見出し画像

【映画紹介】映画音楽と予告検索・映画『乱』film: RAN

〜 ☆★☆ 〜
【映画紹介】【映画音楽と予告】最初にBeing検索、後にWikipedia情報を掲載。
〜 ☆★☆ 〜
〜…〜
映画『乱』 
film:RAN
監督:黒澤明
Directer:Akira Kurosawa
映画音楽:武満徹
Film Music:Tōru Takemitsu
公開年:1985
Release Year:1985
〜…〜


〜 ☆★☆ 〜
【映画音楽と予告】Being検索
〜 ☆★☆ 〜
〜…〜
映画「乱」音楽:武満徹
Film“RAN” Music: Tōru Takemitsu
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Film+RAN+Tōru_Takemitsu


〜…〜 
「乱」映画予告検索
Film“RAN”  Trailer
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Trailer+Film_RAN_1985


〜 ☆★☆ 〜
【映画『乱』のWikipedia情報】 (1) Wikipedia JA(日本版) 、(2) Wikipedia EN(英語版)
〜 ☆★☆ 〜
(1) Wikipedia JA(日本版)  
乱 (映画)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/乱_(映画)


 『乱』(らん)は、黒澤明監督による1985年に公開された日仏合作の歴史映画で、主演は仲代達矢。カラー、ビスタ、162分。

 物語はシェイクスピアの悲劇『リア王』と毛利元就の「三子教訓状」を元にしており、架空の戦国武将・一文字秀虎の家督譲渡に端を発する3人の息子との確執、兄弟同士の骨肉の争いと破滅を描く。当時の日本映画で最大規模となる26億円の製作費を投じた大作で、構想から9年かけ完成された。

 黒澤の最高傑作の一つとして国内外で高く評価されている。第58回アカデミー賞では監督賞を含む4部門にノミネートされ、ワダ・エミが衣裳デザイン賞を受賞した。第39回英国アカデミー賞では6部門にノミネートされ、外国語作品賞とメイクアップ賞を受賞した。ほか第20回全米映画批評家協会賞で作品賞と撮影賞、第51回ニューヨーク映画批評家協会賞で外国語映画賞、第11回ロサンゼルス映画批評家協会賞で外国語映画賞と音楽賞、第28回ブルーリボン賞で作品賞と監督賞を受賞した。
…  
【製作】
 本作のもとになった「三矢の教え」で有名な戦国武将の毛利元就。
   <<< 絵図は省略。Wikipediaを参照。>>>

 本作はシェイクスピアの『リア王』を日本の戦国時代に翻案したものとされているが、もともとは黒澤が「毛利家は『三矢の教え』で知られる毛利元就の3人の息子たちのおかげで栄えたが、もしもその誓いが守られなかったらどうなるか?」という問いに、3人の娘を持つリア王の悲劇に結びつけて着想したものである。主演の仲代達矢は「日本の戦国時代を借りて、終りのない戦さに明け暮れる人間の愚かさを、天上からの『神』の眼で俯瞰した作品」と表現しているが、黒澤も「『影武者』が地の視点なら、『乱』は天の視点」としている。また黒澤は本作を「人類に対する遺言」とも語っており、主人公の一文字秀虎の紋所が太陽と月を模しているのは、黒澤明の「明」を図案化したもので、秀虎が黒澤自身であることを示している。
…  
【ドキュメンタリー】
 フランス側のプロデューサー、セルジュ・シルベルマンの企画により、『ラ・ジュテ』などの作品で知られる映画監督のクリス・マルケルが本作の御殿場ロケ(1984年11月)に同行し、メイキングドキュメンタリー映画を撮影した。撮影現場を指揮する黒澤と「クロサワ組」のスタッフ、大勢のエキストラや馬、オールカットになった幻のシーンなどをフィルムに収めている。1985年にA.K.(邦題『AK ドキュメント黒澤明』)として公開され、同年の第38回カンヌ国際映画祭「ある視点部門」に出品された。音楽は武満徹、日本語版ナレーションは蓮實重彦が担当している。現在は『乱 4K Master Blu-ray BOX』などのソフトの特典映像に収録されている。

〜[上記Wikipediaより抜粋。]

(2) Wikipedia EN(英語版)
Ran (film)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Ran_(film)


 Ran (Japanese: 乱, lit. 'chaos or tumult') is a 1985 epic historical action drama film directed, co-written, and edited by Akira Kurosawa. The plot derives from William Shakespeare's King Lear and includes segments based on legends of the daimyō Mōri Motonari. The film stars Tatsuya Nakadai as Hidetora Ichimonji, an aging Sengoku-period warlord who decides to abdicate as ruler in favor of his three sons.

 Like most of Kurosawa's work in the 1970s and 80s, Ran is an international production, in this case a Japanese-French venture produced by Herald Ace, Nippon Herald Films, and Greenwich Film Productions. Production planning went through a long period of preparation. Kurosawa conceived the idea of Ran in the mid-1970s, when he read about Motonari, who was famous for having three highly loyal sons. Kurosawa devised a plot in which the sons become antagonists of their father. Although the film became heavily inspired by Shakespeare's play King Lear, Kurosawa began using it only after he had started preparations for Ran. Following these preparations, Kurosawa filmed Dersu Uzala in 1975, followed by Kagemusha in the early 1980s, before securing financial backing to film Ran.

 Ran was Kurosawa's third encounter with Shakespeare during his career. In 1957, Kurosawa directed Throne of Blood, based on Shakespeare's Macbeth. In 1960, he directed the film The Bad Sleep Well, based on Hamlet. All three films have received critical acclaim.

 As Kurosawa's last epic, Ran has often been cited as among his finest achievements and is widely regarded as one of the greatest films ever made. With a budget of $11–12 million, it was among the most expensive films in the history of Japanese cinema upon its release. Ran was previewed on May 31, 1985, at the Tokyo International Film Festival before its release on June 1, 1985, in Japan. The film was hailed for its powerful images and use of color; costume designer Emi Wada won an Academy Award for Best Costume Design for her work on Ran, and Kurosawa received his only career nomination for Best Director. The distinctive film score, inspired by Gustav Mahler, was composed by Toru Takemitsu.
…  
【Plot】
 Hidetora Ichimonji, a powerful but elderly warlord, decides to divide his kingdom among his three sons: Taro, Jiro, and Saburo. Taro, the eldest, will receive the prestigious First Castle and become leader of the Ichimonji clan, while Jiro and Saburo will be given the Second and Third Castles. Hidetora is to retain the title of Great Lord and Jiro and Saburo are to support Taro. However, Saburo is exiled after criticizing his father's lecture about unity. Hidetora's retainer Tango is also exiled for defending Saburo.

 Following the division of Hidetora's lands between his remaining two sons, Taro's wife, Lady Kaede, still bitter about Hidetora killing her family and taking their land, successfully urges him to usurp control of the entire Ichimonji clan. When Taro demands Hidetora renounce his title, Hidetora leaves and travels to Jiro's castle, only to discover that Jiro is only interested in using Hidetora as a titular pawn. As Hidetora and his retinue wander, Tango warns Hidetora of Taro's new decree: death to whoever aids his father. Hidetora plans to take refuge in the Third Castle, which was abandoned by Saburo's forces (who followed him into exile) and taken over by Taro's general Ogura. Hidetora feels they can take Ogura easily, whereas Kyoami, the court fool, jokes about Hidetora's predicament, and is yelled at by Hidetora to stay behind if he is afraid. Kyoami and Tango stay outside while Hidetora and the rest of his retinue take refuge in the Third Castle, which they find unoccupied.

 Later, Hidetora and his retinue are attacked by Taro and Jiro's combined forces - Taro's men had "abandoned" the castle to lure Hidetora into a false sense of security and ambush him. Taro is killed by a bullet fired by Jiro's general, Kurogane. All of Hidetora's retinue are either killed or commit ritual suicide. Hidetora is allowed to survive and succumbs to madness as he wanders away from the destroyed castle. Kyoami and Tango, still loyal to Hidetora, find him and stay to assist. Hidetora is haunted by visions of the people he killed in the past. They take refuge in a peasant's home only to discover that the occupant is Tsurumaru, the brother of Lady Sue, Jiro's wife. Tsurumaru's eyes were gouged out by Hidetora's forces and he was left impoverished due to Hidetora's siege. With Taro dead, Jiro becomes the Great Lord of the Ichimonji clan, and moves into the First Castle. Lady Kaede manipulates Jiro into having an affair with her, and demands that he kill Lady Sue, and marry her instead. Jiro orders Kurogane to do the deed, but he refuses, seeing through Kaede's perfidy. Kurogane then warns Sue and Tsurumaru to flee. Tango encounters former spies and before killing them, he is informed that Jiro is considering sending assassins after Hidetora. Tango rides off to alert Saburo. As his madness grows, Hidetora runs off into a volcanic plain.

 After Saburo's army enters Jiro's territory to find Hidetora, Jiro hastily mobilizes his army. After a truce, Saburo learns from Kyoami of Hidetora's potential location. After Saburo leaves, Jiro attacks Saburo's smaller forces, suffering losses, and orders his remaining forces to retreat after learning of another army marching on the First Castle. Saburo finds Hidetora, who partially recovers his sanity, and reconciles with Saburo. However, Saburo is killed by one of Jiro's snipers. Hidetora dies from grief. Tsurumaru and Sue arrive at the ruins of a castle, but inadvertently leave behind the flute that Sue gave him when he was banished. She gives him a picture of Amida Buddha for protection while she attempts to retrieve the flute. However, she never returns.

 As the First Castle is besieged, Kurogane learns of Sue's death, and confronts Kaede. After she confesses her plot was revenge against the entire Ichimonji clan, she is killed by Kurogane. Jiro, Kurogane, and all Jiro's men subsequently die in battle. A funeral procession is held for Saburo and Hidetora. Meanwhile, left alone in the castle ruins, Tsurumaru trips, dropping the Amida Buddha image Sue had given to him. The film ends with a distant shot of Tsurumaru silhouetted against the castle's landscape atop the ruins.
…  
【Cast】
〜…〜
Actor [ Character ] { King Lear analogue }
〜…〜
Nakadai [ Ichimonji Hidetora (一文字 秀虎) ] { King Lear }
Akira Terao [ Ichimonji "Taro" Takatora (一文字 太郎 孝虎)] { Goneril }
Jinpachi Nezu [ Ichimonji "Jiro" Masatora (一文字 次郎 正虎)] { Regan }
Daisuke Ryu [ Ichimonji "Saburo" Naotora (一文字 三郎 直虎)] { Cordelia }
Mieko Harada [ Lady Kaede (楓の方) ] { Edmund }
Yoshiko Miyazaki [ Lady Sue (末の方) ] { Albany }
Mansai Nomura [ Tsurumaru (鶴丸) ] { Gloucester }
Peter [ Kyoami (狂阿弥) ] { Fool }
Masayuki Yui [ Hirayama Tango (平山 丹後) ] { Kent }
Hitoshi Ueki [ Fujimaki Nobuhiro (藤巻 信弘) ] { King of France }
〜…〜
…  
【Production】
 Prior to filming, Kurosawa spent ten years storyboarding every shot in the film as paintings. This is the Third Castle upon Hidetora's arrival.

 Ran was Kurosawa's last epic film and by far his most expensive. At the time, its budget of $11–12 million made it the most expensive Japanese film in history, leading to its distribution in 1985 exceeding the budget of $7.5 million for his previous film Kagemusha. It is a Japanese-French venture produced by Herald Ace, Nippon Herald Films, and Greenwich Film Productions. Filming started in 1983. The 1,400 uniforms and suits of armor used for the extras were designed by costume designer Emi Wada and Kurosawa, and were handmade by master tailors over more than two years. The film also used 200 horses. Kurosawa loved filming in lush and expansive locations, and most of Ran was shot amidst the mountains and plains of Mount Aso, Japan's largest active volcano. Kurosawa was granted permission to shoot at two of the country's most famous landmarks, the ancient castles at Kumamoto and Himeji. For the castle of Lady Sue's family, he used the ruins of the custom-constructed Azusa castle, made by Kurosawa's production crew near Mount Fuji. Hidetora's third castle, which was burned to the ground, was a real building which Kurosawa built on the slopes of Mount Fuji. No miniatures were used for that segment, and Tatsuya Nakadai had to do the scene where Hidetora flees the castle in one take. Kurosawa also filmed a scene that required an entire field to be sprayed gold, but cut it out of the final film during editing. The documentary A.K. shows the filming of the scene.

 Kurosawa often shot scenes with three cameras simultaneously, each using different lenses and angles. Many long-shots were employed and very few close-ups. On several occasions, Kurosawa used static cameras and suddenly brought the action into frame, rather than using the camera to track the action. He also used jump cuts to progress certain scenes, changing the pace of the action for filmic effect.

 Akira Kurosawa's wife of 39 years, Yōko Yaguchi, died during the production of the film. He halted filming for one day to mourn before resuming work. His regular recording engineer Fumio Yanoguchi also died late in production in January 1985.
…  
《》Crew
Akira Kurosawa – director, co-writer
Ishirō Honda – associate director
Kunio Nozaki – assistant director
Ichiro Yamamoto – assistant director
Okihiro Yoneda – assistant director
Teruyo Nogami – production manager
Takeji Sano – lighting
Yoshiro Muraki – production design
Shinobu Muraki – production design
Emi Wada – costume design
Ichiro Minawa – sound effects
Personnel taken from The Criterion Collection.
…  
《》Filming
 The filming of Ran began in 1983. The development and conception of the filming of the war scenes in the film were influenced by Kurosawa's opinions on nuclear warfare. According to Michael Wilmington, Kurosawa told him that much of the film was a metaphor for nuclear warfare and the anxiety of the post-Hiroshima age. He believed that, despite all of the technological progress of the 20th century, all people had learned was how to kill each other more efficiently. In Ran, the vehicle for apocalyptic destruction is the arquebus, an early firearm that was introduced to Japan in the 16th century. Arquebuses revolutionized samurai warfare. Kurosawa had already dealt with this theme in his previous film Kagemusha, in which the Takeda cavalry is destroyed by the arquebuses of the Oda and Tokugawa clans.

 In Ran, the battle of Hachiman Field is an illustration of this new kind of warfare. Saburo's arquebusiers annihilate Jiro's cavalry and drive off his infantry by engaging them from the woods, where the cavalry are unable to venture. Similarly, Taro and Saburo's assassination by a sniper also shows how individual heroes can be easily disposed of on a modern battlefield. Kurosawa also illustrates this new warfare with his camera. Instead of focusing on the warring armies, he frequently sets the focal plane beyond the action, so that in the film they appear as abstract entities.
…  
《》Acting style
 While most of the characters in Ran are portrayed by conventional acting techniques, two performances are reminiscent of Japanese Noh theatre. Noh is a form of Japanese traditional theatre requiring highly trained actors and musicians where emotions are primarily conveyed by stylized conventional gestures. The heavy, ghost-like make-up worn by Tatsuya Nakadai's character, Hidetora, resembles the emotive masks worn by traditional Noh performers. The body language exhibited by the same character is also typical of Noh theatre: long periods of static motion and silence, followed by an abrupt, sometimes violent, change in stance. The character of Lady Kaede is also Noh-influenced. The Noh treatment emphasizes the ruthless, passionate, and single-minded natures of these two characters.
…  
《》Music
 Craig Lysy, writing for Movie Music UK, commented on the strengths of the film soundtrack's composer for Kurosawa's purposes: "Tōru Takemitsu was Japan's preeminent film score composer and Kurosawa secured his involvement in 1976, during the project's early stages. Their initial conception of the score was to use tategoe, a "shrill-voice" chant style without instrumentation. Over the intervening years, Kurosawa's conception of the score changed dramatically. As they began production his desire had changed 180 degrees, now insisting on a powerful Mahleresque orchestral score. Takemitsu responded with what many describe as his most romantic effort, one that achieved a perfect blending of Oriental and Occidental sensibilities."

 Takemitsu has stated that he was significantly influenced by the Japanese karmic concept of ma, interpreted as a surplus of energy surrounding an abundant void. As Lysy stated: "Takemitsu was guided in his efforts best summed up in the Japanese word ma, which suggests the incongruity of a void abounding with energy. He related: 'My music is like a garden, and I am the gardener. Listening to my music can be compared with walking through a garden and experiencing the changes in light, pattern and texture.'"

 The project was the second of two which allowed Kurosawa and Takemitsu to collaborate, the first being Dodes'ka-den in 1970. Lysy summarized the second project stating: "the collaboration between Kurosawa and the temperamental Takemitsu was rocky. Kurosawa constantly sent Takemitsu notes, which only served to infuriate him, so he frequently visited the set to gain a direct sensual experience. Takemitsu actually resigned... Fortunately, producer Masato Hara intervened, made peace, and Takemitsu returned to the film. Years later, Takemitsu would relate: "Overall, I still have this feeling of ... 'Oh, if only he'd left more up to me' ... But seeing it now ... I guess it's fine the way it is.'"

 Kurosawa originally had wanted the London Symphony Orchestra to perform the score for Ran, but upon meeting conductor Hiroyuki Iwaki of the Sapporo Symphony Orchestra, he engaged Iwaki and the orchestra to record it. Kurosawa had the orchestra play up to 40 takes of the music. The running time of the soundtrack is just over an hour and was re-released in 2016 after its original release in 1985 by Silva Screen Productions. It was produced by Reynold da Silva and David Stoner.

〜[Excerpt from above Wikipedia. ]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 『乱』(らん)は、1985年に黒澤明が監督・共同脚本・編集を務めた歴史活劇大作。 プロットはウィリアム・シェイクスピアの『リア王』に由来し、大名毛利元就の伝説に基づく部分も含まれている。 仲代達矢が演じる一文字秀虎は、戦国時代の老武将で、3人の息子に譲位することを決意する。

 1970年代から80年代にかけての黒澤作品のほとんどがそうであったように、この『乱』も国際的な作品であり、この場合はヘラルド・エース、日本ヘラルド映画、グリニッジ・フィルム・プロダクションが製作した日仏合作のベンチャーである。 製作計画には長い準備期間があった。 黒澤が『乱』の構想を練ったのは1970年代半ばのことで、忠実な3人の息子を持つことで有名な毛利元就について読んだのがきっかけだった。 黒澤は、息子たちが父親の敵対者になるというプロットを考案した。 この映画はシェイクスピアの戯曲『リア王』から多大な影響を受けたが、黒澤がこの戯曲を使い始めたのは『乱』の準備を始めてからだった。 この準備の後、黒澤は1975年に『デルス・ウザーラ』を撮影し、1980年代初頭に『影武者』を撮影した。

 『乱』は、黒澤にとってキャリア中3度目のシェイクスピアとの出会いだった。 1957年、黒澤はシェイクスピアの『マクベス』を題材にした『血の王座』を監督した。 1960年にはハムレットを題材にした『悪い奴ほどよく眠る』を監督した。 この3作品はいずれも批評家から高い評価を得た。

 黒澤監督の最後の大作となった『乱』は、黒澤監督の最高傑作としてしばしば挙げられ、史上最高の映画のひとつと広く評価されている。 公開時の予算は1100万~1200万ドルで、日本映画史上最も高額な作品のひとつであった。 『乱』は1985年6月1日の日本公開に先立ち、5月31日に東京国際映画祭で試写された。 衣装デザイナーの和田絵美は『乱』でアカデミー賞衣装デザイン賞を受賞し、黒澤はキャリアで唯一の監督賞にノミネートされた。 グスタフ・マーラーにインスパイアされた独特の映画音楽は武満徹が作曲した。
…  
【プロット】
 権力者だが年老いた戦国武将の一文字秀虎は、3人の息子に王国を分割することを決める: 太郎、次郎、三郎。 長男の太郎は栄えある一の城を譲り受け、一文字家の当主となる。 秀虎は大殿の座を維持し、次郎と三郎は太郎を支えることになる。 しかし、三郎は父の団結講話を批判して追放されてしまう。 秀虎の家来の丹後も三郎をかばったために追放される。

 太郎の妻・楓は、秀虎に家族を殺され土地を奪われた恨みから、秀虎に一文字藩の家督を掌握するよう迫る。 太郎が秀虎に家督の返上を求めると、秀虎は城を出て次郎の城に向かうが、次郎は秀虎を手駒として利用することしか考えていなかった。 秀虎とその従者がさまよい歩く中、丹後は秀虎に太郎の新しい勅令を警告する。 秀虎は第三の城に避難することを計画する。第三の城は三郎の軍(三郎は三郎を追って追放された)によって放棄され、太郎の将軍小倉によって乗っ取られた。 秀虎は簡単に小倉を落とせると思っているが、宮中の馬鹿者である京阿弥は秀虎の窮状を冗談で言いくるめ、秀虎から「怖いなら残れ」と怒鳴られる。 京阿弥と丹後は外に留まり、秀虎とその従者たちは無人の第三の城に避難する。

 その後、秀虎とその一行は、太郎と次郎の連合軍に襲われる。太郎の部下たちは、秀虎を油断させて待ち伏せるために城を「放棄」していたのだ。 太郎は次郎の大将・くろがねの放った銃弾に倒れる。 秀虎の従者たちは全員殺されるか切腹する。 秀虎は生き残ることを許され、破壊された城をさまよいながら狂気に陥る。 まだ秀虎に忠誠を誓っている京阿弥と丹後は、秀虎を見つけ、助けるために残る。 秀虎は過去に自分が殺した人々の幻影に悩まされる。 二人は農民の家に身を寄せるが、そこに住んでいたのは次郎の妻・須恵夫人の弟である鶴丸だった。 鶴丸は秀虎の軍勢に目をくり抜かれ、秀虎の包囲網で困窮していた。 太郎が死に、次郎は一文字藩の大老となり、一の城に入る。 楓夫人は次郎を操って自分と関係を持たせ、すゑ夫人を殺して代わりに彼女と結婚するよう要求する。 次郎はくろがねにその行為を命じるが、彼は楓の裏切りを見抜いて拒否する。 くろがねはすえと鶴丸に逃げるよう警告する。 丹後は元スパイと遭遇し、彼らを殺す前に、次郎が秀虎に刺客を送ることを考えていることを知らされる。 丹後は三郎に知らせに行く。 狂気を増した秀虎は火山平原に逃げ込む。

 三郎の軍が秀虎を探しに次郎の領地に入った後、次郎は急いで軍を動員する。 休戦後、三郎は京阿弥から秀虎の居場所を聞く。 三郎が去った後、次郎は三郎の小勢力を攻撃して損害を与え、第一の城に進軍している別の軍勢を知って残った軍勢に退却を命じる。 三郎は正気を取り戻した秀虎を見つけ、三郎と和解する。 しかし、三郎は次郎の狙撃手に殺される。 秀虎は悲しみのあまり死んでしまう。 鶴丸とスーは城跡に着くが、追放された時にスーがくれた笛をうっかり置いてきてしまう。 鶴丸はスーからもらった阿弥陀如来の絵を鶴丸に渡し、その間に笛を取り戻そうとする。 しかし、彼女が戻ってくることはなかった。

 第一の城が包囲される中、スーの死を知ったくろがねは楓と対峙する。 楓は一文字一族への復讐だと告白した後、くろがねに殺される。 その後、次郎、くろがね、次郎の部下全員が戦死する。 三郎と秀虎の葬列が行われる。 一方、城跡に取り残された鶴丸はつまずき、すえからもらった阿弥陀如来像を落としてしまう。 映画は、城跡の上でシルエットになった鶴丸の遠景で終わる。
…  
【キャスト】
〜...〜
俳優名 [登場人物】 { リア王の名称 }
〜...〜
仲代達矢 [一文字秀虎] { リア王 }
寺尾聰 [ 一文字 "太郎 "貴虎 (一文字 太郎 貴虎) ] { ゴネリル }
根津甚八 [ 一文字 "次郎 "政虎 (いちもんじ "じろう "まさとら)]  { リーガン }.
龍大介 [ 一文字 "三郎 "直虎 ] { コーデリア }
原田美枝子 [ 楓の方 ] { エドマンド }
宮崎美子 [ スエ夫人 (末の方)] { アルバニー}
野村萬斎 [ 鶴丸 ] { グロスター }
ピーター [ 狂阿弥 ] { フール }
由井正雪 [ 平山丹後 ] { ケント }
植木等 [ 藤巻信弘 ] [ フランス王 }
〜...〜
…  
【製作】
 撮影に先立ち、黒澤は10年がかりで全ショットを絵コンテにした。 これは秀虎が到着したときの第三の城である。

 『乱』は黒澤にとって最後の大作であり、最も製作費がかかった作品でもある。 当時、1100万ドルから1200万ドルという予算は、日本映画史上最も高額であり、1985年の配給は前作『影武者』の750万ドルを上回った。 ヘラルド・エース、日本ヘラルド映画、グリニッジ・フィルム・プロダクションが製作した日仏合作映画。 撮影は1983年に開始された。エキストラに使用された1,400着の制服と鎧兜は、衣装デザイナーの和田絵美と黒澤がデザインし、2年以上かけて仕立て職人によって手作りされた。 また、この映画では200頭の馬が使われた。 黒澤は緑豊かで広大な場所での撮影を好み、『乱』の大部分は日本最大の活火山である阿蘇山の山々と平原の中で撮影された。 黒澤監督は、日本で最も有名な2つの名所、熊本と姫路の古城での撮影許可を得た。 スーさん一家の城には、黒澤の製作スタッフが富士山の近くで特注した梓城の廃墟を使った。 焼失した秀虎の3つ目の城は、黒澤が富士山の斜面に建てた本物の建物だった。 その部分にはミニチュアは使われず、仲代達矢は秀虎が城から逃げるシーンをワンテイクで撮らなければならなかった。 黒澤監督はまた、畑一面に金箔を貼るシーンも撮影したが、編集時にカットした。 ドキュメンタリー映画『A.K.』には、そのシーンの撮影風景が収められている。

 黒澤はしばしば3台のカメラで同時にシーンを撮影し、それぞれが異なるレンズとアングルを使用した。 ロングショットが多く、クローズアップはほとんどない。 カメラでアクションを追うのではなく、静止したカメラで突然アクションをフレームに収めることもあった。 彼はまた、あるシーンを進行させるためにジャンプ・カットを使い、映画的効果のためにアクションのペースを変えた。

 黒澤明の39年間連れ添った妻、矢口洋子はこの映画の製作中に亡くなった。 黒澤明は喪に服すため撮影を1日中断し、その後撮影を再開した。 レコーディング・エンジニアの矢野口文雄も1985年1月に死去。
…  
《》スタッフ
黒澤明 - 監督、共同脚本
本多伊知郎 - 助監督
野崎邦生 - 助監督
山本一郎 - 助監督
米田興宏 - 助監督
野上照代 - プロダクション・マネージャー
佐野武治 - 照明
村木芳郎 - 美術
村木忍 - 美術
和田恵美 - 衣装デザイン
三縄一郎 - 音響効果
( パーソネルはクライテリオン・コレクションより引用。)
…  
《》撮影
 『乱』の撮影は1983年に始まった。 この映画の戦争シーンの開発と撮影の構想は、核戦争に対する黒澤の意見に影響された。 マイケル・ウィルミントンによれば、黒澤はこの映画の多くが核戦争とヒロシマ以後の時代の不安のメタファーであると語ったという。 彼は、20世紀のあらゆる技術の進歩にもかかわらず、人々が学んだのは、より効率的に殺し合う方法だけだと考えていた。 『乱』では、黙示録的な破壊をもたらす乗り物として、16世紀に日本に伝わった初期の火器であるアークバスが登場する。 アークバスは武士の戦いに革命をもたらした。 黒澤は前作『影武者』ですでにこのテーマを扱っており、その中で武田騎馬隊は織田氏と徳川氏のアークバスによって破壊される。

 『乱』では、八幡野の戦いがこの新しいタイプの戦いの実例となっている。 三郎のアークバス隊は次郎の騎馬隊を全滅させ、騎馬隊が踏み込めない林の中から歩兵隊と交戦し、次郎の歩兵隊を追い払う。 同様に、太郎と三郎がスナイパーに暗殺されるのも、現代の戦場では個々の英雄がいかに簡単に処分されるかを示している。 黒澤はまた、この新しい戦争をカメラでも表現している。 戦っている軍隊に焦点を当てる代わりに、彼は頻繁に焦点面をアクションの向こう側に設定し、映画の中で彼らが抽象的な存在として見えるようにしている。
…  
《》演技スタイル
 『乱』の登場人物のほとんどは従来の演技技法で描かれているが、日本の能楽を彷彿とさせる演技が2つある。 能は、高度な訓練を受けた俳優と音楽家を必要とする日本の伝統演劇の一形態であり、主に様式化された従来の身振り手振りで感情を伝える。 仲代達矢が演じる秀虎の幽霊のような厚化粧は、伝統的な能楽師がつける感情豊かな面に似ている。 同じキャラクターが見せるボディーランゲージも能楽の典型的なもので、長い静止した動きと沈黙の後、突然、時には激しく体勢を変える。 楓夫人のキャラクターも能の影響を受けている。 能の扱いは、この2人の人物の冷酷で情熱的、そして一途な性質を強調している。
…  
《》音楽
 Movie Music UKに寄稿したCraig Lysyは、黒澤監督の目的に対するサウンドトラックの作曲家の長所について、次のようにコメントしている: 「武満徹は日本で傑出した映画音楽作曲家であり、黒澤はプロジェクトの初期段階である1976年に彼の参加を確約した。 当初の構想では、楽器を使わない "タテゴエ "と呼ばれる謡曲のようなスタイルだった。 その間に、黒澤の楽譜に対する構想は大きく変わった。 製作が始まると、黒澤の思いは180度変わり、マーレレス風の力強いオーケストラ・スコアにこだわるようになった。 武満はそれに応え、東洋と西洋の感性を完璧に融合させた、彼の最もロマンティックな作品と評されるものを完成させた」。

 武満は、日本の「間」というカルマの概念に大きな影響を受けたと述べている。 リッシーはこう述べている: 武満は、エネルギーに満ち溢れた空虚の不調和を示唆する日本語の「間」に最もよく集約された努力に導かれた。 彼はこう言っている: 私の音楽は庭のようなもので、私は庭師だ。 私の音楽を聴くことは、庭を歩き、光、模様、質感の変化を体験することに例えることができる」。

 このプロジェクトは、黒澤と武満が協力した2本のうちの2本目であり、1本目は1970年の『ドデスカ伝』であった。 リッシーは2本目のプロジェクトを次のように要約している: 「黒澤と気性の荒い武満の協力関係は不安定だった。 黒澤は常に武満にメモを送ったが、それは彼を怒らせるだけだったので、彼は直接官能的な体験を得るために頻繁に撮影現場を訪れた。 武満は実際に辞職した...。 幸いなことに、プロデューサーの原正人が介入して和解し、武満は映画に復帰した。 数年後、武満はこう語っている: "全体的に、私はまだこの感覚を持っています......"。 ああ、彼がもっと私に任せてくれていたら......。 でも、今見ると. でも、今見ると......今のままでいいと思う」。

 黒澤は当初、ロンドン交響楽団に『乱』のスコアを演奏してもらおうと考えていたが、札幌交響楽団の指揮者・岩城宏之と出会い、岩城とオーケストラにレコーディングを依頼した。 黒澤はオーケストラに最大40テイクの音楽を演奏させた。 サウンドトラックの上映時間は1時間強で、1985年にシルヴァ・スクリーン・プロダクションからリリースされた後、2016年に再リリースされた。 製作はレイノルド・ダ・シルヴァとデヴィッド・ストーナー。



〈書籍紹介リンク〉
【書籍紹介】シェイクスピア『リア王』: The Tragedy of King Lear by William Shakespeare




〜〜
〜〜〜
〜〜〜〜
〜〜〜〜
〜〜〜
〜〜

いいなと思ったら応援しよう!