
ラジオ生活:クラシックの庭 チャイコフスキー「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」 , チェロ:ムスティスラフ・ロストロポーヴィチ
聞き逃しサービス 2024/12/09 放送
クラシックの庭
〜
〜
「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」
( Variations on a Rococo Theme, Op. 33, for cello and orchestra )
[ Вариации на тему рококо соч. 33 для виолончели с оркестром ]
作曲: チャイコフスキー
( Pyotr Ilyich Tchaikovsky )
[ Пётр Ильи́ч Чайко́вский ]
ムスティスラフ・ロストロポーヴィチ(チェロ)
ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団(管弦楽)
ヘルベルト・フォン・カラヤン(指揮)
(18分50秒)
〜
開始より57分23秒頃 (終了より52分37秒前頃)
〜
〜
配信終了2024/12/16 15:50
(すでに配信終了してます)
番組情報
Google検索 URL>
https://www.google.co.jp/search?tbm=vid&hl=ja&source=hp&biw=&bih=&q=Tchaikovsky+Variations_on_a_Rococo_Theme_Op_33
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky+Variations_on_a_Rococo_Theme_Op_33
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Пётр_Ильи́ч_Чайко́вский+Вариации_на_тему_рококо_соч_33
〜
〜〜
〜〜〜
☆★☆ チャイコフスキー「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」について【目次】☆★☆
〜〜〜
〜〜
1. チャイコフスキー「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
1.3 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
〜〜
2. 作曲者:チャイコフスキー について
2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
2.2 チャイコフスキーの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
〜〜
3. チェロ:ムスティスラフ・ロストロポーヴィチについて
3.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
〜〜
〜〜〜
<<< 以下、参照しているWikipediaなどへのリンクはそれぞれの先頭あたりで紹介してます。>>>
〜〜〜
〜〜
〜
〜
〜〜
1. チャイコフスキー「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
〜〜
〜
ロココの主題による変奏曲
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ロココの主題による変奏曲
〜
ロココの主題による変奏曲(ろここのしゅだいによるへんそうきょく、露: Вариации на тему рококо、仏: Variations sur un thème rococo;「ロココ風の主題による変奏曲」とも訳される)イ長調作品33は、ピョートル・チャイコフスキーが作曲した2曲のチェロと管弦楽のための作品の内の1曲である。
…
【概要】
この曲は、その名の示すようにロココ様式風の主題を用いているが、これはチャイコフスキーの自作である。後述するように管弦楽の編成も18世紀風を意識した小規模なものである。
序奏と主題、それに7つ(本来は8つ:後述)の変奏が続けて演奏される。1876年12月から1877年1月にかけて、チャイコフスキーの親友であったヴィルヘルム・フィッツェンハーゲン(1848年 - 1890年)のために作曲され、彼に献呈された。初演も1877年12月1日、モスクワでフィッツェンハーゲンのチェロ独奏、ニコライ・ルビンシテインの指揮により行われている。
チェロ協奏曲と同一の、独奏チェロと管弦楽による編成であるが単一楽章であり、また「チェロ協奏曲」と名付けられていないため、この曲をチェロ協奏曲と呼ぶことはない。しかし、チェロと管弦楽のための作品としてはドヴォルザークのチェロ協奏曲に次いで演奏機会が多く、チャイコフスキー国際コンクールチェロ部門の課題曲として用いられている。
…
〜[上記wikipediaより抜粋]
〜
〜〜
1. チャイコフスキー「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Variations on a Rococo Theme
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Variations_on_a_Rococo_Theme
〜
The Variations on a Rococo Theme, Op. 33, for cello and orchestra was the closest Pyotr Ilyich Tchaikovsky ever came to writing a full concerto for cello and orchestra. The style was inspired by Mozart, Tchaikovsky's role model, and makes it clear that Tchaikovsky admired the Classical style very much. However, the Theme is not Rococo in origin, but actually an original theme in the Rococo style.
Tchaikovsky wrote this piece for and with the help of Wilhelm Fitzenhagen, a German cellist and fellow-professor at the Moscow Conservatory. Fitzenhagen gave the premiere in Moscow on November 30, 1877, with Nikolai Rubinstein conducting. This was perhaps the only hearing of the Variations as Tchaikovsky wrote the piece, until 1941, when it was played in Moscow without Fitzenhagen's by-then-standard emendations.
…
【Orchestration】
The piece is scored for a reduced orchestra consisting of pairs of each of the four basic woodwind instruments, two horns and the usual strings, like the typical late 18th-century orchestra without trumpets or percussion.
…
【Structure and overview】
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
The piece is composed of a theme and eight variations (seven in Fitzenhagen's version), making up roughly 20 minutes of music. Part of the difficulty of the piece lies in this continuous and prolonged format, devoid of the usual extended orchestral tuttis allowing the soloist to rest for a few moments. The soloist is also challenged by mostly having to play in the high register using the thumb position.
…
《》1. Moderato assai quasi Andante – Thema: Moderato semplice
The orchestra comes in with a somewhat brief (though it looks long on paper) introduction, and the solo cello states the simple, elegant theme. The theme is repeated a total of four times, then the cello plays a brief conjunctive passage, the same exact notes of which are used to link Vars. I and II. The same conjunction is played an octave lower to link Vars. VI and VII.
…
《》2. Var. I: Tempo della Thema
The first variation is in triplets, through the midst of which the orchestra restates the theme. The sound is very lively and graceful.
…
《》3. Var. II: Tempo della Thema
The second variation features a section of conversation between the orchestra and soloist, in which the theme is nearly doubled in speed. A modified version of the aforementioned conjunction is played, where the cello quickly moves into a cadenza (similar to the Violin Concerto in the sense that both pieces contain an early cadenza), which is brazen and filled with chords, steadfastly refuses to resolve its minor key.
…
《》4. Var. III: Andante
The third variation is a melancholy restatement of the theme in D minor, and is the only minor variation in the entire piece. The conjunction again appears at the end of the variation, though this time much greatly varied in the key of D minor.
…
《》5. Var. IV: Allegro vivo
After a brief pause, the warm A major returns, though this time much more similar in character to Var. II. This is also one of the most difficult variations of the piece, an Allegro vivo which rarely relents its constant 32nd notes. The orchestra, too, has a difficult time keeping up with its blazing speed, particularly the solo flute. Though, unlike the previous three, no conjunction appears at the end of this variation, a graceful Mannheim Rocket closes it.
…
《》6. Var. V: Andante grazioso
Unlike the previous variations, the theme's opening pickup here becomes the downbeat. For the first time in the piece, Tchaikovsky cleverly and explicitly mixes the conjunction figure into the variation itself, concluding with a flourish and long trill from the solo cello, which immediately leads to the next variation.
…
《》7. Var. VI: Andante
The sixth variation develops an accompanimental line out of the solo trill of the previous variation, over which a solo flute rendition of the theme is introduced. After a grand "fall" by the solo cello onto a low E, the orchestra takes over gallantly with the main theme. A cadenza follows, ending back in the trills from the beginning and, once again, the melody is taken over by the solo flute. The variation concludes with the original conjunction, but this time the cello plays it an octave lower, leading into the warm yet foreign key of C major.
…
《》8. Var. VII: Andante sostenuto
The seventh variation lands comfortably on the key of C major, and is played at a more contemplative speed. Towards the end of the variation, the key begins to shift towards E major (the dominant of A major) using a fractured version of the conjunction figure. Eventually the variation lands on the meditative unison of a harmonic E, somewhat question-like in the context of the piece, yet satisfying in its finality with regards to this particular variation. The E nonetheless provides a strong affirmation of the inevitability of the last variation's arrival in the key of A major.
…
《》9. Var. VIII e Coda: Allegro moderato con anima
The eighth and final variation opens with a graceful solo by the cello, largely based on the Classical idea of a mordent. The opening solo can be seen as one drawn-out crescendo, which eventually reaches fortissimo before swiftly returning to piano and being joined by a light orchestral accompaniment. Shortly after the orchestra joins in, the cello introduces a new idea: a playful mixture of scales and the mordent theme - somewhat reminiscent of the second variation. After several sequences of this new idea, the cello fluidly transitions into the coda. The coda greatly contrasts the character of the variation itself, embodying a greater sense of drama as Tchaikovsky reintroduces the theme and alludes to several of the variations. Eventually the orchestra and soloist end gloriously in A major, concluding the work.
The piece was written between December 1876 and March 1877, immediately following his tone poem Francesca da Rimini, and compared to the vehemence and intensity of Francesca, the Variations show a new elegant classical detachment. While the theme upon which the composition is based is Tchaikovsky's own, the graceful contours that make up the first half of this theme show clearly which style period Tchaikovsky had in mind.
Tchaikovsky had rarely been attracted to the variation form before, except for an eloquent piece for piano solo in F major, Op. 19, No. 6. The utility of this form became apparent for what he now set out to accomplish. In a traditional concerto format, structural complexities and dramatic issues that would have clashed with the 18th-century detachment and finesse could not have been avoided. A neater and easier solution was, in each variation, to retain the melodic outlines and harmonic support outlined in his initial theme.
The potential problem with this approach could be a lack of variety between variations. This would effectively kill the piece. Thanks to his consummate craftsmanship, Tchaikovsky avoided this trap. There is barely a phrase within each variation whose relationship with its progenitor is not explicit. However, no two variations assemble their constituent phrases in the same manner, nor build to the same proportions.
One device which helps Tchaikovsky greatly in this regard is a codetta attached to the end of the theme, to which is attached in turn a quasi-cadential or linking extension. Tchaikovsky varied this extension in length and direction, further modifying the proportions of individual variations and providing a bridge passage from one variation to the next. He even mixed the codetta material with the theme itself in the Andante grazioso variation (No. 4 in Fitzenhagen's arrangement, No. 5 in Tchaikovsky's original order).
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
チェロと管弦楽のための「ロココの主題による変奏曲」作品33は、ピョートル・イリイチ・チャイコフスキーがチェロと管弦楽のための協奏曲に最も近づいた作品である。 チャイコフスキーのお手本であったモーツァルトに触発された作風で、チャイコフスキーが古典派の様式を非常に賞賛していたことがよくわかる。 しかし、この「主題」はロココ風ではなく、実はロココ風のオリジナル主題である。
チャイコフスキーは、ドイツ人チェリストでモスクワ音楽院の教授でもあったヴィルヘルム・フィッツェンハーゲンのために、またその助けを借りてこの曲を書いた。 初演は1877年11月30日、ニコライ・ルービンシュタインの指揮でモスクワで行われた。 1941年にモスクワでフィッツェンハーゲンの修正なしで演奏されるまで、チャイコフスキーが書いた変奏曲が聴かれたのは、おそらくこれが唯一であった。
…
【オーケストレーション】
この曲は、4つの基本的な木管楽器、2本のホルン、そして通常の弦楽器のペアからなる縮小されたオーケストラのためのスコアで、トランペットや打楽器のない典型的な18世紀末のオーケストラのようである。
…
【構成と概要】
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
曲は主題と8つの変奏(フィッツェンハーゲン版では7つ)で構成され、およそ20分の音楽である。 この曲の難しさの一端は、この連続的で長時間の形式にあり、ソリストが少しの間休息できるような、通常のオーケストラの長めのトゥッティがない。 また、ソリストは親指のポジションを使って高音域を演奏しなければならないことがほとんどである。
…
《》1. Moderato assai quasi Andante - Thema: モデラート・センプリーチェ
オーケストラがやや短い(というか、紙面では長く見える)序奏で登場し、チェロ独奏がシンプルでエレガントな主題を述べる。 この主題は全部で4回繰り返され、チェロが短い接続パッセージを弾く。 IとII。 同じ接続音が1オクターブ低く演奏され、Vars. VIとVII。
…
《》2. Var. I: 主題のテンポ
第1変奏は3連符で、その中でオーケストラが主題を再現する。 非常に生き生きとした優美な響きである。
…
《》3. 変奏 II: テマのテンポ
第2変奏では、オーケストラとソリストの会話の部分があり、そこでは主題がほぼ倍速で演奏される。 前述の接続部の修正版が演奏され、チェロが素早くカデンツァ(両曲とも初期のカデンツァを含むという意味でヴァイオリン協奏曲に似ている)に移るが、このカデンツァは図々しく、和音で満たされており、短調の解決を断固拒否している。
…
《》4. Var. III: アンダンテ
第3変奏はニ短調の主題の憂鬱な再現で、全曲で唯一の短調変奏である。 変奏の最後に再び接続詞が現れるが、今回はニ短調で大きく変化している。
…
《》5. Var. IV:アレグロ・ヴィーヴォ
短い休止の後、暖かいイ長調が戻ってくるが、今回はVar. II. これはこの曲で最も難しい変奏曲のひとつでもあり、常に32分音符を絶やさないアレグロ・ヴィーヴォである。 オーケストラも、その猛烈なスピードについていくのに苦労している。 前の3曲とは異なり、この変奏曲の最後には接続音は登場しないが、優雅なマンハイム・ロケットがこの変奏曲を締めくくっている。
…
《》6. Var. V: アンダンテ・グラツィオーソ
これまでの変奏とは異なり、ここでは主題の冒頭のピックアップが下降音となる。 チャイコフスキーはこの曲で初めて、接続音形を変奏そのものに巧妙かつ明確に混ぜ込み、ソロ・チェロの華やかさと長いトリルで締めくくり、すぐに次の変奏へと導く。
…
《》7. Var. VI: アンダンテ
第6変奏では、前の変奏の独奏トリルから伴奏線が展開され、その上にフルートの独奏による主題が導入される。 独奏チェロが低音のEに盛大に "フォール "した後、オーケストラが主旋律を颯爽と引き継ぐ。 カデンツァが続き、冒頭のトリルで終わり、再びフルート独奏にメロディが引き継がれる。 変奏曲はオリジナルの接続音で締めくくられるが、今度はチェロがそれを1オクターブ低く演奏し、ハ長調の温かくも異質な調へと導く。
…
《》8. Var. VII:アンダンテ・ソステヌート
第7変奏は、ハ長調にゆったりと着地し、より瞑想的な速度で演奏される。 変奏の終盤、調はイ長調(イ長調のドミナント)へと移行し、接続音型が分断される。 最終的に変奏は和声的なホ調のユニゾンに落ち着くが、この曲の文脈からするとやや疑問符がつく。 とはいえ、このEは、最後の変奏がイ長調に到着する必然性を強く肯定している。
…
《》9. Var. VIIIとコーダ:アレグロ・モデラート・コン・アニマ
最後の第8変奏は、チェロの優雅なソロで始まる。 冒頭のソロは、ひとつの引き延ばされたクレッシェンドと見ることができ、やがてフォルテッシモに達した後、速やかにピアノに戻り、軽快なオーケストラの伴奏が加わる。 オーケストラが加わって間もなく、チェロが新しいアイディアを導入する。音階とモルデント主題の遊び心に満ちた混合で、第2変奏を思わせる。 この新しいアイディアが何度か続いた後、チェロは流れるようにコーダへと移行する。 コーダは変奏曲の性格とは大きく異なり、チャイコフスキーが再び主題を導入し、いくつかの変奏曲を暗示することで、よりドラマティックな感覚を体現している。 最終的にオーケストラとソリストはイ長調で華麗に終わり、作品を締めくくる。
この曲は、1876年12月から1877年3月にかけて、彼のトーンポエム「フランチェスカ・ダ・リミニ」の直後に書かれたもので、「フランチェスカ」の激しさと激しさに比べ、変奏曲は新しい優雅な古典的冷静さを示している。 この曲の主題はチャイコフスキー自身のものであるが、この主題の前半を構成する優美な輪郭は、チャイコフスキーがどの時代の様式を念頭に置いていたかを明確に示している。
チャイコフスキーはそれまで、ヘ長調のピアノ独奏のための雄弁な作品19、第6番を除いては、変奏曲の形式に惹かれることはほとんどなかった。 この形式の有用性は、彼が今成し遂げようとしていることのために明らかになった。 伝統的な協奏曲の形式では、構造の複雑さや劇的な問題が、18世紀の冷静さや繊細さと衝突することは避けられなかっただろう。 それよりも簡単な解決策は、各変奏において、最初の主題で概説した旋律の輪郭と和声的な支えを維持することだった。
この方法の潜在的な問題は、変奏曲間のバラエティの欠如である。 これでは、事実上、曲を殺してしまうことになる。 チャイコフスキーは、その完璧な職人技のおかげで、この罠を回避した。 各変奏の中には、その始祖との関係が明示されていないフレーズはほとんどない。 しかし、2つの変奏曲が同じようにフレーズを組み立てることはなく、同じ割合で構築されることもない。
この点でチャイコフスキーを大いに助けているのが、主題の末尾に付けられたコデッタである。 チャイコフスキーは、この延長部分の長さと方向を変化させ、個々の変奏の比率をさらに変化させ、ある変奏から次の変奏への橋渡しとなるパッセージを提供した。 さらに、アンダンテ・グラツィオーソの変奏(フィッツェンハーゲンの編曲では第4番、チャイコフスキーの原典では第5番)では、コデッタの素材と主題そのものを混ぜ合わせた。
…
〜
〜
〜〜
1. チャイコフスキー「ロココ風の主題による変奏曲 作品33」について
1.3 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Вариации на тему рококо
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Вариации_на_тему_рококо
〜
Вариации на тему рококо соч. 33 — произведение Петра Ильича Чайковского для виолончели с оркестром. Вариации впервые исполнены 18 ноября 1877 года под управлением Николая Григорьевича Рубинштейна, солировал Вильгельм Фитценхаген.
…
【Строение】
В оригинальной авторской редакции произведение состоит из вступления, темы, сочинённой композитором (по сообщению Р. Зарипова, тема основана на мелодии народной песни «Вдоль по Питерской»), и восьми вариаций на эту тему:
<<< Music Score omit. Refer Wikipedia. >>>
1. Moderato assai quasi Andante — Tema. Moderato semplice
2. Var. I: Tempo della Tema
3. Var. II: Tempo della Tema
4. Var. III: Andante
5. Var. IV: Allegro vivo
6. Var. V: Andante grazioso
7. Var. VI: Allegro moderato
8. Var. VII: Andante sostenuto
9. Var. VIII e Coda: Allegro moderato con anima
В редакции Вильгельма Фитценхагена была удалена последняя вариация и изменен порядок следования других.
Сложность произведения для солиста состоит как в том, что примерно 20-минутные вариации играются без оркестровых тутти, которые давали бы солисту возможность немного передохнуть, так и в том, что партия играется в верхнем регистре с применением ставки большого пальца[англ.].
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ロココの主題による変奏曲 Op. 33は、ピョートル・イリイチ・チャイコフスキーによるチェロと管弦楽のための作品。 変奏曲は1877年11月18日、ニコライ・グリゴリエヴィチ・ルービンシュタイン指揮、ヴィルヘルム・フィッツェンハーゲン独奏で初演された。
…
【構築】
原作者版では、序奏、作曲者が作曲した主題(R.ザリポフによると、この主題は民謡「ピテルスカヤ川沿い」の旋律に基づく)、この主題による8つの変奏曲で構成されている:
<<< 楽譜省略。 ウィキペディア参照。 >>>
1. Moderato assai quasi Andante - Tema. モデラート・センプリーチェ
2. Var. I:主題のテンポ
3. Var. II: テンポ・デラ・テマ
4. Var. III: アンダンテ
5. Var. IV:アレグロ・ヴィーヴォ
6. Var. V:アンダンテ・グラツィオーソ
7. Var. VI:アレグロ・モデラート
8. Var. VII:アンダンテ・ソステヌート
9. Var. VIIIとコーダ:アレグロ・モデラート・コン・アニマ
ヴィルヘルム・フィッツェンハーゲン版では、最後の変奏が削除され、他の変奏の順序が変更されている。
この作品のソリストにとっての難しさは、約20分の変奏曲が、ソリストに休息を与えるであろうオーケストラのトゥッティなしで演奏されるという事実と、親指の杭[英語]を使って高音域で演奏されるという事実の両方にある。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:チャイコフスキー について
2.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Чайковский, Пётр Ильич
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Чайковский,_Пётр_Ильич
〜
Пётр Ильи́ч Чайко́вский (25 апреля [7 мая] 1840, пос. Воткинск, Вятская губерния — 25 октября [6 ноября] 1893, Санкт-Петербург) — русский композитор, педагог, дирижёр и музыкальный критик.
Наследие Чайковского представлено разными жанрами: это — десять опер, три балета, семь симфоний (шесть пронумерованных и симфония «Манфред»), 104 романса, ряд программных симфонических произведений, концерты и камерно-инструментальные ансамбли, хоровые сочинения, кантаты, фортепианные миниатюры и фортепианные циклы. Его творчество представляет собой чрезвычайно ценный вклад в мировую музыкальную культуру и, наряду с творчеством его современников — композиторов «Могучей кучки», знаменует собой новый этап в развитии русской музыки.
Чайковский является одним из величайших композиторов мира, ярким представителем музыкального романтизма и одним из выдающихся лириков и драматургов-психологов в музыке, углубившимся в психологический анализ сложных и противоречивых явлений жизни.
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ピョートル・イリイチ・チャイコフスキー(1840年4月25日[5月7日]、ヴャトカ県ヴォトキンスク村 - 1893年10月25日[11月6日]、サンクトペテルブルク)は、ロシアの作曲家、教師、指揮者、音楽評論家。
10曲のオペラ、3曲のバレエ、7曲の交響曲(番号付き6曲とマンフレッド交響曲)、104曲のロマンス、多数のプログラム交響曲、協奏曲、室内楽曲、合唱曲、カンタータ、ピアノ小曲集、ピアノ連弾曲など、チャイコフスキーの遺産はさまざまなジャンルで表現されている。 彼の作品は、世界の音楽文化に対する極めて貴重な貢献であり、同時代の作曲家たち「マイティ・ハンドフル」の作品とともに、ロシア音楽の発展における新たな段階を示すものである。
チャイコフスキーは世界で最も偉大な作曲家の一人であり、音楽的ロマンティシズムの鮮烈な代表者であり、人生の複雑で矛盾した現象を心理学的に分析した音楽界の傑出した作詞家・劇作家・心理学者の一人である。
…
〜
〜
〜〜
2. 作曲者:チャイコフスキー について
2.2 チャイコフスキーの作品リストへのリンク・Wikipedia EN(英語版)
〜〜
〜
List of compositions by Pyotr Ilyich Tchaikovsky
Wikipedia RU(ロシア版) URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Список_произведений_Петра_Чайковского
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky
〜
〜〜
3. チェロ:ムスティスラフ・ロストロポーヴィチについて
3.1 Wikipedia RU(ロシア版)の抜粋、および、その日本語翻訳
〜〜
〜
Wikipedia JA(日本版) URL> https://ja.wikipedia.org/wiki/ムスティスラフ・ロストロポーヴィチ
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mstislav_Rostropovich
Wikipedia RU(ロシア版)URL> https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Ростропович,_Мстислав_Леопольдович
〜
Мстисла́в Леопо́льдович Ростропо́вич (27 марта 1927[…], Баку, Азербайджанская ССР, СССР[1] — 27 апреля 2007[…], Москва, Россия) — советский и российский виолончелист, пианист, дирижёр, композитор, педагог, общественный деятель; народный артист СССР (1966), лауреат Ленинской премии (1964), Сталинской премии II степени (1951), Государственной премии РФ (1995), Государственной премии РСФСР им. М. Глинки (1991), пятикратный лауреат премии Грэмми.
Супруг певицы, народной артистки СССР Галины Вишневской. С 1974 года жил с семьёй за рубежом; в 1978 году был лишён гражданства СССР, в 1990 году восстановлен в советском гражданстве.
…
〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
〜
ムスティスラフ・レオポルドヴィチ・ロストロポーヴィチ(Mstislav Leopoldovich Rostropovich、1927年3月27日[...]、ソビエト連邦アゼルバイジャン・ソビエト連邦バクー[1]-2007年4月27日[...]、ロシア、モスクワ)は、ソビエトおよびロシアのチェリスト、ピアニスト、指揮者、作曲家、教師、公人、ソビエト連邦人民芸術家(1966年)。1966年)、レーニン賞(1964年)、スターリン賞(1951年)、ロシア連邦国家賞(1995年)、グリンカ賞(1991年)、ロシア連邦国家賞を受賞。 M.グリンカ(1991年)グラミー賞5回受賞。
ソ連人民芸術家ガリーナ・ヴィシネフスカヤの夫。 1974年以来、家族とともに外国で暮らし、1978年にソ連国籍を剥奪されたが、1990年にソ連国籍を回復。
…
〜
Bing検索 URL> https://www.bing.com/videos/search?q=Mstislav_Rostropovich+cello
〜
〜〜
〜〜〜
〜〜〜
〜〜
〜