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ラジオ生活:名曲スケッチ「サマータイム」

聞き逃しサービス 2025/01/01 放送


「サマータイム」
[ "Summertime" for the 1935 opera Porgy and Bess. ]
作曲:ガーシュウィン ( George Gershwin )
編曲: 山本直純
東京フィルハーモニー交響楽団(管弦楽)
山本直純(指揮)
(4分55秒)

開始より05分頃


配信終了 2025/01/08 13:45
  
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報




Google検索 URL>
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Being検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=George_Gershwin+Summertime












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☆★☆ ガーシュウィン「サマータイム」について【目次】☆★☆
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1. ガーシュウィン「サマータイム」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:ガーシュウィンについて
 2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ガーシュウィンの作曲作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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1. ガーシュウィン「サマータイム」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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サマータイム (曲)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/サマータイム_(曲)


 「サマータイム」(Summertime)は、ジョージ・ガーシュウィンが1935年のオペラ『ポーギーとベス』のために作曲したアリア。作詞はデュボーズ・ヘイワード(英語版)とアイラ・ガーシュウィン。
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【解説】
 現在ではスタンダード・ナンバーとして知られ、ジャズ、ソウル、R&B、ポップス、ロックなど幅広いジャンルでも歌われている[1]。ジョージ・ガーシュウィンは1933年12月に作曲を開始した。彼はアフリカ系アメリカ人の民俗音楽をもとに、自分自身の音楽を作曲しようとした。曲は1935年にリリースされている。

 オペラの第1幕冒頭で、生まれたばかりの赤ん坊にクララが歌いかけるブルース調の子守唄である。

 前半の「夏になれば豊かになれる、魚は跳ねて、綿の木は伸びる。父さんは金持ち、母さんはきれい。だから坊や、泣くのはおよし…」では、歌詞とは裏腹に1920年代のアメリカの黒人たちの過酷な生活が反映されているが、後半の歌詞では、「ある朝、お前は立ち上がって歌う、そして羽を広げて飛んでいく…」という子供の成長を祈る内容になっている。

 その後、ジェイクが嵐に遭遇して行方不明となったときと、ジェイクの死を知ったクララが嵐で死んだ直後にも歌われるが、歌詞の一部が変えられ、悲壮な内容となっていく。

 日本においては1998年5月、1937年に死去したジョージの著作権の保護期間が終了しパブリックドメインとなったが、その後の調査で「サムワン・トゥ・ウォッチ・オーバー・ミー」などと共に兄のアイラ・ガーシュウィンとの共同著作物であることが判明し、2035年まで保護期間が延長された。
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【カバー】
 現在までに少なくとも2600を超えるカバーが産み出されている。

〜[上記wikipediaより抜粋]



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1. ガーシュウィン「サマータイム」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Summertime (George Gershwin song)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Summertime_(George_Gershwin_song)


 "Summertime" is an aria composed in 1934 by George Gershwin for the 1935 opera Porgy and Bess. The lyrics are by DuBose Heyward, the author of the novel Porgy on which the opera was based, and Ira Gershwin.

 The song soon became a popular and much-recorded jazz standard, described as "without doubt ... one of the finest songs the composer ever wrote ... Gershwin's highly evocative writing brilliantly mixes elements of jazz and the song styles of African-Americans in the South-East United States from the early twentieth century".[2] Composer and lyricist Stephen Sondheim characterized Heyward's lyrics for "Summertime" and "My Man's Gone Now" as "the best lyrics in the musical theater".
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【Porgy and Bess】
 Gershwin began composing the song in December 1933, attempting to create his own spiritual in the style of the African American folk music of the period. Gershwin had completed setting DuBose Heyward's poem to music by February 1934, and spent the next 20 months completing and orchestrating the score of the opera.

 The song is sung several times throughout Porgy and Bess. Its lyrics are the first words heard in act 1 of the opera, following the communal "wa-do-wa". It is sung by Clara as a lullaby. The song theme is reprised soon after as counterpoint to the craps game scene, in act 2 in a reprise by Clara, and in act 3 by Bess, singing to Clara's now-orphaned baby after both parents died in the storm.

 The song was recorded for the first time by Abbie Mitchell on July 19, 1935, with George Gershwin playing the piano and conducting the orchestra (on: George Gershwin Conducts Excerpts from Porgy & Bess, Mark 56 667).

 The 1959 movie version of the musical featured Loulie Jean Norman singing the song. That rendition finished at #52 in AFI's 100 Years...100 Songs survey of top tunes in American cinema.
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【Analysis】
《》Lyrics
 Heyward's inspiration for the lyrics was the southern folk spiritual-lullaby "All My Trials", of which he had Clara sing a snippet in his play Porgy. The lyrics have been highly praised by Stephen Sondheim. Writing of the opening line, he says
〜…〜
 That "and" is worth a great deal of attention. I would write "Summertime when" but that "and" sets up a tone, a whole poetic tone, not to mention a whole kind of diction that is going to be used in the play; an informal, uneducated diction and a stream of consciousness, as in many of the songs like "My Man's Gone Now". It's the exact right word, and that word is worth its weight in gold. "Summertime when the livin' is easy" is a boring line compared to "Summertime and". The choices of "ands" [and] "buts" become almost traumatic as you are writing a lyric – or should, anyway – because each one weighs so much.
〜…〜
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《》Music
 Musicologist K. J. McElrath wrote of the song:
〜…〜
 Gershwin was remarkably successful in his intent to have this sound like a folk song. This is reinforced by his extensive use (one exception: the note B under the word "high") of the pentatonic scale (C–D–E–G–A) in the context of the A minor tonality and a slow-moving harmonic progression that suggests a "blues". Because of these factors, this tune has been a favorite of jazz performers for decades and can be done in a variety of tempos and styles.
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 While in his own description, Gershwin did not use any previously composed spirituals in his opera, Summertime is often considered an adaptation of the African American spiritual "Sometimes I Feel Like a Motherless Child", which ended the play version of Porgy.
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【Other versions】
 Statistics for the number of recordings of "Summertime" vary by source; while older data is restricted to commercial releases, newer sources may include versions self-published online. The Jazz Discography in 2005 listed 1,161 official releases, ranking the song fourth among jazz standards.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

  「サマータイム」は、ジョージ・ガーシュウィンが1935年のオペラ『ポーギーとベス』のために1934年に作曲したアリア。 作詞は、オペラの原作となった小説『ポーギー』の作者デュボース・ヘイワードとアイラ・ガーシュウィン。
 この曲はすぐに人気曲となり、多くのジャズ・スタンダードに録音され、「間違いなく......作曲家がこれまでに書いた曲の中で最も素晴らしい曲のひとつ」と評された。 作曲家であり作詞家でもあるスティーヴン・ソンドハイムは、ヘイワードの「サマータイム」と「My Man's Gone Now」の歌詞を「ミュージカル界最高の歌詞」と評している。
…  
【ポーギーとベス】
 ガーシュウィンは1933年12月にこの曲の作曲を開始し、当時のアフリカ系アメリカ人の民族音楽のスタイルで独自のスピリチュアルな曲を作ろうとした。 ガーシュウィンは1934年2月までにデュボース・ヘイワードの詩を音楽化し終え、その後20ヶ月かけてオペラのスコアを完成させ、オーケストレーションを行った。

 この曲は『ポギーとベス』を通して何度も歌われる。 その歌詞は、オペラの第1幕で、"ワ・ド・ワ "に続く最初の言葉である。 クララが子守歌として歌う。 この歌の主題は、その後すぐに、クラップスゲームの場面の対位法として、第2幕ではクララによって再演され、第3幕では、嵐で両親を亡くし、今は亡きクララの赤ちゃんに歌うベスによって再演される。

 この曲は1935年7月19日にアビー・ミッチェルによって初めて録音され、ジョージ・ガーシュウィンがピアノを弾き、オーケストラを指揮した(On: George Gershwin Conducts Excerpts from Porgy & Bess, Mark 56 667)。

 1959年の映画版ミュージカルでは、ルーリー・ジーン・ノーマンがこの曲を歌った。 その演奏は、AFIによるアメリカ映画におけるトップ・チューンの調査『100 Years...100 Songs』の52位にランクインしている。
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【分析】
《》歌詞
 ヘイワードが歌詞の着想を得たのは南部民謡の子守唄「All My Trials」で、劇中ではクララにその断片を歌わせている。 この歌詞はスティーヴン・ソンドハイムに高く評価されている。 冒頭の一節について、彼はこう書いている。
〜...〜
 この "and "は注目に値する。 私なら "Summertime when "と書くだろう。しかし、この "and "は、トーン、詩的なトーン、言うまでもなく劇中で使われるディクションの種類全体を設定する。 まさに正しい言葉であり、その言葉には金の価値がある。 「Summertime when the livin' is easy "は、"Summertime and "に比べると退屈なセリフだ。 歌詞を書いていると、"and" [and] "but "の選択がトラウマになりそうになる。
〜...〜
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《》音楽
 音楽学者のK.J.マッケラスはこの曲についてこう書いている:
〜...〜
 ガーシュウィンは、この曲を民謡のように聴かせるという意図に見事に成功した。 それは、イ短調の中で五音音階(C-D-E-G-A)が多用され(例外は "high "の下にあるB音)、"blues "を思わせるゆったりとした和声進行によって補強されている。 これらの要因から、この曲は何十年もの間ジャズ演奏家に愛されており、様々なテンポやスタイルで演奏することができる。
〜...〜

 ガーシュウィン自身の記述によれば、彼のオペラには以前に作曲されたスピリチュアル曲は使われていないが、サマータイムはしばしば、劇版ポーギーの最後を飾ったアフリカ系アメリカ人のスピリチュアル曲「Sometimes I Feel Like a Motherless Child」の翻案と考えられている。
…  
【その他のバージョン】
 サマータイム」の録音枚数は、出典によって異なる。古いデータは商業的なリリースに限定されているが、新しい出典では、オンラインで自費出版されたバージョンも含まれている可能性がある。 2005年のジャズ・ディスコグラフィでは、1,161の公式リリースがあり、ジャズ・スタンダードの中では4位にランクされている。







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2. 作曲者:ガーシュウィンについて
 2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ジョージ・ガーシュウィン
George Gershwin
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Gershwin


 George Gershwin (/ˈɡɜːrʃ.wɪn/; born Jacob Gershwine; September 26, 1898 – July 11, 1937) was an American composer and pianist whose compositions spanned popular, jazz and classical genres. Among his best-known works are the orchestral compositions Rhapsody in Blue (1924) and An American in Paris (1928), the songs "Swanee" (1919) and "Fascinating Rhythm" (1924), the jazz standards "Embraceable You" (1928) and "I Got Rhythm" (1930), and the opera Porgy and Bess (1935), which included the hit "Summertime".

〜[Excerpted from above wikipedia]

〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
 ジョージ・ガーシュウィン(/ˈ; Jacob Gershwine, 1898年9月26日 - 1937年7月11日)は、ポピュラー、ジャズ、クラシックのジャンルに作曲を広げたアメリカの作曲家、ピアニストである。代表作には、管弦楽曲「ラプソディ・イン・ブルー」(1924年)、「パリのアメリカ人」(1928年)、歌曲「スワニー」(1919年)、「魅惑のリズム」(1924年)、ジャズ・スタンダード「抱きしめたい」(1928年)、「アイ・ガット・リズム」(1930年)、そしてヒット曲「サマータイム」を含むオペラ「ポーギーとベス」(1935年)などがある。



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2. 作曲者:ガーシュウィンについて
 2.2 ガーシュウィンの作曲作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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ガーシュウィンの作曲作品リスト
List of compositions by George Gershwin
URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_George_Gershwin

 
   


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