見出し画像

ラジオ生活:名演奏ライブラリー ストラヴィンスキー バレエ音楽「ミューズの神を率いるアポロ」、指揮:小澤征爾

聞き逃しサービス 2024/12/22 放送
名演奏ライブラリー
小澤征爾(2)地域発!入魂のアンサンブル


バレエ音楽「ミューズの神を率いるアポロ」
( Apollon musagète )
[ Аполлон Мусагет ]
作曲: ストラヴィンスキー
( Igor Stravinsky )
[ И́горь Фёдорович Страви́нский ]
サイトウ・キネン・オーケストラ(演奏)
小澤征爾(指揮)  
[ 1994年録音版 ]
(27分30秒)

開始より38分38秒頃 (終了より1時間16分22秒前頃)


配信終了 2024/12/29 10:55
 
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報



Google検索 URL> https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Igor_Stravinsky+Apollon_musagète



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Igor_Stravinsky+Apollon_musagète



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=И́горь_Страви́нский+Аполлон_Мусагет





〜〜
〜〜〜
☆★☆ ストラヴィンスキー バレエ音楽「ミューズの神を率いるアポロ」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. ストラヴィンスキー バレエ音楽「ミューズの神を率いるアポロ」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:ストラヴィンスキー について
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ストラヴィンスキーの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

〜〜
3. 指揮者:小澤征爾 について
 3.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜




〜〜
1. ストラヴィンスキー バレエ音楽「ミューズの神を率いるアポロ」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

ミューズを率いるアポロ
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ミューズを率いるアポロ


 『ミューズを率いるアポロ』(ミューズをひきいるアポロ、Apollon Musagète )はイーゴリ・ストラヴィンスキーが作曲したバレエ音楽。『ミューズを導くアポロ』、『ミューズを先導するアポロ』、あるいは「ミューズ」を「ミューズの神」とも。ストラヴィンスキーの新古典主義時代の代表的な作品の一つである。
…  
【作曲の経緯】
 アメリカ議会図書館から現代音楽祭で上演するバレエ音楽を委嘱されたことにより、1927年7月から1928年1月にかけて作曲された。

 契約ではテーマは自由とされたが、踊り手の数は6人しかおらず、時間も30分以内とされていた。ストラヴィンスキーはアポロを題材に選んだ。踊り手の制約により、9人いるミューズの中から詩とリズムを象徴するカリオペー、マイムを象徴するポリュムニアー、両者の結合によって舞踊を成立させる最も重要な人物であるテルプシコレーの3人を選んだ。

 ストラヴィンスキーは、「パ・ダクシオン」「パ・ド・ドゥ」「ヴァリアシオン」といった、クラシック・バレエの伝統的な形式に厳格に従い、過剰な装飾を排した「白のバレエ」を目指した。このために、音楽は全音階的な技法が用いられ、楽器編成も弦楽合奏のみとされた。
…  
【編成】
 第1・第2ヴァイオリン、ヴィオラ、第1・第2チェロ、コントラバス

 作曲者の指定ではそれぞれ8、8、6、4、4、4、で計34人。

 ソロ奏者とそれ以外に分かれる箇所がいくつかある。アポロのヴァリアシオンではコントラバス以外のすぺてのパートが分かれて11パートになる。
…  
【構成】
 2場からなる。全曲で約30分。
…  
《》第1場(プロローグ)
・アポロの誕生 Naissance d'Apollon
…  
《》第2場
・アポロのヴァリアシオン Variation d'Apollon — Apollon et les Muses
・パ・ダクシオン(アポロと3人のミューズ) Pas d'action — Apollon et les trois Muses : Calliope, Polymnie et Terpsichore
・カリオペの踊り Variation de Calliope (l'Alexandrin)
・ポリヒムニアの踊り Variation de Polymnie
・テルプシコールの踊り Variation de Terpsichore
・アポロのヴァリアシオン Variation d'Apollon
・パ・ド・ドゥ Pas de deux — Apollon et Terpsichore
・コーダ(アポロとミューズの踊り)Coda — Apollon et les Muses
・アポテオーズ Apothéose

 「カリオペの踊り」の楽譜にはボアロー『詩法』のアレクサンドランが引用されている。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]



〜〜
1. ストラヴィンスキー バレエ音楽「ミューズの神を率いるアポロ」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Apollo (ballet)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apollo_(ballet)


 Apollo (originally Apollon musagète and variously known as Apollo musagetes, Apolo Musageta, and Apollo, Leader of the Muses) is a neoclassical ballet in two tableaux composed between 1927 and 1928 by Igor Stravinsky. It was choreographed in 1928 by twenty-four-year-old George Balanchine, with the composer contributing the libretto. The scenery and costumes were designed by André Bauchant, with new costumes by Coco Chanel in 1929. The scenery was executed by Alexander Shervashidze, with costumes under the direction of Mme. A. Youkine. The American patron of the arts Elizabeth Sprague Coolidge had commissioned the ballet in 1927 for a festival of contemporary music to be held the following year at the Library of Congress in Washington, D.C.

 The story centres on Apollo, the Greek god of music, who is visited by three Muses: Terpsichore, muse of dance and song; Polyhymnia, muse of mime; and Calliope, muse of poetry. The ballet takes Classical antiquity as its subject, though its plot suggests a contemporary situation. It is concerned with the reinvention of tradition, since its inspiration is Baroque, Classical, or even post-baroque/rococo/galant.

 It is scored for chamber orchestra of 34 string instruments (8.8.6.8.4).
…  
【Music】
 Stravinsky began composing Apollo on 16 July 1927 and completed the score on 9 January 1928. He composed for a refined instrumental force, a string orchestra of 34 instrumentalists: 8 first violins, 8 second violins, 6 violas, 4 first cellos, 4 second cellos and 4 double basses.

 The commission from the Library of Congress and underwritten by Mrs. Elizabeth Sprague Coolidge paid him $1,000 for the piece, which was required to use only six dancers, require a small orchestra, and last no more than half an hour, but allowed him free choice of subject. Stravinsky had been thinking of writing a ballet on an episode in Greek mythology for some time and decided to make Apollo, leader of the muses, its central figure while reducing the number of muses from nine to three. They were Terpsichore, personifying the rhythm of poetry and the eloquence of gesture as embodied in the dance; Calliope, combining poetry and rhythm; and Polyhymnia, representing mime.

 Stravinsky originally titled the work Apollon musagète, the French transliteration of Apollo Musagetes. This is one of the many classical epithets of Apollo and signifies the god's mythological role as the leader of the Muses and the divine patron of music and dance.

 Stravinsky wrote for a homogeneous ensemble of bowed string instruments, substituting contrasts in dynamics for the contrasts in timbre he employed in Pulcinella. The ballet takes its inspiration from the grand tradition of French 17th- and 18th-century music, in particular that of Lully, a source Stravinsky returned to when composing Agon in 1957. The prologue begins with dotted rhythms in the style of a French overture. The work relies on a basic rhythmic cell, presented at the beginning of the work, which Stravinsky transforms by subdivisions of successive values that become increasingly complex. Stravinsky revised the score slightly in 1947. In 1963, he indicated he intended to make further changes, particularly with respect to double-dotting many of the dotted-rhythm passages in Baroque style.
…  
【Ballet】
 The first ballet version of Stravinsky's Apollon musagète, commissioned especially for the Washington festival, premiered on 27 April 1928 with choreography by Adolph Bolm, who also danced the role of Apollo. Adolph Bolm put together a company of dancers for the premiere in a country which, at that time, lacked a readily available source of classically trained dancers. Ruth Page, Berenice Holmes (Gene Kelly's ballet teacher), and Elise Reiman were the three Muses and Hans Kindler conducted. Stravinsky took no interest in the U.S. performance, and Bolm's choreography is now practically forgotten.

 He had reserved the European rights to the score for Sergei Diaghilev, whose Ballets Russes production, choreographed by the 24-year-old Balanchine, opened at the Théâtre Sarah Bernhardt in Paris on 12 June 1928. Stravinsky conducted the performance. The concertmaster was Marcel Darrieux.

 In accordance with Stravinsky's wishes, the style of dancing was essentially classical, and Stravinsky thought of "Apollon musagète" as a ballet blanc, that is, costumed in traditional minimal white. Balanchine later said that when he heard Stravinsky's music all he could see was pristine white. The clarity, calm, even serenity of the music makes it seem infinitely remote from the colorful excitement of Stravinsky's earlier ballets. The avoidance of any conflict in the scenario, of any narrative, psychological or expressive intent, was further matched by monochrome costumes for the dancers and the absence of elaborate scenery on stage.

 Scenery and costumes for Balanchine's production were by French artist André Bauchant. Coco Chanel provided new costumes in 1929. Apollo wore a reworked toga with a diagonal cut, a belt, and laced up sandals. The Muses wore traditional tutus. The decoration was baroque: two large sets, with some rocks and Apollo's chariot.

 The scenario involved the birth of Apollo, his interactions with the three Muses, Calliope (poetry), Polyhymnia (mime) and Terpsichore (dance and song), and his ascent as a god to Mount Parnassus. The original cast included Serge Lifar as Apollo, Alice Nikitina as Terpsichore (alternating with Alexandra Danilova), Lubov Tchernicheva as Calliope, Felia Doubrovska as Polyhymnia and Sophie Orlova as Leto, mother of Apollo.

 For a revival with Mikhail Baryshnikov as Apollo in 1979, he also omitted Apollo's first variation and re-choreographed the ballet's ending. This revision concluded not with Apollo's ascent to Mount Parnassus but rather with moving the "peacock" tableau of the Muses in arabesques of ascending height beside Apollo, which originally happened slightly earlier, to the final pose. In the 1980 staging for the New York City Ballet, Apollo's first variation was restored.

 Suzanne Farrell restored the birth scene for her company in 2001, as did Arthur Mitchell for his Dance Theatre of Harlem performance at Symphony Space's Wall to Wall Balanchine in conjunction with City Ballet's Balanchine centennial and Iain Webb for The Sarasota Ballet's Tribute to Nureyev performance in February 2015 (staged by Sandra Jennings).
…  
《》Form
 The characters are Apollo and three muses: Calliope, the muse of poetry; Polyhymnia, the muse of rhetoric; and Terpsichore, the muse of dance. The theme is: Apollon musagetes instructs the muses in their arts and leads them to Parnassus. The ballet is divided into two tableaux:
…  
-《》First tableau
 Prologue: The Birth of Apollo
…  
-《》Second tableau
 Variation of Apollo
 Pas d'action (Apollo and the Three Muses)
 Variation of Calliope (the Alexandrine)
 Variation of Polyhymnia
 Variation of Terpsichore
 Second Variation of Apollo
 Pas de deux
 Coda
 Apotheosis

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

  アポロ』(原題:Apollon musagète)は、イーゴリ・ストラヴィンスキーが1927年から1928年にかけて作曲した2つのタブローからなる新古典主義バレエ。 1928年に24歳のジョージ・バランシンが振付し、作曲家が台本を寄せた。 舞台美術と衣装はアンドレ・ボシャンがデザインし、1929年にはココ・シャネルが衣装を一新した。 舞台美術はアレクサンダー・シェルヴァシッツェが担当し、衣装はA・ユキネ夫人が指揮した。 アメリカの芸術庇護者エリザベス・スプレイグ・クーリッジが1927年、ワシントンD.C.の議会図書館で翌年に開催される現代音楽祭のために委嘱した。

 物語は、ギリシャ神話の音楽の神アポロのもとに3人のミューズが訪れる: テルプシコーレは舞踊と歌のミューズ、ポリヒムニアはパントマイムのミューズ、カリオペは詩のミューズである。 バレエは古典古代を題材にしているが、その筋書きは現代の状況を示唆している。 バロック、古典、あるいはバロック/ロココ/ガラント以降の作品からインスピレーションを得ているため、伝統の再発明がテーマとなっている。

 34の弦楽器からなる室内管弦楽のためのスコア(8.8.6.8.4)。
…  
【音楽】
 ストラヴィンスキーは1927年7月16日に《アポロ》の作曲を開始し、1928年1月9日に完成させた。 第1ヴァイオリン8人、第2ヴァイオリン8人、ヴィオラ6人、第1チェロ4人、第2チェロ4人、コントラバス4人の計34人からなる弦楽オーケストラという洗練された楽器編成のために作曲された。

 米国議会図書館からの依頼で、エリザベス・スプレイグ・クーリッジ夫人が引き受けたこの作品は、ダンサーは6人、オーケストラは小編成、30分以内という条件で、ストラヴィンスキーに1,000ドルの報酬が支払われた。 ストラヴィンスキーは以前からギリシャ神話のエピソードを題材にしたバレエを書こうと考えており、ミューズのリーダーであるアポロを中心に据え、ミューズの数を9人から3人に減らすことにした。 詩のリズムと身振りの雄弁さをダンスで体現するテルプシコーレ、詩とリズムを結びつけるカリオペ、パントマイムを表すポリヒムニアである。

 ストラヴィンスキーは当初、この作品にApollon musagète(アポロン・ムサゲテスのフランス語訳)というタイトルをつけていた。 これは、古典に登場するアポロンの蔑称のひとつで、ミューズたちのリーダーであり、音楽と舞踊の守護神であるアポロンの神話上の役割を意味している。

 ストラヴィンスキーは、弦楽器による均質なアンサンブルのために作曲し、『プルチネルラ』で用いた音色のコントラストをダイナミクスのコントラストに置き換えた。 このバレエは、17~18世紀のフランス音楽、特にリュリの壮大な伝統からインスピレーションを得ている。 プロローグは、フランスの序曲風の付点リズムで始まる。 この作品は、冒頭に提示される基本的なリズム・セルに依拠しており、ストラヴィンスキーは、複雑さを増す連続的な値の細分化によってそれを変形させている。 ストラヴィンスキーは1947年にスコアを若干改訂。 1963年、ストラヴィンスキーはさらに変更を加える意向を示し、特に多くの付点リズムのパッセージをバロック様式でダブル・ドット化した。
…  
【バレエ】
 1928年4月27日、ストラヴィンスキーの『アポロン・ムサジェート』(Apollon musagète)の最初のバレエ版が、ワシントン・フェスティバルのために特別に委嘱され、アポロ役も踊ったアドルフ・ボルム(Adolph Bolm)の振付で初演された。 アドルフ・ボルムは、初演のためにダンサー・カンパニーを結成。 ルース・ペイジ、ベレニス・ホームズ(ジーン・ケリーのバレエ教師)、エリーゼ・ライマンの3人がミューズで、ハンス・キンドラーが指揮をとった。 ストラヴィンスキーはアメリカでの上演にはまったく関心を示さず、ボルムの振付は事実上忘れ去られてしまった。

 ストラヴィンスキーは、セルゲイ・ディアギレフのために楽譜のヨーロッパでの権利を確保しており、24歳のバランシン振付によるバレエ・リュスの作品が、1928年6月12日にパリのサラ・ベルナール劇場で初演された。 指揮はストラヴィンスキー。 コンサートマスターはマルセル・ダリュー。

 ストラヴィンスキーの意向により、踊りのスタイルは基本的に古典的なもので、ストラヴィンスキーは「アポロン・ミュザジェット」をブラン・バレエ、つまり伝統的な最小限の白の衣装をまとったバレエとして考えていた。 後にバランシンは、ストラヴィンスキーの音楽を聴いたときに見えたのは、まっさらな白だったと語っている。 その澄み切った、穏やかでさえある音楽は、ストラヴィンスキーの初期のバレエの色彩豊かな興奮から限りなく離れているように思わせる。 シナリオに葛藤がなく、物語的、心理的、表現的な意図がないことは、ダンサーの衣装がモノクロで、舞台上に凝った風景がないこととさらにマッチしている。

 バランシンの舞台美術と衣装は、フランス人アーティスト、アンドレ・ボシャンによるもの。 1929年には、ココ・シャネルが新しい衣装を提供した。 アポロは、斜めにカットされたトガにベルトを巻き、編み上げサンダルを履いていた。 ミューズたちは伝統的なチュチュを着ていた。 装飾はバロック様式で、2つの大きなセットといくつかの岩、アポロの戦車があった。

 シナリオは、アポロの誕生、3人のミューズ、カリオペ(詩)、ポリヒムニア(パントマイム)、テルプシコーレ(舞踊と歌)との交流、そして神としてパルナッソス山に登るというものだった。 オリジナル・キャストには、アポロ役セルジュ・リファール、テルプシコーレ役アリス・ニキティナ(アレクサンドラ・ダニロワと交代)、カリオペ役ルボフ・チェルニチェワ、ポリヒムニア役フェリア・ドゥブロフスカ、アポロの母レト役ソフィ・オルロワがいた。

 1979年、ミハイル・バリシニコフがアポロを演じた再演では、アポロの最初のヴァリエーションが省略され、バレエのエンディングも振り付け直された。 この改訂では、アポロがパルナッソス山に登る場面ではなく、アポロの横でミューズたちが唐草模様の高さを上げていく「孔雀」のタブローが、当初はもう少し前にあったのを、最後のポーズに移して結んでいる。 1980年のニューヨーク・シティ・バレエのための演出では、アポロの最初のヴァリエーションが復元された。

 2001年にはスザンヌ・ファレルが自身のカンパニーのために誕生シーンを復元し、アーサー・ミッチェルはシティ・バレエのバランシン100周年に合わせたシンフォニー・スペースのWall to Wall Balanchineでのダンス・シアター・オブ・ハーレム公演のために、イアン・ウェブは2015年2月のサラソタ・バレエのTribute to Nureyev公演(サンドラ・ジェニングスの演出)のために、それぞれ復元した。
…  
《》形式
 登場人物はアポロと3人のミューズ: カリオペは詩のミューズ、ポリヒムニアは修辞学のミューズ、テルプシコーレは舞踊のミューズである。 テーマは アポロン・ムサゲテスは、ミューズたちに芸術を教え、パルナッソスへと導く。 バレエは2つのタブローに分かれている:
…  
-《》第1幕
 プロローグ アポロンの誕生
…  
-《》第2幕
 アポロのヴァリエーション
 パ・アクション(アポロと三人のミューズたち)
 カリオペの変奏曲(アレクサンドリーヌの変奏曲)
 ポリヒムニアの変奏曲
 テルプシコーレのヴァリエーション
 アポロンの第2ヴァリエーション
 パ・ド・ドゥ
 コーダ
 アポテオシス
…  





〜〜
2. 作曲者:ストラヴィンスキー  について
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Стравинский, Игорь Фёдорович (Igor Stravinsky)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Igor_Stravinsky
Wikipedia RU(ロシア版) URL>  https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Стравинский,_Игорь_Фёдорович


 И́горь Фёдорович Страви́нский (5 [17] июня 1882, Ораниенбаум, Санкт-Петербургская губерния — 6 апреля 1971, Нью-Йорк) — русский композитор. Гражданин Франции (1934) и США (1945). Один из крупнейших представителей мировой музыкальной культуры XX века. Музыку Стравинского отличает стилистическое многообразие: в первом периоде творчества (наиболее репертуарные его сочинения) она несёт яркий отпечаток русской культурной традиции. Стилистика позднейших сочинений выдаёт, среди прочего, влияние неоклассицизма и додекафонии Новой венской школы. 
…  
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 イーゴリ・フョードロヴィチ・ストラヴィンスキー(Igor Fyodorovich Stravinsky、1882年6月5日[17日]、サンクトペテルブルク州オラニェンバウム - 1971年4月6日、ニューヨーク)は、ロシアの作曲家。 フランス(1934年)とアメリカ(1945年)の国籍を持つ。 20世紀の世界の音楽文化を代表する偉大な作曲家の一人。 ストラヴィンスキーの音楽は、様式の多様性を特徴としている。創作の初期(最もレパートリーの多い作品)には、ロシア文化の伝統が色濃く反映されている。 後期の作品には、新古典主義や新ウィーン楽派のドデカフォニーの影響が見られる。



〜〜
2. 作曲者:ストラヴィンスキーについて
 2.2 ストラヴィンスキーの作品一覧へのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

List of compositions by Igor Stravinsky
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Igor_Stravinsky









〜〜
3. 指揮者:小澤征爾 について
 3.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Wikipedia JA(日本版)> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/小澤征爾
Wikipedia EN(英語版)> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seiji_Ozawa


 Seiji Ozawa (小澤 征爾, Ozawa Seiji, September 1, 1935 – February 6, 2024) was a Japanese conductor known for his advocacy of modern composers and for his work with the San Francisco Symphony, the Toronto Symphony Orchestra, the Vienna State Opera, and the Boston Symphony Orchestra, where he served as music director for 29 years. He was the recipient of numerous international awards and was the first Japanese to conduct the Vienna New Year's Concert in 2002.

【Awards and honors】
1958: Toho Gakuen School of Music: 1st Prize in conducting and composition
1959: International Competition of Orchestra Conductors, Besançon, France
1960: Koussevitzky Prize for Outstanding Student Conductor, Tanglewood
1976: Emmy Award for Evening at Symphony
1981: Grammy Award for "Best solo instrument performance with orchestra"
1992: Hans von Bülow Medal (given by the Berlin Philharmonic)
1994: Emmy for Dvořák in Prague
1994: Inouye Award, Japan
1994: Inauguration of Seiji Ozawa Hall at Tanglewood, the BSO's summer home in Massachusetts, where he also taught for the International Academy of Young Musicians
1997: Musician of the Year (Musical America)
1998: Chevalier of the Légion d'honneur (France), for the promotion of French composers
2001: Member of the Académie des Beaux-Arts of the Institut de France (Given by French President Jacques Chirac)
2001: Person of Cultural Merit, Japan
2002: Doctor honoris causa, National University of Music Bucharest, Romania
2002: Austrian Cross of Honour for Science and Art, 1st class[35] (Given by Austrian President Thomas Klestil)
2002: Les Victoires de la Musique Classique (French CD prize)
2002: 34th Suntory Music Award (2002)
2003: Mainichi Art Award and Suntory Music Prize
2004: Honorary Doctorate from the Sorbonne University of France
2008: Order of Culture, Japan
2009: Grand Decoration of Honour in Silver for Services to the Republic of Austria
2011: Praemium Imperiale, Japan
2011: Order of Friendship (Russia)
2012: Tanglewood Medal awarded, In Honor Of Tanglewood 75th Season, BSO begins new tradition with first-ever medal awarded to Seiji Ozawa, BSO Music Director Laureate, Tanglewood
2015: Kennedy Center Honoree
2016: Grammy Award for Best Opera Recording
2016: Honorary Member of the Berlin Philharmonic

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 小澤征爾(おざわ せいじ、1935年9月1日 - 2024年2月6日)は、現代作曲家の擁護と、サンフランシスコ交響楽団、トロント交響楽団、ウィーン国立歌劇場管弦楽団、ボストン交響楽団での活動で知られる日本人指揮者で、29年間音楽監督を務めた。数々の国際的な賞を受賞し、2002年には日本人として初めてウィーン・ニューイヤー・コンサートを指揮した。

【受賞歴】
1958:桐朋学園大学指揮科第1位、作曲科第1位
1959:国際オーケストラ指揮者コンクール(フランス・ブザンソン
1960:タングルウッド、優秀学生指揮者に贈られるクーセヴィツキー賞
1976:エミー賞(「シンフォニーの夕べ」部門
1981:グラミー賞(オーケストラとの最優秀ソロ楽器演奏賞
1992: ハンス・フォン・ビューロー・メダル(ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団より授与)
1994: エミー賞(ドヴォルザーク・イン・プラハ
1994: 井上賞(日本
1994: マサチューセッツにあるBSOの夏の本拠地タングルウッドに小澤征爾ホールが落成。
1997:ミュージシャン・オブ・ザ・イヤー(ミュージカル・アメリカ)
1998:フランスの作曲家育成の功績により、レジオン・ドヌール勲章シュヴァリエを受章。
2001: フランス学士院アカデミー会員(ジャック・シラク仏大統領より授与)
2001: 文化功労者(日本
2002:ルーマニア国立ブカレスト音楽大学より名誉博士号を授与される。
2002:オーストリア科学芸術栄誉十字章1等(トーマス・クレスティル大統領より授与)
2002:Les Victoires de la Musique Classique(フランスCD賞)
2002: 第34回サントリー音楽賞(2002年)
2003:毎日芸術賞・サントリー音楽賞
2004:フランス・ソルボンヌ大学より名誉博士号を授与される。
2008:文化勲章受章
2009:オーストリア共和国への貢献により銀色大勲章を受章
2011:高松宮殿下記念世界文化賞
2011:友好勲章(ロシア)
2012:タングルウッド・メダル授与、タングルウッド75周年を記念して、BSOは、BSO音楽監督桂冠指揮者である小澤征爾氏に史上初のメダルを授与する新たな伝統を開始。
2015:ケネディ・センター名誉会員
2016:グラミー賞最優秀オペラ録音賞
2016:ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団名誉会員




Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Seiji_Ozawa



〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜

いいなと思ったら応援しよう!