![見出し画像](https://assets.st-note.com/production/uploads/images/169468990/rectangle_large_type_2_146cb5ffabe25f7829045572c9711383.png?width=1200)
ラジオ生活:ベストオブクラシック ヘンデル「オルガン協奏曲 ヘ長調 作品4第4, HWV292」
聞き逃しサービス 2025/01/09放送
〜
ベストオブクラシック
〜
〜
「オルガン協奏曲 ヘ長調 作品4第4, HWV292」
( Organ concertos in G minor, Op. 4-4, HWV 292 )
作曲: ヘンデル( George Frideric Handel )
マハン・エスファハニ(オルガン)
ラ・シンティッラ管弦楽団(演奏)
リッカルド・ミナージ(指揮)
[ 2022/03/07 チューリヒ歌劇場 ]
(18分40秒)
〜
開始より43分21秒頃(終了より56分39秒前頃)
〜
〜
配信終了 2025/01/16 21:10
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Handel+Organ_concertos_HWV_292
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=George_Frideric_Handel+Organ_concertos_Op_4_1_HWV_292
〜
〜〜
〜〜〜
☆★☆ 「オルガン協奏曲 作品4」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
〜
〜〜
1. ヘンデルの「オルガン協奏曲 作品4」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
〜〜
2. 作曲者:ヘンデル について
2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 ヘンデルの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜
〜〜
1. ヘンデルの「オルガン協奏曲 作品4」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜
〜
オルガン協奏曲集作品4 (ヘンデル)
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/オルガン協奏曲集作品4_(ヘンデル)
〜
『オルガン協奏曲集』(オルガンきょうそうきょくしゅう)作品4 HWV 289-294は、ゲオルク・フリードリヒ・ヘンデルによって1735-1736年ごろに作曲・初演され、1738年に出版されたオルガンのための協奏曲集。6曲から構成される。
後に出版されたオルガン協奏曲集第2集(作品番号なし、6曲。ただし真の協奏曲は2曲のみで、他は独奏曲)・第3集(作品7、6曲)と区別するため、この協奏曲集は第1集と呼ばれる。
バロック時代まで鍵盤楽器は独奏楽器または通奏低音楽器としてのみ使われていた。ヘンデルのオルガン協奏曲は、バッハのチェンバロ協奏曲と並んで鍵盤楽器用の協奏曲の最初の作品とされる。
…
【概要】
ヘンデルのオルガン協奏曲や合奏協奏曲は、劇場の舞台作品の幕間余興として演奏されるものだった。オルガンはヘンデル本人によって演奏されたが、しばしばヘンデルの即興によっていたと考えられ、譜面上には「Organo ad libitum」という指定が多数見られる。ヘンデルが使ったオルガンは教会のオルガンではなく劇場の演奏会のために設計されたもので、ほとんどペダルを使用していない。当時の聴衆はオラトリオ以上にヘンデルの演奏を喜んだといわれる。
ヘンデルのオルガン協奏曲は鍵盤楽器の独奏のみの部分と管弦楽を含む全奏の部分が交替するが、管弦楽を除いて独奏曲として演奏することも可能だった。当時の出版譜では鍵盤楽器のパートのみが出版され、ハープシコード独奏によって演奏されていた。
作品4はヘンデルの公認出版契約者であったロンドンのジョン・ウォルシュ(子)から1738年10月4日に出版されたが、最初はやはり「ハープシコード、またはオルガンのための6つの協奏曲集」として独奏部分のみが出版された。管弦楽の譜面は2か月後の12月2日に出版された。協奏曲集の出版は海賊版への対抗手段としての目的を持っていた。
曲は第1・2・3・5番が緩-急-緩-急の4楽章形式、4番が急-緩-緩-急の4楽章形式、6番が急-緩-急の3楽章形式で書かれている。4楽章のものはいずれも第3楽章が短調の短い曲で、経過句に近いものもある。最終楽章は4番のみがポリフォニー的で、それ以外は舞曲的である。
…
《》第1番 ト短調 HWV 289
頌歌『アレクサンダーの饗宴』第2部最後の合唱の前に挿入される形で1736年2月19日に初演された。偶数楽章は長調になる。
編成: オルガン(またはチェンバロ)、オーボエ2、弦楽器、通奏低音
1. Larghetto, e staccato 3⁄4拍子
2. Allegro 4⁄4拍子 - ト長調。
3. Adagio 4⁄4拍子 - ホ短調。
4. Andante 3⁄8拍子 - ト長調。
…
《》第2番 変ロ長調 HWV 290
オラトリオ『エステル』を1735年3月5日に再演したときに演奏されたものかという。作品4の6曲のうち、この曲のみが2段鍵盤を使用する。
編成: オルガン(またはチェンバロ)、オーボエ2、弦楽器、通奏低音
1. A tempo ordinario, e staccato 4⁄4拍子 - ごく短い、序奏風の音楽。
2. Allegro 4⁄4拍子
3. Adagio, e staccato 4⁄4拍子 - オーボエは休む。
4. Allegro, ma non presto 3⁄8拍子
…
《》第3番 ト短調 HWV 291
第2番と同様、オラトリオ『エステル』を1735年3月5日に再演したときに演奏されたものかという。この曲はリピエーノのほかに独奏ヴァイオリンと独奏チェロのコンチェルティーノを含む。
編成: オルガン(またはチェンバロ)、独奏ヴァイオリン、独奏チェロ、オーボエ2、弦楽器、通奏低音
1. Adagio 4⁄4拍子
2. Allegro 3⁄4拍子
3. Adagio 3⁄2拍子
4. Gavotte (Allegro) 2⁄2拍子 - リコーダー・ソナタ 作品1-2 HWV 360の最終楽章と旋律が共通する。
…
《》第4番 ヘ長調 HWV 292
オラトリオ『アタリア』を1735年4月1日に再演したときに演奏された。
編成: オルガン(またはチェンバロ)、オーボエ2、弦楽器、通奏低音
1. Allegro 4⁄4拍子
2. Andante 4⁄4拍子
3. Adagio 4⁄4拍子
4. Allegro 4⁄4拍子
…
《》第5番 ヘ長調 HWV 293
リコーダー・ソナタ 作品1-11 HWV 369の編曲。オラトリオ『デボラ』を1735年3月26日に再演したときに演奏されたものかという。
編成: オルガン(またはチェンバロ)、オーボエ2、弦楽器、通奏低音
1. Larghetto 3⁄4拍子
2. Allegro 4⁄4拍子
3. Alla Siciliana 12⁄8拍子
4. Presto 12⁄8拍子
…
《》第6番 変ロ長調 HWV 294
頌歌『アレクサンダーの饗宴』第1部のレチタティーヴォ「いと高く座したるティモテウス」の後に挿入される形で1736年2月19日に初演されたハープ協奏曲 HWV 294aの異稿にあたる。
編成: ハープ(またはオルガン)、リコーダー2、ヴァイオリン(弱音器つき)、通奏低音(ヴィオラ・チェロ・コントラバス・チェンバロ)
1. Andante allegro 4⁄4拍子
2. Larghetto 3⁄4拍子
3. Allegro moderato 3⁄8拍子
…
〜
→ 〈リンク〉 #200im_HWV289〜294
〜
〜
〜〜
1.2 「オルガン協奏曲 作品4 (ヘンデル)」
・Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
「オルガン協奏曲 作品4 (ヘンデル)」
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Organ_concertos,_Op._4_(Handel)
〜
The Handel organ concertos, Op. 4, HWV 289–294, are six organ concertos for chamber organ and orchestra composed by George Frideric Handel in London between 1735 and 1736 and published in 1738 by the printing company of John Walsh. Written as interludes in performances of oratorios in Covent Garden, they were the first works of their kind for this combination of instruments and served as a model for later composers.
…
【Origins】
Joseph Goupy, 1754: Caricature of Handel playing a chamber organ.
<<< Illustration omit. Refer Wikipedia. >>>
〜…〜
One may say that Händel, in particular, is not easily surpassed by anyone in organ playing, unless it be by Bach in Leipzig.
J. Mattheson, Der Vollkommene Capellmeister, 1739
〜…〜
Handel's six organ concertos were published in 1738 by John Walsh as the composer's Opus 4. The four concertos HWV 290–293 had been written to be played in the intervals of performances of his oratorios Esther, Deborah and Athalia in March and April 1735 in the newly opened theatre of John Rich in Covent Garden; the other two concertos HWV 289 and 294 served the same purpose in February and March of the following year for performances at the same venue of Alexander's Feast HWV 75, Handel's setting of John Dryden's ode.
The performances of Esther and Deborah were revivals, while Athalia was a reworking for its first London performance of a work first heard in Oxford in the summer of 1733. The violinist Festing and the composer Arne reported to the musicologist Charles Burney that Handel had included organ solos in the Oxford performances: he had "opened the organ in such a manner as astonished every hearer" and "neither themselves, nor any one of their acquaintance, had ever before heard such extempore, or such premeditated playing, on that or any other instrument."
Handel's prowess as an organist had already been demonstrated in Rome in 1707 in a contest with the composer Domenico Scarlatti, when his playing on the organ was rated higher than Scarlatti's playing on the harpsichord; his reputation as a great organist had already been established during his one-year position as cathedral organist in Halle in 1702. Handel's organ concertos thus have a special place in his oeuvre. They paved the way for Mozart and Beethoven, who like Handel achieved fame in their lifetimes as composers and performers of their own concertos.
In the sinfonias of some of his cantatas, Johann Sebastian Bach had already introduced concerto movements for organ and orchestra. However, Bach's organs in both Weimar and Leipzig were large organs with double keyboards and pedals, powerful instruments that could only dominate a baroque orchestra. Bach's organ writing in the sinfonias lacks the complexity of his writing for solo organ; it is in two parts, as if for harpsichord, with the bass line doubling the continuo. The small English chamber organs at Handel's disposal, with a single keyboard and no pedals, produced a softer sound that could be properly integrated with a small orchestra, making possible a unique form of concerto close to chamber music.
The precise reasons why Handel introduced this new musical form, the concerto for chamber organ and orchestra, have been discussed in detail by Cummings (2007). He concludes that Handel, faced by financial difficulties in mounting Italian opera, exacerbated by a newly established opera company in fierce competition for an audience, decided to showcase himself as a virtuoso composer-performer, thus providing a rival attraction to the celebrated castrato Farinelli, the glittering star of his competitors.
…
《》Handel's chamber organs
Interior of theatre at Covent Garden in 1808 with Handel's organ on the stage
<<< Illustration omit. Refer Wikipedia. >>>
Chamber organ in St James' Church, Great Packington, originally built by Thomas Parker and Richard Bridge to specifications by Handel from 1749 for the country home of Charles Jennens at Gopsall
<<< Photo omit. Refer Wikipedia. >>>
Handel had begun to introduce the chamber organ into his oratorios in 1732 in order to reinforce the voices in the chorus. The oratorios Esther and Deborah include elaborate choruses drawn from his earlier Coronation Anthems. Deborah is scored for two harpsichords and two organs, one for each choir in the double chorus. Two solo arias in Deborah in which the organ doubles a solo transverse flute suggest organ-stops which could produce a soft timbre. Handel's instruments he used were most likely the single keyboard portable chamber organs with four stops constructed by John Snetzler, the leading organbuilder in London.
When Handel moved his company from the King's Theatre to the newly built theatre in Covent Garden, in autumn 1734, organs appeared explicitly for the first time in his operas. The danced prologue Terpischore HWV 8b performed there contains sumptuous scoring for alto recorders, violins, violas and pizzicato cellos with the bass and treble lines doubled by organs; Handel marked the score, "Les orgues doucement, e la Teorbe".
In March 1735 the London Daily Post and General Advertiser announced that Handel had decided to incorporate in later performances of Deborah "a large new Organ, which is remarkable for the Variety of Curious Stops, being a new Invention, and a great Improvement of that Instrument." Although the maker of that instrument or its successors remains unknown, the dynamic markings in the detailed organ parts for Alexander's Feast suggest a single manual organ with six stops rather than four. Whoever the organbuilder, Handel added a codicil to his will in 1757 bequeathing to John Rich his "Great Organ which stands at the Theatre Royal in Covent Garden."
…
【Works】
《》HWV 289
〜…〜
・HWV: 289
・Opus:Op. 4, No. 1
・Key:G minor / G major
・Composed:1735–1736
・Movement:Larghetto e staccato – Allegro – Adagio – Andante
・Notes: First performed with "Alexander's Feast" (HWV 75)
〜…〜
…
《》HWV 290
〜…〜
・HWV: 290
・Opus:Op. 4, No. 2
・Key:B flat major
・Composed:1735
・Movement:A tempo ordinario e staccato – Allegro – Adagio e staccato – Allegro, ma non presto
・Notes: First performed with the oratorio "Esther" (HWV 50b)
〜…〜
…
《》HWV 291
〜…〜
・HWV: 291
・Opus:Op. 4, No. 3
・Key:G minor
・Composed:1735
・Movement:Adagio – Allegro – Adagio –Allegro
・Notes: Variant versions of last movement. First performed with the oratorio "Esther" (HWV 50b)
〜…〜
…
《》HWV 292
〜…〜
・HWV: 292
・Opus:Op. 4, No. 4
・Key:F major
・Composed:25 March 1735
・Movement:Allegro – Andante – Adagio – Allegro
・Notes: Originally concluded with 'Alleluja' chorus (HG 20, p. 161), short instrumental ending probably written by Handel for Walsh publication. First performed with "Athalia" (HWV 52)
〜…〜
…
《》HWV 293
〜…〜
・HWV: 293
・Opus:Op. 4, No. 5
・Key:F major
・Composed:1735
・Movement:Larghetto – Allegro – Alla Siciliana – Presto
・Notes: Performed with revival of "Deborah" (HWV 51)
〜…〜
…
《》HWV 294
〜…〜
・HWV: 294
・Opus:Op. 4, No. 6
・Key:B flat major
・Composed:1736
・Movement:Andante allegro – Larghetto – Allegro moderato
・Notes: First performed with "Alexander's Feast" (HWV 75). Originally composed for harp, but later arranged for organ
〜…〜
…
〜[Excerpt from aboe Wikipedia. ]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ヘンデルのオルガン協奏曲作品4、HWV289-294は、ジョージ・フリデリック・ヘンデルが1735年から1736年にかけてロンドンで作曲し、1738年にジョン・ウォルシュの印刷会社から出版された室内オルガンと管弦楽のための6つのオルガン協奏曲。 コヴェント・ガーデンでのオラトリオ上演の間奏曲として書かれたもので、この種の楽器の組み合わせのための最初の作品であり、後の作曲家たちの手本となった。
…
【由来】
ジョセフ・グーピー 1754年:室内オルガンを弾くヘンデルの風刺画。
<<<挿絵は省略。 ウィキペディア参照。 >>>
〜...〜
特にヘンデルのオルガン演奏は、ライプツィヒのバッハでもない限り、誰にも容易に追い越されることはないだろう。
J. マッテソン、Der Vollkommene Capellmeister、1739年
〜...〜
ヘンデルの6つのオルガン協奏曲は、1738年にジョン・ウォルシュによって作品4として出版された。 4つの協奏曲HWV290〜293は、1735年3月と4月にコヴェント・ガーデンに新しくオープンしたジョン・リッチの劇場で上演されたオラトリオ『エステル』『デボラ』『アタリア』の合間に演奏されるために書かれたもので、他の2つの協奏曲HWV289と294は、翌年の2月と3月に同じ劇場で上演されたジョン・ドライデンの頌歌をヘンデルが作曲した『アレクサンダーの饗宴』HWV75の演奏のために同じ目的で書かれた。
エステル』と『デボラ』は再演で、『アタリア』は1733年夏にオックスフォードで初演された作品をロンドンで初演するために再編集したものだった。 ヴァイオリニストのフェスティングと作曲家のアルネは、音楽学者のチャールズ・バーニーに、ヘンデルがオックスフォード公演でオルガン・ソロを披露したことを報告した。
ヘンデルのオルガニストとしての腕前は、1707年にローマで行われた作曲家ドメニコ・スカルラッティとのコンクールですでに証明されており、彼のオルガン演奏はスカルラッティのチェンバロ演奏よりも高く評価された。 ヘンデルのオルガン協奏曲は、彼の作品の中でも特別な位置を占めている。 モーツァルトとベートーヴェンも、ヘンデルと同じように、生前、自らの協奏曲の作曲家として、また演奏家として名声を得た。
ヨハン・ゼバスティアン・バッハは、いくつかのカンタータのシンフォニアで、すでにオルガンとオーケストラのための協奏曲楽章を導入していた。 しかし、ワイマールとライプツィヒにあったバッハのオルガンは、ダブルキーボードとペダルを備えた大型オルガンであり、バロック・オーケストラを支配することができる強力な楽器であった。 バッハのシンフォニアにおけるオルガン曲は、彼のオルガン独奏曲のような複雑さを欠いており、まるでチェンバロのためのような2部構成で、バスラインが通奏低音を倍加している。 ヘンデルが使用していたイギリスの小型室内楽用オルガンは、鍵盤が1つでペダルもないため、小編成のオーケストラと適切に統合できる柔らかな響きを生み出し、室内楽に近いユニークな協奏曲の形式を可能にしていた。
ヘンデルが室内オルガンと管弦楽のための協奏曲という新しい音楽形式を導入した正確な理由については、カミングス(2007)が詳しく論じている。 彼は、ヘンデルがイタリア・オペラ上演の資金難に直面し、新たに設立されたオペラ・カンパニーが熾烈な聴衆獲得競争を繰り広げる中で、自分自身をヴィルトゥオーゾの作曲家・演奏家としてアピールすることを決意し、その結果、競合他社のきらびやかなスターであった有名なカストラート、ファリネッリに対抗する魅力を提供することになったと結論づけている。
…
《》ヘンデルの室内オルガン
1808年、コヴェント・ガーデンの劇場内部、舞台上にはヘンデルのオルガン
<<< 挿絵は省略。 ウィキペディア参照。 >>>
グレート・パッキントンのセント・ジェームズ教会にある室内オルガン。1749年にヘンデルの仕様でトーマス・パーカーとリチャード・ブリッジによって、ゴプソールにあるチャールズ・ジェネンズの別荘のために作られた。
<<<写真は省略。 ウィキペディア参照。 >>>
ヘンデルは、合唱の声を補強するために、1732年からオラトリオに室内オルガンを導入し始めていた。 オラトリオ『エステル』と『デボラ』には、それ以前に作曲された『戴冠式アンセム』から引用された精巧な合唱が含まれている。 デボラ》は2台のチェンバロと2台のオルガンのための楽譜で、1台は二重唱の各合唱のためのものである。 デボラ』の2つのソロ・アリアでは、オルガンが横笛のソロを二重化しており、柔らかな音色を奏でるオルガン・ストップを示唆している。 ヘンデルが使用した楽器は、ロンドンの代表的なオルガン製作者であるジョン・スネツラーが製作した、4つのストップを持つ単一鍵盤のポータブル室内オルガンの可能性が高い。
1734年秋、ヘンデルが劇団を王様の劇場からコヴェント・ガーデンに新設された劇場に移したとき、彼のオペラに初めてオルガンが明確に登場した。 そこで上演されたプロローグ《テルピショーレ》HWV 8bには、アルト・リコーダー、ヴァイオリン、ヴィオラ、ピチカート・チェロのための豪華な楽譜があり、低音と高音はオルガンによって二重化されている。ヘンデルは楽譜に "Les orgues doucement, e la Teorbe "と記している。
1735年3月、London Daily Post and General Advertiser紙は、ヘンデルが後の『デボラ』上演に、"新しい発明であり、その楽器の偉大な改良である、奇妙なストップの多様さで注目に値する、大型の新しいオルガン "を取り入れることを決定したと発表した。 その楽器の製作者、あるいはその後継者はまだ不明だが、『アレクサンダーの饗宴』の詳細なオルガン・パートに記されたダイナミック・マークは、4つのストップではなく6つのストップを持つ単一マニュアルのオルガンであることを示唆している。 オルガンの製作者が誰であろうと、ヘンデルは1757年の遺言に、"コヴェント・ガーデンのシアター・ロイヤルにある大オルガン "をジョン・リッチに遺贈することを付言している。
…
【作品】
《》HWV 290
〜…〜
・HWV: 289
・作品:Op.4 - 1
・キー:ト短調/ト長調
・作曲:1735-1736年
・楽章:ラルゲット・エ・スタッカート~アレグロ~アダージョ~アンダンテ
・備考:「アレクサンダーの饗宴」(HWV 75)とともに初演された。
〜…〜
…
《》HWV 290
〜...〜
・HWV: 290
・作品:Op.4 - 2
・キー:変ロ長調
・作曲:1735年
・楽章: A tempo ordinario e staccato〜Allegro〜Adagio e staccato〜Allegro, ma non presto
曲目:オラトリオ「エステル」(HWV 50b)で初演された。
〜...〜
…
《》HWV 291
〜...〜
・HWV: 291
・作品:Op.4 - 3
・キー:ト短調
・作曲:1735年
・楽章: アダージョ〜アレグロ〜アダージョ〜アレグロ
・備考:終楽章の変奏曲。 オラトリオ「エステル」(HWV 50b)で初演された。
〜...〜
…
《》HWV 292
〜...〜
・HWV: 292
・作品:Op.4 - 4
・キー: ヘ長調
・作曲:1735年3月25日
・楽章: アレグロ〜アンダンテ〜アダージョ〜アレグロ
注:もともとは'Alleluja'合唱(HG 20, p.161)で結ばれていた。 初演は "Athalia"(HWV 52)。
〜...〜
…
《》HWV 293
〜...〜
・HWV: 293
・作品:Op.4 - 5
・キー:ヘ長調
・作曲:1735年
・楽章:ラルゲット〜アレグロ〜アラ・シチリアーナ〜プレスト
・備考:「デボラ」(HWV 51)のリバイバルと共演。
〜...〜
…
《》HWV 294
〜...〜
・HWV: 294
・作品:Op.4 - 6
・調:変ロ長調
・作曲:1736年
・楽章: アンダンテ・アレグロ〜ラルゲット〜アレグロ・モデラート
・備考:「アレクサンダーの饗宴」(HWV 75)とともに初演。 原曲はハープのために作曲されたが、後にオルガン用に編曲された。
〜...〜
…
〜
→〈リンク〉 #200im_HWV289〜294
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:ヘンデル について
2.1 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
ゲオルク・フリードリヒ・ヘンデル
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Frideric_Handel
〜
George Frideric (or Frederick) Handel (/ˈhændəl/; baptised Georg Fried(e)rich Händel, German: [ˈɡeːɔʁk ˈfʁiːdʁɪç ˈhɛndl̩] ⓘ; 23 February 1685 – 14 April 1759) was a German-British Baroque composer well known for his operas, oratorios, anthems, concerti grossi, and organ concertos. Handel received his training in Halle and worked as a composer in Hamburg and Italy before settling in London in 1712, where he spent the bulk of his career and became a naturalised British subject in 1727. He was strongly influenced both by the middle-German polyphonic choral tradition and by composers of the Italian Baroque. In turn, Handel's music forms one of the peaks of the "high baroque" style, bringing Italian opera to its highest development, creating the genres of English oratorio and organ concerto, and introducing a new style into English church music. He is consistently recognized as one of the greatest composers of his age.
Handel started three commercial opera companies to supply the English nobility with Italian opera. In 1737, he had a physical breakdown, changed direction creatively, and addressed the middle class and made a transition to English choral works. After his success with Messiah (1742), he never composed an Italian opera again. His orchestral Water Music and Music for the Royal Fireworks remain steadfastly popular. One of his four coronation anthems, Zadok the Priest, has been performed at every British coronation since 1727. Almost blind, he died in 1759, a respected and rich man, and was given a state funeral at Westminster Abbey.
Handel composed more than forty opere serie over a period of more than thirty years. Since the late 1960s, interest in Handel's music has grown. The musicologist Winton Dean wrote that "Handel was not only a great composer; he was a dramatic genius of the first order." His music was admired by Classical-era composers, especially Mozart, Haydn and Beethoven.
…
〜[Excerpt from Above Wikipedia.]
〜[上記Wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ジョージ・フリデリック(またはフレデリック)・ヘンデル(/ˈhændəl/;Georg Fried(e)rich Händel、ドイツ語で洗礼: [ˈɡeːɔʁˈːdʁɪˈh% ˈɘ ⓘ; 1685年2月23日 - 1759年4月14日)は、オペラ、オラトリオ、アンセム、コンチェルト・グロッシ、オルガン協奏曲で知られるドイツ系イギリス人のバロック作曲家。 ヘンデルはハレで修行を積み、ハンブルクとイタリアで作曲家として活動した後、1712年にロンドンに移住。 中ドイツのポリフォニックな合唱の伝統とイタリア・バロックの作曲家の影響を強く受けた。 ヘンデルの音楽は、イタリア・オペラに最高の発展をもたらし、イギリスのオラトリオとオルガン協奏曲のジャンルを創造し、イギリスの教会音楽に新しいスタイルを導入した。 彼は常に同時代の最も偉大な作曲家の一人として認められている。
ヘンデルはイギリス貴族にイタリア・オペラを供給するため、3つの商業オペラ・カンパニーを立ち上げた。 1737年、彼は身体を壊し、創作上の方向転換を図り、中流階級を対象としたイギリスの合唱作品へと移行した。 メサイア』(1742年)で成功を収めた後は、二度とイタリア・オペラを作曲することはなかった。 彼の4曲の戴冠式賛歌のひとつである「祭司ザドク」は、1727年以来、イギリスのすべての戴冠式で演奏されている。 ほとんど盲目となったヘンデルは、1759年、尊敬される富豪としてウェストミンスター寺院で国葬され、この世を去った。
ヘンデルは30年以上にわたって40曲以上のオペレ・セリエを作曲した。 1960年代後半から、ヘンデルの音楽に対する関心が高まっている。 音楽学者のウィントン・ディーンは「ヘンデルは偉大な作曲家であっただけでなく、第一級の演劇の天才であった」と書いている。 彼の音楽は、古典派時代の作曲家たち、特にモーツァルト、ハイドン、ベートーヴェンに賞賛された。
…
〜
〜
〜〜
2.2 ヘンデルの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
ゲオルク・フレデリック・ヘンデルの作品リスト
List of compositions by George Frideric Handel
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_George_Frideric_Handel
〜
〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜
〜