ラジオ生活:ベストオブクラシック ドビュッシー「夜想曲」
聞き逃しサービス 2024/06/14 放送
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ベストオブクラシック
N響 第2014回定期公演
2024/06/14 NHKホール
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「夜想曲」
( Trois Nocturnes or Three Nocturnes )
[ Nocturnes, L 98 ]
作曲: ドビュッシー ( Claude Debussy )
東京混声合唱団(女声合唱)
NHK交響楽団(管弦楽)
沖澤 のどか(指揮)
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開始よ54分07秒頃 (終了よりり45分52秒前頃)
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配信終了 2024/06/21 21:10
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Claude_Debussy+Trois_Nocturnes
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Claude_Debussy+Nocturnes_L98
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☆★☆ ドビュッシー「夜想曲」について【目次】☆★☆
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1. ドビュッシー「夜想曲」について
1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:ドビュッシーについて
2.1 Wikipedia FR(フランス版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 ドビュッシーの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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3. 原作の詩『古代詩とロマネスク』(Poèmes anciens et romanesques)の作者:アンリ・ド・レニエについて
3.1 Wikipedia FR(フランス版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. ドビュッシー「夜想曲」について
1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
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ドビュッシー「夜想曲」
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/夜想曲_(ドビュッシー)
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『夜想曲』(やそうきょく、Nocturnes)は、クロード・ドビュッシーが1897年から1899年にかけて作曲した管弦楽曲。「雲」・「祭」・「シレーヌ」の3曲からなる一種の組曲となっている。
フランス語のまま『ノクチュルヌ』と呼ばれることもある。初稿と改訂稿の2稿があり、どちらの楽譜も手に入る。
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【題名について】
「夜想曲」(ノクチュルヌ、ノクターン)はフィールドに始まりショパンが発展させた器楽曲の1ジャンルであるが、ドビュッシーは当楽曲について「《夜想曲》という題名は、ここではより一般的な、とりわけいっそう装飾的な意味で理解されるべきである。だから夜想曲という慣行の形式を意味するのではなく、さまざまな印象と光の特別な効果のすべてを意味する」と述べ、音楽上の形式で捉えるのではなく、より広い意味で且つより絵画的に説明しているものであることを示している。
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【作曲の経緯】
『夜想曲』完成に至るまでの道のりは、長いものであった。その途上に於いて、前身的存在といえる作品が2つ登場する。
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《》『3つの黄昏の情景』(Trois scènes au crépuscule )
初めて当楽曲の前身となる作品について言及が為されたのは1892年9月のことだった。この当時、ドビュッシーは手紙で「『3つの夕暮れ(黄昏)の情景』がほぼ完成しました」としたためている。この『3つの夕暮れ(黄昏)の情景』はアンリ・ド・レニエの「古代ロマネスク詩集」から着想を得たものとされているが、結局、完成して日の目を見ることは無かった。
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《》独奏ヴァイオリンと管弦楽のための『夜想曲』
その後、ドビュッシーは構想を練り直し、1894年8月に「ヴァイオリンと管弦楽のための『夜想曲(ノクチュルヌ)』」という題名を付けるとともに、同年9月にはヴァイオリニストのイザイに宛てた手紙の中で、この構想について以下のように紹介している。
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第1曲は弦楽器だけで、第2曲はフルート(複数)、4本のホルン、3本のトランペットと2台のハープで、第3曲はそれら2種類の楽器の組み合わせを結合した形で演奏されます。これは実際のところ、実験です。絵画でなら、さしずめ、灰色のエチュードといった、ただひとつの色のなかで可能なさまざまなコンビネーションを探求する実験です。
〜…〜
しかし、のちにイザイとの関係が悪化したことから、この構想も立ち消えとなってしまった。
そして1897年12月になって、ようやく現在の形での『夜想曲』の作曲に着手することになったわけであるが、ここに至るまでにドビュッシーは『ペレアスとメリザンド』に着手していたり(1893年)、『牧神の午後への前奏曲』を完成させたりしてきている(1894年)。
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【楽曲構成】
以下の3曲で構成されている。演奏所要時間は約25分。
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《》1. 雲 (Nuages)
空の雲のゆっくり流れて消えていく様を描写したもの。冒頭に「セーヌ河の上に垂れこめた雲」を表すクラリネットとバスーンの動機が現れる。この動きはムソルグスキーの歌曲集『日の光もなく』からの借用であるという指摘がある。4分の6拍子のリズムに「汽船のサイレン」を表すコーラングレの旋律が4分の4拍子のポリリズムで絡み、拍節感がぼやけさせられている。ソロを除き常に弱音器がつけられた弦楽器はディヴィジによって細分化され(ヴァイオリンは第1、第2がそれぞれ6分割、合計12分割)、弱音器をつけたホルン、低音域のフルートなどと共にこの曲独特の「灰色」のテクスチュアを作る。中間部でハープを伴ったフルートが東洋的な五音音階の旋律を奏でるが、これは1889年のパリ万国博覧会でドビュッシーが聴いた、ジャワのガムランの影響であると考えられる。
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《》2. 祭 (Fêtes)
祭の盛り上がりと祭の後の静けさが描かれている。ff の空虚五度によるリズムが弦楽器によって刻まれ、木管楽器がスケルツォ風の主題を奏でる。活発な3連符のリズムに乗って進行する祭りの音楽が唐突に中断すると、遠くから幻影のような行列が近づいてくる。やがて祭りの主題と行列の主題が同時進行し溶け合うクライマックスを迎え、その後、諸主題を回想しながら消え入るように終わる。トランペットにより次の「シレーヌ」の序奏がさりげなく予告される。
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《》3. シレーヌ (Sirènes)
「シレーヌ」とは、ギリシャ神話などに出てくる生き物である(セイレーンを参照)。この曲ではトロンボーン、チューバ、ティンパニと打楽器は使われていないが、歌詞のない女声合唱(ヴォカリーズ)が加わられており、月の光を映してきらめく波とシレーヌの神秘的な歌声が、精緻なオーケストレーションによって表現される。なお、ドビュッシーが『海』の作曲を開始するのはこれより後、1903年のことである。
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〜[上記Wikipediaより抜粋]
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1. ドビュッシー「夜想曲」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Nocturnes_(Debussy)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nocturnes_(Debussy)
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Nocturnes, L 98 (also known as Trois Nocturnes or Three Nocturnes) is an impressionist orchestral composition in three movements by the French composer Claude Debussy, who wrote it between 1892 and 1899. It is based on poems from Poèmes anciens et romanesques (Henri de Régnier, 1890).
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【Composition】
《》"Three Scenes at Twilight"
Based on comments in various Debussy letters and in Léon Vallas's biography, it has generally been assumed that composition of the Nocturnes began in 1892 under the title Trois Scènes au Crépuscule ("Three Scenes at Twilight"), an orchestral triptych. However, the lack of actual manuscripts makes it impossible to determine whether such works were truly related to the Nocturnes.
Trois Scènes au Crépuscule was inspired by ten poems by Henri de Régnier entitled Poèmes anciens et romanesques (published in 1890). Régnier was a symbolist poet, and his poems contain vivid imagery and dreamlike associations of ideas. In a letter to Jacques Durand on 3 September 1907, Debussy writes "I am more and more convinced that music, by its very nature, is something that cannot be cast into a traditional and fixed form. It is made up of colors and rhythms"; he found suitable material in the imagery of these poems.127
Debussy may have begun creating the work for an intended performance in New York City, promoted and sponsored by Prince André Poniatowski, a banker and writer, and a confidant to whom Debussy frequently expressed himself in long letters.168–169 The New York performance was to consist of the premiere of Debussy's Fantaisie for piano and orchestra completed two years earlier, a rather traditional work in classical form but a tradition which Debussy in the next two years would reject and musically move away from (resulting in the Fantaisie never being performed or published in his lifetime); his experimental oratorio La Damoiselle élue, from four years prior, also still unperformed as yet; and the Twilight Scenes, which Debussy told the prince were "pretty much finished" even though he hadn't put anything on paper yet.168–169 The American concert deal fell through.
Debussy was already working with difficulty on his opera Rodrigue et Chimène, a biography of El Cid; it has been said that he eventually destroyed its complete score because he felt he could no longer write "that kind of music" to "that kind of literature", but his biographer says he merely concealed them and they remained in private collections.
He was also working on another orchestral triptych after a cycle of three poems by another symbolist poet, Stéphane Mallarmé, called L'après-midi d'un faune, that was more in keeping with the new style of music and inspiration Debussy was seeking. He had in fact asked Henri de Régnier, a close associate of Mallarmé, to inform the latter of his interest in setting the poems to a new kind of musical impression. Mallarmé was vehemently opposed to juxtaposing poetry and music and was strongly against Debussy's compositional idea. After Mallarmé heard the completed Prélude based on his first poem, however, Debussy had evidently caused him to completely reverse his belief, as he expressed his astonishment in lavishing praise and admiration in a personal letter to the composer.
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《》Three Nocturnes for solo violin and partitioned orchestra
Meanwhile, Debussy's Scènes au Crépuscule, after Régnier's poetry, were completed in piano score in 1893, but before Debussy had a chance to orchestrate them he attended the premiere performance of his String Quartet in G minor in December, given by the Ysaÿe Quartet led by Belgian violin virtuoso Eugène Ysaÿe. Debussy was impressed and flattered by Ysaÿe's interest in his music and decided to rewrite his Twilight Scenes into a piece for solo violin and orchestra.
In 1894, after completing the first movement of his Mallarmé triptych entitled Prélude (to "The Afternoon of a Faun"), he began the recomposition of the Twilight Scenes in a new inspired style, retitling the new version Nocturnes after a series of paintings of the same name by James McNeill Whistler, who was living in Paris at the time.
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In September he described the music to Ysaÿe as "an experiment in the different combinations that can be achieved with one colour—what a study in grey would be in painting". Whistler's most famous painting was a portrait of his mother called Arrangement in Grey and Black No. 1.[2] Debussy scored the orchestral part of the first of the three pieces for strings alone; the second for three flutes, four horns, three trumpets, and two harps; and the third for the two groupings together. The first version of the Nocturnes seems to be the one described; he later abandoned the idea of the solo violin arrangement when he was unable to get Ysaÿe to undertake the performance.
Following the abandonment of Rodrigue et Chimène in 1893, Debussy had immediately begun work on an opera more to his liking, Pelléas et Mélisande, which occupied him with no small measure of trouble over the next nine years, until it premiered on 30 April 1902. Thus it wasn't until 1896 that he informed Ysaÿe that the music for the Nocturnes had pretty much been completed and he still wanted Ysaÿe to perform the solo violin part.
By 1897, Debussy had decided to dispense with a solo violin part and the orchestral groupings, and simply write all three movements for a full orchestra. He worked for the next two years on the Nocturnes, and once confessed to his friend and benefactor, the publisher Georges Hartmann, that he was finding it more difficult to compose these three orchestral nocturnes than a five-act opera.[2] Wanting to equal the sensation caused by the success of "The Afternoon of a Faun" piece, he drove himself toward an over-perfectionism with the Nocturnes. Having worked on the composition for as long as seven years, constantly revising it and changing its very structure several times, he expected it to live up to his own grand, avant-garde views:
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I myself love music passionately; and because I love it, I try to set it free from barren traditions that stifle it. It is a free art, gushing forth, an [open-]air art, an art boundless as the elements, the wind, the sky, the sea! It must never be shut in and become an academic art.
— Debussy, in an interview in Comœdia, 1910
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《》Completion and further revision
A full score of the manuscript of the Nocturnes was signed with the completion date of 15 December 1899. The manuscript bears a dedication to Georges Hartmann, who helped to support Debussy financially beginning in 1894. It was published under contract to Hartmann's publisher, under the Eugène Fromont imprint in 1900. This printed score contained dozens of errors.
The first two movements, Nuages and Fêtes, received their premiere on 9 December 1900 in Paris by the Lamoureux Orchestra conducted by Camille Chevillard. The third movement Sirènes could not be staged because the female choir needed for it was unavailable. The complete work was premiered by the same orchestra and conductor on 27 October 1901. Though these initial performances received a cool response from the public, they were more positively hailed by fellow musicians. A review by Pierre de Bréville in the Mercure de France has been translated as saying: "It is pure music, conceived beyond the limits of reality, in the world of dreams, among the ever-moving architecture that God builds with mists, the marvelous creations of the impalpable realms."
For several years after its publication, almost until the day he died, Debussy continued to tinker with the composition, at first making corrections to dozens of errors in his copy of the published score, then moving on to adjusting small passages and fundamentally revising the orchestration. Debussy made many subtle changes to Sirènes to integrate the wordless singing of the women's chorus with the orchestra.[14] Two of these scores exist with Debussy's changes in different colors of pencils and inks, and often these changes are contradictory or simply alternate versions. As Debussy told conductor Ernest Ansermet when the latter asked which were the right ones: "I'm not really sure; they are all possibilities. Take this score with you and use whatever you like from it."
Debussy continued to modify the composition just as he had for the seven years prior to its publication, sometimes just not satisfied or sometimes thinking of a new experiment in sound, a new color combination of instrumental timbres he hadn't heard yet.[20] Many of these changes were finally incorporated into a "definitive version" published in 1930 by Jobert. This version continues to be performed today.
A comprehensive version addressing many more of Debussy's "possibilities" was published in 1999 by Durand, edited and annotated by Denis Herlin. One reviewer states "in this new critical edition for the Debussy oeuvres complètes, all of the most important questions concerning the establishment of a text of the Nocturnes for practical performance have been confidently answered." Herlin has carefully traced and analyzed four printings of the Nocturnes by Fromont, ending in 1922; multiple scores by Jean Jobert between 1922 and 1930; multiple versions of a heavily revised Jobert score appearing between 1930 and 1964; a 1977 edition by Peters of Leipzig; and a study score from Durand.
The Nocturnes were performed as a ballet in May 1913, with Loie Fuller dancing. The Nocturnes are considered one of Debussy's most accessible and popular works, admired for their beauty and for holding new possibilities and wonder upon repeated hearings.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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Nocturnes, L 98(Trois NocturnesまたはThree Nocturnesとしても知られる)は、フランスの作曲家クロード・ドビュッシーが1892年から1899年にかけて作曲した3楽章からなる印象派の管弦楽曲。 1890年にアンリ・ド・レニエによって出版された『古代詩とロマネスク』(Poèmes anciens et romanesques)の中の詩に基づいている。
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【作曲】
《》黄昏時の3つの情景
様々なドビュッシーの手紙やレオン・ヴァラスの伝記に書かれたコメントから、一般的にノクターンの作曲は1892年に「黄昏の3つの情景(Trois Scènes au Crépuscule)」というタイトルで始まったと考えられている。 しかし、実際の写本がないため、このような作品が本当にノクターンと関係があったのかどうかを判断することはできない。
Trois Scènes au Crépuscule》は、アンリ・ド・レニエ(Henri de Régnier)の『Poèmes anciens et romanesques』(1890年出版)と題された10編の詩から着想を得て作曲された。 レニエは象徴主義の詩人で、彼の詩には鮮烈なイメージと夢のような観念の連想が含まれている。 1907年9月3日、ジャック・デュランに宛てた手紙の中で、ドビュッシーはこう書いている。「音楽とは、その本質からして、伝統的で固定された形式には当てはめられないものだと、私はますます確信しています。 この曲は色彩とリズムで構成されている」。彼はこれらの詩のイメージに適した素材を見出した127。
ドビュッシーは、銀行家であり作家でもあったアンドレ・ポニャトフスキ公爵が推進・後援し、ドビュッシーが長い手紙の中で頻繁に自らを表現していた腹心の友であったニューヨークでの演奏のために、この作品の創作を始めたのかもしれない168。-169 ニューヨーク公演では、その2年前に完成したドビュッシーのピアノと管弦楽のための《幻想曲》が初演されることになっていた。この作品は古典的な形式を持つ伝統的な作品であったが、ドビュッシーはその後の2年間でこの伝統を否定し、音楽的に離れていくことになる(その結果、《幻想曲》は生涯演奏されることも出版されることもなかった); ドビュッシーは、その4年前に作曲した実験的なオラトリオ『La Damoiselle élue』(まだ未演奏)、ドビュッシーが王子に「ほとんど完成している」と語った『黄昏の情景』(まだ何も紙に書いていないにもかかわらず)などを作曲した。168-169 アメリカでのコンサートの契約は失敗に終わった。
ドビュッシーはすでに、エル・シドの伝記であるオペラ『ロドリーグとシメーヌ』の制作に難航していた。「あの種の文学」に対して「あの種の音楽」はもう書けないと感じたため、最終的にその全譜を破棄したと言われているが、伝記作者によれば、彼は単に楽譜を隠しただけで、個人蔵のままだったという。
ドビュッシーはまた、同じく象徴主義の詩人ステファヌ・マラルメの3つの詩からなる連作「L'après-midi d'un faune」にちなんだ別の管弦楽三重奏曲にも取り組んでいた。 実際、ドビュッシーはマラルメの側近であったアンリ・ド・レニエに、詩を新しい音楽的印象で演奏することに関心があることをマラルメに伝えるよう頼んでいた。 マラルメは詩と音楽を並置することに激しく反対し、ドビュッシーの作曲案に強く反対した。 しかし、マラルメが彼の最初の詩に基づくプレリュードの完成を聴いた後、ドビュッシーは彼の信念を完全に覆したことは明らかである。
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《》独奏ヴァイオリンと分割された管弦楽のための3つのノクターン
一方、ドビュッシーは、レニエの詩にちなんだ《クレプスキュールの情景》を1893年にピアノ譜で完成させたが、ドビュッシーがこの曲をオーケストレーションする前に、12月にベルギーのヴァイオリンの名手ウジェーヌ・イザイ率いるイザイ弦楽四重奏団による弦楽四重奏曲ト短調の初演に出席した。 ドビュッシーは、イザイが自分の音楽に興味を持ってくれたことに感動し、光栄に思い、《たそがれの情景》を独奏ヴァイオリンと管弦楽のための作品に書き直すことにした。
1894年、マラルメの三重奏曲の第1楽章「プレリュード」(「牧神の午後」)を完成させたドビュッシーは、新たなスタイルで「たそがれの情景」の作曲に取りかかり、当時パリに住んでいたジェームズ・マクニール・ホイッスラーの同名の絵画シリーズにちなんで「ノクターン」と改題した。
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2. 作曲者:ドビュッシーについて
2.1 Wikipedia FR(フランス版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ドビュッシー
Claude Debussy
Wikipedia FR(フランス版) URL> https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Claude_Debussy
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Claude Debussy, né le 22 août 1862 à Saint-Germain-en-Laye et mort le 25 mars 1918 à Paris 16e[2], est un compositeur français.
En posant en 1894 avec Prélude à l'Après-midi d'un faune le premier jalon de la musique moderne, Debussy place d’emblée son œuvre sous le sceau de l’avant-garde musicale. Il est brièvement wagnérien en 1889, puis anticonformiste le reste de sa vie, en rejetant tous les académismes esthétiques. Avec La Mer, il renouvelle la forme symphonique ; avec Jeux, il inscrit la musique pour ballet dans un modernisme prophétique ; avec Pelléas et Mélisande, l’opéra français sort des ornières de la tradition du drame lyrique, tandis qu’il confère à la musique de chambre, avec son quatuor à cordes, des accents impressionnistes inspirés.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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クロード・ドビュッシーは、1862年8月22日にサン=ジェルマン=アン=レーに生まれ、1918年3月25日にパリ16区で没した[2]。
1894年に作曲されたドビュッシーの『牧神の午後への前奏曲』は、現代音楽における最初のマイルストーンとなり、彼の作品はたちまち前衛音楽と結びついた。彼は1889年に一時ワグネリアンに傾倒し、その後生涯、あらゆるアカデミックな美学を否定する不適合者であった。ラ・メール》で交響曲の形式を刷新し、《ジュー》でバレエ音楽に予言的なモダニズムをもたらし、《ペレアスとメリザンド》でフランス・オペラは抒情劇の伝統の轍を踏み、弦楽四重奏曲で室内楽に印象派的なアクセントを与えた。
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2.2 ドビュッシー作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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ドビュッシーの作品リスト
List of compositions by Claude Debussy
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Claude_Debussy
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3. 原作の詩『古代詩とロマネスク』(Poèmes anciens et romanesques)の作者:アンリ・ド・レニエについて
3.1 Wikipedia FR(フランス版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Henri de Régnier
Wikipedia FR(フランス版) URL> https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Henri_de_R%C3%A9gnier
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Henri de Régnier, né le 28 décembre 1864 à Honfleur et mort le 23 mai 1936 à Paris, est un écrivain et poète français, proche du symbolisme.
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【Œuvres】
《》Poésies
・Lendemains, poésie, Paris, Vanier, 1885.
・Apaisement, poésie, Paris, Vanier, 1886, in-12.
・Sites, poèmes, Paris, Vanier, 1887, in-8°.
・Épisodes, poèmes, Paris, Vanier, 1888.
・Poèmes anciens et romanesques, 1887-1889, Paris, Librairie de l'Art Indépendant, 1890.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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1864年12月28日にオンフルールで生まれ、1936年5月23日にパリで没したアンリ・ド・レニエは、象徴主義に近いフランスの作家、詩人である。
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【作品】
《》詩
・1885年、パリ、ヴァニエにて詩集『Lendemains』刊行。
・詩集『謝罪』パリ、ヴァニエ、1886年、12刷。
・詩、パリ、ヴァニエ、1887年、in-8°.
・エピソード、詩、パリ、ヴァニエ、1888年。
・Poèmes anciens et romanesques, 1887-1889, Paris, Librairie de l'Art Indépendant, 1890.
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