ラジオ生活:クラシックカフェ・モーツァルト『交響曲 第41番「ジュピター」』
聞き逃しサービス 2023/05/15 放送
クラシックカフェ
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『交響曲 第41番 ハ長調 K.551「ジュピター」』
18世紀オーケストラ(管弦楽)
フランス・ブリュッヘン(指揮)
作曲: モーツァルト ( Wolfgang Amadeus Mozart )
開始より15分17秒頃 (終了より1時間34分43秒前頃)
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配信終了2023/05/22 15:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Wolfgang_Amadeus_Mozart+Symphony_No_41_Jupiter
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Wolfgang_Amadeus_Mozart+Symphony_No_41_Jupiter
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☆★☆ モーツァルト「交響曲第41番 ハ長調 K. 551」について【目次】☆★☆
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1. モーツァルト「交響曲第41番 ハ長調 K. 551」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者: モーツァルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 モーツァルトの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. モーツァルト「交響曲第41番 ハ長調 K. 551」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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交響曲第41番 (モーツァルト)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/交響曲第41番_(モーツァルト)
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交響曲第41番 ハ長調 K. 551 は、ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトが1788年に作曲した交響曲であり、最後の交響曲である。一般に『ジュピター』(Jupiter)の愛称で親しまれている。
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【概要】
モーツァルト32歳の夏、1788年8月10日にウィーンで完成され、同年に作曲された『第39番 変ホ長調』(K. 543、6月26日完成)、『第40番 ト短調』(K. 550、7月25日完成)とともに「3大交響曲」と呼ばれる。他の2曲同様、作曲の目的や初演の日時は不明である。
モーツァルトを崇敬していたリヒャルト・シュトラウスは、1878年1月26日にルートヴィヒ・トゥイレに宛てた手紙において[1]本作を「私が聴いた音楽の中で最も偉大なものである。終曲のフーガを聞いたとき、私は天国にいるかの思いがした」と称賛しており、1926年には自身の指揮で録音も行なっている。
自筆稿は現在ベルリン国立図書館にある。
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【愛称の由来】
『ジュピター』(ドイツ語では『ユーピター』)という愛称はモーツァルト自身によるものではなく、本作のスケールの大きさ、輝かしく荘厳な曲想からローマ神話の最高神ユーピテル(ギリシア神話でいうゼウス)にちなんで付けられたものであり、標題的な意味合いはない。これは同時代のヨハン・ペーター・ザーロモン(1745年 - 1815年)が名付けたとヴィンセント・ノヴェロ(英語版)(1781年 - 1861年)の『モーツァルト巡礼』(1855年)に紹介されており、またイギリスのタイムズ紙(1817年5月8日)には、翌5月9日にハノーヴァー・スクエア・ルームズで開催される演奏会の広告に "Grand Sinfonie (Jupiter), Mozart" と記載されていることから、19世紀半ばにはすでに広く知れ渡っていたと考えられる。また一説には、ヨハン・バプティスト・クラーマー(1771年 - 1858年)が自ら設立した出版社「J・B・クラーマー& Co.」で楽譜を出版する際に付けたともいわれており[4][5][6]、伝えられるところによると、第1楽章冒頭の和音がクラーマーにユーピテルが落とす雷を連想させたからといわれる。
『ジュピター』という愛称が定着するまでは、ドイツ語で「最終フーガを伴った交響曲」といった意味の "Sinfonie mit der Schlussfuge" という愛称でも呼ばれていたが、こちらは現在では完全に廃れてしまっている(1937年に出版されたケッヘル目録の第3版では、副題として表記されている)。
また、日本ではごく稀に『木星』と訳している媒体もあるが、前述の通りあくまでもローマ神話の神にちなんで付けられたものであるため、明らかな誤訳である(これは『マーキュリー』(水星)の愛称で呼ばれるフランツ・ヨーゼフ・ハイドンの『交響曲第43番』も同様である)。
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〜[上記Wikipediaより抜粋。]
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1. モーツァルト「交響曲第41番 ハ長調 K. 551」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Symphony No. 41 (Mozart)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._41_(Mozart)
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Wolfgang Amadeus Mozart completed his Symphony No. 41 in C major, K. 551, on 10 August 1788. The longest and last symphony that he composed, it is regarded by many critics as among the greatest symphonies in classical music. The work is nicknamed the Jupiter Symphony, probably coined by the impresario Johann Peter Salomon.
The autograph manuscript of the symphony is preserved in the Berlin State Library.
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【Instrumentation】
The symphony is scored for flute, 2 oboes, 2 bassoons, 2 horns in C and F, 2 trumpets in C, timpani in C and G, and strings.
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【Composition and premiere】
Symphony No. 41 is the last of a set of three that Mozart composed in rapid succession during the summer of 1788. No. 39 was completed on 26 June and No. 40 on 25 July. Nikolaus Harnoncourt argues that Mozart composed the three symphonies as a unified work, pointing, among other things, to the fact that the Symphony No. 41, as the final work, has no introduction (unlike No. 39) but has a grand finale.
Around the same time as he composed the three symphonies, Mozart was writing his piano trios in E major (K. 542) and C major (K. 548), his piano sonata No. 16 in C (K. 545)—the so-called Sonata facile, and a violin sonatina (K. 547).
It is not known of a certainty whether Symphony No. 41 was ever performed in the composer's lifetime. According to Otto Erich Deutsch, Mozart was preparing to hold a series of "Concerts in the Casino" around this time in a new casino in the Spiegelgasse owned by Philipp Otto. Mozart even sent a pair of tickets for this series to his friend Michael Puchberg. Historians have not determined whether the concert series was held or was cancelled for lack of interest. However, the new symphony in C was performed at the Gewandhaus in Leipzig in 1789—at least according to its concert program.
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【Movements】
The four movements are arranged in the traditional symphonic form of the Classical era:
I. Allegro vivace, 4/4
II. Andante cantabile, 3/4 in F major
III. Menuetto: Allegretto – Trio, 3/4
IV. Molto allegro, 2/2
The symphony typically has a duration of about 33 minutes.
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《》I. Allegro vivace
The sonata form first movement's main theme begins with contrasting motifs: a threefold tutti outburst on the fundamental tone (respectively, by an ascending motion leading in a triplet from the dominant tone underneath to the fundamental one), followed by a more lyrical response.
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
This exchange is heard twice and then followed by an extended series of fanfares. What follows is a transitional passage where the two contrasting motifs are expanded and developed. From there, the second theme group begins with a lyrical section in G major which ends suspended on a seventh chord and is followed by a stormy section in C minor. Following a full stop, the expositional coda begins which quotes Mozart's insertion aria "Un bacio di mano", K. 541 and then ends the exposition on a series of fanfares.
The development begins with a modulation from G major to E♭ major where the insertion-aria theme is then repeated and extensively developed. A false recapitulation then occurs where the movement's opening theme returns but softly and in F major. The first theme group's final flourishes then are extensively developed against a chromatically falling bass followed by a restatement of the end of the insertion aria then leading to C major for the true recapitulation. With the exception of the usual key transpositions and some expansion of the minor key sections, the recapitulation proceeds in a regular fashion.
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《》II. Andante cantabile
The second movement, also in sonata form, is a sarabande of the French type in F major (the subdominant key of C major) similar to those found in the keyboard suites of J.S. Bach. This is the only symphonic slow movement of Mozart's to bear the indication cantabile. The opening melody, played by muted violins, is never allowed to conclude without interruption. After a development section, the recapitulation begins in the subdominant key of B♭ major, though a secondary development section disrupts the recapitulation with rhythmic figures before the return to F.
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《》III. Menuetto: Allegretto – Trio
The third movement, a menuetto marked "allegretto" is similar to a Ländler, a popular Austrian folk dance form. Midway through the movement, there is a chromatic progression in which sparse imitative textures are presented by the woodwinds (bars 43–51) before the full orchestra returns. In the trio section of the movement, the four-note figure that will form the main theme of the last movement appears prominently (bars 68–71), but on the seventh degree of the scale rather than the first, and in a minor key rather than a major, giving it a very different character.
The movement was later arranged and covered by Mike Batt as The Wombles; it was released as a single in October 1974 and spent nine weeks in the UK singles chart, peaking at number 16.
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《》IV. Molto allegro
Finally, a distinctive characteristic of this symphony is the five-voice fugato (representing the five major themes) at the end of the fourth movement. But there are fugal sections throughout the movement either by developing one specific theme or by combining two or more themes together, as seen in the interplay between the woodwinds. The main theme consists of four notes:
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
Four additional themes are heard in the symphony's finale (which is in sonata form) and all five motifs are combined in the fugal coda.
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
In an article about the Jupiter Symphony, Sir George Grove wrote that "it is for the finale that Mozart has reserved all the resources of his science, and all the power, which no one seems to have possessed to the same degree with himself, of concealing that science, and making it the vehicle for music as pleasing as it is learned. Nowhere has he achieved more". Of the piece as a whole, he wrote that "It is the greatest orchestral work of the world which preceded the French Revolution".
The four-note theme is a common plainchant motif which can be traced back at least as far as Thomas Aquinas's "Pange lingua gloriosi corporis mysterium" from the 13th century. It was very popular with Mozart. It makes a brief appearance as early as his Symphony No. 1 in 1764. Later, he used it in the Credo of an early Missa Brevis in F major, the first movement of his Symphony No. 33 and trio of the minuet of this symphony. It also appears in the first movement of the violin sonata K481 as the basis for the development section.
Scholars are certain Mozart studied Michael Haydn's Symphony No. 28 in C major, which also has a fugato in its finale and whose coda he very closely paraphrases for his own coda. Charles Sherman speculates that Mozart also studied Michael Haydn's Symphony No. 23 in D major because he "often requested his father Leopold to send him the latest fugue that Haydn had written". The Michael Haydn No. 39, written only a few weeks before Mozart's, also has a fugato in the finale, the theme of which begins with two whole notes. Sherman has pointed out other similarities between the two almost perfectly contemporaneous works. The four-note motif is also the main theme of the contrapuntal finale of Michael's elder brother Joseph's Symphony No. 13 in D major (1764).
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]
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ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルトは、1788年8月10日に交響曲第41番ハ長調K.551を完成させた。 彼が作曲した交響曲の中で最も長く、最後の作品であるこの交響曲は、多くの批評家からクラシック音楽における最も偉大な交響曲のひとつとみなされている。 この作品には「木星交響曲」というニックネームがつけられているが、これはおそらく興行主ヨハン・ペーター・サロモンによる造語であろう。
交響曲の自筆稿はベルリン国立図書館に保存されている。
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【楽器編成】
フルート、オーボエ2、ファゴット2、ホルン2(CとF)、トランペット2(C)、ティンパニ(CとG)、弦楽器。
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【作曲と初演】
交響曲第41番は、モーツァルトが1788年の夏に立て続けに作曲した3曲セットの最後の曲である。 第39番は6月26日に、第40番は7月25日に完成した。 ニコラウス・アーノンクールは、交響曲第41番が最後の作品として、(第39番とは異なり)序奏がなく、壮大なフィナーレを持つことなどを指摘し、モーツァルトが3つの交響曲を統一的な作品として作曲したと主張している。
この3つの交響曲の作曲と同時期に、モーツァルトはピアノ三重奏曲ホ長調(K.542)とハ長調(K.548)、ピアノ・ソナタ第16番ハ長調(K.545)、いわゆるソナタ・ファチーレ、ヴァイオリン・ソナチネ(K.547)を作曲している。
交響曲第41番が作曲者の生前に演奏されたかどうかは定かではない。 オットー・エーリッヒ・ドイチュによると、モーツァルトはこの頃、フィリップ・オットーが所有するシュピーゲルガッセの新しいカジノで、一連の「カジノ・コンサート」を開く準備をしていた。 モーツァルトはこのシリーズのペアチケットを友人のミヒャエル・プッフベルクに送っていた。 歴史家たちは、このコンサート・シリーズが開催されたのか、あるいは関心が集まらずに中止されたのか、判断していない。 しかし、1789年にライプツィヒのゲヴァントハウスで新しい交響曲ハ調が演奏された-少なくともその演奏会プログラムによれば。
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【楽章】
4つの楽章は、古典派時代の伝統的な交響曲の形式で配置されている:
I. アレグロ・ヴィヴァーチェ、4分の4拍子
II. アンダンテ・カンタービレ、3/4 ヘ長調
III. メヌエット:アレグレット~トリオ、3/4拍子
IV. モルト・アレグロ、2/2
交響曲の演奏時間は通常約33分。
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《》I. アレグロ・ヴィヴァーチェ
ソナタ形式の第1楽章の主テーマは、基音上の3連のトゥッティ(それぞれドミナントから基音への3連音による上昇音)と、それに続くより叙情的な応答という対照的なモチーフで始まる。
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
このやり取りは2度聴かれ、その後にファンファーレが延々と続く。 その後に続くのは、対照的な2つのモチーフが展開される経過的なパッセージである。 そこから第2主題群はト長調の叙情的なセクションで始まり、第7和音で中断して終わり、ハ短調の嵐のようなセクションが続く。 全停止の後、モーツァルトの挿入アリア「Un bacio di mano」K.541を引用した説明的なコーダが始まり、一連のファンファーレで終わる。
展開部はト長調から変ホ長調への転調で始まり、挿入アリアの主題が繰り返され、広範囲に展開される。 その後、楽章の冒頭主題がヘ長調でやわらかく回帰する偽の再現部(false recapitulation)が起こる。 第1主題群の最後の華やかさは、半音階的に下降する低音に対して広範に展開され、挿入アリアの終わりが再び繰り返された後、真の再現部のためにハ長調に導かれる。 通常の調の移調と短調部分の拡大を除いて、再現部は規則正しく進行する。
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《》II. アンダンテ・カンタービレ
同じくソナタ形式の第2楽章は、J.S.バッハの鍵盤組曲に見られるようなヘ長調(ハ長調のサブドミナント)のフランス風サラバンドである。 モーツァルトの交響的緩徐楽章の中で唯一カンタービレと表記されている。 ミュートされたヴァイオリンが奏でる冒頭の旋律は、決して中断されることなく終結する。 展開部の後、変ロ長調のサブドミナントで再現部が始まるが、ヘ長調に戻る前に二次展開部がリズム図形で再現部を混乱させる。
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《》メヌエット:アレグレット メヌエット:アレグレット~トリオ
第3楽章のメヌエット(アレグレット)は、オーストリアの民俗舞曲であるレンドラーに似ている。 楽章の半ばで半音階的な進行があり、木管楽器によってまばらな模倣的テクスチュアが提示された後(第43~51小節)、フルオーケストラが戻ってくる。 楽章のトリオ部分では、終楽章の主要主題となる4音形が大きく登場するが(第68~71小節)、音階の1度ではなく7度、長調ではなく短調で、まったく異なる性格を持つ。
1974年10月にシングルとしてリリースされ、全英シングル・チャートで9週連続16位を記録した。
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《》IV. モルト・アレグロ
最後に、この交響曲の特徴は、第4楽章の最後にある5声のフガート(5つの主要主題を表す)である。 しかし、木管楽器の相互作用に見られるように、1つの特定の主題を発展させたり、2つ以上の主題を組み合わせたりして、楽章全体を通してフーガ的な部分がある。 主テーマは4つの音からなる:
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
さらに4つの主題が交響曲のフィナーレ(ソナタ形式)で聴かれ、5つのモチーフはすべてフーガのコーダで組み合わされる。
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
ジュピター交響曲についての記事の中で、ジョージ・グローブ卿は、「モーツァルトが、彼の科学のすべての資源と、彼自身と同じ程度には誰も持っていなかったと思われる、その科学を隠し、それが学問的であるのと同じくらい楽しい音楽のための手段とするすべての力を予約したのは、フィナーレのためである。 彼がこれ以上のことを成し遂げたところはどこにもない」。 この曲全体について、彼は「フランス革命以前の世界で最も偉大な管弦楽作品である」と書いている。
4音の主題は、少なくとも13世紀のトマス・アクィナスの "Pange lingua gloriosi corporis mysterium "まで遡ることができる一般的な平叙歌のモチーフである。 モーツァルトにも人気があった。 1764年の交響曲第1番で少し登場する。 その後、初期のミサ・ブレヴィスヘ長調のクレド、交響曲第33番の第1楽章、この交響曲のメヌエットのトリオで使われている。 また、ヴァイオリン・ソナタK481の第1楽章にも展開部の基礎として登場する。
学者たちは、モーツァルトがミヒャエル・ハイドンの交響曲第28番ハ長調を研究していたことを確信しており、この曲のフィナーレにもフガートがあり、そのコーダをモーツァルト自身のコーダに非常に忠実に言い換えている。 チャールズ・シャーマンは、モーツァルトがミヒャエル・ハイドンの交響曲第23番ニ長調も研究していたのは、「ハイドンが書いた最新のフーガを送ってくれるよう、父レオポルドによく頼んでいたからではないか」と推測している。 モーツァルトよりわずか数週間前に書かれたミヒャエル・ハイドンの第39番にも、フィナーレにフガートがあり、その主題は2つの全音符で始まる。 シャーマンは、ほぼ完全に同時代の2つの作品の間の他の類似点を指摘している。 この4音のモチーフは、ミヒャエルの兄ヨーゼフの交響曲第13番ニ長調(1764年)の対位法的フィナーレの主要主題でもある。
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2. 作曲者: モーツァルト について
2.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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モーツァルト
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
Wikipedia DE(ドイツ版) URL>
https://de.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
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Wolfgang Amadeus Mozart (* 27. Jänner 1756 in Salzburg, Erzstift Salzburg; † 5. Dezember 1791 in Wien, Österreich), der überwiegend mit Wolfgang Amadé Mozart unterschrieb, war ein Salzburger Musiker und Komponist der Wiener Klassik. Sein umfangreiches Werk genießt weltweite Popularität und gehört zum Bedeutendsten im Repertoire klassischer Musik.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。 ]
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ヴォルフガング・アマデウス・モーツァルト(* 1756年1月27日ザルツブルク大司教座、† 1791年12月5日ウィーン、オーストリア)は、ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家である。 ザルツブルクの音楽家であり、ウィーン古典派の作曲家でもある。
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2.2 モーツァルトの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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モーツァルトの作品リスト
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Wolfgang_Amadeus_Mozart
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