見出し画像

ラジオ生活:名演奏ライブラリー ブリテン「海の間奏曲 (歌劇「ピーター・グライムズ」から) 作品33a」 、指揮:ネヴィル・マリナー

聞き逃しサービス 2024/10/06 放送
名演奏ライブラリー
名指揮者マリナーの20世紀音楽集


「海の間奏曲 (歌劇「ピーター・グライムズ」から) 作品33a」
[ The Four Sea Interludes Op.33a from Opera “Peter Grimes”]
作曲: ブリテン ( Benjamin Britten )
ミネソタ管弦楽団(管弦楽)
ネヴィル・マリナー(指揮)
[ 1983年録音版 ]
(17分58秒)

開始より1時間01分04秒頃 (終了より53分56秒前頃)


配信終了2024/10/13 10:55



番組情報


 

Google検索 URL> https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Benjamin_Britten+Peter_Grimes_Op_33



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Benjamin_Britten+Peter_Grimes_Op_33

 
 
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Benjamin_Britten+The_Four_Sea_Interludes_Op_33a





ブリテン「海の間奏曲 (歌劇「ピーター・グライムズ」から) 作品33a」

ブリテン 歌劇「ピーター・グライムズ」(Peter Grimes)



〜〜
〜〜〜
☆★☆ ブリテン 歌劇「ピーター・グライムズ」(Peter Grimes) について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. ブリテン 歌劇「ピーター・グライムズ」(Peter Grimes) について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

〜〜
2. 作曲者:ブリテン について
 2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ブリテンの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

〜〜
3. 指揮者: ネヴィル・マリナーについて
 3.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜




〜〜
1. ブリテン 歌劇「ピーター・グライムズ」(Peter Grimes) について
 1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜

ピーター・グライムズ
Wikipedia JA(日本語版) URL>
https://ja.wikipedia.org/wiki/ピーター・グライムズ


 ピーター・グライムズ』 (Peter Grimes) 作品33は、ベンジャミン・ブリテン作曲のオペラ。台本はモンタギュー・スレイター (Montagu Slater) によるもので、ジョージ・クラッブ(英語版)の詩『町』 (The Borough) の一節である「ピーター・グライムズ」が原作である。ブリテンにとって最初の本格的オペラである。

 1945年6月7日、ロンドンのサドラーズ・ウェルズ劇場において、レジナルド・グッドオールの指揮により初演された。第二次世界大戦が終了した直後で上演も大成功を収めたことから、戦後のオペラ界に大きな影響を及ぼすことになった[1]。イギリス国内ではロイヤル・オペラ・ハウス、国外ではスカラ座やメトロポリタン歌劇場でも上演された。録音・映像は、ブリテン指揮・ピーター・ピアーズ主演のものをはじめとして複数残されている。

 日本初演は1956年、東京産経ホールにて森正指揮・二期会メンバーによる。2012年10月には新国立劇場で上演されている。

 作中の間奏曲6曲のうち5曲が独立した組曲『4つの海の間奏曲』作品33a、および『パッサカリア』作品33bに編曲された。

 作曲者生誕100周年を記念した2013年開催のオールドバラ音楽祭では、オールドバラの海岸に野外セットを組んで上演が行われた。
…  
【『4つの海の間奏曲』と『パッサカリア』】
 オーケストラのみで演奏され、オペラでの声楽のパート(一部に含まれている)は省かれている。なお、以下の他に第3幕第2場への間奏曲もあるが、独立した作品にはなっていない。
…  
《》4つの海の間奏曲 作品33a
 楽曲の構成と内容について、ブリテンの師フランク・ブリッジの交響組曲『海』(1911年)との類似性が指摘されている。

第1曲「夜明け」(Dawn ) 第1幕第1場への間奏曲
第2曲「日曜の朝」(Sunday Morning ) 第2幕第1場への間奏曲
第3曲「月光」(Moonlight ) 第3幕第1場への間奏曲
第4曲「嵐」(Storm ) 第1幕第2場への間奏曲

 レナード・バーンスタインが最後の演奏会で取り上げたなど、オーケストラの重要なレパートリーとなっている。
…  
《》パッサカリア 作品33b
 オペラの第2幕第2場への間奏曲である。
…  
〜[上記wikipediaより抜粋]



〜〜
1. ブリテン 歌劇「ピーター・グライムズ」(Peter Grimes) について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜


Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Grimes


 Peter Grimes, Op. 33, is an opera in three acts by Benjamin Britten, with a libretto by Montagu Slater based on the section "Peter Grimes", in George Crabbe's long narrative poem The Borough. The "borough" of the opera is a fictional small town that bears some resemblance to Crabbe's – and later Britten's – home of Aldeburgh, Suffolk, on England's east coast.

 The work was conceived while Britten was living in the US in the early years of the Second World War and completed when he returned to Britain in 1943. It was first performed at Sadler's Wells in London on 7 June 1945, conducted by Reginald Goodall, and was a critical and popular success. It is still widely performed, both in Britain and internationally, and has become part of the standard repertoire. Among the tenors who have performed the title role in the opera house, or on record, or both are Britten's partner Peter Pears, who sang the part at the premiere, and Allan Clayton, Ben Heppner, Anthony Rolfe Johnson, Jonas Kaufmann, Philip Langridge, Stuart Skelton, Set Svanholm and Jon Vickers.

 Four Sea Interludes, consisting of purely orchestral music from the opera, were published separately and are frequently performed as an orchestral suite. Another interlude, a passacaglia, was published separately and is also often performed, either together with the Sea Interludes or by itself.
…  
【Background】
《》US: 1941–1943
 In the early years of the Second World War, Benjamin Britten and his partner Peter Pears were living in the US. Britten's compositions from his years there include the song cycle Les Illuminations (1940), the Sinfonia da Requiem (1940) and his operetta, Paul Bunyan (1941). In 1941 Britten came across a transcript in the BBC's magazine The Listener of a talk by E. M. Forster about the 18th-century Suffolk poet George Crabbe. It began, "To talk about Crabbe is to talk about England". Britten was filled with nostalgic feelings about his native Suffolk. Pears found a copy of Crabbe's works in a second-hand bookshop and Britten read the poem The Borough, which contained the tragic story of the Aldeburgh fisherman Peter Grimes. He said later, "In a flash I realised two things: that I must write an opera, and where I belonged". He and Pears began sketching an operatic scenario drawing on The Borough.

 From the outset the characters and story of the libretto were only loosely based on Crabbe's work. The Grimes of Crabbe's poem is an outright bully, "untouched by pity, unstung by remorse and uncorrected by shame". Three of his apprentices in succession have died before he is summoned to the Town Hall to account for his conduct, after which he is forbidden to employ another. He works alone until the ghosts of his victims begin to terrorise him and he sinks into madness and dies in bed. In Crabbe's poem, Ellen Orford's tale is completely separate from Grimes's and they are not mentioned as meeting each other. The Rector, Swallow, and the proprietress of the Boar inn, "Auntie", and her nieces derive from other sections of The Borough, but other characters in the opera, including Balstrode, Boles and Ned Keene, are not in Crabbe's original.

 While Britten and Pears were waiting for a passage back to England, the conductor Serge Koussevitzky asked the composer why he had not written an opera. Britten explained that doing so would necessitate putting all other work aside, which he could not afford to do. Koussevitzky arranged for the commissioning of the opera by the musical foundation he had recently set up. The fee was $1,000, and the opera was to be dedicated to the memory of Koussevitzky's wife, who had recently died. Britten approached his friend the writer Christopher Isherwood, inviting him to write the libretto. Pleading pressure of work and some reservations about the effectiveness of the subject, Isherwood declined.
…  
《》London: 1943–1945
 During the voyage back to England, Pears continued to work on the scenario of the opera while Britten composed A Ceremony of Carols and Hymn to St Cecilia. The story, and Grimes's character, underwent substantial changes in the early stages of drafting. For a long time during the gestation of the work Britten conceived Grimes as a baritone role. Pears persuaded Britten to play down any emotional tie Grimes might feel to the apprentice, and play up his position as an outsider in an intolerant society. At first, Britten had Grimes murdering his apprentices rather than being at worst negligent. For some time the dénouement had Grimes on the marshes, going mad and dying there. An episode with smugglers was dropped and several characters were gradually eliminated as work progressed on the story. By the time Britten and Pears returned home in April 1943 the shape of the work was not greatly different from the final version, and to turn the scenario into a libretto Britten recruited an old friend, the writer Montagu Slater.
 
 Slater was a journalist, novelist and playwright. Before the war Britten had composed incidental music for two short verse-plays of his. Eric Crozier, who worked closely with Britten, comments that the whole of the original text of the libretto – "apart from six quatrains by Crabbe and the small phrase 'Grimes is at his exercise'" – is Slater's work. He abandoned Crabbe's rhyming couplets and allowed his text "to reflect the diverse speech-rhythms of the individual Borough characters":

 He wrote it in a four-beat, half-rhymed, simply worded verse which expands at moments of heightened intensity into more formal verse-patterns and a richer vocabulary: the latter qualities are clearly recognisable in such climactic arias as Ellen's "Let her among you without fault cast the first stone", or "Embroidery in childhood was a luxury of idleness", and in Peter's "What harbour shelters peace?", or "Now the Great Bear and Pleiades".

 In Crozier's view, Slater's "short interjectory sentences" in the recitatives and the "more expansive phrases" of the arias are ideal for musical setting. In Slater's hands the character of Grimes was further developed. In Pears's words, Grimes is "neither a hero nor a villain", but "an ordinary, weak person who, being at odds with the society in which he finds himself, tries to overcome it and, in doing so, offends against the conventional code, is classed by society as a criminal, and destroyed as such. There are plenty of Grimeses around still, I think!"

 Discussions between composer and librettist, revisions and corrections took nearly eighteen months. In January 1944 Britten started writing the music and just over a year later it was complete. The premiere had been planned for Koussevitzky's Tanglewood Festival, but the festival had been suspended for the duration of the war, and Koussevitzky waived his contractual rights and gave his blessing to Sadler's Wells Opera to stage the first performances, saying that the opera – which he thought the greatest since Carmen – belonged not to him but to the world.

 Tyrone Guthrie, the general administrator of the Sadler's Wells company, appointed his assistant Eric Crozier to stage the piece, and the latter, together with Britten, made adjustments to the libretto during rehearsals when Slater's text proved unsuitable for singability or clarity. Slater resented this, and insisted on publishing his original version in 1946, as Peter Grimes and Other Poems. Crozier brought in Kenneth Green to design the costumes and sets, the latter being naturalistic and based on Aldeburgh.
…  
【Synopsis】
《》Prologue
 A Suffolk coastal village, "towards 1830".

 Peter Grimes is questioned at an inquest over the death at sea of his apprentice. The townsfolk make it clear that they think Grimes is guilty and deserves punishment. The coroner, Mr Swallow, determines the boy's death to be accidental so Grimes avoids a criminal trial. The Coroner advises Grimes not to get another apprentice – a proposal against which Grimes vigorously protests. As the court is cleared, Ellen Orford, the schoolmistress whom Grimes wishes to marry as soon as he gains the Borough's respect, attempts to comfort Grimes as he rages against what he sees as the community's unwillingness to give him a true second chance.
…  
《》Act 1
 The same, some days later

 After the first orchestral Interlude (titled, in the Four Sea Interludes concert version, "Dawn"), the chorus, who constitute "the Borough", sing of their weary daily round and their relationship with the sea and the seasons. Grimes calls for help to haul his boat ashore, but is shunned by most of the community. Belatedly, retired skipper Balstrode and the apothecary, Ned Keene, assist Grimes by turning the capstan. Keene tells Grimes that he has found him a new apprentice (named John) from the workhouse. Nobody will volunteer to fetch the boy, until Ellen offers ("Let her among you without fault...").

 As a storm approaches, most of the community – after securing windows and equipment – take shelter in the pub. Grimes stays out, and alone with Balstrode confesses his ambitions: to make his fortune with a "good catch", buy a good home and marry Ellen Orford. Balstrode suggests "without your booty [Ellen] will have you now", only to provoke Grimes's furious "No, not for pity!" Balstrode abandons Grimes to the storm, as the latter ruminates "What harbour shelters peace?" The storm then breaks with a vengeance (second orchestral Interlude).

 In the pub, tensions are rising due both to the storm and to the fiery Methodist fisherman, Bob Boles, getting increasingly drunk and lecherous after the pub's main attraction, the two "nieces". Grimes suddenly enters ("Now the Great Bear and Pleiades..."), and his wild appearance unites almost the entire community in their fear and mistrust of his "temper". Ned Keene saves the situation by starting a round ("Old Joe has gone fishing"). Just as the round reaches a climax, Ellen arrives with the apprentice, both drenched. Grimes immediately sets off with the apprentice to his hut, despite the terrible storm.
…  
《》Act 2
 The same, some weeks later

 On a sunny Sunday morning (the Third Orchestral Interlude), while most Borough townspeople are at church, Ellen talks with John the apprentice. She is horrified to find a bruise on his neck. When she confronts Grimes about it, he brusquely dismisses it as an accident. Growing angry at her concern and interference, he strikes her and runs off with the boy. This does not go unseen: first Keene, Auntie, and Bob Boles, then the chorus comment on what has happened, the latter developing into a mob which sets off to investigate at Grimes's fisherman's hut. As they march off, Ellen, Auntie, and the nieces sing despairingly of the town's menfolk. The Fourth Orchestral Interlude (Passacaglia) follows as the scene changes.

 At the hut, Grimes impatiently demands John change out of his Sunday clothes and into fisherman's gear. Though it is a Sunday he hastily prepares to set out to fish as he has seen a large school of herring. Grimes becomes lost in his memories of his previous apprentice, reliving the boy's death of thirst. When he hears the mob of townspeople approaching, he quickly snaps back to reality. He is angry and defiant, stirred by a paranoid belief that John has been gossiping with Ellen, so provoking the anger of the town against him. He warns John to be careful as they climb down the cliff to the boat, but in their haste the boy slips to his death below. When the mob reaches the hut, Grimes and the apprentice are not to be found, so they disperse, curious and suspicious.
…  
《》Act 3
 The same, two days later, night in the Borough ("Moonlight" in the Sea Interludes).

 At a town dance, Mrs Sedley tries to convince the authorities that Grimes is a murderer. Ellen and Captain Balstrode confide in each other: Grimes has disappeared, and Balstrode has discovered a jersey washed ashore. Ellen recognises it as one she had knitted for John. Mrs Sedley overhears this and, with the knowledge that Grimes has returned, whips up another vigilante mob. Singing "Him who despises us we'll destroy", the villagers march off in search of Grimes. (The sixth interlude, not included in the concert version of the Sea Interludes, covers the change of scene.)
 
 While the townspeople can be heard off-stage hunting for him, Grimes appears onstage singing a monologue, interspersed by cries from the mob and by a mournful fog horn (a solo tuba). The death of his second apprentice has shattered Grimes who sounds panicked, distracted and unfocused. Ellen and Balstrode discover him before the furious townspeople get there, and the sea captain advises Grimes that the best thing he can do is sail out to sea and drown himself by scuppering his boat. Silently, Grimes walks out. The next morning life in the Borough begins as usual as if nothing has happened, though there is a report from the coastguard of a boat seen sinking far off the coast. This is dismissed by Auntie as "one of these rum-ours".
…  
【Sea Interludes】
 To cover the scene changes during the opera Britten wrote six orchestral interludes. Five of them have been published separately. The Four Sea Interludes, Op 33a, is a suite of about 17 minutes' duration, comprising the first, third, fifth and second interludes from the opera, with the titles "Dawn", "Sunday Morning", "Moonlight" and "Storm". The fourth interlude, a passacaglia, has been published separately as Op 33b, and is sometimes appended to the Four Sea Interludes in concert and recordings. Britten conducted the London Philharmonic Orchestra in the first performance of the suite at the Cheltenham Festival, a week after the opera's premiere; the London premiere was at the Proms, in August 1945, and the five interludes were conducted by Sir Thomas Beecham in October 1945.

〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 『ピーター・グライムズ』作品33は、ジョージ・クラッブの長編叙事詩『自治区』の「ピーター・グライムズ」の部分に基づくモンタグ・スレーターの台本による、ベンジャミン・ブリテン作曲の3幕からなるオペラである。 このオペラの "自治区 "は、クラッブの、そして後にブリテンの故郷となるイングランド東海岸のサフォーク州アルデバーグに似た架空の小さな町である。

 この作品は、ブリテンが第二次世界大戦の初期にアメリカに滞在していたときに構想され、1943年にイギリスに戻ったときに完成した。 1945年6月7日、レジナルド・グドールの指揮でロンドンのサドラーズ・ウェルズで初演され、批評的にも人気的にも大成功を収めた。 現在でも英国内外で広く演奏され、標準的なレパートリーの一部となっている。 ブリテンのパートナーであり、初演時にこの役を歌ったピーター・ピアーズをはじめ、アラン・クレイトン、ベン・ヘプナー、アンソニー・ロルフ・ジョンソン、ヨナス・カウフマン、フィリップ・ラングリッジ、スチュアート・スケルトン、セト・スヴァンホルム、ジョン・ヴィッカーズらが、オペラハウスやレコードでこのタイトルロールを歌っている。

 オペラの純粋な管弦楽曲からなる4つの海の間奏曲は別に出版され、管弦楽組曲として頻繁に演奏されている。 もう1つの間奏曲、パッサカリアは別に出版され、海の間奏曲とともに、あるいは単独で演奏されることも多い。
…  
【背景】
《》アメリカ:1941年~1943年
 第二次世界大戦の初期、ベンジャミン・ブリテンはパートナーのピーター・ピアーズとともにアメリカに住んでいた。 ブリテンがアメリカで作曲した作品には、歌曲集『レ・イルミナシオン』(1940年)、シンフォニア・ダ・レクイエム(1940年)、オペレッタ『ポール・バニヤン』(1941年)などがある。 1941年、ブリテンはBBCの雑誌『リスナー』で、E.M.フォースターが18世紀のサフォークの詩人ジョージ・クレイブについて語った原稿を目にした。 クラッブについて語ることは、イングランドについて語ることである」。 ブリテンは生まれ故郷のサフォークを懐かしむ気持ちでいっぱいだった。 ピアーズは古本屋でクラッブの作品集を見つけ、ブリテンはアルデバーグの漁師ピーター・グライムスの悲劇的な物語が書かれた詩『The Borough』を読んだ。 彼は後に、「ふとした瞬間に、オペラを書かなければならないということと、自分の居場所がどこにあるのかということの2つに気づいた」と語っている。 彼とピアーズは、『ボロー』をもとにオペラのシナリオのスケッチを始めた。

 当初から、リブレットの登場人物とストーリーは、クラッブの作品に大まかに基づいていただけだった。 クラッブの詩に登場するグライムスは、「憐れみもなく、後悔もなく、恥も正さない」、完全ないじめっ子である。 彼が自分の行いの責任を問うために役場に呼び出される前に、彼の弟子3人が相次いで死んだ。 彼は一人で仕事をするが、犠牲者の亡霊が彼を恐怖に陥れ始め、狂気に陥ってベッドで息絶える。 クラッブの詩では、エレン・オルフォードの物語はグライムスの物語とはまったく別のものであり、二人が出会うことは言及されていない。 学長、ツバメ、猪の宿の女主人 "おばちゃん "とその姪たちは『自治区』の他の部分に由来しているが、バルストロード、ボールズ、ネッド・キーンなど、オペラに登場する他の人物はクラッブの原作にはない。

 ブリテンとピアーズがイギリスへの帰途を待っていたとき、指揮者のセルジュ・クーセヴィツキーが作曲家になぜオペラを書かないのかと尋ねた。 ブリテンは、オペラを書くには他のすべての仕事を脇に置く必要があり、そんな余裕はないと説明した。 クーセヴィツキーは、彼が最近設立した音楽財団にオペラを委嘱する手配をした。 報酬は1,000ドルで、オペラは最近亡くなったクーセヴィツキーの妻の思い出に捧げられることになっていた。 ブリテンは友人の作家クリストファー・イシャーウッドに声をかけ、彼に台本を書くよう依頼した。 イシャーウッドは、仕事のプレッシャーと、この題材の有効性についての不安を訴え、辞退した。
…  
《》ロンドン:1943-1945
 イギリスに戻る航海中、ピアーズはオペラのシナリオを練り続け、その間にブリテンは『キャロルの儀式』と『聖セシリア讃歌』を作曲した。 ストーリーとグライムズのキャラクターは、草稿の初期段階で大幅に変更された。 作品の構想中、ブリテンは長い間、グライムスをバリトンの役として考えていた。 ピアーズはブリテンに、グライムスが見習いに感じるかもしれない感情的な結びつきを抑え、不寛容な社会におけるアウトサイダーとしての立場を強調するよう説得した。 当初、ブリテンはグライムスを最悪の過失ではなく、弟子たちを殺害するように仕向けた。 しばらくの間、結末はグライムスが沼地で発狂し、そこで死ぬというものだった。 密輸業者のエピソードは削除され、何人かの登場人物は物語が進むにつれて徐々に排除されていった。 1943年4月にブリテンとピアーズが帰国するまでに、作品の形は最終版と大きな違いはなく、ブリテンはシナリオを台本にするために旧友の作家モンタグ・スレーターを起用した。

 スレーターはジャーナリスト、小説家、劇作家であった。 戦前、ブリテンは彼の2つの短い詩劇のために付随音楽を作曲していた。 ブリテンと密接に仕事をしたエリック・クロージャーは、リブレットの原文全体は、「クラブによる6つの四句と『グライムスは練習中』という小さなフレーズを除けば」、スレーターの作品であるとコメントしている。 彼はクラッブの韻を踏んだ対句を捨て、「個々のボローの登場人物の多様な発話リズムを反映させた」テキストを書いた:

 彼はこの作品を、4拍子、半韻、シンプルな言葉の詩で書いたが、強度が高まる瞬間には、より正式な詩型と豊かな語彙へと展開する。後者の特質は、エレンの "Let her among without fault cast the first stone"(あなた方の中で落ち度のない者に最初の石を投げさせてください)、"Embroidery in childhood was a luxury of idleness"(子供の頃の刺繍は怠惰の贅沢品でした)、ピーターの "What harbour shelters peace?"(平和を守る港があるでしょうか)、"Now the Great Bear and Pleiades"(今、大熊とプレアデスが)のようなクライマックスのアリアではっきりと認識できる。

 クロージャーによれば、スレーターのレチタティーヴの「短い間投詞的な文章」とアリアの「より広がりのあるフレーズ」は、音楽的セッティングに理想的だという。 スレーターの手にかかると、グライムスの性格はさらに発展した。 ピアーズの言葉を借りれば、グライムスは「英雄でも悪役でもない」、「平凡で弱い人間であり、自分が置かれた社会と対立し、それを乗り越えようとする。 グライムスはまだたくさんいると思う。

 作曲家と台本担当者との話し合い、改訂、修正には18ヶ月近くを要した。 1944年1月、ブリテンは作曲を開始し、わずか1年後に完成した。 初演はクーセヴィツキーのタングルウッド音楽祭で予定されていたが、同音楽祭は戦争期間中中断され、クーセヴィツキーは契約上の権利を放棄してサドラーズ・ウェルズ・オペラの初演を承認した。

 サドラーズ・ウェルズ歌劇場の総支配人タイロン・ガスリーは、助手のエリック・クロージャーをこの作品の上演に任命し、ブリテンと共にリハーサルを行ったが、スレーターのテキストが歌いやすさや明瞭さにおいて不適当であることが判明したため、ブリテンはリブレットの調整を行った。 スレーターはこれに腹を立て、1946年に『ピーター・グライムズとその他の詩』として原典版を出版することを主張した。 クロージャーは、衣装とセットのデザインにケネス・グリーンを起用した。
…  
【あらすじ】
《》プロローグ
 1830年、サフォークの海岸沿いの村。

 ピーター・グライムズは、弟子の海難死について審問を受ける。 町の人々は、グライムスが有罪であり、罰に値すると考えていることを明らかにする。 検死官のスワロー氏は少年の死を事故死と断定し、グライムスは刑事裁判を免れる。 検視官はグライムスにもう弟子を雇うなと忠告するが、グライムスはこれに猛反発する。 法廷が片付くと、グライムズが自治区の尊敬を得たらすぐに結婚したいと願う女教師エレン・オルフォードが、グライムズを慰めようとする。
…  
《》第1幕
 同じく、数日後

 最初の管弦楽の間奏曲(演奏会版『4つの海の間奏曲』では「夜明け」と題されている)の後、「自治区」を構成する合唱団が、日々の疲弊と海や季節との関わりを歌う。 グライムスはボートを陸に揚げるために助けを求めるが、コミュニティのほとんどからは敬遠される。 遅ればせながら、引退した船長のバルストロードと薬屋のネッド・キーンがキャプスタンを回してグライムスを助ける。 キーンはグライムスに、作業小屋から新しい弟子(ジョンという名前)を見つけたと告げる。 エレンの申し出があるまで、誰もその少年を引き取りに行こうとしない(「あの子をあなたたちの中に入れてあげましょう」)。

 嵐が近づくにつれ、ほとんどの住民は窓や設備を確保した後、パブに避難する。 グライムスは外に残り、バルストロードと二人きりになって、自分の野望を告白する:「いい獲物」で財産を築き、いい家を買い、エレン・オルフォードと結婚すること。 バルストロードは「戦利品がなければ(エレンは)今すぐ君を手に入れるだろう」と提案するが、グライムスは「いや、同情はしない!」と激怒する。 バルストローデはグライムスを嵐に見捨て、グライムスは "平和を守る港がどこにある?"と考え込む。 そして嵐は激しく吹き荒れる(管弦楽の間奏曲2曲目)。

 パブでは、嵐と熱血メソジスト派の漁師ボブ・ボールズが、パブの目玉である2人の「姪」の後を追って、ますます酔っぱらって淫乱になっているせいで、緊張が高まっている。 グライムスが突然現れ(「今、大熊とプレアデスが...」)、その野性的な姿に、ほとんどすべてのコミュニティが彼の "気性 "に対する恐怖と不信に包まれる。 ネッド・キーンはラウンドを始めることで事態を救う(「オールド・ジョーは釣りに出かけた」)。 ラウンドがクライマックスに達したとき、エレンが見習いを連れてやってきて、二人ともずぶ濡れになる。 ひどい嵐にもかかわらず、グライムスはすぐに弟子を連れて小屋に向かう。
…  
《》第2幕
 同じく、数週間後

 晴れた日曜日の朝(第3管弦楽間奏曲)、町の人々のほとんどが教会に行っている中、エレンは見習いのジョンと話をする。 彼女は彼の首にあざを見つけ、愕然とする。 彼女がグライムスにそのことを問いただすと、彼は無愛想に事故だと一蹴する。 彼女の心配と妨害に腹を立てたグライムスは、彼女を殴り、少年を連れて逃げ出す。 まずキーン、おばさん、ボブ・ボールズ、そしてコーラス隊が事件についてコメントし、後者は暴徒と化してグライムスの漁師小屋に調査に向かう。 エレン、おばちゃん、姪たちは、町の男たちを絶望的に歌いながら行進する。 場面が変わると、第4管弦楽間奏曲(パッサカリア)が続く。

 小屋では、グライムスがジョンに日曜日の服装から漁師の服装に着替えるようせかす。 日曜日だというのに、彼はニシンの大群を見たので、急いで漁に出る準備をする。 グライムスは前の弟子との思い出に耽り、少年の渇きによる死を追体験する。 町の人々の群衆が近づいてくるのを聞くと、彼はすぐに現実に戻る。 彼は、ジョンがエレンと噂話をしていたために町の人々の怒りを買ったのだと妄想し、怒りと反抗に燃えている。 彼はジョンに、崖を下ってボートに乗るときは気をつけるよう忠告するが、急いだために少年は滑り落ちて死んでしまう。 暴徒が小屋にたどり着いたとき、グライムスと見習いは見当たらなかった。
…  
《》第3幕
 同じ、2日後のボローの夜(『海の間奏曲』の「月光」)。

 町のダンスパーティで、セドリー夫人はグライムスが殺人犯であることを当局に説得しようとする。 エレンとバルストロード警部は互いに打ち明ける: グライムスは姿を消し、バルストロードは海岸に打ち上げられたジャージを発見する。 エレンはそれがジョンのために編んだものだと気づく。 それを耳にしたセドリー夫人は、グライムスが戻ってきたことを知り、再び自警団を組織する。 私たちを軽蔑する者は滅ぼす」と歌いながら、村人たちはグライムスを探して行進する。 (コンサート版『海の間奏曲』には収録されていない第6の間奏曲は、場面の転換をカバーしている)。
 
 町の人々が舞台袖でグライムスを探す声が聞こえる中、グライムスは舞台上に現れ、暴徒の叫び声と哀愁を帯びたフォグホーン(独奏チューバ)を挟みながら独白を歌う。 二人目の弟子の死によって打ちのめされたグライムスは、パニックに陥り、注意散漫で集中力がないように聞こえる。 エレンとバルストローデは、怒り狂った町の人々がそこに着く前に彼を発見し、船長はグライムスに、彼ができる最善のことは、海に出て船を溺れさせることだと助言する。 グライムスは黙ってその場を立ち去る。 翌朝、ボローでは何事もなかったかのようにいつも通りの生活が始まるが、沿岸警備隊からはるか沖合でボートが沈没しているという報告が入る。 おばちゃんはこれを「噂のひとつ」として片付ける。
…  
【海の間奏曲】
 オペラ中の場面転換をカバーするために、ブリテンは6つの管弦楽間奏曲を書いた。 そのうちの5曲は別々に出版されている。 4つの海の間奏曲》作品33aは、オペラの第1、第3、第5、第2間奏曲からなる約17分の組曲で、《夜明け》、《日曜日の朝》、《月の光》、《嵐》というタイトルが付けられている。第4間奏曲のパッサカリアは、作品33bとして別個に出版されており、演奏会や録音では《4つの海の間奏曲》に付されることもある。[1945年8月のプロムスでロンドン初演され、5つの間奏曲は1945年10月にサー・トーマス・ビーチャムの指揮で演奏された。




〜〜
2. 作曲者:ブリテン について
 2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

ブリテン
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Britten


 Edward Benjamin Britten, Baron Britten OM CH (22 November 1913 – 4 December 1976) was an English composer, conductor, and pianist. He was a central figure of 20th-century British music, with a range of works including opera, other vocal music, orchestral and chamber pieces. His best-known works include the opera Peter Grimes (1945), the War Requiem (1962) and the orchestral showpiece The Young Person's Guide to the Orchestra (1945).

 Britten was born in Lowestoft, Suffolk, the son of a dentist. He showed talent from an early age. He studied at the Royal College of Music in London and privately with the composer Frank Bridge. Britten first came to public attention with the a cappella choral work A Boy Was Born in 1934. With the premiere of Peter Grimes in 1945, he leapt to international fame. Over the next 28 years, he wrote 14 more operas, establishing himself as one of the leading 20th-century composers in the genre. In addition to large-scale operas for Sadler's Wells and Covent Garden, he wrote chamber operas for small forces, suitable for performance in venues of modest size. Among the best known of these is The Turn of the Screw (1954). Recurring themes in his operas include the struggle of an outsider against a hostile society and the corruption of innocence.

 Britten's other works range from orchestral to choral, solo vocal, chamber and instrumental as well as film music. He took a great interest in writing music for children and amateur performers, including the opera Noye's Fludde, a Missa Brevis, and the song collection Friday Afternoons. He often composed with particular performers in mind. His most frequent and important muse was his personal and professional partner, the tenor Peter Pears; others included Kathleen Ferrier, Jennifer Vyvyan, Janet Baker, Dennis Brain, Julian Bream, Dietrich Fischer-Dieskau, Osian Ellis and Mstislav Rostropovich. Britten was a celebrated pianist and conductor, performing many of his own works in concert and on record. He also performed and recorded works by others, such as Bach's Brandenburg Concertos, Mozart symphonies, and song cycles by Schubert and Schumann.

 Together with Pears and the librettist and producer Eric Crozier, Britten founded the annual Aldeburgh Festival in 1948, and he was responsible for the creation of Snape Maltings concert hall in 1967. In 1976, he was the first composer to be given a life peerage. He died shortly afterwards, aged 63.

〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 エドワード・ベンジャミン・ブリテン(Edward Benjamin Britten, Baron Britten OM CH、1913年11月22日 - 1976年12月4日)は、イギリスの作曲家、指揮者、ピアニスト。 オペラ、その他の声楽曲、管弦楽曲、室内楽曲など、さまざまな作品を残した20世紀イギリス音楽の中心人物。 代表作にオペラ『ピーター・グライムズ』(1945年)、『戦争レクイエム』(1962年)、オーケストラのショーピース『若者のためのオーケストラ入門』(1945年)などがある。

 ブリテンは歯科医の息子としてサフォークのローストフトに生まれた。 幼い頃から才能を発揮。 ロンドンの王立音楽大学で学び、作曲家のフランク・ブリッジに個人的に師事した。 ブリテンは1934年にアカペラの合唱曲『A Boy Was Born』で初めて世間の注目を集めた。 1945年に初演された『ピーター・グライムズ』で世界的な名声を獲得。 その後28年の間にさらに14のオペラを書き、このジャンルにおける20世紀を代表する作曲家としての地位を確立した。 サドラーズ・ウェルズやコヴェント・ガーデンのための大規模なオペラに加え、小規模な会場での上演に適した小編成の室内オペラも書いた。 最もよく知られているのは『ねじの回転』(1954年)である。 彼のオペラには、敵対的な社会に対するアウトサイダーの闘争や無垢の堕落といったテーマが繰り返し登場する。

 ブリテンのその他の作品は、管弦楽曲、合唱曲、独唱曲、室内楽曲、器楽曲、映画音楽など多岐にわたる。 彼は子供やアマチュア演奏家のための作曲に大きな関心を寄せており、オペラ『ノイエのフルーデ』やミサ・ブレヴィス、歌曲集『金曜日の午後』などがある。 特定の演奏家を念頭に置いて作曲することも多かった。 彼の最も頻繁かつ重要なミューズは、個人的かつ仕事上のパートナーであったテノール歌手のピーター・ピアーズであり、他にもキャスリーン・フェリアー、ジェニファー・ヴィヴィアン、ジャネット・ベイカー、デニス・ブレイン、ジュリアン・ブリーム、ディートリッヒ・フィッシャー=ディースカウ、オシアン・エリス、ムスティスラフ・ロストロポーヴィチなどがいる。 ブリテンは著名なピアニストであり指揮者でもあり、コンサートやレコードで多くの自作を演奏した。 また、バッハのブランデンブルク協奏曲やモーツァルトの交響曲、シューベルトやシューマンの歌曲集など、他の作曲家の作品も演奏・録音した。

 ピアーズ、台本作家でプロデューサーのエリック・クロージャーとともに、ブリテンは1948年に毎年恒例のオルドバーグ音楽祭を創設し、1967年にはスネイプ・モルティングズ・コンサートホールの創設に携わった。 1976年には、作曲家として初めて終身貴族称号を与えられた。 その後まもなく63歳で死去。





〜〜
 2.2 ブリテン の作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜

ブリテン の作品リスト
List of compositions by Benjamin Britten
Wikipedia EN(英語版) URL>  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Benjamin_Britten






〜〜
3. 指揮者: ネヴィル・マリナーについて
 3.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜

Neville Marriner
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Neville_Marriner



 Sir Neville Marriner, CH, CBE (15 April 1924 – 2 October 2016) was an English conductor and violinist. Described as "one of the world's greatest conductors", Gramophone lists Marriner as one of the 50 greatest conductors and another compilation ranks Marriner #14 of the 18 "Greatest and Most Famous Conductors of All Time". He founded the Academy of St Martin in the Fields, and his partnership with them is the most recorded of any orchestra and conductor.

〜[Excerpt from above wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 サー・ネヴィル・マリナー(Sir Neville Marriner, CH, CBE, 1924年4月15日 - 2016年10月2日)は、イギリスの指揮者、ヴァイオリニスト。 世界で最も偉大な指揮者のひとり」と評され、グラモフォンはマリナーを50人の偉大な指揮者のひとりに挙げ、別のコンピレーションでは「史上最も偉大で最も有名な指揮者」18人のうち14位にランクインしている。 彼はセント・マーティン・イン・ザ・フィールズ・アカデミーを創設し、彼とのパートナーシップは、あらゆるオーケストラと指揮者の中で最も多く録音されている。
…  


Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Neville_Marriner





〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜

いいなと思ったら応援しよう!