained low for a generation after his death. It began to revive significantly in the 1960s, helped by new recordings of his works. Some of his works have, in recent years, been taken up again internationally, but the music continues to be played more in Britain than elsewhere.
Elgar has been described as the first composer to take the gramophone seriously. Between 1914 and 1925, he conducted a series of acoustic recordings of his works. The introduction of the moving-coil microphone in 1923 made far more accurate sound reproduction possible, and Elgar made new recordings of most of his major orchestral works and excerpts from The Dream of Gerontius.
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〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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サー・エドワード・ウィリアム・エルガー(Sir Edward William Elgar, 1st Baronet, OM, GCVO, /ˈɑɑ 1857年6月2日 - 1934年2月23日)はイギリスの作曲家。 エニグマ変奏曲、華やかな行進曲、ヴァイオリンとチェロのための協奏曲、2つの交響曲などの管弦楽曲がよく知られている。 ジェロンティウスの夢』などの合唱曲、室内楽曲、歌曲も作曲。 1924年にキングス・ミュジックのマスターに任命された。
エルガーは典型的なイギリス人作曲家とみなされることが多いが、彼が影響を受けた音楽のほとんどはイギリスではなくヨーロッパ大陸のものである。 彼は、音楽的にだけでなく、社会的にも自分がアウトサイダーであると感じていた。 プロテスタントの英国では、ローマ・カトリックを信仰する彼は、一部では疑惑の目で見られ、ヴィクトリア朝からエドワード朝にかけての階級意識の強い英国社会では、有名になった後も、彼は自分の卑しい出自に敏感に反応した。 それにもかかわらず、彼はイギリス陸軍将校の娘と結婚した。 エニグマ変奏曲」(1899年)はイギリス国内のみならず海外でもたちまち人気を博した。 彼は変奏曲に続いて、ローマ・カトリックのテキストに基づく合唱曲『ジェロンティウスの夢』(1900年)を作曲し、イギリスの英国国教会の不穏な空気を引き起こした。 後年の宗教合唱曲は好評を博したが、通常のレパートリーにはなっていない。
エルガーは50代で交響曲とヴァイオリン協奏曲を作曲し、大成功を収めた。 交響曲第2番とチェロ協奏曲はすぐには大衆の人気を得られず、イギリスのオーケストラのコンサート・レパートリーに定着するまでには長い年月を要した。 エルガーの音楽は晩年、主にイギリスの聴衆にアピールするものと見なされるようになった。 彼の死後一世代は、彼の株は低いままだった。 1960年代、エルガーの作品の新録音も手伝って、エルガーは大きく復活し始めた。 近年、エルガーの作品のいくつかは再び国際的に取り上げられるようになったが、エルガーの音楽は他の地域よりもイギリスで演奏され続けている。
エルガーは、蓄音機に真剣に取り組んだ最初の作曲家と言われている。 1914年から1925年にかけて、彼は彼の作品の一連の音響録音を行った。 1923年にムービングコイル・マイクロフォンが導入され、はるかに正確な音の再生が可能になったため、エルガーは主要な管弦楽曲のほとんどと『ジェロンティウスの夢』からの抜粋の新録音を行った。
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エルガーの作品リスト
List of compositions by Edward Elgar
Wikipedia EN(英語版) URL>https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Edward_Elgar
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