
ラジオ生活:ベストオブクラシック ボロディン「弦楽四重奏曲 第2番 ニ長調」
聞き逃しサービス 2025/01/22 放送
〜
ベストオブクラシック
〜
〜
「弦楽四重奏曲 第2番 ニ長調」
( String Quartet No. 2 in D major )
[ Струнный квартет № 2 ре мажор ]
作曲: ボロディン
( Alexander Porfiryevich Borodin )
[ Алекса́ндр Порфи́рьевич Бороди́н ]
ゴルトムント四重奏団(演奏)
[ 2024/05/12 モーツァルトザール(ドイツ、シュヴェチンゲン)]
(29分2秒)
〜
〜
開始より54分11秒頃 (終了より45分49秒前頃)
〜
〜
配信終了 2025/01/29 21:10
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Borodin+String_Quartet_No_2
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Alexander_Borodin+String_Quartet_No_2
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Alexander_Borodin+Струнный_квартет_№_2_ре_мажор
〜
〜〜
〜〜〜
☆★☆ ボロディン「弦楽四重奏曲 第2番 ニ長調」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. ボロディン「弦楽四重奏曲 第2番 ニ長調」について
1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
〜〜
2. 作曲者:アレクサンドル・ボロディン について
2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 ボロディンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜
〜〜
1. ボロディン「弦楽四重奏曲 第2番 ニ長調」について
1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
〜〜
〜
弦楽四重奏曲第2番 (ボロディン)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/弦楽四重奏曲第2番_(ボロディン)
〜
弦楽四重奏曲第2番 ニ長調は、アレクサンドル・ボロディンが1881年にジトヴォで作曲した弦楽四重奏曲。「夜想曲」として知られる第3楽章「ノットゥルノ」が有名。
…
【概要】
本作は、ボロディンの作品の中でも特に親しまれているもののひとつであり、また、19世紀のロシア帝国を代表する室内楽曲のひとつでもあるが、ボロディンの伝記作家であるセルジュ・ディアニン(Serge Dianin)など一部の音楽学者は本作が、ボロディンが妻エカテリーナ・セルゲイエヴナ・プロトポポーヴァに愛を告白した20周年の記念に作曲されたものであると推測しており[1]、妻に献呈されている。
前作『第1番 イ長調』は、第1楽章から第3楽章に渡ってベートーヴェンの『弦楽四重奏曲第13番 変ロ長調』のフィナーレの主題が用いられ、その他にもシューベルトやメンデルスゾーンなどのドイツ系の作品からの影響も色濃いため、ウラディーミル・スターソフやボロディンと同じくロシア5人組に属するモデスト・ムソルグスキーなどからは「ロシア国民楽派の信条に反する」と強い非難を浴びたが、本作は従来の弦楽四重奏曲の様式を踏まえつつも、楽器の持つ特性を活かしながらロシア的な要素も融合させ、親しみのある優れた作品に仕上げている。
また、ボロディンは本職が化学者であったために作曲に割ける時間があまりなく、前作が完成までに足掛け5年を要したのに対し、本作は1881年7月23日に着手し、同年9月19日に完成するという、ボロディンにしては異例のスピードで書き上げられている。
初演は完成の翌年の1882年2月7日(または3月9日)に、サンクトペテルブルクで開催されたロシア音楽協会の演奏会で、前作を初演したガルキン弦楽四重奏団によって行われた。また、同年12月23日には、レオポルト・アウアーが率いる弦楽四重奏団によって再演された。
楽譜はボロディンの生前には出版されず、ボロディンが亡くなった翌年の1888年に、ライプツィヒのベリャーエフ社から出版された。
…
〜[上記Wikipediaより抜粋]
〜
〜〜
1. ボロディン「弦楽四重奏曲 第2番 ニ長調」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
String Quartet No. 2 (Borodin)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/String_Quartet_No._2_(Borodin)
〜
The String Quartet No. 2 is a string quartet in D major written by Alexander Borodin in 1881. It was dedicated to his wife Ekaterina Protopova. Some scholars, such as Borodin's biographer Serge Dianin, suggest that the quartet was a 20th anniversary gift and that it has a program evoking the couple's first meeting in Heidelberg. Of its four movements, the third movement "Notturno" is the most famous.
…
【History】
Borodin wrote the string quartet quickly in 1881 while staying at the estate of his friend, the minor composer Nikolai Lodyzhensky, which was located in Zhitovo, southeast of Moscow. Borodin also composed the symphonic poem In the Steppes of Central Asia the same year. The quartet premiered in that year or the next. (The external links give a more complete tale but conflict on the date.)
…
【Music】
The string quartet has four movements:
1. Allegro moderato in D major and 2/2 time, with 304 bars;
2. Scherzo. Allegro in F major and 3/4 time, with 299 bars;
3. Notturno (Nocturne): Andante in A major and 3/4 time, with 180 bars;
4. Finale: Andante – Vivace in D major and 2/4 time, with 671 bars.
…
《》First movement
The first movement is written in sonata form. The principal theme of the exposition begins in measure one, with a cello singing a lyrical melody in high register.
The transition begins in measure 35, and quickly leads into the subordinate theme (measure 44) in A major, the dominant.
The subordinate theme has a complex structure, a three-part form of its own (a–b–a'), which leads into the closing theme in measure 86 (Animato), which concludes the exposition in measure 107. The development (beginning in measure 108) begins with the same material as the exposition, except the cello is in the low register, and the key is changed from D major to F major. After some contrapuntal work, the development reaches a dominant pedal point (measure 167), which resolves in the main key of the piece, D major, in the recapitulation in measure 180. The recapitulation follows the broad outlines of the exposition, except the subordinate theme (measure 224) begins in E-flat major instead of the customary D major. The three-part structure of the subordinate theme, though, allows Borodin to reach the expected D major in the a' part of the subordinate theme (measure 257), and the closing theme (measure 266) concludes the movement.
The first movement exemplifies Borodin's lyrical (as opposed to dramatic) treatment of the sonata form. All thematic material is lyrical; contrasts are achieved via contrapuntal writing (as in the middle section of the subordinate theme, beginning in measure 57, and especially in beginning in measure 65), or color contrasts (such as changes of keys–beginning of the development, and particularly the non-traditional key of the subordinate theme in the recapitulation).
…
-《》1st theme (cello)
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
…
-《》2nd theme, part A (1st violin)
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
…
-《》2nd theme, part B (1st violin and cello)
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
…
-《》3rd theme
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
…
《》 Second movement
The scherzo second movement is also in sonata form, rather than the ABA form that is more usual for scherzo-style movements. Of note is also the appearance of a scherzo as the second movement in a sonata cycle, rather than the more customary third movement. This is characteristic for Borodin, who used the same movement scheme (scherzo as a second movement) in his Second Symphony.
The principal theme of this movement (descending scale-based figure of the first violin, accompanied by a falling motive in a viola) reminds one of Mendelssohn's scherzi.
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
The "rising thirds" motif of the subordinate theme (measure 29) is an inversion of the viola's accompanying falling motif.
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
The descending scale-based figure of the subordinate theme, repeated by viola starting with measure 51, recalls the principal theme. The movement's development begins at measure 100 and emphasizes counterpoint in combining the motives of the principal and subordinate themes (measure 144). The recapitulation (measure 192) brings the subordinate theme in the main key of F (measure 221), and, after a momentary burst of activity, the movement whispers away.
The tuneful subordinate theme of this movement was freely used in the musical Kismet as the song "Baubles, Bangles, & Beads". This musical received the 1954 Tony Award.
…
《》Third movement
The main theme of the third movement is perhaps the most famous in the quartet. An agitated middle section, beginning in F major, followed by a series of modulations and lasting from bars 47–110 of the movement, interrupts this theme's otherwise peaceful mood. The main theme is restated after the middle section in canon (first cello and the first violin, then two violins).
…
《》Finale
The finale demonstrates Borodin's mastery of counterpoint. Written in a conventional sonata form, it opens with an introduction, which introduces the principal theme, broken into two elements: a dialogue between two violins, answered by a viola and cello. These "question–answer" motifs (one possibly being an imprecise retrograde inversion of another) combine into the principal theme of the movement (beginning with measure 20), where the "answer" makes an accompaniment, and the "question" makes for the upper voice. The principal theme is stated as a canon, with viola, second violin, and first violin stating the theme, which modulates into a dominant, and lead into the subordinate theme in measure 90. The subordinate theme retains the frantic pace of the principal theme, to be contrasted with a more relaxed closing theme, based on the motifs of the subordinate theme, at measure 177. The development starts similar to the exposition with the question–answer dialogue, except the question now is in lower strings, and the answer in violins. After much contrapuntal work (including a charming "horse-riding" episode worthy of Rossini, beginning in measure 296), the recapitulation begins with the now familiar question-answer motifs, this time enunciated by the combined strings (measure 371). The recapitulation proceeds as expected (with the subordinate theme in the tonic key, measure 459), only to be suddenly shifted into another key by the beginning of the coda (measure 588). But this modulation proves to be short-lived, and the coda quickly reaches the long-breathed D major close.
…
【In popular culture】
Many parts of the piece were adapted into the 1953 Broadway musical Kismet
The third movement serves as the score to Disney's 2006 short The Little Matchgirl.
Excerpt of the piece played in the first episode of Star Trek: Discovery.
…
〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
弦楽四重奏曲第2番は、アレクサンドル・ボロディンが1881年に作曲したニ長調の弦楽四重奏曲。 妻のエカテリーナ・プロトポワに献呈された。 ボロディンの伝記作家セルジュ・ディアニンのように、この弦楽四重奏曲は20周年の記念に贈られたもので、ハイデルベルクでの夫婦の最初の出会いを想起させるプログラムになっていると指摘する学者もいる。 つの楽章のうち、第3楽章「ノットゥルノ」が最も有名である。
…
【歴史】
ボロディンは1881年、モスクワの南東に位置するジトーヴォにある友人の小作曲家ニコライ・ロディジェンスキーの屋敷に滞在しながら、この弦楽四重奏曲を急いで作曲した。 ボロディンは同年、交響詩《中央アジアの草原にて》も作曲している。 この四重奏曲はその年か翌年に初演された。 (外部リンクは、より完全な物語を伝えているが、日付については食い違っている)。
…
【音楽】
弦楽四重奏曲には4つの楽章がある:
1. アレグロ・モデラート、ニ長調、2/2拍子、304小節;
2. スケルツォ。 アレグロ ヘ長調 3/4拍子 299小節;
3. ノットゥルノ(夜想曲): アンダンテ:イ長調、3/4拍子、180小節;
4. フィナーレ: アンダンテ~ヴィヴァーチェ、ニ長調、2/4拍子、671小節。
…
《》第1楽章
第1楽章はソナタ形式で書かれている。 第1小節から、チェロが高音域で抒情的な旋律を歌い始める。
移行部は第35小節から始まり、すぐにドミナントであるイ長調の従属主題(第44小節)へとつながる。
従属主題は複雑な構造を持ち、独自の3部形式(a-b-a')で、86小節の終結主題(Animato)につながり、107小節で解説を終える。 展開部(第108小節から)は、チェロが低音域にあることと、調がニ長調からヘ長調に変わっていることを除けば、露呈部と同じ素材から始まる。 いくつかの対位法的な作業の後、展開部はドミナント・ペダルポイントに達し(第167小節)、第180小節の再現部では曲の主調であるニ長調に解決する。 再現部は、副次主題(第224小節)が通例のニ長調ではなく変ホ長調で始まることを除けば、大まかな輪郭は序奏に準じている。 しかし、従属主題の3部構成によって、ボロディンは従属主題のa'の部分(第257小節)で期待されるニ長調に到達し、終結主題(第266小節)で楽章を締めくくる。
第1楽章は、ボロディンがソナタ形式を(劇的ではなく)叙情的に扱った例である。 主題はすべて叙情的で、対比は対位法的な書き方(従属主題の中間部、第57小節から始まる部分、特に第65小節から始まる部分など)や色彩の対比(調の変化-展開部の冒頭、特に再現部における従属主題の非伝統的な調など)によって達成される。
…
-《》第1主題(チェロ)
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
…
-《》第2主題 Aパート(第1ヴァイオリン)
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
…
-《》第2主題 Bパート(第1ヴァイオリンとチェロ)
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
…
-《》第3主題
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
…
《》第2楽章
スケルツォ形式の第2楽章も、通常のABA形式ではなく、ソナタ形式である。 また、ソナタ・サイクルの第2楽章が、一般的な第3楽章ではなく、スケルツォであることも注目すべき点である。 これはボロディンに特徴的で、彼は交響曲第2番で同じ楽章構成(スケルツォを第2楽章にする)を用いている。
この楽章の主要主題(第1ヴァイオリンの下降音型とヴィオラの下降動機)は、メンデルスゾーンのスケルツォを思い起こさせる。
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
従属主題(第29小節)の「上昇する3分の3」モチーフは、ヴィオラの伴奏の下降モチーフの転回である。
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
第51小節からヴィオラによって繰り返される従属主題の下降音型は、主要主題を想起させる。 楽章の展開は第100小節から始まり、主要主題と従属主題の動機を組み合わせて対位法を強調する(第144小節)。 再現部(第192小節)では、従属主題が主調のヘ調に戻り(第221小節)、一瞬の盛り上がりの後、楽章は囁くように去っていく。
この楽章の調性豊かな従属主題は、ミュージカル『キスメット』で「バブル、バングル、ビーズ」という曲として自由に使われた。 このミュージカルは1954年のトニー賞を受賞している。
…
《》第3楽章
第3楽章の主旋律は、おそらくこの四重奏曲の中で最も有名であろう。 ヘ長調で始まり、一連の転調を経て楽章の47小節から110小節まで続く昂揚した中間部が、この主題の平穏な気分を中断させる。 主テーマは中間部の後、カノン(第1チェロと第1ヴァイオリン、そして2つのヴァイオリン)で再現される。
…
《》フィナーレ
ボロディンの対位法の達人ぶりが発揮されたフィナーレ。 2つのヴァイオリンの対話にヴィオラとチェロが答えるという2つの要素に分かれている。 これらの "質問と答え "のモチーフ(一方は別のモチーフの不正確な逆行性反転である可能性もある)は、楽章の主要主題(第20小節から始まる)に組み合わされ、"答え "が伴奏を、"質問 "が上声部を担当する。 主要主題は、ヴィオラ、第2ヴァイオリン、第1ヴァイオリンがカノンとして述べ、ドミナントへと転調し、第90小節の従属主題へとつながる。 従属主題は主主題の激しいテンポを保ち、第177小節で従属主題のモティーフに基づく、よりゆったりとした終結主題と対比される。 展開部は、質問と答えの対話で露呈部と同様に始まるが、質問は低弦、答えはヴァイオリンで行われる。 多くの対位法的な作業(第296小節から始まるロッシーニにふさわしい魅力的な「乗馬」のエピソードを含む)の後、再現部は今やおなじみの問答のモチーフで始まり、今度は結合弦楽器によって発音される(第371小節)。 再現部は予想通り(トニック調の従属主題で459小節)進行するが、コーダの冒頭で突然別の調に転調する(588小節)。 しかし、この転調は長続きせず、コーダはすぐに息の長いニ長調の終結に達する。
…
【大衆文化において】
この曲の多くの部分は、1953年のブロードウェイ・ミュージカル『キスメット』に翻案された。
第3楽章は、2006年のディズニーの短編映画『The Little Matchgirl』の楽譜となっている。
『スタートレック:ディスカバリー』の第1話でこの曲の抜粋が演奏された。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:アレクサンドル・ボロディン について
2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
アレクサンドル・ポルフィーリエヴィチ・ボロディン
(Alexander Porfiryevich Borodin)
(Бородин,_Александр_Порфирьевич)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alexander_Borodin
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Бородин,_Александр_Порфирьевич
〜
Алекса́ндр Порфи́рьевич Бороди́н (31 октября (12 ноября) 1833, Санкт-Петербург — 15 (27) февраля 1887, там же) — русский композитор, участник «Могучей кучки»; химик-органик, общественный деятель и врач.
…
〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
アレクサンドル・ポルフィリエヴィチ・ボロディン(1833年10月31日(11月12日)、サンクトペテルブルク - 1887年2月15日(27日)、同地)- ロシアの作曲家。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:アレクサンドル・ボロディンについて
2.2 アレクサンドル・ボロディンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
List of compositions by Alexander Borodin
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Список_произведений_Александра_Бородина
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Alexander_Borodin
〜
〜〜
〜〜〜
〜〜〜〜
〜〜〜〜
〜〜〜
〜〜
〜