見出し画像

ラジオ生活:クラシックの庭 ボロディン「交響曲第2番 ロ短調」

聞き逃しサービス 2024/12/19 放送
クラシックの庭


「交響曲第2番 ロ短調」
( Symphony No. 2 in B minor )
[ Симфония № 2 «Богатырская» си минор ]
作曲:ボロディン
 ( Alexander Porfiryevich Borodin )
 [ Бородин, Александр Порфирьевич ]
アムステルダム・コンセルトヘボウ管弦楽団(管弦楽)
キリル・コンドラシン(指揮)
[ 1980年Live録音版 ]
(27分33秒)

開始より1時間20分35秒 (終了より29分25秒前頃)


配信終了2024/12/26 15:50
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報


 

Google検索 URL> https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Alexander_Borodin+Symphony_No_2



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Alexander_Borodin+Symphony_No_2



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Александр_Бородин+Богатырская







〜〜
〜〜〜
☆★☆ ボロディン「交響曲第2番ロ短調」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. ボロディン「交響曲第2番ロ短調」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:ボロディン について
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ボロディンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜








〜〜
1. ボロディン「交響曲第2番ロ短調」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

交響曲第2番 (ボロディン)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/交響曲第2番_(ボロディン)


  交響曲 第2番 ロ短調は、アレクサンドル・ボロディンが歌劇『イーゴリ公』と同じく1869年に着手された交響曲。この2曲の作曲は長引いて手間取った。ボロディンは、オペラにするつもりで準備済みであった素材のいくつかをこの交響曲に転用し、曲調と音色の結びつきを強めた。
…  
【概要】
 交響曲が1877年になって完成すると、ボロディンはこれを「勇者Épique 」と呼んだ。実際のところこの作品は、とりわけ第1楽章において、峻烈な勇壮さで貫かれており、第1楽章の「勇壮な」主題[注 1]が作品中を循環している。その他の楽章も典型的なロシア風の色彩に染められている。特にアンダンテ楽章は旋律が優れており、休止なくフィナーレへとなだれ込む。

 1877年にエドゥアルド・ナープラヴニークの指揮によってサンクトペテルブルクで初演されたが、真の成功には程遠かった。その後ボロディンが管弦楽法に多少の手を入れ、1879年にリムスキー=コルサコフの指揮によって初演されると、今度は成功することができた。1882年には交響曲第3番の作曲に着手したが、これは歌劇『イーゴリ公』と同じく、作曲者の死により未完成のままで遺され、どちらもリムスキー=コルサコフとグラズノフの手により補筆・完成されることになった。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]



〜〜
1. ボロディン「交響曲第2番ロ短調」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Symphony No. 2 (Borodin)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._2_(Borodin)


 Symphony No. 2 in B minor by Alexander Borodin was composed intermittently between 1869 and 1876. It consists of four movements and is considered the most important large-scale work completed by the composer himself. It has many melodic resemblances to both Prince Igor and Mlada, two theatre works that diverted Borodin's attention on and off during the six years of composition.
…  
【Instrumentation】
 The symphony is scored for the following orchestra:
…  
《》Woodwinds
piccolo
2 flutes
2 oboes (one doubling on cor anglais)
2 clarinets
2 bassoons
…  
《》Brass
4 horns
2 trumpets
3 trombones
tuba
…  
《》Percussion
3 timpani
triangle
tambourine
bass drum
cymbals (in the finale only)
…  
《》Harp
…  
《》Strings
…  
【Score and edition】
 In 1879 Borodin revised the orchestration of the symphony and thinned out the heavy brass parts. The premiere of this final version took place 4 March 1879 under the baton of Rimsky-Korsakov at a Free School Concert. Borodin became occupied with the symphony one last time in 1886, while preparing the manuscript full score for the printer. He made a few refinement changes suggested by Rimsky-Korsakov, who also provided the metronome markings based on the successful second performance.
…  
【Description】
 The B minor Symphony is arguably the most important large-scale work completed by the composer, and is considered to be one of his greatest compositions. It has many melodic resemblances to both Prince Igor and Mlada, which were two theatrical works that diverted Borodin's attention from the B minor symphony between 1869–75. According to the account of Borodin's friend Nikolay Kashkin, the symphony's striking and abrupt opening theme originated from the abandoned chorus of Polovtsians, and the Soviet biographer Serge Dianin notes that there is a common thread present in all three pieces. According to Dianin, "it is for this reason that we find certain similarities in the themes Borodin uses in these works." The relation to the heroic world of Prince Igor led Stasov to nickname the work the "Bogatirskaya simfoniya" ("Heroic symphony").
…  
《》I. Allegro moderato
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 Excluding the E natural, the opening theme is made up of an octatonic subcollection which consists of the major and minor 3rd above the tonic. The alternation between major and minor thirds is found throughout the symphony, and is based on this opening theme. The lyrical second theme in D major not only sets a contrast to the first theme, but also to present the cyclic elements evident in the whole work. This is very recognizable in the trio of the scherzo movement, and distantly echoed in the finale. Maes states that the second theme is a protyazhnaya stylization, which he defines as "a splendid form of melismatically decorated song set to poetry of great expressive power and lyrical intensity."

The second theme in the recapitulation is also in E♭ (a diminished fourth away from the opening theme), making it an enharmonic major third above B natural. This makes the interchange between the major and minor third not only melodic, but structural as well.

 Musicologist A. Peter Brown notes that the first movement is a sonata form, shaped by a somewhat unusual key scheme in the recapitulation, and provides the following analysis of the first movement.
   <<< TABLE omit. Refer Wikipedia.>>>

 While Borodin treats the exposition in a typical manner, S in the recapitulation does not return to the tonic key or even to a closely related key. Instead, he uses two keys (E♭ and C) which are not only distant from B minor, but also unrelated to the tonic key of S in the exposition. Brown concludes with the following thoughts about the first movement:
〜…〜
 For a supposedly dilettante composer who had little training in the academic studies of musical composition, this first movement is a significant accomplishment. Though it has virtually no polyphony, Borodin has sustained this piece with attractive melodies motivically interrelated, a large-scale sense of rhythm, effective orchestration in the revised version, and idiosyncratic use of harmony and modulation, particularly in the recapitulation. This masterly first movement is a considerable advance over that of his First Symphony, whose high originality made it at times less effective.
〜…〜

 In spite of the first movement's sonata-like form, according to Brown, musicologist Francis Maes states that because of a compulsive repetition of the motto – in sequences, diminutions, and augmentations – the orchestration – with intensive use of the low brass – and the peculiarity of tempo changes, "all this turns the first movement into a montage of contrasts rather than into a developing sonata form." Despite this apparent conflict, music critic David Fanning argues that Borodin's use of melodic material, and the heroic themes that result, are "virtually unprecedented in the history of the symphony."
…  
《》II. Scherzo. Molto vivo
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The second movement is unconventional in many ways, as it moves to the key of F major – a very remote key; which may have been Balakirev's idea originally. It breaks from the usual triple meter, and it groups together unusual lengths of phrases. Instead, Borodin opts for 1/1 time with a tempo marking of 108 – four quarter notes to a bar with a whole note receiving the beat – and alternates between four and five bar phrases, with an occasional one or two bar phrase. There is a great deal of rhythmic contrast between the two main ideas; the first is firmly on the beat, while the second is syncopated.

 After a four bar introduction, a majority of the Scherzo proper is a continuation of quarter note figures passed throughout the orchestra in a "kaleidoscope of color." Dianin notes that the second subject in this passage ends in an unusual fashion, marked by descending leaps of a fourth; while Maes points out the recollection of Glinka, particularly the oriental-sounding Trio (Allegretto). Following the transition to the Allegretto section in 6/4, we have the second main theme. Brown had the following thoughts of this portion of the second movement:
〜…〜
 Perhaps, this Allegretto is a Russian Barcarolle with its lilting rhythms in compound-duple meter, mild hemiolas, and a melody marked cantabile e dolce. Borodin's orchestration of the background is almost Klangfarben with harp, triangle, and horns providing a pointilistic accompaniment. The form builds through repetitions of its four-measure theme with changes to its background in good kuchkist fashion.
〜…〜

 Following the Allegretto is a return of the Scherzo proper, which Rimsky-Korsakov found to be the weak link in the symphony.
…  
《》III. Andante
    <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 According to Borodin's friend and chief biographer Vladimir Stasov, the third movement of the symphony was intended to depict the Slavic minstrel Boyan accompanying himself on a gusli (a type of zither), represented by the harp. While this movement is similar to the third movement of his first symphony, the structure differs being rondo-like:   <<< TABLE omit. Refer Wikipedia.>>>

 The Andante begins with what Oldani calls "one of Borodin's most serene melodies,"  played by solo clarinet and accompanied by the harp, and what follows is a horn solo with the ornamental grace notes that are quite typical of Borodin's lyrical melodies. This melody is heard from various instruments throughout the piece, while some of the material incorporates the interaction between minor and major thirds present in the Allegro (I).

 The movement ends in a similar fashion to how it began, with clarinet solo followed by horn solo, accompanied by harp. Maes eloquently summarizes the mystique of the third movement by pointing out how powerfully it refers to the "mythical, imaginary world of both Ruslan and Prince Igor."
…  
《》IV. Finale. Allegro
    <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 According to Oldani the finale is in sonata form, but more free than the first movement. However, Brown points out that there are at least three viable ways to interpret the formal structure of this movement: 1) in the standard western tradition of the symphony with the movement being either in sonata or rondo form; 2) as a collection of dances that mimic sonata form; 3) as a programmatic piece that follows the events laid out by Stasov. This section begins with a pentatonic theme in the violin and viola, with the development consisting of a whole-tone passage which is also used in both Mlada and the prologue of Prince Igor.
   <<< TABLE omit. Refer Wikipedia.>>>

 Stasov states that this movement is a scene of great celebration, which Borodin conveys by writing Slavic dances in mixed triple and duple meter, and syncopated downbeats. These elements, combined with the addition of cymbals, triangle, tambourine, and bass drum, give the music not only a Slavic dance feel, but also makes it "Turkish" sounding to western ears. Each dance has its own bold rhythmic motion which is a result of the syncopation, as well as the resilient anacrustic formations; Dianin describes the tone of the movement as being "bright and jubilant."
…  
《》Summary
 According to Dianin, Stasov believed that Borodin had the knights and heroic figures of ancient Russia in mind with this piece. "The first movement depicts an assembly of Russian knights […] the Scherzo could be intended to suggest a headlong chase, but it could equally well be a festive scene […] the third movement was to have depicted Bayan, the legendary minstrel who appears in the Lay of Igor's Campaign […] and the finale is meant to depict ‘the knights’ feast, the sound of the gusli, and a jubilant throng of people."

 Dianin concludes by stating that the overall character of Borodin's Symphony No. 2 is patriotic, and that he is showing his sincere admiration for the strength and courage of the men of old, who "saved Russia from her enemies." Borodin not only admired these great heroes of Russian history, but was able to capture their essence in his music. In summing up the work, Brown had the following comment:
〜…〜
 The Second Symphony proved to be Borodin's great work. Whatever Borodin's technical limitations as a composer, they fail to be revealed in this symphony. The power, the playfulness, the lyricism, and the liveliness incorporated into each of the movements make for a compelling gesture. 
〜…〜 

〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
  アレクサンドル・ボロディンの交響曲第2番ロ短調は、1869年から1876年にかけて断続的に作曲された。 4楽章からなり、作曲者自身が完成させた最も重要な大作とみなされている。 交響曲第2番ロ短調は、1869年から1876年にかけて断続的に作曲された。
…  
【楽器編成】
 この交響曲は、以下のオーケストラのために採譜されている:
…  
《》木管楽器
ピッコロ
2 フルート
オーボエ2本(1本はコルアングレを兼ねる)
クラリネット2本
ファゴット2本
…  
《》金管楽器
ホルン4本
トランペット2本
トロンボーン3本
チューバ
…  
《》パーカッション
ティンパニ3本
トライアングル
タンバリン
バスドラム
シンバル(フィナーレのみ)
…  
《》ハープ
…  
《》弦楽器
…  
【楽譜とエディション】
 1879年、ボロディンは交響曲のオーケストレーションを改訂し、重厚な金管パートを間引いた。 この最終版の初演は、1879年3月4日、リムスキー=コルサコフの指揮の下、自由学校コンサートで行われた。 1886年、ボロディンは、印刷所に提出するフルスコアの原稿を準備しながら、最後にもう一度この交響曲に没頭した。 彼は、リムスキー=コルサコフが提案したいくつかの改良を加え、成功した2度目の演奏に基づいてメトロノーム記号も提供した。
…  
【解説】
 ロ短調交響曲は、間違いなくこの作曲家が完成させた最も重要な大作であり、彼の最も偉大な作品のひとつと考えられている。 1869年から75年にかけて、ボロディンの関心をロ短調交響曲からそらした2つの演劇作品である「イーゴリ公」と「ムラーダ」の両方に、旋律的に多くの類似点がある。 ボロディンの友人ニコライ・カシキンの説明によれば、交響曲の印象的で唐突な冒頭主題は、ポロフツィア人の放棄された合唱に由来しており、ソビエトの伝記作家セルジュ・ディアニンは、3曲すべてに共通項が存在すると指摘している。 ディアニンによれば、"ボロディンがこれらの作品で使っている主題にある種の共通点を見出すことができるのは、このためである"。 イーゴリ公の英雄的世界との関係から、スターソフはこの作品を "Bogatirskaya simfoniya"(英雄的交響曲)と名付けた。
…  
《》I. アレグロ・モデラート
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 Eナチュラルを除く冒頭主題は、トニックの上の長3と短3からなるオクタトニック・サブコレクションで構成されている。 長3と短3の交替は交響曲全体に見られ、この冒頭主題に基づく。 ニ長調の叙情的な第2主題は、第1主題とのコントラストをつけるだけでなく、作品全体に見られる循環的な要素を提示する。 このことは、スケルツォ楽章のトリオでよくわかるし、フィナーレでも遠まわしに響いている。 マエスは、第2主題はプロティヤズナヤの様式化であると述べており、彼はこれを "偉大な表現力と叙情的な強さを持つ詩に合わせた、旋律的に装飾された歌の見事な形式 "と定義している。

 再現部の第2主題も変ホ調(冒頭主題から減4度離れている)であり、Bナチュラルのエンハーモニックな長3度となっている。 このため、長3と短3の入れ替わりは旋律的なものだけでなく、構造的なものでもある。

 音楽学者A.ピーター・ブラウンは、第1楽章がソナタ形式であり、再現部におけるやや変わった調性によって形作られていると指摘し、第1楽章について以下のような分析を行っている。
   <<<表は省略。 ウィキペディア参照>>>。

 ボロディンは典型的な方法で序奏を扱っているが、再現部ではSはトニック調に戻らず、密接に関連した調にさえ戻らない。 その代わりに、ロ短調から遠いだけでなく、序奏のSのトニック調とも無関係な2つの調(変ホ調とハ調)を使っている。 ブラウンは、第1楽章について次のように締めくくっている:
〜...〜
 作曲の学問的訓練をほとんど受けていないディレッタントと思われる作曲家にとって、この第1楽章は重要な業績である。 ポリフォニーをほとんど持たないにもかかわらず、ボロディンはこの曲を、動機が相互に関連し合う魅力的な旋律、大規模なリズム感、改訂版での効果的なオーケストレーション、和声と転調の特異な使い方(特に再現部)で支えている。 この見事な第1楽章は、高い独創性ゆえに時に効果的でなかった交響曲第1番を大きく前進させた。
〜...〜

 第1楽章がソナタ的な形式であるにもかかわらず、ブラウンによれば、音楽学者フランシス・メイスは、モットーの強迫的な反復(連続、減弱、増強)、低音金管を多用したオーケストレーション、テンポの変化の特異性などのために、"これらすべてが、第1楽章を発展的なソナタ形式というより、むしろ対照的なモンタージュに変えている "と述べている。 この明らかな矛盾にもかかわらず、音楽評論家のデイヴィッド・ファニングは、ボロディンの旋律的素材の使用と、その結果生まれた英雄的主題は、"交響曲の歴史において事実上前例がない "と論じている。
…  
《》II. スケルツォ モルト・ヴィーヴォ
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 第2楽章はいろいろな意味で型破りで、バラキレフのアイデアであったかもしれないが、非常に離れた調であるヘ長調に移る。 通常の3拍子から外れ、珍しい長さのフレーズがグループ化されている。 その代わりに、ボロディンは1/1拍子を選び、テンポ記号は108(1小節に4分音符4つで全音符が拍をとる)、4小節と5小節のフレーズが交互に繰り返され、時折1小節か2小節のフレーズもある。 つの主要なアイデアの間にはリズムのコントラストがあり、1つ目はしっかりと拍を刻み、2つ目はシンコペーションがある。

 4小節の序奏の後、スケルツォの大部分は、オーケストラ全体に4分音符の数字が "色の万華鏡 "のように繰り返される。 ディアニンは、このパッセージの第2主題が、4分の4拍子の下降跳躍で示される珍しい形で終わっていることを指摘し、メースは、グリンカ、特に東洋的な響きのトリオ(アレグレット)の想起を指摘している。 4分の6拍子のアレグレット部に続いて、第2主題が現れる。 ブラウンは第2楽章のこの部分について次のように考えている:
〜...〜
 おそらくこのアレグレットは、複合二重拍子の軽快なリズム、穏やかなヘミオラ、カンタービレ・エ・ドルチェと記された旋律を持つ、ロシアのバルカローレなのだろう。 ボロディンのオーケストレーションは、ハープ、トライアングル、ホルンが点描的な伴奏を提供する、ほとんどクラングファルベンのようなものである。 形式は、4小節の主題の反復と背景の変化というクチキズム的な手法で構築されている。
〜...〜

 アレグレットに続いて、リムスキー=コルサコフがこの交響曲の弱点と考えたスケルツォが回帰する。
…  
《》III.アンダンテ アンダンテ
    <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 ボロディンの友人で伝記作家のウラジーミル・スターソフによれば、交響曲の第3楽章は、スラヴの吟遊詩人ボーヤンがハープに代表されるグスリ(琴の一種)で伴奏する姿を描くことを意図していた。 この楽章は、彼の交響曲第1番の第3楽章と似ているが、ロンド風になっており、構成は異なっている:   <<<表は省略。 ウィキペディア参照

 アンダンテは、オルダーニが「ボロディンの最も静謐な旋律のひとつ」と呼ぶ、クラリネットの独奏とハープの伴奏で始まり、それに続くのは、ボロディンの叙情的な旋律の典型である装飾的な優美音を伴うホルンのソロである。 この旋律は、曲全体を通してさまざまな楽器から聴かれ、いくつかの素材には、アレグロ(I)に見られる短三度音と長三度音の相互作用が取り入れられている。

 楽章は、クラリネット・ソロにホルン・ソロが続き、ハープが伴うという、冒頭と同じような形で終わる。 マエスは、第3楽章がいかに力強く "ルスランとイーゴリ公の神話的、想像的世界 "に言及しているかを指摘することで、第3楽章の神秘性を雄弁に要約している。
…  
《》IV. フィナーレ。 アレグロ
    <<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 オルダーニによれば、フィナーレはソナタ形式だが、第1楽章よりも自由である。 しかしブラウンは、この楽章の形式的構造を解釈するには少なくとも3つの方法があると指摘する: 1)ソナタ形式かロンド形式という、西洋の標準的な交響曲の伝統に従った解釈、2)ソナタ形式を模倣した舞曲集としての解釈、3)スターソフが定めた出来事に従ったプログラム曲としての解釈、である。 このセクションはヴァイオリンとヴィオラのペンタトニックな主題で始まり、展開部はムラーダとイーゴリ公のプロローグでも使われている全音パッセージで構成されている。
   <<<表は省略。 ウィキペディア参照

 スターソフは、この楽章は大いなる祝典の場面であり、ボロディンはスラヴ舞曲を三重拍子と二重拍子の混合拍子とシンコペーションの下拍子で書くことによってそれを伝えていると述べている。 これらの要素にシンバル、トライアングル、タンバリン、バスドラムが加わることで、スラブ舞曲の雰囲気だけでなく、西洋人の耳には「トルコ風」に聞こえる音楽になっている。 それぞれのダンスは、シンコペーションと弾力性のあるアナクラスティック・フォーメーションの結果として、独自の大胆なリズム運動を持っている。ディアニンは、この楽章の音色を "明るく陽気な "と表現している。
…  
《》まとめ
 ディアニンによると、スターソフは、ボロディンがこの曲で古代ロシアの騎士や英雄を念頭に置いていたと考えていた。 第1楽章はロシアの騎士たちの集まりを描いている[...]スケルツォは、真っ逆さまの追跡劇を暗示するものである可能性もあるが、祝祭の情景である可能性もある[...]第3楽章は、イーゴリのキャンペーンの敷地に登場する伝説の吟遊詩人バヤンを描いたものである[...]そしてフィナーレは、「騎士たちの祝宴、グスリの音、歓喜に沸く群衆」を描くものである。

 ディアニンは最後に、ボロディンの交響曲第2番の全体的な性格は愛国的であり、「ロシアを敵から救った」昔の男たちの強さと勇気に対する心からの賞賛を示していると述べている。 この作品を総括して、ブラウンは次のようなコメントを残している:
〜...〜
 交響曲第2番はボロディンの偉大な作品であることが証明された。 ボロディンの作曲家としての技術的な限界がどうであれ、この交響曲ではそれが明らかにされていない。 力強さ、遊び心、抒情性、活気が各楽章に盛り込まれ、説得力のあるジェスチャーとなっている。 
〜...〜 





〜〜
〜〜
2. 作曲者:アレクサンドル・ボロディン について
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

アレクサンドル・ポルフィーリエヴィチ・ボロディン
(Alexander Porfiryevich Borodin)
(Бородин,_Александр_Порфирьевич)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alexander_Borodin
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Бородин,_Александр_Порфирьевич


 Алекса́ндр Порфи́рьевич Бороди́н (31 октября (12 ноября) 1833, Санкт-Петербург — 15 (27) февраля 1887, там же) — русский композитор, участник «Могучей кучки»; химик-органик, общественный деятель и врач.

〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 アレクサンドル・ポルフィリエヴィチ・ボロディン(1833年10月31日(11月12日)、サンクトペテルブルク - 1887年2月15日(27日)、同地)- ロシアの作曲家。




〜〜
2. 作曲者:アレクサンドル・ボロディンについて
 2.2 アレクサンドル・ボロディンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

List of compositions by Alexander Borodin
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Список_произведений_Александра_Бородина
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Alexander_Borodin







〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜

   

いいなと思ったら応援しよう!