![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/166296659/rectangle_large_type_2_9e9eaad970394c87da99cb49de428b6a.png?width=1200)
ラジオ生活:クラシックの庭 バーンスタイン 『交響曲 第2番「不安の時代」』
聞き逃しサービス 2024/12/18 放送
クラシックの庭
〜
〜
『交響曲 第2番「不安の時代」』
[ Symphony No. 2 The Age of Anxiety is a piece for orchestra and solo piano. ]
作曲: バーンスタイン ( Leonard Bernstein )
フィリップ・アントルモン(ピアノ)
ニューヨーク・フィルハーモニック(管弦楽)
レナード・バーンスタイン(指揮)
(36分47秒)
〜
開始より32分12秒頃 (終了より1時間17分48秒前頃)
〜
〜
配信終了2024/12/25 15:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL> https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Leonard_Bernstein+Symphony_No_2
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Leonard_Bernstein+Symphony_No_2
〜
〜〜
〜〜〜
☆★☆ バーンスタイン 『交響曲 第2番「不安の時代」』について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. バーンスタイン 『交響曲 第2番「不安の時代」』について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
〜〜
2. 作曲者:バーンスタイン について
2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 バーンスタインの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜
〜
〜
〜〜
1. バーンスタイン 『交響曲 第2番「不安の時代」』について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜
〜
交響曲第2番 (バーンスタイン)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/交響曲第2番_(バーンスタイン)
〜
レナード・バーンスタインの交響曲第2番『不安の時代』(Symphony No. 2 "The Age of Anxiety")は1947年から1948年にかけて作曲された、バーンスタインの2作目の交響曲である。前作と同じく標題を持ち、英国の詩人、W・H・オーデンによる詩『不安の時代』に触発されて作曲された。詩の内容は第二次世界大戦末期のニューヨークで暮らす4人の人間の孤独を描いたものである。各楽章の標題は詩に従い、音楽の内容も詩を描写するものとなっている。
なお、ピアノの独奏が用いられており、多分にピアノ協奏曲の性格が強い。これは作曲者自身がピアニストでもあったことによる。
・初演:1949年4月8日、ボストンにて、作曲者自身のピアノ独奏、セルゲイ・クーセヴィツキー指揮のボストン交響楽団による。
・演奏時間:約30分
…
〜[上記wikipediaより抜粋]
〜
〜〜
1. バーンスタイン 『交響曲 第2番「不安の時代」』について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Symphony No. 2 (Bernstein)
Wikipedia EN(英語版)版URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._2_(Bernstein)
〜
Leonard Bernstein's Symphony No. 2 The Age of Anxiety is a piece for orchestra and solo piano. The piece was composed from 1948 to 1949 in the United States and Israel, and was revised in 1965. It is titled after W. H. Auden's eponymous poem, and dedicated to Serge Koussevitzky.
…
【History】
A friend is claimed to have given Bernstein the idea to write music based on The Age of Anxiety in a letter:
〜…〜
What do you think of the 'Anxiety' idea? There is so much musical-subtlety in it, and those various metres brought about by the different roads the couples take and their differing means of transportation, to say nothing of the moods, and the separateness that becomes Oneness under alcohol and/or libidinal urges. You mentioned it being good ballet material, yes, but I think, first, it should be composed as music by itself and therefore protect it from being too obvious program music, and then if some clever choreographer can put the musical composition to work, with what added quality good music may give to the themes and material, well and good. I would rather have 'it' in the concert hall, where it can be less 'handled' than in the ballet school where many different talents brush it up. It's too good a thing for many hands.
〜…〜
When beginning to write the piece, Bernstein stated that Auden's poem was "one of the most shattering examples of pure virtuosity in the history of English poetry" and that a "composition of a symphony based on The Age of Anxiety acquired an almost compulsive quality." After Auden's "The Age of Anxiety" won the Pulitzer Prize in 1948, Bernstein praised it, saying "When I first read the book I was breathless." Bernstein worked on the composition "in Taos, Philadelphia, Richmond, Mass., in Tel-Aviv, in planes, in hotel lobbies…"[2] Though called a symphony, "The Age of Anxiety" does not follow the traditional symphonic form: instead of a conventional four-movement, exclusively orchestral work, Bernstein scored it for solo piano and orchestra, and divided the piece into six subsections – mirroring Auden’s text – split equally into two parts that are performed without pause. He completed the piece on March 20, 1949 in New York City. Dissatisfied with the ending of the composition, Bernstein revised it in 1965 to firmly establish his idea for the true ending.[citation needed] The work was dedicated to and commissioned by Serge Koussevitzky who was preparing to end his 25-year career conducting the Boston Symphony Orchestra.
…
【Instrumentation and structure】
The symphony is composed for an orchestra containing 2 flutes, piccolo, 2 oboes, English horn, 2 clarinets, bass clarinet, 2 bassoons, contrabassoon, 4 horns, 3 trumpets, 3 trombones, tuba, timpani, percussion, 2 harps, celesta, pianino (upright piano), strings, and solo piano.
Structurally, there are two parts, each comprising three sections. Each movement is named after the six sections of Auden's poem, trying to mirror the moods and events in the poem.
…
《》Part One
a) The Prologue: Lento moderato
b) The Seven Ages: Variations 1–7
1. L'istesso tempo
2. Poco più mosso
3. Largamente, ma mosso
4. Più mosso
5. Agitato
6. Poco meno mosso
7. L'istesso tempo
c) The Seven Stages: Variations 8–14
8. Molto moderato, ma movendo
9. Più mosso (Tempo di Valse)
10. Più mosso
11. L'istesso tempo
12. Poco più vivace
13. L'istesso tempo
14. Poco più vivace
In accordance with Auden’s “Prologue,” the poem begins with four lonely individuals (three men and one woman) in a bar, each reflecting on his or her own disquietude while acknowledging the presence of the others. Musically, a plaintive clarinet duet signals the beginning of the characters’ journey, with a long descending scale signaling their retreat to a shared unconscious. It is here that the characters begin discussing life in each of their own points of view, moving onto “The Seven Ages.” Here, Bernstein composed a set of variations that are unique in the fact that, rather than all sharing the same melody or thematic material like a traditional theme and variations would, each variation plays on the material from the variation immediately before it. This gives the work a constantly shifting landscape that is reminiscent of the past but progressing for the future. It then proceeds to “The Seven Stages,” that tells the tale of the same “group [embarking] on a collective dream, one of even more heightened awareness, attempting to rediscover the deeper meaning of their own humanity.” Emulating the characters conflicting ideals and desires, Bernstein weaves a frantic and confused musical tapestry that shows the characters trying desperately to find what they are searching for, but falling short, though becoming closer because of their experience. This brings the first half of the piece to a dramatic and abrupt close.
…
《》Part Two
a) The Dirge: Largo
b) The Masque: Extremely Fast
c) The Epilogue: Adagio; Andante; Con moto
The second half of the piece opens with “The Dirge”, a theme, first introduced by the solo piano, based on a 12-tone row that gives way to a contrasting middle section, reminiscent of Brahms’ romanticism. In the poem, the four travel to the women’s apartment by cab, mourning the loss of their fallen father ("Dad") figure. Once they arrive at the apartment, the four are determined to have a party, but refuse to take the attention away from any of the others, and all opt to turn in for the night. “The Masque” is a speedy piano solo that is accompanied by syncopated rhythms in various percussion instruments. The main theme is the tune from Ain't Got No Tears Left, a song cut from On The Town. The piano is joined by the rest of the orchestra for a time before it drops out entirely, becoming “traumatized” as it tries to come to terms with its “escapist living.”[1] The energy from “The Masque” fades and the entire orchestra comes in to repeat the bars it had been playing before, now joined by the strings and starting “The Epilogue.” Here, echoes of the “Prologue” resound while the new 4 note theme is contemplated by the reminiscent piano soloist. Answering the orchestra’s calls for clarity, a solo piano cadenza, added in 1965, revisits the journey of the characters, and is taken up by the full orchestra, which builds to a radiant close. The listener, as well as the reader, finds that “what is left, it turns out, is faith.
…
〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
レナード・バーンスタインの交響曲第2番『不安の時代』は、オーケストラとピアノ独奏のための作品。 1948年から1949年にかけてアメリカとイスラエルで作曲され、1965年に改訂された。 W.H.オーデンの同名の詩をタイトルとし、セルゲイ・クーセヴィツキーに捧げられている。
…
【歴史】
バーンスタインが『不安の時代』を題材に音楽を書くことを思いついたのは、ある友人の手紙からだと言われている:
〜...〜
あなたは『不安』のアイデアをどう思いますか? この作品には音楽的な繊細さがたくさんあるし、カップルたちが通る道や移動手段の違いによってもたらされるさまざまな距離感、気分は言うに及ばず、アルコールや性衝動によってワンネスになる分離感もある。 しかし、私は、まず、それ自体が音楽として作曲されるべきであり、それゆえ、あまりに明白なプログラム音楽であることから守るべきだと思う。そして、もし、ある賢い振付家が、優れた音楽がテーマや素材に与えるかもしれない付加的な質で、音楽の作曲を作品に生かすことができるのであれば、それに越したことはない。 私は、さまざまな才能がブラッシュアップするバレエ学校よりも、"扱いにくさ "を軽減できるコンサートホールで "それ "を披露してほしい。 多くの人の手を煩わせるには、あまりにもったいない。
〜...〜
この曲を書き始めたとき、バーンスタインは、オーデンの詩は「英詩の歴史の中で、純粋な名人芸の最も衝撃的な例のひとつ」であり、「『不安の時代』に基づく交響曲の作曲は、ほとんど強迫的な質を獲得した」と述べている。 オーデンの『不安の時代』が1948年にピューリッツァー賞を受賞した後、バーンスタインはこの詩を賞賛し、"最初にこの本を読んだとき、私は息をのんだ "と言った。 バーンスタインは「タオス、フィラデルフィア、マサチューセッツ州リッチモンド、テルアビブ、飛行機の中、ホテルのロビーで」作曲に取り組んだ[2]。交響曲と呼ばれてはいるが、「不安の時代」は伝統的な交響曲の形式を踏襲していない。 彼はこの曲を1949年3月20日にニューヨークで完成させた。 この作品は、ボストン交響楽団を指揮して25年のキャリアに幕を下ろそうとしていたセルジュ・クーセヴィツキーに献呈され、クーセヴィツキーから委嘱された。
…
【編成と構造】
フルート2、ピッコロ、オーボエ2、イングリッシュホルン、クラリネット2、バスクラリネット、ファゴット2、コントラファゴット、ホルン4、トランペット3、トロンボーン3、テューバ、ティンパニ、打楽器、ハープ2、チェレスタ、ピアニーノ(アップライトピアノ)、弦楽器、ピアノ独奏で構成される。
構造的には2つのパートがあり、それぞれが3つのセクションで構成されている。 それぞれの楽章は、オーデンの詩の6つのセクションにちなんで名付けられ、詩の中の気分や出来事を反映させようとしている。
…
《》第1部
a) プロローグ レント・モデラート
b) 7つの時代 変奏1~7
1. L'istesso tempo
2. ポコ・ピウ・モッソ
3. 大きく、モッソ
4. ピウ・モッソ
5. アジタート
6. ポコ・メノ・モッソ
7. L'istesso tempo
c) 7つの段階 変奏8-14
8. モルト・モデラート、マ・ムーヴェンド
9. ピウ・モッソ(ヴァルセのテンポ)
10. ピウ・モッソ
11. L'istesso tempo
12. ポコ・ピウ・ヴィヴァーチェ
13. 永遠のテンポ
14. ポコ・ピウ・ヴィヴァーチェ
オーデンの "プロローグ "に従い、この詩はバーで4人の孤独な人物(3人の男と1人の女)が、他の人物の存在を認めながら、それぞれ自分の不穏さを振り返るところから始まる。 音楽的には、悲しげなクラリネットの二重奏が登場人物たちの旅の始まりを告げ、長く下降する音階が共有する無意識への後退を示す。 ここで登場人物たちはそれぞれの視点から人生について語り始め、"7つの時代 "へと進む。 ここでバーンスタインが作曲した一連の変奏曲は、伝統的な主題と変奏のようにすべてが同じ旋律や主題を共有するのではなく、それぞれの変奏曲が直前の変奏曲の素材を用いて演奏されるという点でユニークである。 これによって、この作品は、過去を彷彿とさせながらも未来に向かって前進する、絶えず移り変わる風景を与えている。 そして、同じ「集団的な夢、意識をさらに高めた夢、自分たちの人間性の深い意味を再発見しようとする(乗り出す)グループ」の物語である「7つの段階」へと進む。 バーンスタインは、登場人物たちの相反する理想と欲望を模倣し、登場人物たちが必死に探し求めるものを見つけようとするものの、挫折し、しかしその経験のおかげで親密になっていく様を、必死で混乱した音楽のタペストリーに織り上げた。 これによって、この作品の前半は劇的かつ唐突に幕を閉じる。
…
《》第2部
a) ディルジュ ラルゴ
b) 仮面 非常に速い
c) エピローグ アダージョ;アンダンテ;コン・モート
曲の後半は、ブラームスのロマンティシズムを彷彿とさせる対照的な中間部へと続く、12音列を基調とした独奏ピアノの主題で始まる。 この詩の中で、4人は倒れた父親(「パパ」)の死を悼みながら、タクシーで女性のアパートに向かう。 アパートに着くと、4人はパーティーを開く決意をするが、他の誰からも注目を浴びることを拒み、全員がその夜は寝床につくことを選ぶ。 「仮面」は、様々な打楽器のシンコペーション・リズムに合わせたスピード感あふれるピアノ・ソロ。 メインテーマは『オン・ザ・タウン』からカットされた『エイント・ガット・ノー・ティアーズ・レフト』の曲。 ピアノは、「逃避的な生活」[1]と折り合いをつけようとして「トラウマ」になり、完全に脱落するまでの間、オーケストラの他のメンバーとともに演奏される。「The Masque」のエネルギーが消え、オーケストラ全体が、それまで演奏していた小節を繰り返すために登場し、今度は弦楽器が加わって、「エピローグ」が始まる。 ここでは "プロローグ "の響きが鳴り響き、新しい4音の主題が回想的なピアノ・ソリストによって熟考される。 オーケストラの明瞭さを求める声に応えて、1965年に追加されたピアノ独奏のカデンツァが登場人物の旅を再び描き出し、フルオーケストラに引き継がれ、晴れやかに幕を閉じる。 読者だけでなく聴き手も、「残されたものは、結局のところ、信仰なのだ」と気づく。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:バーンスタイン について
2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/Leonard_Bernstein
〜
Leonard Bernstein (/ˈbɜːrnstaɪn/ BURN-styne;[1] born Louis Bernstein; August 25, 1918 – October 14, 1990) was an American conductor, composer, pianist, music educator, author, and humanitarian. Considered to be one of the most important conductors of his time, he was the first American-born conductor to receive international acclaim. Bernstein was "one of the most prodigiously talented and successful musicians in American history" according to music critic Donal Henahan. Bernstein's honors and accolades include seven Emmy Awards, two Tony Awards, and 16 Grammy Awards (including the Lifetime Achievement Award) as well as an Academy Award nomination. He received the Kennedy Center Honor in 1981.
As a composer, Bernstein wrote in many genres, including symphonic and orchestral music, ballet, film and theatre music, choral works, opera, chamber music, and pieces for the piano. Bernstein's works include the Broadway musical West Side Story, which continues to be regularly performed worldwide, and has been adapted into two (1961 and 2021) feature films, three symphonies, Serenade after Plato's "Symposium" (1954), and Chichester Psalms (1965), the original score for the Elia Kazan drama film On the Waterfront (1954), and theater works including On the Town (1944), Wonderful Town (1953), Candide (1956), and his Mass (1971).
Bernstein was the first American-born conductor to lead a major American symphony orchestra. He was music director of the New York Philharmonic and conducted the world's major orchestras, generating a legacy of audio and video recordings. Bernstein was also a critical figure in the modern revival of the music of Gustav Mahler, in whose music he was most interested. A skilled pianist, Bernstein often conducted piano concertos from the keyboard. He shared and explored classical music on television with a mass audience in national and international broadcasts, including Young People's Concerts with the New York Philharmonic.
Bernstein worked in support of civil rights, protested against the Vietnam War, advocated nuclear disarmament, raised money for HIV/AIDS research and awareness, and engaged in multiple international initiatives for human rights and world peace. He conducted Mahler's Resurrection Symphony to mark the death of president John F. Kennedy, and in Israel at a concert, Hatikvah on Mt. Scopus, after the Six-Day War. The sequence of events was recorded for a documentary entitled Journey to Jerusalem. At the end of his life, Bernstein conducted a performance of Beethoven's Symphony No. 9 in Berlin to celebrate the fall of the Berlin Wall.
…
〜[Excerpt from above Wikipedia.]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
レナード・バーンスタイン(Leonard Bernstein、/ˈrnstaɜ,[1] Louis Bernstein、1918年8月25日 - 1990年10月14日)は、アメリカの指揮者、作曲家、ピアニスト、音楽教育者、作家、人道主義者。 同時代で最も重要な指揮者のひとりとされ、アメリカ生まれの指揮者として初めて国際的な賞賛を浴びた。 音楽評論家のドーナル・ヘナハンによれば、バーンスタインは「アメリカ史上最も天才的な才能を持ち、成功した音楽家のひとり」であった。 エミー賞7回、トニー賞2回、グラミー賞16回(生涯功労賞を含む)、アカデミー賞ノミネートなど。 1981年にはケネディ・センター名誉賞を受賞している。
作曲家としてのバーンスタインは、交響曲や管弦楽曲、バレエ、映画音楽、劇場音楽、合唱曲、オペラ、室内楽、ピアノのための作品など、さまざまなジャンルの作品を書いた。 バーンスタインの作品には、世界中で定期的に上演され続け、2度(1961年と2021年)映画化されたブロードウェイ・ミュージカル『ウエスト・サイド物語』、3つの交響曲、プラトンの『シンポジウム』後のセレナーデ(1954年)、『チチェスター詩篇』(1965年)、エリア・カザンのドラマ映画『オン・ザ・ウォーターフロント』(1954年)のオリジナル・スコア、『オン・ザ・タウン』(1944年)、『ワンダフル・タウン』(1953年)、『キャンディード』(1956年)、『ミサ曲』(1971年)などの演劇作品などがある。
バーンスタインは、アメリカ生まれの指揮者として初めてアメリカの主要交響楽団を率いた。 ニューヨーク・フィルハーモニックの音楽監督を務めたほか、世界の主要オーケストラを指揮し、オーディオやビデオ録音の遺産を生み出した。 バーンスタインはまた、彼が最も関心を寄せていたグスタフ・マーラーの音楽を現代に蘇らせた重要人物でもある。 熟練したピアニストであったバーンスタインは、しばしばピアノ協奏曲を鍵盤上で指揮した。 また、ニューヨーク・フィルハーモニー管弦楽団と共演した「ヤング・ピープルズ・コンサート」をはじめとする国内外の放送で、多くの聴衆とクラシック音楽を共有し、探求した。
バーンスタインは、公民権運動の支援、ベトナム戦争への抗議、核軍縮の提唱、HIV/AIDSの研究と啓発のための募金活動、人権と世界平和のための国際的な活動などを行ってきた。 ジョン・F・ケネディ大統領の死を記念してマーラーの『復活交響曲』を指揮し、イスラエルでは6日間戦争後のコンサート『スコープス山のハティクヴァ』を指揮した。 この一連の出来事は、『エルサレムへの旅』と題されたドキュメンタリーのために記録された。 晩年には、ベルリンの壁崩壊を祝して、ベルリンでベートーヴェンの交響曲第9番を指揮した。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:バーンスタイン について
2.2 バーンスタインの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
バーンスタインの作品リスト
List of compositions by Leonard Bernstein
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Leonard_Bernstein
〜
〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜
〜