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ラジオ生活:クラシックの庭 ラフマニノフ「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」

聞き逃しサービス 2024/11/12 放送
クラシックの庭


「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」
( Symphony No. 2 in E minor, Op. 27 )
[ Симфонию № 2 ми минор, op. 27 ]
作曲: ラフマニノフ
( Sergei Rachmaninoff )
[ Рахманинов, Сергей Васильевич ]
ロンドン交響楽団(管弦楽)
アンドレ・プレヴィン(指揮)
(59分6秒)

開始より24分40秒頃 (終了より1時間25分20秒前頃)
ちなみに、第3楽章は開始より54分00秒頃 (終了より56分00秒前頃)


配信終了 2024/11/19 15:50
 
 (すでに配信終了してます)
 

番組情報



Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Rachmaninoff+Symphony_No_2_op_27



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Sergei_Rachmaninoff+Symphony_No_2_op_27



Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Sergei_Rachmaninoff+Symphony_No_2+3rd_Movement
















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☆★☆ ラフマニノフ「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」について【目次】☆★☆
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1. ラフマニノフ「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 1.3 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. 作曲者:ラフマニノフについて
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ラフマニノフの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
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1. ラフマニノフ「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」について
 1.1 Wikipedia JA(日本版) の抜粋
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Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/交響曲第2番_(ラフマニノフ)


 交響曲第2番ホ短調作品27(露: Симфония № 2 ми минор, op. 27 )は、ロシアの作曲家セルゲイ・ラフマニノフが作曲した交響曲。1906年10月から1907年4月にかけて作曲され、1908年1月26日(当時ロシアで用いられていたユリウス暦では2月8日)に、ペテルブルクのマリインスキー劇場で、作曲者ラフマニノフ自身の指揮により初演された。作品は恩師のセルゲイ・タネーエフに献呈された。
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【作品】
 ロシアの交響曲の伝統に従って、ドラマティックな連続体として構成されている。

 動機や「旋律の絶えざる美しい流れ」の強調といったこの曲の特色は、チャイコフスキーの《交響曲第5番》やバラキレフの《交響曲第2番》といった前例に倣うものであり、ゆくゆくはプロコフィエフの《交響曲第5番》やショスタコーヴィチの《交響曲第5番》にも受け継がれるものであった。ただしラフマニノフは、この曲において主要なモチーフをチャイコフスキーのように標題的な「固定観念」としては利用しておらず、より純音楽的な循環主題として処理している。

 ちなみに、ホ短調の有名な交響曲という例はこの曲のほかに、ハイドンの《第44番『哀悼』》やブラームスの《第4番》のほか、チャイコフスキーの《第5番》、ドヴォルザークの《第9番『新世界より』》、マーラーの《第7番》、シベリウスの《第1番》、ショスタコーヴィチの《第10番》といった例があるが、これらの多くはブラームスの第4番以降、19世紀終盤から20世紀に用いられるようになったもので、それ以前はハ短調やニ短調に比較して交響曲で使われることの少ない調であった。(ホ短調自体はバロック時代やハイドンの古典派時代にはしばしば用いられていた調性である。)

〜[上記Wikipediaより抜粋。]




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1. ラフマニノフ「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」について
 1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Symphony No. 2 (Rachmaninoff)
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._2_(Rachmaninoff)


 The Symphony No. 2 in E minor, Op. 27, is a four-movement composition for orchestra written from October 1906 to April 1907 by the Russian composer Sergei Rachmaninoff. The premiere was performed at the Mariinsky Theatre in Saint Petersburg on 26 January 1908, with the composer conducting. Its duration is approximately 60 minutes when performed uncut; cut performances can be as short as 35 minutes. The score is dedicated to Sergei Taneyev, a Russian composer, teacher, theorist, author, and pupil of Pyotr Ilyich Tchaikovsky. The piece remains one of the composer's most popular and best known compositions.
…  
【History】
 At the time his Symphony No. 2 was composed, Rachmaninoff had completed two successful seasons as the conductor of the Imperial Opera at the Bolshoi Theatre in Moscow. He considered himself first and foremost a composer and felt that the performance schedule was detracting from his time to compose.

 He then moved with his wife and infant daughter to Dresden, Germany, to spend more time composing and to also escape the political tumult that would put Russia on the path to revolution. The family remained in Dresden for three years, spending summers at Rachmaninoff's in-law's estate of Ivanovka. It was during this time that Rachmaninoff wrote not only his Second Symphony, but also the tone poem Isle of the Dead.

 Rachmaninoff was not altogether convinced that he was a gifted symphonist. At its 1897 premiere, his Symphony No. 1 (conducted by Alexander Glazunov) was considered an utter disaster; criticism of it was so harsh that it sent the young composer into a bout of depression. Even after the success of his Piano Concerto No. 2 (which won the Glinka Award and 500 rubles in 1904), Rachmaninoff still lacked confidence in his writing. He was very unhappy with the first draft of his Second Symphony but after months of revision he finished the work and conducted the premiere in 1908 to great applause. The work earned him another Glinka Award ten months later. The triumph restored Rachmaninoff's sense of self-worth as a symphonist.

 Because of its formidable length, Symphony No. 2 has been the subject of many revisions, particularly in the 1940s and 1950s, which reduced the piece from nearly an hour to as little as 35 minutes. Before 1970 the piece was usually performed in one of its revised, shorter, versions. Since then orchestras have used the complete version almost exclusively, although sometimes with the omission of a repeat of the exposition in the first movement. The 2016 Previn / LSO CD is one of the abridged versions still available (9026–60791–2).
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【Music】
《》Scoring
 The symphony is scored for full orchestra with 3 flutes (3rd doubling piccolo), 3 oboes (3rd doubling cor anglais), 2 clarinets in A and B♭, bass clarinet in A and B♭, 2 bassoons, 4 horns, 3 trumpets, 3 trombones, tuba, timpani, snare drum, bass drum, cymbals, glockenspiel, and strings.
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《》Movements
 The symphony is in four movements:
 I. Largo – Allegro moderato (E minor)
 II. Allegro molto (A minor)
 III. Adagio (A major)
 IV. Allegro vivace (E major)
…  
-《》First movement
 The first movement begins with a slow, dark introduction, in which the 'motto' theme of the symphony is introduced and developed. This leads to an impassioned climax, after which a cor anglais solo leads the movement into the allegro in sonata form, consisting of the first subject derived from the 'motto' and second subject.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The exposition starts with a much lighter, dreamy feel compared to the rest of the movement with its use of lush harmony and heavy use of triplets. The lower strings play a soft pizzicato while higher strings play a simple melody using a III-v-i (G-Bm-Em) chord progression which then expands into an impassioned soaring climax typical of Rachmaninoff's composing style. The exposition may or may not be repeated depending on whether or not the symphony is performed uncut.

 In contrast to the exposition, the development is stormy at times and moves through multiple key centers. Only the central motto theme and first subject are used in the development.

 After a long dominant pedal, the recapitulation begins with the first subject stated secondarily to the building up of a climax, which has been well underway throughout the development. After the climax, the second subject is stated in E major.

 The coda in E minor resumes the style and tempo of the development as it builds up intensely, and the movement culminates in two fortissimo outbursts.
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-《》Second movement
 This movement really only resembles a scherzo insofar as it relates to the early- to mid-Romantic tradition of symphonic movements, and its use of a typical scherzo form (ABACABA). However, it is in 2/2, while the typical scherzo would be in 3/4 or some kind of triple meter. The movement, in A minor, opens with a lively ostinato in the upper strings. As a fixture in large-scale works by Rachmaninoff, the Dies Irae plainchant is referenced, here in the opening bars by the horns.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The B section is a lyrical cantabile melody in C major. The music slows down and the opening ostinato is referenced, and in returning to the A section it abruptly speeds back up to its opening tempo. The central trio section notably begins with a sudden, tutti, fortissimo B Dominant 7th chord, and is an example of Rachmaninoff's mastery of counterpoint and fugal writing, thanks to his studies with Taneyev, to whom this symphony is dedicated. At the conclusion of the movement, the Dies Irae is again stated, this time by a brass choir. The momentum dissolves and ends pianississimo (ppp).
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-《》Third movement
 This movement is in a broad three-part form, and is often remembered for its opening theme, which is played by the first violins and restated both as a melody and as an accompanying figure later on in the movement. This opening theme, however, is really an introduction to the main melody of the movement, which is presented by a lengthy clarinet solo, and is a typical Rachmaninoff creation, circling around single notes and accompanied by rich harmony.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 The development is based on the Dies Irae motto theme of the symphony, as if it was continued on from the first movement's introduction. A chromatic buildup leads to an impassioned climax in C major.

 The intensity subsides, and the central melody of the third movement is restated, this time played by the first violins, while fragments of the opening theme are heard in the accompaniment. The Dies Irae motto is restated again apparently to bring about an ending to complement the first movement introduction, as the third movement concludes in a tranquil fashion dying away slowly in the strings.
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-《》Fourth movement
 The final movement is set in sonata form. The lively, fanfare-like first theme, derived from the first "Dies Irae"-like theme of the Scherzo, is played by the entire orchestra, leading into a march-like interlude starting in G♯ minor played by woodwind.
   <<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>

 After the return of the first theme, the first subject is concluded, and transitions directly into the second theme which is a massive, broad melody in D major played by strings. After dying down to pianissimo, the opening theme of the third movement, this time in D major, is briefly recalled over string tremolos. After an abrupt interjection of the main themes from the second and first movements, the development section begins, which is in two sections, the first of which introduces new melodic ideas, and the latter of which revolves around a descending scale.

 The recapitulation initially only presents the first theme, before moving into a dominant pedal, building up to the triumphant restatement of the second theme now in the home key of E major, in which fragments of the first theme, motto theme, and descending scale can be heard in the accompaniment. A whirlwind coda brings the symphony to a close, with a fortissimo restatement of the brass chorale that appeared at the end of the second movement. The final bars present another fixture of Rachmaninoff's large-scale works, the characteristic decisive four-note rhythm ending (in this case presented in a triplet rhythm), also heard in his Cello Sonata, second and third piano concertos, and in an altered form in his fourth piano concerto and Symphonic Dances.
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【Manuscript】
 The manuscript had been thought lost, until its discovery in the estate of a private collector in 2004. It was authenticated by Geoffrey Norris. It contains material that has not found its way into any published edition. The manuscript became the property of the Tabor Foundation, and was on permanent loan to the British Library.

 In May 2014 the manuscript was auctioned by Sotheby's for £1,202,500.
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【Derivative works】
 Sections of the Symphony’s first and second movements (specifically the cantabile section) are used several times for the theme for the film’s flight scene and closing scene in the 2014 film Birdman, directed by Alejandro González Iñárritu, and is even used in the trailers promoting it. It is featured as part of a score composed by Mexican jazz drummer Antonio Sánchez.

 Operatic tenor Christian Ketter's arrangement of Rachmaninoff's "Zdes Khorosho" (Здесь хорошо/ How Fair This Place) Op. 21, No. 7 quotes the symphony's third movement in its introduction on the 2014 recording, "Beloved: live in recital."

 Parts of the third movement were used for pop singer Eric Carmen's 1976 song, "Never Gonna Fall in Love Again", which borrowed the introduction and main melody of the third movement as the song's chorus and bridge, respectively. As Rachmaninoff's music was still in copyright at the time (it has since expired in most countries), Carmen was made to pay royalties to the Rachmaninoff estate for the use of the composer's music, both for the aforementioned song and "All By Myself", which borrowed from his second piano concerto in its verse. The melody was also used by jazz pianist Danilo Pérez as the main theme of his tune "If I Ever Forget You" on his 2008 album Across the Crystal Sea. Chet Baker played Don Sebesky's "You Can't Go Home Again," on his You Can't Go Home Again album on A&M, which used the third movement main tune as its basis, and Barry Manilow sang If I Should Love Again, which also used the tune in its chorus. In 2012, Japanese composer/synthesist Isao Tomita wrote his own Symphony Ihatov; he quoted the principal theme of the third movement of Rachmaninoff's symphony in the fifth movement ("Night on the Galactic Railroad").
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《》"Rachmaninoff's Piano Concerto No. 5"
 In April 2008 Brilliant Classics released Alexander Warenberg's arrangement of the symphony for piano and orchestra, titling it "Rachmaninoff's Piano Concerto No. 5". Warenberg arranged Rachmaninoff's Symphony No. 2 as a concertante work for piano and orchestra. The work contains about 40% of the source material from the symphony with some original scoring by Warenberg, modification of the original score and a change to many of the harmonies "to improve the sound and balance". Warenberg's arrangement is a three movement concerto with a new second movement and a revised finale "to create a tighter and more effective emotional climax to the concerto's finale."

 For the concerto's first movement, the slow introduction developing the main motif is shortened from the symphony with the material not discarded but instead shifted to the concerto's cadenza immediately after the climax. The concerto's second movement largely following the symphony's third movement, except for immediately after the climax when the exposition of the symphony's second movement is inserted, before returning to the symphony's third movement recapitulation.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 交響曲第2番ホ短調作品27は、ロシアの作曲家セルゲイ・ラフマニノフが1906年10月から1907年4月にかけて作曲した管弦楽のための4楽章からなる作品である。 初演は1908年1月26日、サンクトペテルブルクのマリインスキー劇場で作曲者の指揮により行われた。 演奏時間はノーカットで約60分、カットされた場合は35分と短い。 ピョートル・イリイチ・チャイコフスキーの弟子で、ロシアの作曲家、教師、理論家、作家であったセルゲイ・タネーエフに献呈されている。 この曲は、チャイコフスキーの最も有名な作品のひとつである。
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【歴史】
 交響曲第2番が作曲された当時、ラフマニノフはモスクワのボリショイ劇場で帝国歌劇場の指揮者として2シーズンを成功裏に終えていた。 ラフマニノフは、自分自身を何よりもまず作曲家であると考えており、演奏のスケジュールが作曲の時間を奪っていると感じていた。

 その後、彼は妻と幼い娘とともにドイツのドレスデンに移り住み、より多くの時間を作曲に費やすとともに、ロシアが革命への道を歩むことになる政治的混乱から逃れることにした。 一家は3年間ドレスデンに留まり、夏はラフマニノフの義理の舅が所有するイヴァノフカで過ごした。 ラフマニノフはこの時期に交響曲第2番だけでなく、トーンポエム「死者の島」も作曲した。

 ラフマニノフは、自分が才能ある交響曲者であると完全に確信していたわけではなかった。 1897年に初演された交響曲第1番(指揮:アレクサンドル・グラズノフ)は大失敗とみなされ、それに対する批評は非常に厳しく、若い作曲家をうつ病の発作に追い込んだ。 ピアノ協奏曲第2番(1904年にグリンカ賞と500ルーブルを受賞)が成功した後も、ラフマニノフは自分の作曲に自信を失っていた。 ラフマニノフは交響曲第2番の初稿をとても気に入らなかったが、数ヶ月の推敲を経て作品を完成させ、1908年に初演を指揮して大喝采を浴びた。 この作品により、彼は10ヵ月後に再びグリンカ賞を受賞した。 この勝利により、ラフマニノフは交響曲者としての自尊心を取り戻した。

 交響曲第2番は、その途方もない長さのために何度も改訂が行われ、特に1940年代と1950年代には、1時間近くあったものが35分にまで短縮された。 1970年以前は、この曲は通常、改訂された短縮版のいずれかで演奏されていた。 それ以降、オーケストラはほぼ全曲版を使用するようになったが、時には第1楽章の繰り返しが省略されることもあった。 2016年のプレヴィン/LSOのCDは、現在も入手可能な短縮版のひとつである(9026-60791-2)。
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【音楽】
《》楽譜
 フルート3(ピッコロ3倍)、オーボエ3(コル・アングレ3倍)、クラリネット2(A、B♭)、バスクラリネット(A、B♭)、ファゴット2、ホルン4、トランペット3、トロンボーン3、テューバ、ティンパニ、スネアドラム、バスドラム、シンバル、グロッケンシュピール、弦楽器によるフルオーケストラのための交響曲。
…  
《》楽章
 交響曲は4楽章からなる:
 I. ラルゴ~アレグロ・モデラート(ホ短調)
 II. アレグロ・モルト(イ短調)
 III. アダージョ(イ長調)
 IV. アレグロ・ヴィヴァーチェ(ホ長調)
…  
-《》第1楽章
 第1楽章はゆっくりとした暗い序奏で始まり、この交響曲の「モットー」となる主題が導入され展開される。 その後、コル・アングレのソロが、「モットー」から派生した第1主題と第2主題からなるソナタ形式のアレグロへと楽章を導く。
   <<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 この楽章は、他の楽章に比べ、豊かな和声と3連符の多用により、軽快で夢幻的な雰囲気で始まる。 低弦が柔らかなピチカートを奏で、高弦がIII-v-i(G-Bm-Em)の和音進行でシンプルな旋律を奏で、ラフマニノフの作曲スタイルの典型である熱烈な高揚感のあるクライマックスへと展開する。 交響曲がノーカットで演奏されるかどうかによって、この序奏は繰り返されたり、繰り返されなかったりする。

 展開部は時に荒々しく、複数のキーセンターを行き来する。 展開部では中心主題と第1主題のみが使われる。

 長いドミナント・ペダルの後、再現部は第1主題の副次的な表現から始まり、展開部を通して順調に進行していたクライマックスの盛り上がりを見せる。 クライマックスの後、第2主題がホ長調で述べられる。

 ホ短調のコーダでは、展開部のスタイルとテンポが再開され、激しく盛り上がっていく。
…  
-《》第2楽章
 この楽章がスケルツォに似ているのは、交響楽章の初期から中期にかけてのロマン派の伝統に関連していることと、典型的なスケルツォ形式(ABACABA)を用いている点だけである。 しかし、典型的なスケルツォは3/4拍子か、ある種の3拍子であるのに対し、この楽章は2/2拍子である。 イ短調のこの楽章は、高弦の生き生きとしたオスティナートで始まる。 ラフマニノフの大規模な作品にはつきものの、ディエス・イレ平叙歌が、ここではホルンの冒頭の小節で引用されている。
   <<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 Bセクションはハ長調の叙情的なカンタービレの旋律。 音楽はスローダウンし、冒頭のオスティナートが参照され、Aセクションに戻ると、突然冒頭のテンポにスピードアップする。 ラフマニノフが対位法とフーガを得意としていたのは、この交響曲が献呈されたタネーエフに師事していたからである。 楽章の終結部では、金管合唱によって再びディエス・イレが唱えられる。 勢いは止まらず、ピアニッシモ(ppp)で終わる。
…  
-《》第3楽章
 この楽章は大まかな3部形式で、第1ヴァイオリンによって演奏され、楽章の後半で旋律としても伴奏としても再現される冒頭主題がよく知られている。 しかし、この冒頭主題は、長大なクラリネット・ソロによって提示される楽章の主旋律への導入であり、単音を中心に回り、豊かな和声を伴うラフマニノフらしい創作である。
   <<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 展開部は、第1楽章の序奏から続くかのように、交響曲のモットーである「Dies Irae」の主題を基調としている。 半音階的な盛り上がりがハ長調の熱烈なクライマックスへと導く。

 激しさが収まり、第3楽章の中心的な旋律が、今度は第1ヴァイオリンによって再現される。 ディエス・イレのモットーは、明らかに第1楽章の序奏を補完するエンディングをもたらすために再び繰り返され、第3楽章は弦楽器の中でゆっくりと消えていく静謐な形で締めくくられる。
…  
-《》第4楽章
 最終楽章はソナタ形式。 スケルツォの "Dies Irae "風の第1主題に由来する、ファンファーレのような賑やかな第1主題がオーケストラ全体で奏され、木管によるト短調から始まる行進曲風の間奏曲へと続く。
   <<<楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>

 第1主題が回帰した後、第1主題は終結し、そのまま弦楽器が奏するニ長調の重厚で幅広い旋律である第2主題に移行する。 ピアニッシモになった後、弦楽器のトレモロにのって第3楽章の冒頭主題(今度はニ長調)が短く回想される。 第2楽章と第1楽章の主要主題が突然挿入された後、展開部が始まる。展開部は2つのセクションからなり、最初のセクションは新しい旋律的アイデアを導入し、後のセクションは下降音階を中心に展開する。

 再現部では、最初は第1主題のみが提示され、その後ドミナント・ペダルに移行し、第2主題がホ長調で再現される。 コーダでは、第2楽章の最後に登場した金管楽器のコラールがフォルテッシモで再現され、交響曲は幕を閉じる。 最後の小節では、ラフマニノフの大規模な作品のもうひとつの特徴である、4つの音符からなるリズム(この場合は3連符のリズム)で締めくくられる。
…  
【手稿】
 2004年に個人コレクターの遺品から発見されるまで、この手稿は失われたものと思われていた。 ジェフリー・ノリスによって鑑定された。 どの出版物にも掲載されていない内容が含まれている。 写本はターボル財団の所有となり、大英図書館に永久貸与された。

 2014年5月、この写本はサザビーズのオークションにかけられ、1,202,500ポンドで落札された。
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【派生作品】
 交響曲の第1楽章と第2楽章の一部(特にカンタービレ部分)は、アレハンドロ・ゴンサレス・イニャリトゥ監督による2014年の映画『バードマン』で、映画の飛行シーンとエンディング・シーンのテーマに何度も使用され、宣伝用の予告編にも使われている。 メキシコのジャズドラマー、アントニオ・サンチェスが作曲したスコアの一部としても取り上げられている。

 ラフマニノフの「ズデス・ホロショ(Здесь хорошо/ How Fair This Place)」作品21、第7のオペラ歌手クリスチャン・ケッターの編曲は、2014年の録音 "Beloved: live in recital "の序奏で交響曲の第3楽章を引用している。

 第3楽章の一部は、ポップス歌手エリック・カーメンが1976年に発表した「Never Gonna Fall in Love Again」に使用され、第3楽章の序奏と主旋律をそれぞれ曲のサビとブリッジとして借用している。 当時、ラフマニノフの音楽はまだ著作権で保護されていたため(ほとんどの国では保護期限が切れている)、カルメンはラフマニノフの遺族に著作権使用料を支払わなければならなかった。 このメロディーは、ジャズ・ピアニストのダニーロ・ペレスが2008年に発表したアルバム『Across the Crystal Sea』に収録されている「If I Ever Forget You」のメインテーマとしても使われている。 チェット・ベイカーは、A&Mからリリースされたアルバム『You Can't Go Home Again』でドン・セベスキーの「You Can't Go Home Again」を演奏し、第3楽章のメイン・チューンをベースとして使用した。 2012年には、日本の作曲家/シンセシストの冨田勲が自身の交響曲「イーハトーヴ」を作曲し、第5楽章(「銀河鉄道の夜」)でラフマニノフの交響曲第3楽章の主要主題を引用している。
…  
《》ラフマニノフのピアノ協奏曲第5番
 2008年4月、ブリリアント・クラシックスは、アレクサンダー・ワーレンベルグがピアノと管弦楽のために編曲した交響曲を「ラフマニノフのピアノ協奏曲第5番」と題して発売した。 ワーレンベルグはラフマニノフの交響曲第2番をピアノとオーケストラのための協奏曲に編曲した。 この作品には、交響曲の原典の約40%が含まれており、ワーレンベルグによるオリジナルの採譜や、原典の楽譜の修正、「響きとバランスを良くするために」多くの和声の変更が加えられている。 ワーレンベルクの編曲は3楽章の協奏曲で、新しい第2楽章と、"協奏曲のフィナーレによりタイトで効果的な感情のクライマックスを作るために "改訂されたフィナーレがある。

 協奏曲の第1楽章では、主モチーフを展開する緩やかな序奏が交響曲より短縮され、その代わりに、クライマックス直後の協奏曲のカデンツァに素材が移されている。 協奏曲の第2楽章は、クライマックス直後に交響曲第2楽章の序奏が挿入される以外は、交響曲第3楽章をほぼ踏襲し、交響曲第3楽章の再現部に戻る。






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1. ラフマニノフ「交響曲 第2番 ホ短調 作品27」について
 1.3 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Симфония № 2 (Рахманинов)
Wikipedia RU (ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Симфония_№_2_(Рахманинов)


 Сергей Рахманинов написал свою Симфонию № 2 ми минор, op. 27 в 1906–1907 гг. и посвятил её одному из своих учителей Сергею Ивановичу Танееву. Премьера симфонии состоялась в Мариинском театре 8 (21) февраля 1908 года под управлением автора. Продолжительность произведения составляет примерно 60 минут, но в сокращённом варианте может составлять до 35 минут.
…  
【История создания】
К моменту создания Симфонии № 2 Рахманинов провёл два успешных сезона в качестве дирижера Императорской оперы на сцене Большого театра в Москве, после чего в 1906 году переехал с женой и дочерями в Дрезден, где мог посвятить себя сочинению музыки, а также избежать политической неразберихи, которая поставила Россию на путь революции. Семья оставалась в Дрездене в течение трех лет, проводя лето в доме Рахманинова в Ивановке. Именно в это время Рахманинов написал не только Вторую симфонию, но также симфоническую поэму «Остров мёртвых» и первую фортепианную сонату.

 После провала своей первой симфонии Рахманинов потерял уверенность в своих способностях симфониста. Премьера симфонии № 1 под руководством Александр Глазунова вызвала такую жестокую критику, что молодой композитор впал в депрессию. Даже после успеха Второго фортепианного концерта, который выиграл премию имени М. И. Глинки и 500 рублей в 1904 г., Рахманинов ещё не был уверен в своих силах. Он был очень недоволен первым вариантом его Второй симфонии, но после нескольких месяцев пересмотра закончил работу и провёл премьеру в 1908 году с большим успехом. Триумф восстановил веру Рахманинова в собственные способности.
…  
【Структура】
 Симфония состоит из четырех частей:
 1. Largo — Allegro Moderato (ми минор)
 2. Allegro Molto (ля минор)
 3. Adagio (ля мажор)
 4. Allegro Vivace (ми мажор)

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 セルゲイ・ラフマニノフは1906年から1907年にかけて交響曲第2番ホ短調op.27を作曲し、恩師の一人であるセルゲイ・イワーノヴィチ・タネーエフに献呈した。 この交響曲は、1908年2月8日(21日)にマリインスキー劇場で作曲者の指揮により初演された。 演奏時間は約60分であるが、短縮版では35分となる。
…  
【創作の経緯】
 交響曲第2番を作曲するまでに、ラフマニノフはモスクワのボリショイ劇場で帝国歌劇場の指揮者として2シーズンを成功させ、1906年には妻と娘たちとともにドレスデンに移り住んだ。 一家は3年間ドレスデンに留まり、夏はイヴァノフカにあるラフマニノフの家で過ごした。 この時期にラフマニノフは交響曲第2番だけでなく、交響詩『死者の島』や最初のピアノ・ソナタを作曲した。

 交響曲第1番の失敗以来、ラフマニノフは交響曲者としての自信を失っていた。 アレクサンドル・グラズノフの指揮で初演された交響曲第1番は酷評を浴び、若い作曲家は鬱状態に陥った。 1904年にグリンカ賞と500ルーブルを受賞したピアノ協奏曲第2番が成功した後も、ラフマニノフはまだ自分の能力に自信を持っていなかった。 交響曲第2番の初稿に大きな不満を抱いていたが、数ヶ月の推敲を経て完成し、1908年に初演、大喝采を浴びた。 この勝利により、ラフマニノフは自らの能力に対する信頼を回復した。
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【構造】
 交響曲は4つの楽章からなる:
 1. ラルゴ~アレグロ・モデラート(ホ短調)
 2. アレグロ・モルト(イ短調)
 3. アダージョ(イ長調)
 4. アレグロ・ヴィヴァーチェ(ホ長調)




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2. 作曲者:ラフマニノフについて
 2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
 2.2 ラフマニノフの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
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セルゲイ・ヴァシリエヴィチ・ラフマニノフ
Sergei Rachmaninoff
Рахманинов, Сергей Васильевич
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sergei_Rachmaninoff
Wikipedia RU(ロシア版) URL>  https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Рахманинов,_Сергей_Васильевич


 Серге́й Васи́льевич Рахма́нинов (20 марта [1 апреля] 1873, Семёново, Новгородская губерния, Российская империя — 28 марта 1943, Беверли-Хиллз, США) — русский композитор, пианист, дирижёр. Синтезировал в своём творчестве принципы петербургской и московской композиторских школ (а также смешение традиций западноевропейской и ближневосточной музыки) и создал свой оригинальный стиль.

〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの翻訳より抜粋。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]

 セルゲイ・ワシリエヴィチ・ラフマニノフ(1873年3月20日[4月1日]、ロシア帝国ノヴゴロド州セミョーノヴォ - 1943年3月28日、アメリカ・ビバリーヒルズ)は、ロシアの作曲家、ピアニスト、指揮者。 サンクトペテルブルク派とモスクワ派の作曲原理(および西ヨーロッパと中東の音楽の伝統の混合)を作品に統合し、独自のスタイルを確立した。





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